Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas se aika vuodesta, kun kerätään opettajalle lahjakorttia

Vierailija
14.12.2017 |

Olenko ainoa jota tapa ärsyttää? Suurin summa ollut 15€ yhteiseen keräykseen. Eli luokalla vaikka 20 oppilasta ja jokainen perhe osallistuu on opettajalle tulossa 300€ lahjakortti! Uskallatko tunnustaa ketjuun, että juuri sinä olet ideoinut nämä yhteiskeräyksen suuret summat?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani opettajat eivät tosiaan kaipaa tai vaadi niitä lahjoja, mutta ovat kiitollisia jokaisesta saamastaan. Ärsyttää että tätä lahjajuttua yritetään sälyttää opettajien syyksi. Ikinä en ole törmännyt siihen että yksikään opettaja olisi vihjaillut, pyytänyt tai vaatinut yhtään lahjaa keneltäkään vanhemmalta.

Toisaalta se kyllä viestii jotain vanhempien arvostuksesta jos joululahjabudjetti per lapsi on se palstallakin mainittu 500euroa per lapsi ja sitten open lahjakeräykseen vaadittu 2 euroa on vaan ehdoton EI PYSTY.

Vaikka sitä suomalaista laadukasta opetusta NIIN aina juhlapuheissa jokainen arvostaa, niin ei se ehkä ihan niin totta olekaan. Ihmiset vaan sanoo kun niin kuuluu sanoa.

Olipa huonot perustelut sulla.

Ensinnäkään kuka sanoi että ne ovat samoja perheitä, jotka "tuhlaa" lapsen lahjoihin 500 e mutta ei voi antaa opettajan lahjukseen 2e? Ei käynyt mielessä että ne voivat olla eri elintasossa eläviä eri perheitä?

Toiseksi on ihan eri asia ostaa lahjoja omalle lapselle kuin vieraalle aikuiselle. Moni kerääjä sitä paitsi halusi jotain 10-15 e, minä on muuten meidän perheessä parin päivän ruuat. Jos jollekin pitää vähistä varoista pihistää lahjaan, niin totta hemmetissä omalle lapselle eikä jollekin opettajalle. Joita on muuten aika monta. Kaikkien lasten opettajat ja kerhojen vetäjät kun huomioidaan ja jokaiselle kympin heittää, niin johan se yhteissumma on toistasataa.

Ja ennenkaikkea tuo nykykäytäntö on niin lähellä lahjontaa, että periaatteesta en sitä halua tukea vaikka vara olisi. Kiitos ja kortti pitää riittää, tapana ei ole lahjoa muitakaan työtään tekeviä ja viranomaisia.

Vierailija
42/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kyllä. Meilläkin lapsia on 6 peruskoulussa, ei tod kiinnosta maksaa jokaiselle opelle. Kiittää voidaan sanallisestikin. Ja omille lapsillekin joululahjabudjetti on pieni, ehkä 20e per nenä. Ei se joulu ostamalla paremmaksi tuu :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella ainakin kaikki työnantajan antamat joululahjat on niin paljon huonompia kuin yksityisellä puolella, joka on ihan hyvä asia näin tavallisen veronmaksajan kannalta, mutta itse ainakin mieluusti suon pienen lahjan opettajalle. Pakkohan näihin ei ole ikinä ollut osallistua, meillä ainakin on aina kysytty ketä haluaa osallistua ja ilmoittautuvat ne jotka haluavat. Vaikka minkäänlaista lahjanantoperinnettä ei olisikaan, olisi silti aina muutamia jotka väkisinkin antaisivat sen lahjan. Osa meistä on kasvatettu sellaisiksi ja itse en näe siinä miten väärää. Ole sä ostamatta ja anna mun ostaa, mitä se sulle edes kuuluu?

Vierailija
44/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat päiväkodissa. Tänä vuonna teimme niin, että annoimme "tädeille" vain joulukortit mutta siivoojille veimme muhkean herkkukorin heidän taukohuoneeseensa.

