Kuinka monta minuuttia jauhelihaa pitää keittää vauvalle?
Yritin tehdä lihasosetta sisäfilee-jauhelihasta, mutta taisin keittää sitä liian pitkään, koska soseesta tuli liian sitkeää. Ajattelin kokeilla jauhelihalla. Kuinka monta minuuttia sitä kannattaa keittää? Mulla taitaa olla taipumusta keittää liian pitkään, jotta varmasti lihasta tulee tarpeeksi kypsää... Voiko jauhelihaa ruskistaa paistinpannussa ja tehdä siitä sosetta 10-kuiselle vauvalle? Se olisi helpompaa kuin keittäminen!
Kommentit (5)
ei voi paistaa 10-kuiselle vauvalle.
Kyllä se keittäminen onnistuu takuulla helposti, ei sitä varmaan tarvitse keittää kuin n. 5 min. Maista itse ensin, niin näet, että se ei ole enää punaista ja raakaa.
Kiitos vastauksesta! Sellainen käsitys minullakin oli, että ei voi paistaa. Tuntuu vaan jännältä, että sanotaan, että 1-vuotias voi alkaa syödä samaa ruokaa kuin muu perhe (niin, että vauvan annos erotetaan ennen maustamista - tietysti!). Siis myös esim. paistettua jauhelihaa?! Mikä ratkaisevan suuri muutos vauvassa tapahtuu tänä lyhyenä aikana...vauvani täyttää vuoden 1,5 kk:n kuluttua. Jotenkin en vaan tajua, miten sitten yhtäkkiä vauva pääsee samaan pöytään muiden kanssa, kun siihen maagiseen 1v-päivään asti pitää varoa kaikenlaista, kuten paistettua jauhelihaa... Osaisiko joku valaista asiaa?
alettu opettelemaan samojen (myös paistettujen) ruokien syömistä jo n 10kk lähtien. 1v:nä molemmat tytöt ovat syöneet jo lähes kaikkea mitä itsekkin. Suolaa käytetään ihan supervähän itsekkin ja kyllähän muita mausteita saa käyttää ihan huoletta. Minä en ole myöskään nähnyt suurta vaaraa siinä että lapsi saa hieman ennen ekoja synttäreitään jotain "kiellettyä", eivätköhän nuo rajoitukset ole tarkoitettu lähinnä suuntaa antaviksi ei päivälleen noudatettaviksi. Myös tavallista maitoa meillä on juotu jo hieman ennen kuin vuosi tuli täyteen.
Tiip+tytöt 2v9kk ja 1½v sekä tulossa rv 33+5
Meitin neuvolan täti sanoi, että kyllä voi paistaa jos paistaa teflon pannulla ilman rasvaa :)
Kyllä tuon ikäiselle voi jo paistaa ruokaa. Niin kuin jo sanottiin niin säännöt ovat suuntaa antavia ja jokainen lapsi on erinlainen. Jotkut oireilee vatsalla helposti jotkut ei. Maitoakin voi antaa turvallisesti ennen 1vuotis päivää. Ja suosittelen luomumaitoa aloitus maidoksi koska se on hellempi vatsalle.