Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, mitä tarj. vegaanille

Vierailija
15.12.2017 |

Eli järjestän perinteisen joulupöydän vierailleni-mukana on yksi vegaani. Mitä voin tarjota hänelle-kun muut haluavat joulupöydän. Anteeksi en tosiaan tiedä! Ja mikä punaviini käy. Kaikki ruuat pitää tietysti tehdä erikseen kun ei voi kermaa, voitakaan käyttää. Mutta ei kai kaikkia sortteja tarvitse tehdä vegaanille.

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitankinkku. :) helppo tehdä

Vierailija
2/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vegaanituotteet.net/joulu/joulu/

https://chocochili.net/luokka/joulu/

Kannattaa kurkata ainakin nämä ja voithan myös kysyä kyseiseltä vegaanilta vinkkejä :) Enkä usko että pitää kovin montaa sorttia yhdelle henkilölle erikseen tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaa vegaaninen joulu, vegaanisia joulureseptejä jne.

Monissa liikkeissä on nykyisin oma hylly vegaanisille tuotteille. Ostin makaronilaatikkoa, jossa oli linssejä jne. 

Ehdotan vihersalaattia, kasvispihvejä, uuniperunoita, grillattuja vihanneksia ja jälkiruoasi marjoja.

Vierailija
4/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon törmännyt sellaiseen mukavaan Youtube-kanavaan, kuin Ps. Olen vegaani. Saat sieltä takuulla hyviä vinkkejä.

Vierailija
5/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot voi tehdä vegaanisina, samoiten rosollin. Vihersalaatin voi tehdä vegaanisena. Helppo ratkaisu vegaanin proteiinilisäkkeeksi kinkun tilalle on savutofu, päälle vaan sinappia ja korppujauhoja ja hetkeksi uuniin. Myös pakasteosastoilta löytyy esimerkiksi valmispihvejä vegaaneille. Pakasteosastoilta löytyvä joulutorttutaikina on yleensä vegaaninen, samoiten luumuhillo. Jos tapanasi on voidella joulutortut munalla niin jätät vaan sen voitelun pois. Vihreät kuulat on vegaanisia. Vegaanista riisipuuroa löytyy valmisruokaosatolta tai vegaanisen puuron voi itse keittää vaikkapa kauramaitoon tai kookosmaitoon. Luumusoppa on vegaanista. Wienernougat on vegaanista. Alkossa osataan neuvoa vegaanisen viiniin suhteen.

Vierailija
6/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot on helppo tehdä ilman eläinperäisiä juttuja, saa myös kaupasta.

Keitettyä perunaa, ruskeeta kastiketta.. Sitten on sitä caviartia vegaanista mätiä, merilevästä. Seitania saa valmiina myös, helppo tehdä itse.

Perunasalaattia kaurakermasta kosteutta. Rosolli ilman silliä. Pasteijoita kasvistäytteellä.

Noita olen toisinaan tehnyt ja sopii sekasyöjänkin suuhun.

Vierailija
7/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuureksia, Nordic Oatballs (valmis, helppo, ihan hyvä), kookosmaidossa keitettyä riisiä (herkku!), kylmäsavutofua ihan vaan viipaloituna, Maalahdenlimppua, hummusta (valmis purkki), tässä nyt alkuun. Helppoja ja ainakin osa saattaa kelvata jopa muillekin!

Vierailija
8/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vapaamielinen vai radikaali vegaani?

Vierailija
9/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoat jotain eläinkunnan tuotetta ja sanot että tämä on vegaaninen versio siitä.

Siinä sitten nähdään kuinka totta ne "kamalat vatsakivut" ovat ja se, ettei muka sekaruokavalio kelpaa.

Oikeastiko kuvittelet jotenkin näpäyttäväsi vegaania jos saat sen tietämättään syömään lihaa? Vaikka vegaanille ei tulisi vatsakipuja eikä se huomaisi että ruuan sekaan on piilotettu lihaa niin mitä luulet tämä todistavan? Ei ne vegaanit ole vegaaneja vatsakipujen välttelyn takia tai yleensä edes siksi etteikö sekaruoka voisi maistua niiden mielestä hyvältä.

Vierailija
10/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkosta löytyy hyviä vegaaniviinejä sekä punaisena että valkoisena. Kysele alkon myyjiltä, niin osaavat varmasti suositella joulupöytään sopivan. Eli samaa viiniä tietysti kaikille. Laatikot voi helposti tehdä vegaaniversioina - maidon/kerman/voin tilalle kauramaito/kaurakerma/vegaanimargariini. Rosollissa et sekoita sillejä joukkoon (jos näin olet perinteisesti tehnyt), vaan laitat omaan kippoonsa viereen. Sitten voit tehdä esim. kvinoa-papu-salaattia, joka sopii kaikille lisukkeeksi ja hankkia vegaanille vielä jotain "kinkunkorviketta", vaikka tofua (sen verran, että jolleikin muullekin voi riittää, jos haluaa kokeilla, mutta ei tarvitse olla mikään iso köntti), jonka voit esim. pariloida/paistaa maustamisen jälkeen. Seitan-kinkkua ovat jotkut vegeystävät kehuneet hyväksi ja todella helpoksi: https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkeet/tuote/vegemix-seitanpaistiaine…

Vierailija
11/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeita on netti täynnä, isoissa kaupungeissa raaka-aineitakin löytyy.

