Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas se aika vuodesta, kun kerätään opettajalle lahjakorttia

Vierailija
14.12.2017 |

Olenko ainoa jota tapa ärsyttää? Suurin summa ollut 15€ yhteiseen keräykseen. Eli luokalla vaikka 20 oppilasta ja jokainen perhe osallistuu on opettajalle tulossa 300€ lahjakortti! Uskallatko tunnustaa ketjuun, että juuri sinä olet ideoinut nämä yhteiskeräyksen suuret summat?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi lahjat on vähän kaksipiippuinen juttu. En opettaja tarvitse mitään lahjoja, mutta kyllähän ne ihmismieltä lämmittää.

En haluaisi kieltääkkään muistamista, jos joku haluaa kortin ja suklaarasian tuoda. Onhan se inhimillistä ilahtua tuollaisesta, vaikka palkan joka kuukausi saankin.

Materiaa ilahduttavampaa olisi tietenkin kiitokset ja kauniit sanat, mutta on ymmärrettävää, että jonkun on helpompi antaa suklaarasia kuin sanoa kiitos.

Mitään kallista, enkä isoa kaipaa. Se on jopa vähän vaivaannuttavaa ja epämiellyttävää, etenkin jos ei ole varma onko lahjaa edes sopiva ottaa vastaan.

Vaikka opettaja saa palkan työstään, ei se tarkoita etteikö kiitos olisi joskus paikallaan. Itse pyrin antamaan hyvää mieltä lapsille ja koteihin, kertomaan koulutyön ja kasvun onnistumisia, minua kuitenkin lähestytään lähinnä vain ongelmien ja vaatimusten kanssa.

Vierailija
82/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihana saada lahjoja oppilailta! Ei kalliita, mutta muistamisia. Pidän todella paljon työstäni, rakastan oppilaitani, teen kaiken täysillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieltäni lämmittää aina eniten kauniit sanat. Varsinkin jos lapsi on itse kirjoittanut pari riviä korttiin. Säilytän näitä kortteja ja luen niitä uudestaan silloin, kun tuntuu etten jaksa. En tosiaan tarvitse mitään lahjoja!

T.erityisluokanopettaja

❤️

Vierailija
84/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin yhteisesti kerätty lahja on aina parempi kuin joku kasa erilaista halpaa irtosälää, jota opettaja joutuu raahaamaan kotiinsa.

Mutta: kyllä tuo 10-15 euroa/lapsi on aika iso summa, jos luokalla on n. 22 oppilasta.

Eikös jo viidellä kympilläkin (2 euroa/lapsi) saisi jonkun kivan lahjakortin?

Tai vaikka komean parin kympin joulukukka-asetelman tai ison ja laadukkaan suklaakonvehtirasian (euro/lapsi)?

Näin. Kohtuus kaikessa. Yhteislahjan kerääjät eivät kai tule ajatelleeksi, että sille opettajallekin tulee kiusallinen olo, jos saa jonkun 200-300 €:n lahjakortin. 

Hah, ei todellakaan tule kiusallinen olo :D

- ope

Kyllä tulee.

t. Jota lainasit ja ope

Vierailija
85/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noi voisi ilmoittaa etteivät ota mitään lahjoja. Saavat työstänsä kuitenkin palkan.

Totta niin saadaankin ja työ tehdään vaatimusten mukaisesti. Kivan lahjan antanut voi kuitenkin saada wilma-kysymykseensä perusteellisemman vastauksen jo pe-iltana kuin muuten saisi kahden rivin vastauksen ma-aamuna. Näin se maailma toimii 

On tää totta, että ystävällisille vanhemmille tulee oltua takasi paljon ystävällisempi ku nuiville valittajavanhemmille. Heille juurikin tuo niukin mahdollinen linja kommunikoinnissa. Mukavien oppilaiden vanhemmille tulee kuin huomaamatta oltua paljon kivempi itsekin, samoin juurikin vastaamisnopeudessa huima ero.

Näin se maailma toimii: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Turha kuvitella, että huonoa käytöstä palkitsisin.

Vierailija
86/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoin aina opettajat jouluisin ja keväällä peruskoulussa. Kannatti. Ka oli aina yli 9. Lukiossa en lahjonutkaan ja ka oli yli 9. Oli välillä yhteislahjaa mutta harvoin. 

Vierailija
87/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitte tyytyväisiä että joku edes viitsii/jaksaa ja yrittää näitä kakaroitanne opettaa. Raskasta hommaa ja vielä vanhemmat siinä samassa. En jaksais päivääkään.

Tietysti ollaan tyytyväisiä, mutta ei se ole mikään lahjan oston syy että ihminen tekee työnsä. Tänäänkin oli kiva kun oli mukava kassatyttö kaupassa, mutta en minä hänellekkään mitään lahjaa lähde hankkimaan.

Voin sanoa kassana että tulen hyvälle mielelle jo pelkästään siitä kun joku sanoo: Kiitos hyvästä asiakaspalvelusta. Ja meitä on kielletty ottamasta vastaan rahalahjoja.

Vierailija
88/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltaiseen Ruusuun.

Malminrinne.

Vierailija
89/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä miksi opettajalle pitäisi ostaa joululahja? Suomessa koulutus on edelleenkin ilmaista, eikä siihen pitäisi liittyä mitään maksuja joista on vaikea julkisen nöyryytyksen varassa kieltäytyä. Joulu on jo valmiiksi rahasyöppö perheille. Jos opettajalla on minkäänlaista moraalia, hän voisi etukäteen sanoa ettei tarvitse mitään lahjoja - ja jos joku haluaa lahjalla muistaa, sen voi suunnata esim. lastensuojelutyöhön.

