Muilla " isoja" lapsia ?
Meillä poika 1v 7kk vanha. Puolitoistavuotis neuvolassa pituus 89 cm ja paino 15 kg. Neuvolantäti laittoi lähetteen lääkärille pojan koon vuoksi. Nyt tässä miettinyt että pitäiskös sitä oikein huolestuakin ?
Poika muuten aivan terve iloinen vesseli. Itse olen noin 172 cm. eikä isäkään mikään pätkä ole jotain kait 180cm.
Kommentit (27)
ensi viikolla tulee 1,5v. täyteen. Poika on 91cm pitkä ja painaa 15kg. Semmonen pikkumies minulla. :)
Meidän poika oli 1v7kk iässä 92cm ja painoi 12,5 kg. Ja on koko ajan kasvanut +2 käyrällä tai sen yläpuolella. Tällä hetkellä on 5-vuotias ja pituutta jo 122cm... Mutta mieluummin pitkä kuin kovin lyhyt!
Suurkiitos kaikille vastanneille !! olen ollut nettipimennossa tässä pitemmän aikaa muuton vuoksi.
Oli todella mukava lukea viestejänne ja huomata kuinka paljon on muitakin " isoja lapsia" . Kyllähän sen oikeastaan tiesinkin ettei poikamme mikään " ihmekapistus ole, mutta silti mukava lukea muidenkin mitttoja ja mitä neuvolassa on kommmentoitu koosta.
No meillä neuvolalääkäri nyt käytynä ja minnekkään jatkotutkimuksiin ei lääkärin mielestä ole aihetta. Poika kasvanut lääkärin mielestä tasaisesti omaa käyräänsä(+2) koko ikänsä joten aihetta huoleen ei ole.
Vieläkin tympäsee kyllä se meidän neuvolantäti,no jos se lopettaisi jo tästä asiasta kun on saanut ylemmältä taholta kommentin asiaan...
eli 1v6kk neuvolassa 12,5 kg ja 83,5 cm sekä 13,4 kg ja 87 cm. Kumpaakin on pidetty ihan normaalikokoisina eikä mun mielestä teidän lapsi vaikuta mitenkään epänormaalin suurelta. Tietysti neuvolassa on omat rajansa ja käyränsä, mutta itse en osaisi huolestua tilanteessasi. Geeneilläkin kun on osuutensa...
Lapsi on lisäksi moniallerginen, että ehkäpä siksi eivät ole mitään tuosta koosta neuvolassa puhuneet. Meidän tilanteessa lienee vain hyväksi, että kokoa on. Ei tarvitse sitten jokaisen epäonnistuneen ruokakokeilun jälkeen (kun lapsi ei syö ja on tosi kipeä) pelätä että joutuisi tiputuskuntoon ja sairaalareissulle.
Vielä ei ainakaan kukaan lääkäri ole koosta mitään ihmetellyt. Ja niitä lääkäreitä on tullut tämän vuoden aikana nähtyä runsaasti ja usein :)
kun oli meidän vanhempiin nähden liian iso (neuvolan mielestä). Me ollaan 164 ja 174 cm, poika oli jo syntyessään 54cm ja kasvoi (kasvaa tietty vieläkin) johdonmukaisesti aivan yläkäyrillä, mutta kosks " näin pienillä vanhemmilla ei voi olla näin isoa lasta" , on kasvua seurailtu tasaisesti. Poika oli 1v6kk:n iässä 88c, ja 14,5kg, aikuisiän kasvuennuste 188cm enkä epäile lainkaan,e tteikö kasvaisi tuohon mittaan, kun suku on täynnä n. 190 senttisiä hongankolistajia, jostain syystä vain mies ja minä ollaan näitä sukujemme pygmejä=/. Minusta ei ole syytä huoleen niin kauan kuin kasvu on tasaista =)
Meillä on kotona 2,5-vuotias poika, joka on aina kasvanut +2-käyrällä. Hain neuvolakortin, josko siitä olisi sulle jotain lohtua, että ei tuo mitään vaarallista varmaankaan ole, mistä pitäisi huolestua.
Meillä poika oli 1,5-vuotisneuvolassa 90 cm ja 13170 g. 15 kilon rajapyykin poika saavutti 2-vuotiaana olloin tuolloin 94-senttinen.