Vierailija
12/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vapaamielinen vai radikaali vegaani?

viettäisikö radikaali vegaani kinkun kanssa joulua?

Vierailija
13/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsistani on vegaani (yli parikymppinen jo) ja aina olemme vieneet vegaanisyömiset mukanamme kun olemme esim jouluina tai muuten sukulaisissa käyneet. Tyttärellä on myös keliakia, joten olisi aika kohtuutonta odottaa, että vain häntä varten tehtäisiin erityisruokia.

Ap:lle sanoisin, että kysy suoraan siltä vegaanilta, että mitä tykkäisi syödä.

Vierailija
14/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ottaa siihen vegaaniin yhteyttä ja kysyä, mitä hän tykkäisi että joulupöydässä on. Voihan olla, että vegaani ei edes välittäisi laatikoista (jouluruokahan ei ole kaikkien juttu) vaan hänelle voisi kelvata yksinkertaisempikin tai jokin muu pöperö, niin ei tarvitse omaa perinnereseptiä muokata. Luulisi että hän auttaa sinua mielellään vinkeissä, kyllähän tuohon tiedonhakuun menee aika paljon aikaa ja vaivaa, jos et ole tottunut vegaanireseptejä tekemään. :)

Vierailija
15/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, ei kaikkien tarvitse kärsiä siitä että yksi on vegaani, minä olen taas lihansyöjä ja että vituttaa ainakun vain vegaanit huomioidaan ja sitten eiolekkaan kunnollista lihaa tarjolla? vaan jotain tofu höttöä

minä olenkin aina vienyt omat annokset mukana kun olen vanhemmille mennyt kyläileen, eine vaan osaa valita oikeanlaisia tarjoiluita, ottaa vaan mikä osuu kohdalle?

naudan 17% kiitosta, minulle turha tyrkyttää mittään jouluannoksia, periaatteessa vastuu kuuluisi sille jolla on erilainen ruokavalio että tuo oman annoksensa, kotiväki voi tietysti sitten avustaa valmistuksessa, minun puolesta muut saa kyllä syödä mitä haluaa, kunhan ei minulle yritetä väkisin tunkea!

Vierailija
16/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ovat itse vastuussa ruokavaliostaan ja tarjottavista. Vegaanit eivät voi olettaa muiden, normaalin ruokavalion omaavat lähteä ronklaamaan ja leikkimään ruoalla heidän takiaan.

Ken leikkiin lähtee se leikin kestäkööt.

Vierailija
17/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä köyhyyttä ja sairauksia. Vegaanit maksavat mieluummiin kalliista ja pahanmakuisesta ruoanronklauksesta kuin oikeista ongelmista. Tärkeintä on se, että mitätön eläin, joka ei tälle maailmalle kykene mitään antamaan, säästyy.

Vierailija
18/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä köyhyyttä ja sairauksia. Vegaanit maksavat mieluummiin kalliista ja pahanmakuisesta ruoanronklauksesta kuin oikeista ongelmista. Tärkeintä on se, että mitätön eläin, joka ei tälle maailmalle kykene mitään antamaan, säästyy.

Niin, onhan ne linssit ja kikherneet ja herne- ja soijarouheet tosi kalliita. Vegaanina ei ole mikään pakko syödä minkäänlaisia kalliita teollisia korviketuotteita.

Vierailija
19/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit ovat itse vastuussa ruokavaliostaan ja tarjottavista. Vegaanit eivät voi olettaa muiden, normaalin ruokavalion omaavat lähteä ronklaamaan ja leikkimään ruoalla heidän takiaan.

Ken leikkiin lähtee se leikin kestäkööt.

No eiköhän lähes kaikki vegaanit ole valmiita tuomaan omat eväät loukkaantumatta jos heille niin sanotaan. Usein kuitenkin juhlien emäntä/isäntä haluaa ihan itse tehdä myös niille vegaaneille sopivaa syötävää.

Vierailija
20/90 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kyllä pelottavaa tuo toisten ihmisten vegaanius! Ja varsinkin se jos tulevat samaan pöytään istumaan! Onneksi en ole mies, varmaan pallit tippuisi saman tien pois jos vegaani tulisi kotiani saastuttamaan!