Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla " isoja" lapsia ?

11.04.2006 |

Meillä poika 1v 7kk vanha. Puolitoistavuotis neuvolassa pituus 89 cm ja paino 15 kg. Neuvolantäti laittoi lähetteen lääkärille pojan koon vuoksi. Nyt tässä miettinyt että pitäiskös sitä oikein huolestuakin ?

Poika muuten aivan terve iloinen vesseli. Itse olen noin 172 cm. eikä isäkään mikään pätkä ole jotain kait 180cm.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ottaa huomioon, että vanhemmilla ja suvussaan kuitenkin on pituutta.

Meillä on suht pitkä tyttö, 2v neuvolassa pituutta oli 92 cm, ja syntyessään oli 53 cm. Koko ajan ollut myös siellä ++-käyrällä. Ainoa ihmetyksen aihe on vain se, että vanhemmat on lyhyet (158 cm + 174 cm) ja molemmat isovanhemmatkin ovat lyhyitä (molemmat mummot alle 158 cm ja papat alle 174 cm). Ei neuvolassa kuitenkaan olla asiaa mitenkään ihmetelty eikä kasvusta olla huolestuttu. Aina vain todettu että hyvin kasvaa.

Vierailija
22/27 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kulkenut tasaisesti omaa +3 käyräänsä koko ajan. 1-vuotisneuvolassa pituus 85,5 cm ja paino 13,5 kg, huomenna täytyis mennä ylimääräiselle 1v 3 kk käynnille neuvolaan, kun täti oli niin huolissaan pituuskasvusta. No, äiti on 171 ja isä kaksimetrinen... Nyt kun tyttö on oppinut kävelemään, näyttää niinkuin olisi vähän hoikistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös ollut aina iso. 1-vuotiaana oli 83cm,painoa en muista. Nyt täytti juuri 16v. ja ysi luokan terveystarkastuksessa mitat oli 191cm ja 92kg. ( kenkä numeroa 45) Koskaan ei kukaan ole kuulemma neuvolassa ollut huolissaan kasvusta. Vaikka äitini on vain 160cm isä on kyllä 180cm. Aina oli vain sanottu että kyllä se kasvu siitä tasaantuu vielä ei ole tähänpäivään menessä ainakaan hidastunut yhtään,eiköhän se kuitenkin pikkuhiljaa ala loppua:).

Vierailija
24/27 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on aina ollut pikkuisen pullea, nyt kuitenkin alkaa olla aika normaalipainoinen. Harrastaa paljon urheilua,joten ei ole mikään kukkakeppi vaan pikemminkin oikea ladonovi. Muuta kasvua en hirveästi muista,mutta meillä on yksi valokuva missä seisotaan vierekkäin. Siinä Veljeni on 9 vuotias ja samanpituisia ollaan. Minä siis olen itse 161cm.

Vierailija
25/27 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai minusta aivan normaalin kokoinen eli 2v neuvolassa mitat 94cm ja 17.4kg. Neuvolassa aina kehuttu kasvua vaikka menee vähän yläkäyrällä.

Vierailija
26/27 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän pojan mitat oli 1-v neuvolassa 15 kg ja 85 cm ( synt. 4015 kg ja 52 cm). Poika syö ihan normaalia kotiruokaa ja epäterveellisiä ruokia meillä ei oo kaapissa. Ite oon 164 cm ja mies 176 cm pitkä, ja molemmat ollaan normaali painosia. Isosisko joka on 3- vuotias, on pikemminki liian laiha. Poika on tutkittu yliopistollisessa sairaalassa, ko se on kuulemma liian pitkä ja paksu. Kaikki on näillä näkymin ok, vielä ootellaan verikokkkeitten tuloksia...se vaan on semmonen....ukkelin koko tuottaa vaan pieniä käytännön hankaluuksia: mistä löytäs sille niin isot kevytrattaat, ettei ne oo sille kohta liian pienet.....varsinki nukkuessa....

Vierailija
27/27 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AarneAnkka, pituuteen vaikuttaa useampi geeni, eli lapsen tulevaa pituutta ei pysty suoraan päättelemään vanhempien pituudesta. :)

Voihan olla, että tyttönne vaan kasvaa tällä hetkellä nopeasti... Minusta piti tulla äitiäni melkein 10 cm pidempi, mutta niinpä vaan olen saman mittainen tappi, kun kasvu tasoittui ja lopahtikin jo ennen rippikouluikää.

Alkuperäiselle sanon että meidän pojat ovat kasvaneet +2sd käyrällä molemmat, enkä ole yhtään huolissani. Ikävä että neuvolassa huolestuttivat sinua todennäköisesti ihan turhaan. Meidänkin neuvolantäti oli kummissaan, kun esikoinen " pompsahti" tuonne +2 käyrälle vaikka syntyi suht pikkuisena. Anopilta olin kuullun että miehellä oli ihan sama juttu aikanaan. Sekin voi vaikuttaa, kun sekä minä että anoppi ollaan 160cm ja mies & appiukko 190cm, nämä pojat ei ole mahtuneet mahassa kasvamaan kovin isoiksi ja sitten ottavat spurtin kun pääsevät " kaapin alta" kuten appiukko asian ilmaisi. Toisen pojan kohdalla osasin/uskalsin jo sanoa neuvolantädille vastaan, kun alkoi päivittelemään. Eli kasvuunkin vaikuttaa moni asia ja tuntuu että neuvolassa joskus tuijotetaan vähän turhan tiiviisti niitä käyriä ja keskiarvoja. Erittäin hyvä esimerkki tuo " syö karkkia ja pullaa niin saadaan paino nousemaan" . :D

misty rv 27 ja pojat; m vuosi ja 6kk & j 7kk