Taas se aika vuodesta, kun kerätään opettajalle lahjakorttia
Olenko ainoa jota tapa ärsyttää? Suurin summa ollut 15€ yhteiseen keräykseen. Eli luokalla vaikka 20 oppilasta ja jokainen perhe osallistuu on opettajalle tulossa 300€ lahjakortti! Uskallatko tunnustaa ketjuun, että juuri sinä olet ideoinut nämä yhteiskeräyksen suuret summat?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välihuomio: kiitokset etta moni muisti kouluavustajat. Avustajilla ja iltapäiväkerhon ohjaajilla on vastuuseensa verrattuna hurjan pieni palkka ja varmasti joulumuistaminen auttaa ihan oikeasti.
Tein niitä hommaa itse 12 vuotta suurella sydämellä, mutta sillä rahalla ei perhettä elätetä tai edes pientä omistusasuntoa makseta. Oli siis pakko siirtyä toimistohommiin, jotta sai paritonnia kuussa.
Olen kyllä kanssasi eri mieltä, ei kouluavustajalla oikein ole mitään vastuuta opetuksesta. Avustaja on tittelinsä mukaisesti avustamassa siinä opetuksessa, kouluttamaton työntekijä, joten tottakai se palkkauksessa näkyy. Olen joskus törmännyt avustajiin (en ole ope, muissa yhteyksissä) joilla on hiukan vääristynyt kuva siitä roolistaan ja luulevat olevansa opettajia. En tietysti usko että ystäväsi on tuollainen, mutta viestistäsi sai kuvan että kouluavustajilla olisi suuri vastuu opetuksesta, joka ei pidä paikkaansa.
Voihan se noinkin olla. Ajattelin lähinnä sitä, että itse toimin ennen iltapäivätoiminnan ohjaajana ja mulla oli usein työkavereita, jotka tekivät aamun avustajan töitä. Koulutettuja ihmisiä hekin, mullakikntoki koulutus alalle.
Vierailija kirjoitti:
nyt tulee muinaisrutinaa (oon 33 v. :D ) mutta sillonku minä olin lapsi...niin ei tosiaan kerätty mitään rahakolehtia opettajalle. Oppilaat antoivat kortin ja that's it!
Tuntuu, että nykyään osa porukasta ei ikään kuin tajua rahan arvoa, ajatellaan että onhan se 10e tai 15e per naama pieni summa, mutta olisiko markka-aikaan joku antanut muksunsa opettajalle _rahaa_ 60mk-100mk siitä hyvästä, että tämä on hoitanut hommansa (ja ihan saanut siitä palkkaa joka kuukausi muutenkin). Puhumattakaan siitä, että olisi jouluksi kerätty yhteensä yli 1000mk opettajalle lahjaksi :O
Joo, opettajan työ on raskasta, mutta kyse on myös ammatinvalinta-asioista. Raskasta on muissakin ammateissa, vai keräättekö te esim. työpaikkanne siivoojalle 200-300 eur kolehdin työporukan kesken?
Muuten, me opettajat keräämme keskuudessamme lahjakortin siivoojille. Heidän ansiostaan edes hieman viihtyisämpää tehdä tätä työtä.
Joulu nyt on vaan muistamisen ja pikkulahjojen antamisen aikaa. Päiväkodin tätinä lämmittää mieltä saada perheeltä kortti kiitosten kanssa. Lapsen omatekoiset piparit tms. Jotenkin tuo rahan kerääminen ei tunnu hyvältä. Enkä halua saada mitään mikä on pitkin hampain annettu. Ne muistavat jotka haluavat. Niin itsekin teen.
Meidän kunnassa kaikilla kk-ohjaajilla on vähintään kk-ohjaajan koulutus, epäpäteviä ei palkata. Työhöni kuuluu paljon opetusta, jakoryhmiä yms. Opettajien sijaisuudet kuuluu myös toimenkuvaan.