Neuvolassa on aina todettu, että komean kokoinen poika ja hyvin kasvaa. Mitään lääkärilähetteitä ei ole koskaan annettu. Neuvolassahan tädit käsittääkseni huolestuvat, jos kasvu ei pysy lapsen omalla käyrällä eli jos tulee huima hyppäys tai pudotus. Onko teillä näin vai onko poika kasvanut koko ajan yläkäyrillä?
Ollaan tyytyväisiä " miehen kokoisista" pojistamme. Meillä nyt 5-kuukautinen tyttökin kolistelee +-käyriä, mutta on muutamia senttiä lyhyempi kuin isoveljensä samoihin aikoihin.
t. Jogu
P.s. Meillä pituus taitaa olla geeneissä eli itse olen 180 cm ja mies 189 cm. Sukukin on pitkäkoipisia täynnä.
Olen sivusta ihastellut ystävättäreni tyttären kasvua : ) tuolla taisi olla teidän pojan iässä olisko yksi tai kaksi cm enemmän mittaa, mutta painoa sitten himpun verran vähemmän. Nyt 3v. neuvolassa oli 99cm ja 15, jotain kiloa. Neuvolassa totesivat, että pituus huitelee yläkäyrillä, pitkän huiskea likka - aivan kuin vanhempansa. Äitinsä hyvin saman mittainen kuin sinä ja isä kanssa samoissa mitoissa tai enemmän. Mutta ongelmaa eivät onneksi siitä kehittäneet.
Meillä taas päinvastoin - vanhemmat lyhyen läntiä (itse 160cm ja mies 170cm) ja tytär luonnollisesti lyhyen läntä ; ). Ja neuvolassa ajoittain noista mitoista tehty ongelmia, vaikka ollaan huomautettu, että koko ajan tullut pituutta ja painoa paremmin kuin äitillään pikkuisena ja ajoittain myös enemmän kuin isällään! Viety näytille niin äitin, isin kuin minun veljeni vanhoja neuvolakortteja! Huhheijaa..
Se kun ei ole ongelmia, niin jostain niitä on pakko keksiä! Itse en ole kovin otettu tämän maan vanhentuneesta neuvolasysteemistä, eikä kyllä tuo puolisokaan. Kirjoituksesi kun miehelleni näytin, niin ratkesi nauramaan : D ) siis ei teidän lapselle, kirjoitukselle vaan tälle toivottomalle neuvolajärjestelmälle..
- Tiina -
16kg ja n.85cm...
Ei poikaa lähetetty mihinkään tutkimuksiin, äitiä vaan moitittiin ruokailutottumuksista. Ei siis niinkään että ne olisivat epäterveelliset vaan pojalle syötetään isoja annoksia 2h välein ja annetaan lisäksi maitoa tuttipullosta yölläkin 1-3krt..
Kumma kun lähettivät tutkimuksiin, onko muuta " poikkeavaa" kehityksessä?
1v6kk neuvolassa pituutta oli 88cm ja painoa 14kg. Syntyessään hän oli 57cm ja reilu 5kg. Osastolääkäri sanoi sairaalassa: " Teidän poika tulee aina kasvamaan omilla käyrillä. Tärkeää on, että niillä käyrillä kasvaa tasaisesti. Antakaa neuvolan vain väittää muuta."
Minulla pituutta on reilu 170cm ja miehellä yli190. Itse olen ollut lapsena nopea kasvuinen. Äidilleni oli suositeltu minun 2v neuvolassa että aloittaisi minulle jonkinlaisen hormooni lääkityksen jotta pituuskasvuni tasaantuisi. Onneksi äitini oli tervejärkinen ihminen eikä antanut moisien puheiden hetkauttaa.
Tärkeintä lienee lapsen kasvussa että se tapahtuu tasaisesti. Jos kasvu yhtäkkiä pinkaisee kasvuun tai notkahtaa niin silloin olisin huolissani. Itse tulen aina muistamaan sairaalaläkärin sanat.
Meillä poika tasan 1 vee, mitat huimat 83 cm ja 12,7 kg.
On koko elämänsä kasvanut pluskäyrillä, pituus menee siellä +2,4-käyrällä. Mitään tutkimuksia ei ole koskaan edes ehdotettu, vaikka me vanhemmat ei mitään huisin pitkiä olla (minä 167 cm ja mies 178 cm). Ihan on terve poika, reilusti kasvaa vain nyt, tasoittunee joskus.
Lähinnä vain ihmisten kommentit ärsyttää..." Noin iso poika ja tutti vielä suussa" , " eikö noin iso poika vielä mitään puhu" . Huoh.
