Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas se aika vuodesta, kun kerätään opettajalle lahjakorttia

Vierailija
14.12.2017 |

Olenko ainoa jota tapa ärsyttää? Suurin summa ollut 15€ yhteiseen keräykseen. Eli luokalla vaikka 20 oppilasta ja jokainen perhe osallistuu on opettajalle tulossa 300€ lahjakortti! Uskallatko tunnustaa ketjuun, että juuri sinä olet ideoinut nämä yhteiskeräyksen suuret summat?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsen äitinä osallistun mielelläni keräyksiin.

Tänä vuonna luokassa on opettaja ja 2 avustajaa. Tilinron puuhaäiti keräsi ja laittoi kaikille jotka osallistui tiedon paljonko tuli, esim Tiina 5 e Matti 7 e. Ja sanoi nimenomaan kaikki näkee että oma summa on siellä.

Me annettiin 50 euroa. Oltaisiin muuten ostettu 12 e kuohuviinipullot.

Opettajalla voi olla hyvä palkka, mutta avustajilla ei. Nyt avustajat saivat kummatkin 50 e lahjakortit ja ope 30 e. Tai saavat.

Pienessä luokassa summa ei voi myös olla suuri.

Vierailija
62/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsen äitinä osallistun mielelläni keräyksiin.

Tänä vuonna luokassa on opettaja ja 2 avustajaa. Tilinron puuhaäiti keräsi ja laittoi kaikille jotka osallistui tiedon paljonko tuli, esim Tiina 5 e Matti 7 e. Ja sanoi nimenomaan kaikki näkee että oma summa on siellä.

Me annettiin 50 euroa. Oltaisiin muuten ostettu 12 e kuohuviinipullot.

Opettajalla voi olla hyvä palkka, mutta avustajilla ei. Nyt avustajat saivat kummatkin 50 e lahjakortit ja ope 30 e. Tai saavat.

Pienessä luokassa summa ei voi myös olla suuri.

Ja kortissa lukee koko luokka. Tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähintään kohtuullista muistaa ihmistä, joka katselee meidän mukuloiden perään arkena enemmän kuin mitä monesti itse ehdin. Saahan opettajat palkkaa, mutta nyt onkin kyse kauniista eleestä ja muistamisesta. Liian vähän tulee kiitettyä ylensäkään.

Vierailija
64/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat päiväkodissa. Tänä vuonna teimme niin, että annoimme "tädeille" vain joulukortit mutta siivoojille veimme muhkean herkkukorin heidän taukohuoneeseensa.

Missä ihmeen laitoksessa lapsesi on jos siellä on siivoojia ja heillä oikein taukohuone? Meidän päiväkodissa siivooja käy siivoamassa ilalla tarhan sulkeuduttua, eikä hänellä todellakaan ole siellä mitään taukohuonetta.

Lapseni on kunnallisessa päiväkodissa. Se on iso talo, ryhmiä on kahdeksan, jokaisessa noin 25 lasta. Talossa on oma keittiö, jossa on vakituiset työntekijät, sekä useita siivoojia, jotka siivoavat siellä sen päiväkotipäivän aikana. Heillä on yhteinen taukohuone.

Päiväkoti on oikein hyvä, kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja siellä on hyvä yhteishenki. Olen onnellinen, että lapseni on päässyt niin hyvään päiväkotiin. Päiväkodin johtaja pitää huolen siitä, että ryhmissä on tarpeeksi työntekijöitä (5-6 lasta per aikuinen, pienten ryhmässä 3 lasta per aikuinen), ja jos joku sairastuu, hän itse tulee myös hoitotyöhön. Lisäksi päiväkodissa on aina apukäsinä harjoittelijoita, ja kiertävä erityisopettaja toimii myös aktiivisesti. Päiväkodin toiminta ylipäänsä on monipuolista ja aktivoivaa, se ei todellakaan ole sellainen säilytyslaitos, jota itse lapsena jouduin käymään.

Siivoojat ja keittäjät ovat lapseni oheiskasvattajia siinä missä hoitajatkin. Kukaan vain ei tunnu koskaan muistavan sitä, vain niille hoitajille ja lto:ille annetaan lahjoja.

Vierailija
65/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tulee muinaisrutinaa (oon 33 v. :D ) mutta sillonku minä olin lapsi...niin ei tosiaan kerätty mitään rahakolehtia opettajalle. Oppilaat antoivat kortin ja that's it!

Tuntuu, että nykyään osa porukasta ei ikään kuin tajua rahan arvoa, ajatellaan että onhan se 10e tai 15e per naama pieni summa, mutta olisiko markka-aikaan joku antanut muksunsa opettajalle _rahaa_ 60mk-100mk siitä hyvästä, että tämä on hoitanut hommansa (ja ihan saanut siitä palkkaa joka kuukausi muutenkin). Puhumattakaan siitä, että olisi jouluksi kerätty yhteensä yli 1000mk opettajalle lahjaksi :O

Joo, opettajan työ on raskasta, mutta kyse on myös ammatinvalinta-asioista. Raskasta on muissakin ammateissa, vai keräättekö te esim. työpaikkanne siivoojalle 200-300 eur kolehdin työporukan kesken?

Vierailija
66/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sadan euron lahjakortin pitäisi riittää paremmin kuin hyvin. Ja nuo keräykset kannattaa hoitaa kerralla, vaikka syksystä kerätään 20€ jolla sitten hoidetaan opettajan lahjakortti ja jotkut pienemmät menot mitä vuoden varrelle tulee (bussilippu jonnekin tai pääsymaksu teatteriin yms). Luokan tilinhoitaja kerää maksut vanhemmilta ja hoitaa sitten maksut kouluun päin.

Vierailija
67/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti on senkin puolesta hyvä, että niinä kertoina kun yhteistä lahjakorttia ei hankittu, opettaja sai kevätjuhlassa 5-6 pulloa skumppaa. Kaikilla lapsilla ei edes ollut vanhempaa mukana ja se vaan näyttää hassulta kun lapsi menee noutamaan todistusta pullokassi kädessä. Ja onhan se opettajallekin aika kostea kesänalku ja kova raahaaminen niissä pulloissa. 

Ehdottomasti lahjakortin (tai minkä tahansa muun yhdessä hankitun lahjan) kannalla!

Vierailija
68/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan yhteislahjassa kukin osallistuu kykyjensä ja halujensa mukaan, ja koko luokan nimissä annetaan. Ainakin näin lapseni luokalla. Solidaarista ja helppoa.

Vierailija
69/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin yhteisesti kerätty lahja on aina parempi kuin joku kasa erilaista halpaa irtosälää, jota opettaja joutuu raahaamaan kotiinsa.

Mutta: kyllä tuo 10-15 euroa/lapsi on aika iso summa, jos luokalla on n. 22 oppilasta.

Eikös jo viidellä kympilläkin (2 euroa/lapsi) saisi jonkun kivan lahjakortin?

Tai vaikka komean parin kympin joulukukka-asetelman tai ison ja laadukkaan suklaakonvehtirasian (euro/lapsi)?

Vierailija
70/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokan yhteislahjassa kukin osallistuu kykyjensä ja halujensa mukaan, ja koko luokan nimissä annetaan. Ainakin näin lapseni luokalla. Solidaarista ja helppoa.

...mutta kyllä se tilin ylläpitäjä näkee, kuka minkäkin verran on sinne laittanut ja kuka ei yhtään. Ja jos on vähänkään juoruamaan taipuvainen, niin...

Vierailija
71/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin yhteisesti kerätty lahja on aina parempi kuin joku kasa erilaista halpaa irtosälää, jota opettaja joutuu raahaamaan kotiinsa.

Mutta: kyllä tuo 10-15 euroa/lapsi on aika iso summa, jos luokalla on n. 22 oppilasta.

Tai vaikka komean parin kympin joulukukka-asetelman tai ison ja laadukkaan suklaakonvehtirasian (euro/lapsi)?

Samalla kannalla. Yhteinen lahja on kiva, jos löytyy joku innokas sitä koordinoimaan. 1-2 euroa per lapsi on näissä keräyksissä sopiva summa, 5 euroa ehdoton maksimi ja 10-15 euroa aivan liikaa.

Vierailija
72/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivasvarjele mitä meininkiä! Omat lapset ovat vielä ihan pieniä niin ei vielä itseä kosketa mutta mennyt ihan älyttömäksi. Minusta 2€/lapsi on hyvä summa! On kiva muistaa mutta he tosiaan saavat palkan työstään. Täällä joku mainitsikin koulunkäyntiavustajista, heillä on todella huono palkka (kaverini tekee tätä työtä) mutta tekevät tärkeää hommaa, mielummin heille sitten se isompi summa jos jollekkin :) Ja tuo on aivan naurettavaa ettei sitten kaikkien nimiä korttiin. Kyllä taas jotkut jaksaa.

Vierailija
73/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja enkä halua teidän lahjojanne. Enhaluaenhaluaenhalua. Yrittäkää tajuta. Hyvän joulun toivotus joka oppilaalta riittää paremmin kuin hyvin. Minä teen työtäni, tehkää te omaanne..

Vierailija
74/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, ei topettajille arvita mitään pientä huomaavaisuutena kuten kahvipaketti/suklaa. Olette varmaan myös sitä mieltä ettei teidänkään ipanoitanne sitten kenenkään tarvitse omista rahoistaan jouluna huomioida esim. piparilla/ konvehdilla/askartelumateriaaleilla. Ne rahat kun on opettajan omista maksettu. Selvä peli.

Vierailija
75/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skeles kirjoitti:

Olen opettaja enkä halua teidän lahjojanne. Enhaluaenhaluaenhalua. Yrittäkää tajuta. Hyvän joulun toivotus joka oppilaalta riittää paremmin kuin hyvin. Minä teen työtäni, tehkää te omaanne..

Jos olisit oikeasti opettaja, olisit tehnyt kuten mieheni: Samaan wilmaviestiin aikataulujen ja loppuvuoden kuulumisten kanssa toive, että ei saisi tänä vuonna lahjoja. Tyylillä ostakaa sillä rahalla lapsellenne jotain mukavaa ja jos silti haluaa muistaa, niin hyvän joulun toivotus, itse tehty kortti tai kirje on mukava yllätys.

Vierailija
76/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Kohtuus kaikessa. Yhteislahjan kerääjät eivät kai tule ajatelleeksi, että sille opettajallekin tulee kiusallinen olo, jos saa jonkun 200-300 €:n lahjakortin. 

Vierailija
77/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Kohtuus kaikessa. Yhteislahjan kerääjät eivät kai tule ajatelleeksi, että sille opettajallekin tulee kiusallinen olo, jos saa jonkun 200-300 €:n lahjakortin. 

Hah, ei todellakaan tule kiusallinen olo :D

- ope

Vierailija
78/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta, ei topettajille arvita mitään pientä huomaavaisuutena kuten kahvipaketti/suklaa. Olette varmaan myös sitä mieltä ettei teidänkään ipanoitanne sitten kenenkään tarvitse omista rahoistaan jouluna huomioida esim. piparilla/ konvehdilla/askartelumateriaaleilla. Ne rahat kun on opettajan omista maksettu. Selvä peli.

Olipa niin lapsellinen kiukuttelukommentti, että todella toivon että et opeta ainakaan mun lapsia. Ei sen puoleen, ei mun lapsille opettajalta kaivata ylimääräisiä pipareita. Kunhan hoitaa sen opetuspuolen asiallisesti eikä ole lapsellinen kiukuttelija.

Vierailija
79/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, ei todellakaan tule kiusallinen olo :D

- ope

No mulla olisi todellakin. Se olisi kamalaa.

Mutta niin sitä ollaan erilaisia. Rehellisesti sanottuna en edes kykene arvostamaan ihmisiä, jotka olettavat ansaitsevansa monensadan euron lahjuksia työnsä päälle. Itse arvostan toki opettajia, kuten monia muitakin alansa toimijoita aina siivoojista sairaanhoitajiin. Mutta persoonana ihminen joka pokkana ottaa vastaan tuollaisia summia ja halveksii aitoa lapsen kiitosta ilman rahaa.. hyi yäk. Puistattavaa.

Vierailija
80/105 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis olen oikeasti opettaja ja kyllä, sanon asian (että en halua mitään lahjoja) ääneen ja suoraan oppilailleni. Opetan siis yläkoulussa, joten en laita Wilma-viestejä huoltajille vaan todellakin sanon oppilailleni, että en halua heiltä joululahjoja tms. ja että minulle riittää oikeasti hyvän joulun toivotus heiltä jokaiselta; jos he haluavat luokkana tehdä minulle yhdessä kortin niin sitä en kiellä ja siihen annan pahvin koulun varastosta.