Olette ihania <3

Vierailija
45/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän fiksuna sitä, että te vanhemmat ymmärrätte kiittää lastenne opettamisesta urheita opettajia.

Olisi hirveää olla herjausten, kuvaamisten, haistattelujen jne. kohteena, koska lapset eivät osaa käyttäytyä. Onneksi en opiskellut opettajaksi. 

Vierailija
46/105 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat päiväkodissa. Tänä vuonna teimme niin, että annoimme "tädeille" vain joulukortit mutta siivoojille veimme muhkean herkkukorin heidän taukohuoneeseensa.

Missä ihmeen laitoksessa lapsesi on jos siellä on siivoojia ja heillä oikein taukohuone? Meidän päiväkodissa siivooja käy siivoamassa ilalla tarhan sulkeuduttua, eikä hänellä todellakaan ole siellä mitään taukohuonetta.

Kun kävin lapsena tervehtimässä äitiäni työpaikalla koululla (siivooja), niin kyllä heillä oli oma taukohuone.

Vierailija
47/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei täällä ole tuommoisia lahjakortteja koskaan harrastettu. Taas joku närpiöläinen tapako tämäkin? Opettaja saa lahjakorttinsa tilillensä joka kuukausi työnantajansa palkanlaskijalta niinkuin muutkin.

Vierailija
48/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No semmoiset vanhemmathan näitä keräyksiä organisoi joiden piltit on suurimpia häiriköitä, koulukiusaajia ja lintsareita. Siinä sitä ostellaan hyviä arvosanoja kun ei omat speksit riitä. Meillä tavallisten kilttien lasten vanhemmilla ei ole tarvetta nuoleskella.

No herranjestas eihän pienen kiitoslahjan ostamisessa nyt mistään nuoleskelusta ole kysymys. Ihan vilpitön pieni kiitos opettajalle hienosti tehdystä työstä. Itse olen lähettänyt lapsen mukana opettajalle esimerkiksi joulukahvin tai pienen joulukukan. Ihan peruskäytöstapoihin kuuluu mielestäni. Joskus ollaan lasten kanssa vaikka leivottu joulupipareita opettajalle, eipä ole iso menoerä ollut sekään. Lapset on joka vuosi innoissaan kun saavat muistaa opea jollain pienellä paketilla. Lahjakorttikeräykset eivät saa minuakaan innostumaan.

Vierailija
49/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen opettaja on sanonut että kaikista mieluisinta on lapsen itse tehty kortti, josta muistutetaan wilmassa aina jouluna ja keväänä.

Vierailija
50/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu koska en tykkää yhteiskeräyksistä. Ostetaan lahja aina mutta oma lahja.

Loppuu tämäkin kohta, nuorin on kasilla.

Saa itse päättää haluaako viedä lahjan.

Vierailija
51/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät terrorisoi koulussa, mutta en pysty siltikään käsittämään tätä ideaa. Kuka idiootti aikuinen eriarvoistaa lapsia sen takia jos vanhempien taloudellinen tilanne on hankala ja eivät pysty keräykseen osallistumaan? Ei, kun niiden lasten nimet jätetään vaan kylmästi kortista!!

Vai ei joku muka pystyisi 2 euroa laittamaan halutessaan keräykseen. En todellakaan usko. Jo lapsilisä on kymmeniä kertoja suurempi summa.

Vierailija
52/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun keräyksiin, jotka ovat vapaaehtoisti lasten kanssa ilmaiseksi tai mitättömillä palkkioilla työskenteleville, esim. valmentajat ja jojot. 

Näihin voin laittaa tuntuvankin summan. Opettajat ovat keskituloisia palkansaajia, jotka tekevät työtään. Antaisin rahaa mieluummin vaikka koulun siivoojan lahjaan. Hän saattaa olla oikeasti lahjakortin tarpeessa. 

Meillä on osunut kuitenkin fiksut kerääjävanhemmat. Yhteisen keräyksen korttiin ei totoisesti eritellä osallistujia ja osallistumattomia perheitä, vaan lahja on koko luokalta. 