Meidan typsella meni 10 kg rikki noin 7kk iassa ja 1v 12.5 kg (en nyt muista pituuksia), nyt 2v neuvolassa painoa oli 16.2 kg ja pituutta 92 cm.
Iso tytto ja kieltamatta aika pullukka. Syo terveellisesti, ei kekseja ja karkkeja...
Hän on aina ollut pitkä ja painava ja nyt 1-v. neuvolassa oli n. 84 cm ja 14 kg. Neuvolan täti ei pitänyt sitä kummallisena koska mitat ovat koko ajan menneet tasaisesti yläkäyrillä. Olen itse ollut aina ylpeä isosta pojasta enkä ymmärrä miksi joku pitäisi kokoa negatiivisena. Poika ei syö vielä mitään sokerista tai epäterveellistä ja täysimetinkin n. 6 kk eli ihan normaalilla ruoalla on kasvanut. Minä olen noin 175 cm ja mies vajaa 190 cm.
Ainoa negatiivinen puoli tässä mielestäni on se, ettei aina meinaa löytää kaupasta näin isolle pojalle bodeja.
Kulkevat +2.5sd käyrillä ja vasta POIKKEAVA kasvu OMISTA käyristä antaa viitettä jostakin. Kummallakin allergiat näkyneet käyrissä.
Meillä liian pitkät lapset vanhempiin nähden 164cm ja 184cm. Pojan ennuste 2m. Tytön ennustetta ei ole kerrottu tai ei ainakaan ole jäänyt mieleen.
ÄLÄ HUOLI pitkillä miehillä paremmin naisia ja isompi palkka : )
meillä poika 2v 93cm ja 15kg, ja normaalikäyrillä kulkee. ihmettelen tuota teidän neuvolan tätiä!
Oma serkkuni oli 2 vuotis neuvolassa 98 senttiä (poika) ja en ole vastaavan kokoista poikaa vielä nähnyt. Pojan äiti 170cm ja isä 182cm ja pojan pituusennuste on noin 2 metriä. Saas nähdä kuin käy. Poika on tällä hetkellä toisella luokalla koulussa ja pituutta reilut 150 cm.
Ja naapurin pikkupoika painoi 1-vuotisneuvolassa 15 kiloa, oli kyllä melkoisen pulleva, mutta ei joutunut mihinkään tutkimuksiin ja nyt koululaisena on aivan normaalipainoinen ellei hoikkakin.
Kivahan se vaan on että meitä on monen kokoista ja näköistä. Neuvolasta vaan saa välillä vähän ihmeellisiä kommentteja. Parasta oli mielestäni se kun äitiysneuvolassa minut käskettiin syömään pullaa ja karkkia, että saataisiin paino nousemaan. Mitenkähän se karkki sitä vauvaa auttaa?? Ja Vaavi oli kyllä aivan normaalin kokoinen.
Meillä iso tyttö, jolla 2 v neuvolassa pituutta oli 96 cm ja painoa 16 kg. Terveydenhoitaja vaan totesi, että " kolmevuotiaan kokoinen" . No me vanhemmat ollaan myös pitkiä, joten ihmekös tuo. Eiköhän tuo iso koko johdu ap:n tapauksessakin ihan vaan geeneistä, jos lapsi kerran on muuten normaalisti kehittynyt.
Toivottavasti ei tytöstä ihan kaksimetristä kuitenkaan tule.
meea75:
Oma serkkuni oli 2 vuotis neuvolassa 98 senttiä (poika) ja en ole vastaavan kokoista poikaa vielä nähnyt. Pojan äiti 170cm ja isä 182cm ja pojan pituusennuste on noin 2 metriä. Saas nähdä kuin käy. Poika on tällä hetkellä toisella luokalla koulussa ja pituutta reilut 150 cm.
Pirpanalla 1 v 3 kk oli siis eilen neuvolassa ylimääräinen käynti pituuskasvun takia. Mitat olivat 88,5 cm pitkä ja 14 kg painoa. Ei kuulema ole terkkarin mukaan aihetta huoleen, kasvu näyttäisi tasaantuvan pikkuhiljaa, ja käyrä näyttää " normaalilta" - mitä se nyt sit tarkoittaakaan. Painoakaan ei ole liikaa (kuten äidillään) vaan on pikemminkin pitkä hoikka tyttö (tullut onneksi isäänsä)...