Apua, mitä tarj. vegaanille
Eli järjestän perinteisen joulupöydän vierailleni-mukana on yksi vegaani. Mitä voin tarjota hänelle-kun muut haluavat joulupöydän. Anteeksi en tosiaan tiedä! Ja mikä punaviini käy. Kaikki ruuat pitää tietysti tehdä erikseen kun ei voi kermaa, voitakaan käyttää. Mutta ei kai kaikkia sortteja tarvitse tehdä vegaanille.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
mulla on TERVEYDELLISISTÄ syistä tarkka ruokavalio. En jaksa lähetellä mitään vaatimuslistoja, joten hyvin monesti oon kylässä syönyt pelkkää leipää tms. Täällä sitten ihmiset, jotka ERIKOISUUDENTAVOITTELUN vuoksi eivät suostu syömään lihaa valittavat, että heille tarjottiin vain salaattia.
Pointti oli? Eli sille joka ei syö lihaa ei pidä suoda hippustakaan ymmärrystä? Kai sinä huudat ravintolassakin kuinka tilaat TERVEYDELLISISTÄ syistä vegaaniruokaa? Anteeksi mutta vähän huvittavaa.
En sanonut edes valittavani kun sain vaan salaattia. Oli vaan hieman kiusallista istua ja kattoa kun muut syövät, mulle vieraiden ihmisten pöydässä. Oon kyllä tottunut muuten syömättömyyteen kylässä niinkuin sinäkin. En haasta riitaa, halusin vaan tarkentaa.
Jos mäkin voisin syödä lihaa yökkäämättä, niin kai mä sillon voisin syödä sen pihvin. Kaikki ei ole vegaaneja vaan sen takia että tavoittelisi erikoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
mulla on TERVEYDELLISISTÄ syistä tarkka ruokavalio. En jaksa lähetellä mitään vaatimuslistoja, joten hyvin monesti oon kylässä syönyt pelkkää leipää tms. Täällä sitten ihmiset, jotka ERIKOISUUDENTAVOITTELUN vuoksi eivät suostu syömään lihaa valittavat, että heille tarjottiin vain salaattia.
Syy, miksi vegaanista valmisruokaa löytyy kaupoista ja vegaaneille löytyy valmiiksi vegaanisia aterioita ravintoloiden listoilta on juurikin se, että vegaanit eivät ole vain suostuneet syömään ei-vegaanista ruokaa silloin, kun sitä ei ole ollut tarjoilla vaan aktiivisesti pyytäneet ateroista vegaanisia versioita. Nykyisin vegaanina oleminen on paljon helpompaa kuin vaikka vielä 90-luvulla, kiitos kaikkien aktiivisten vegaanien, jotka ovat vaatineet saada vegaanista ruokaa. Miten se on sinulta pois, että halutaan edistää aatetta, jonka tarkoitus on vähentäneet eläinten hyväksikäyttöä? Aivan samalla tavalla sinäkin voit tässä maailmassa edistää terveellisen ruoan saamisen mahdollisuutta etkä vaan heittäytyä marttyyriksi.
Ihan googlaamalla löytyy netistä vegaanisia joulureseptejä. Helpoimmalla toki selviää ostamalla kaupasta valmiita vegaanisia jouluruokia. Lista näistä löytyy vegaanituotteet.net. Mukavaa, että otat myös vegaanin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vapaamielinen vai radikaali vegaani?
viettäisikö radikaali vegaani kinkun kanssa joulua?
Siis päinvastoin. Äärivegaani ei syö eikä muutenkaan hyödynnä eläinkunnan tuotteita. Ei esimerkiksi käytä nahkakenkiä, ja saattaa välttää myös hyönteisten pölyttämiä kasveja. Radikaalivegaanisuutta on kuitenkin pidetty ongelmallisena muun muassa korvaavien tuotteiden (esim.keinokuidut ja soija) epäeettisyyden tai ympäristöhaitallisuuden vuoksi.
Vapaamielinen vegaani on ilmaisuna yleistynyt Vapaamieliset vegaanit -nimisen fb-ryhmän myötä. Vapaamielinen vegaani voi esimerkiksi ajoittain syödä lihaa eikä välttämättä kokonaan tuomitse eläinten hyödyntämistä, vaan saattaa painottaa tuotanto-olosuhteiden kohentamista.
Viettävätkö vegaanit joulua? Hm kyllä kai. Ajattelin vain, että jouluhan aika pitkälti perustuu eläinperäisiin tuotteisiin. Nykytraditiossa kinkut, kalat, laatikot jne. ja aikaisemmassakin aasilla ratsastaminen, lampaiden paimentaminen, Petteri Punakuono, kalkkunat... Kai joulusta voi tehdä tavallaan vegeversion, mutta se on hieman kuin yrittäisi vääntää Tuntemattomasta sotilaasta väkivallatonta :o
Vierailija kirjoitti:
Viettävätkö vegaanit joulua? Hm kyllä kai. Ajattelin vain, että jouluhan aika pitkälti perustuu eläinperäisiin tuotteisiin. Nykytraditiossa kinkut, kalat, laatikot jne. ja aikaisemmassakin aasilla ratsastaminen, lampaiden paimentaminen, Petteri Punakuono, kalkkunat... Kai joulusta voi tehdä tavallaan vegeversion, mutta se on hieman kuin yrittäisi vääntää Tuntemattomasta sotilaasta väkivallatonta :o
No jopas. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi uskonnottomat, ateistit, kirkkoon kuulumattomat viettävät joulua. Itse asiassa tuo olisi paljon aiheellisempi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi uskonnottomat, ateistit, kirkkoon kuulumattomat viettävät joulua. Itse asiassa tuo olisi paljon aiheellisempi kysymys.
Miksi eivät viettäisi? Onhan keskitalven juhlan viettäminen ikivanha pakanallinen tapa. Ei se edellytä taikauskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät viettäisi? Onhan keskitalven juhlan viettäminen ikivanha pakanallinen tapa. Ei se edellytä taikauskoa.
Ihan yhtä lailla joulua voi viettää ilman lihaa tai muita eläinkunnan tuotteita. Vegaanikin voi siis viettää joulua omalla tavallaan. Viittaan siis viestiin 100, joka on edellisellä sivulla.