Vierailija
53/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan palkka on niin pieni, että kyllä mieltä lämmittää tuollainen lahjakortti tai hemmotteluhoitoon ostettu kortti. Hierontalahjakorttejakin olemme useasti ostaneet. Joku 5xpuolihieronta ei ole kallis, jos sitä on jakamassa muutama perhe.

On opettajakin lahjansa ansainnut. Hän sentään tekee pyyteetöntä kutsumustyötä kasvatuksen parissa pienellä palkalla, niin miksi hänelle ei saisi lahjaa laittaa.

Vierailija
54/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just parasta nuo keräykset! Ei tarvitse jokaisen ostaa lahjaa erikseen. Meillä on kerätty 5 e mikä on just sopiva summa.

Samaa mieltä, olen tyytyväin, että joku hoitaa asian, itse en viitsisi touhuta keräyksiä.

Vierailija
55/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni eivät terrorisoi koulussa, mutta en pysty siltikään käsittämään tätä ideaa. Kuka idiootti aikuinen eriarvoistaa lapsia sen takia jos vanhempien taloudellinen tilanne on hankala ja eivät pysty keräykseen osallistumaan? Ei, kun niiden lasten nimet jätetään vaan kylmästi kortista!!

Vai ei joku muka pystyisi 2 euroa laittamaan halutessaan keräykseen. En todellakaan usko. Jo lapsilisä on kymmeniä kertoja suurempi summa.

Kyse ei ole siitä, pystyykö vai eikö, vaan siitä että kukaan toinen ei voi määritellä että jonkun on annettava lahjaksi jotain.

Vierailija
56/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"3 §

Lahjusrikkomus

Jos virkamies tai julkisyhteisön työntekijä vaatii, vastaanottaa tai hyväksyy itselleen tai toiselle tarkoitetun lahjan tai muun edun taikka vaatii tai hyväksyy sitä koskevan lupauksen tai tarjouksen, joka on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen, hänet on tuomittava, jollei tekoa ole rangaistava lahjuksen ottamisena tai törkeänä lahjuksen ottamisena, lahjusrikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Tähän lakiin perustuen voitte olla varmoja, että vien eteenpäin kohdalleni sattuvat tapaukset, joissa järjestetään opettajalle keräys määrätyllä summalla ja jos osallistumattomien nimet jätetään kortista pois. 300 euron lahja ei ylipäätään ole arvoltaan vähäinen, kohtuullinen eikä tavanomainen.

Vierailija
57/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla se istuu vieläkin koneella ja tekee töitä jotta toisten lapset saavat laadukasta opetusta. Omatkin lapset kaipaisivat huomiota mutta viikolla illat menevät aika pitkälle miettien toisten lasten parasta. Öisinkin monesti herää miettimään ja murehtimaan jos oppilas on vaikka kertonut huolistaan. Mutta toki, yksinkertainen kiitos kuluneesta lukukaudesta on aivan liikaa!

Puolisollasi on ilmeisesti ongelmia työn hallinnan kanssa? Miksi hän tekee töitä vapaa-ajallaan? Kukaan ei siihen pakota. Kannattaisi ehkä kääntyä työtreveyden puoleen jos työasiat aiheuttavat uniongelmia ja elämänhallinnassa on puutteita. 

PS. opettaja ei ole mikään sankari.

Vierailija
58/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti on verrattavissa käteiseen, joten pienenkin lahjakortin vastaanottaminen on erittäin kyseenalaista. Esim. suklaarasia on hyväsyttävä lahja.

Vierailija
59/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieltäni lämmittää aina eniten kauniit sanat. Varsinkin jos lapsi on itse kirjoittanut pari riviä korttiin. Säilytän näitä kortteja ja luen niitä uudestaan silloin, kun tuntuu etten jaksa. En tosiaan tarvitse mitään lahjoja!

T.erityisluokanopettaja

Vierailija
60/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteeni opettajilleni en olisi muuta tarjonnut, kuin kunnolla pataan ja uutenavuotena Thunder King postilaatikkoon.