Vierailija
90/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhden lapsen opettaja laittoi wilmaan että opettajan muistamisen voi laittaa leirikoulukassaan. Epäilen että kovin moni ei laittanut sinne rahaa. Mutta siis kielsi lahjat. Yhdelle opelle on kerätty aina keväällä lahjakortti, 5e / perhe. Ei ole mielestäni paha summa kerran vuodessa kun opettaja on ollut erittäin hyvä. Parempi lahjakortti kuin että kaikki olisivat ostaneet jonkun kipon kupon tai suklaan.

Vierailija
91/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin minäkin aika ihmeissäni, kun eräältä äidiltä tuli viestiä että kymppi tilille. Osallistuminen on ”vapaaehtoista”, mutta silti tullut jo kolme kerjäysviestiä. En periaatteesta laita noin isoa summaa mihinkään keräykseen. Mielestäni olisi asiallista pyytää 2-3 euroa per nassu, ihan korkeintaan 5 euroa. Ja tietenkin jyrkät ukaasit, että vain maksaneiden lasten nimet korttiin. Onhan sekin tapa yrittää luoda epätasa-arvoa lasten kesken.

Vierailija
92/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No semmoiset vanhemmathan näitä keräyksiä organisoi joiden piltit on suurimpia häiriköitä, koulukiusaajia ja lintsareita. Siinä sitä ostellaan hyviä arvosanoja kun ei omat speksit riitä. Meillä tavallisten kilttien lasten vanhemmilla ei ole tarvetta nuoleskella.

No herranjestas eihän pienen kiitoslahjan ostamisessa nyt mistään nuoleskelusta ole kysymys. Ihan vilpitön pieni kiitos opettajalle hienosti tehdystä työstä. Itse olen lähettänyt lapsen mukana opettajalle esimerkiksi joulukahvin tai pienen joulukukan. Ihan peruskäytöstapoihin kuuluu mielestäni. Joskus ollaan lasten kanssa vaikka leivottu joulupipareita opettajalle, eipä ole iso menoerä ollut sekään. Lapset on joka vuosi innoissaan kun saavat muistaa opea jollain pienellä paketilla. Lahjakorttikeräykset eivät saa minuakaan innostumaan.

"Pieni kiitos opettajalle hienosti tehdystä työstä". Mä muistan ala-asteelta kuinka pahasti meidän luokanopettaja syrji tiettyjä muksuja (esim. mua) ja suosi tiettyjä. voi olettaa, että kaikki ei aina oo sitä mieltä,  että opettaja on tehnyt hienosti työnsä... ja sillon ei tee mieli ehkä mitään joulukukkaa viedä; tästä kun tulee sovittu käytäntö niin kaikkien on sitten pakko antaa lahja opettajalle, tai tulee vielä mahdollisesti enemmänkin opettajan silmätikuksi, jos ope on kovin pikkumainen. en oikein pidä tästä lahjakäytännöstä

Vierailija
93/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope enkä kyllä saa mitään lahjoja. Kortin joskus joku oppilas tekee, arvostan.

Vierailija
94/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3€, ihan ok summa mielestäni. En koe opettajien lahjontaa pakollisena mutta ihan mukava ilahduttaa opea rankan lukukauden jälkeen. Ja ryhmälahja on ainoa mitä jaksan, kiitos aktiiviselle lapsen luokkakaverin äidille!

Vierailija
95/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välihuomio: kiitokset etta moni muisti kouluavustajat. Avustajilla ja iltapäiväkerhon ohjaajilla on vastuuseensa verrattuna hurjan pieni palkka ja varmasti joulumuistaminen auttaa ihan oikeasti.

Tein niitä hommaa itse 12 vuotta suurella sydämellä, mutta sillä rahalla ei perhettä elätetä tai edes pientä omistusasuntoa makseta. Oli siis pakko siirtyä toimistohommiin, jotta sai paritonnia kuussa.

Vierailija
96/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välihuomio: kiitokset etta moni muisti kouluavustajat. Avustajilla ja iltapäiväkerhon ohjaajilla on vastuuseensa verrattuna hurjan pieni palkka ja varmasti joulumuistaminen auttaa ihan oikeasti.

Tein niitä hommaa itse 12 vuotta suurella sydämellä, mutta sillä rahalla ei perhettä elätetä tai edes pientä omistusasuntoa makseta. Oli siis pakko siirtyä toimistohommiin, jotta sai paritonnia kuussa.

Olen kyllä kanssasi eri mieltä, ei kouluavustajalla oikein ole mitään vastuuta opetuksesta. Avustaja on tittelinsä mukaisesti avustamassa siinä opetuksessa, kouluttamaton työntekijä, joten tottakai se palkkauksessa näkyy. Olen joskus törmännyt avustajiin (en ole ope, muissa yhteyksissä) joilla on hiukan vääristynyt kuva siitä roolistaan ja luulevat olevansa opettajia. En tietysti usko että ystäväsi on tuollainen, mutta viestistäsi sai kuvan että kouluavustajilla olisi suuri vastuu opetuksesta, joka ei pidä paikkaansa.

Vierailija
97/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlausta.

Vierailija
98/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä summa

Vierailija
99/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millanenhan ihminen jaksaa tollasta säätämistä? Kuulostaa joltain yli-innokkaan partion tempaukselta, ei ihme ettei ihmisiä kiinnosta tollasta sponssata. Kaikki, varsinkin kouluikäisten vanhemmat on väsyneitä ja stressaantuneita joulun alla eikä jaksa tollasta turhaa hössötystä. En ole IKINÄ nähnyt kenenkään oppilaan/vanhemman antavan opettajalle enempää kuin 5e kimpun k-marketin kulahtaneita kukkasia.

Vierailija
100/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneks meidän lasten koulussa ei ole koskaan ollut tollasta.