Millä todennäköisyydellä raskaaksi 38 -vuotiaana
Kommentit (15)
Varmaan tosi tapauskohtaista. Osalla ei onnistu ikinä, osalla tärppää ekasta kierrosta. Tuttu tuli vahingossa raskaaksi tuon ikäisenä kun unohti kerran ottaa yhden e-pillerin. Hänellä se oli onneksi kaikesta huolimatta erittäin iloinen yllätys.
Ei ole iso todennäköisyys, mutta hyvin
mahdollista kuitenkin kunhan varautuu yrittämään vuoden tai pari ja testeihin kannatta mennä puolen vuoden tuloksettoman yrittämisen jälkeen. 35-vuotiaana on noin 10% mahdollisuus tulla raskaaksi per kuukausi jos aktiivisesti yrittää ovulaation aikaan ja iän myötä tuokin prosentti pienenee. Toki toisilla käy hyvä tuuri! Tsemppiä vauvan yrittämiseen!
Mihin tuo 10% mahdollisuus perustuu? Ymmärtääkseni iso osa synnyttäjitä pk -seudulla on nelikymppisiä, joten luulisi mahdollisuuksien olevan korkeampi?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo 10% mahdollisuus perustuu? Ymmärtääkseni iso osa synnyttäjitä pk -seudulla on nelikymppisiä, joten luulisi mahdollisuuksien olevan korkeampi?
Hei!
Se prosentti perustuu ihan lapsettomuuslääkärin sanoihin. Ihmisillä
on usein suuri harha siitä, että lapsia tulee noin vain vaikka nelikymppisenä. Kyllä se karu fakta on että hedelmällisyys alkaa laskea kolmekymppisenä ja toisilla aika rajustikin. Nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ja iso osa käy nykyään lapsettomuushoidoissa. Ap kysyikin varmasti todennäköisyyttä tulla luomusti raskaaksi.
Jaa. En tiedä todennäköisyydestä, mutta itse tulin raskaaksi 39vuotiaana 4kk yrittämisen aloittamisesta.
Jos on syönyt e-pillereitä keho ei ole vapauttanut munasoluja, joten on hedelmällisempi lopettaessa kuin nainen joka pillereitä ei ole syönyt. Lapsettomuus hoidot auttaa, mutta geenitkin määrää merkittävän osan.
Neljäkymppisistä enää kolmannes tulee raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen, että ei kannata jäädä odottelemaan.
Olen 38v. Kolme lasta ja gyne sanoi keväällä ultrassa, että munasarjat toimii hyvin ja ehkäisystä pidettävä huoli, jos en raskaaksi halua. Muutenkin olen helposti tullut aina raskaaksi. Viisi kertaa tärpännyt ensimmäisestä kierrosta. Kaksi varhaista keskenmenoa.
Ihan oikeaa tutkimustietoa aiheesta:
https://academic.oup.com/humrep/article/30/9/2215/621769
Käsittelee tosin ensimmäisen lapsen saamisen onnistumistodennäköisyyttä. