Kätilöt! Kuinka monen naisen alapää kymmenestä repeytyy synnytyksessä?
Voisiko joku kätilö kertoa, kuinka yleistä alapään repeytyminen synnytyksessä on oikeasti. Ja tarkoitan vähäisistä niihin pahimpiin repeytymiin.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisessä eppari, en siis revennyt mutta siisti viilto ja kolmisen tikkiä, lapsi 4,3kg. Toinen ilman epparia, pieni repeytymä, pari tikkiä, sekä "kissanraapale" sisemmässä häppärissä, siihen varuiksi yksi tikki. Tämä lapsi 4,4kg. Täytyy sanoa että parempi oli ilman että silvottiin.
Mutta. Kyllähän tuo suuaukko on sen näköinen että lapsia on tehty, aika ammottava, eli ei purista kivasti kikistä, mutta lihaksilla saa onneksi sisemmälle puristusta:) kohdunsuu on taas asia erikseen, ei mielestäni parantunut kunnolla. Kokeillessa sormella on repaleinen ja turhan paljon antaa periksi, välillä yhdynnässä osuu ikävästi penis siihen niin ikäänkuin rikkoo sitä uudestaan ja verta tulee. Ei kiva.
Epparit, häppärit, kumpparit ja pipo
Vierailija kirjoitti:
minä sain IV:n asteen repeämät. Niitä ei kuulemma kovin montaa tule vuodessa niin pahana kuin minulla. Molemmat sulkijalihakset repesivät. Kaksi kirurgia tikkasi alapäätäni 1,5 tuntia leikkaussalissa. Tikkejä tuli kuulemma 180, kun kysyin niiden määrää.
Olitko nukutettuna?
Tehtiinkö tämäkin ilman puudutusta kuten välilihan leikkaus saksilla?
Vierailija kirjoitti:
Kolme synnytystä takana, ei yhtään tikkiä. Vesi, aktiivisuus, spontaanisti haettu ponnistusasento ja lääkkeettömyys on varmaan auttaneet asiaa, toki myös se kudostyyppi tekee osansa. Samoin täysin vammoitta on sujuneet kolmen isosiskon ja äitinikin synnytykset.
Väljä en ole ollut enkä ole nytkään.
Höpö höpö. Takuulla olet väljä. Omasta mielestäsi et tietenkään :D perus mamma.
Vierailija kirjoitti:
kyllä on löysä emätin nykyään ja lörpöttävä, jos on repeämättä synnyttänyt kaksi lasta. hyi
Ei synnytykset vaikuta asiaan mitenkään. Fyysisesti tuntuu ihan samalta kuin aiemminkin, mutta päinvastoin seksi on koko ajan parempaa mitä läheisempi ja rakkaampi vaimo on. Terveisin kolmen lapsen isä, joten kokemusta on.
En usko että sinulla on edes lapsia, niin miksi kommentoit asiaa josta et mitään tiedä.
THL:n tilastojen mukaan n. 1,1-1,4 % alatiesynnytyksistä Suomessa johtaa vakavaan repeämään (OASI). Tämä luku on yksi yleisesti raportoitu suomalaisissa tutkimuksissa ja tilastoissa.
Hatun nosto painija Petra Ollille, joka avautui omista kokemuksistaan.
Synnytys käynnistettiin tipalla koska meni yli lasketun ajan. Ponnistin pää märkänä mutta lapsi ei tullut ulos ja sitten avuksi otettiin imukuppi ja vauva saatiin ulos. Minulle tehtiin välilihan leikkaus mutta imukuppiveto aiheutti minulle pahat repeämät ja oli hilkulla että sulkijalihas ei repeytynyt kommentoi lääkäri joka pisti tikit kahteen kerrokseen alapäässäni. Välilihan leikkauksessa ja tikkien ompelusta ei käytetty puudutusta mutta noihin liittyvä kipu oli pientä verrattuna helvetilliseen kipuun jonka tipalla käynnistetty synnytys aiheutti. Puristin polttojen välissä mieheni kättä niin lujaa että hän sanoi mulle että älä purista niin lujaa koska sormet menee poikki. Verta oli synnytyssalin lattialla ja kun vauva oli saatu ulos siivooja ilmestyi luuttuamaan lattiaa kun alapäätäni ommeltiin. Menetin verta synnytyksessä mutta lisäverta ei annettu enkä sellaista älynnyt pyytää. Kun minut oli kärrätty synnyttäneiden osastolle lähdin käymään noin pari tuntia synnytyksen jälkeen meinasin pyörtyä mutta onneksi hoitaja sattui tulemaan huoneeseen ja otti minua kiinni toisesta käsivarresta etten mennyt nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien. Tästä ei vaan pidetä melua koska synnytykset alateitse vähenisivät nollaan jos naiset tietäisivät kaiken etukäteen.
Höpö höpö. 2 lasta olen tähän maailmaan ponnistanut ilman yhtäkään repeämää.
Ja alapeukkujen vyöryn tämä aina aiheuttaa mutta ei voi mitään 😆 Ja tuskin olen ainoa joka selvinnyt ilman repeämiä.
Ei millään pahalla, mutta taisit olla melko väljä jo valmiiksi.
Miksi niin päättelet? Meinaatko että jollain on niin löysä emätin että 4 kiloinen vauva humpsahtaa suoraan läpi? Kai tajuat, että nämä on aika paljon kiinni siitä millainen kudostyyppi on? Tästä syystä en saanut esim raskausarpia lainkaan.
Toki, jo teini-iässä aloitettu Pilates ja
Itsekin pilatesta, joogaa, kuntosalia ym. vuosia harrastaneena olen kyllä kärsinyt virtsankarkailusta molempien synnytysten jälkeen noin 2 vuoden ajan, vaikka jatkoinkin harrastusta aktiivisesti jälkitarkastuksen jälkeen ja fyssariakin apuna käyttäen. Ekalla kerralla sain muutaman tikin, toisella ei tullut yhtään tikattavaa. Ekalla kerralla en saanut raskausarpia, mutta toisella kerralla sain. Niin me vaan kuule ollaan erilaisia jokainen eikä näihin asioihin juuri itse voi vaikuttaa. Lähes aina ensimmäinen synnytys on toki haastavampi.
Synnytykseni oli sen verran rankka kokemus että päätin että lisääntymiseni jää yhteen lapseen.
Mitään ei revennyt, kun molemmat synnytykset päätyi kiireelliseen sektioon. Koin vähän hämmentävänä että sektioon joutumista pidettiin neuvolassa asiana jota minun pitäisi harmitella. Kun olen kuullut kauhutarinoita synnytyksistä, en tosiaankaan halua kokea sellaista. Onneksi jos vielä tulen raskaaksi, seuraavaa synnytystä ei yritetä väkisin käynnistää päiväkausia vaan saan suoraan sektion.
9.5 / 10. Harvalla on niin iso alapää valmiiksi, ettei repeämiä tule. Tiukkaan tulee. Mutta useimmiten myös palaa tiukaksi.
Minusta on aina ollut ihan kammottavaa, kun lähipiirini synnyttäneet naiset ovat sanoneet, ettei eppari, repeäminen tai tikkaus edes sattuneet synnytyksen yhteydessä. Että se synnytys oli niin järjettömän kivulias kokemus, että vaginan ja välilihan repeytyminen tai leikkely ja tikkaus oli pikkujuttu, ja ei sitä tarvitse pelätä. Kuulostaa niin kertakaikkisen älyttömältä, että en ikinä lähtisi alatiesynnytykseen sillä riskillä.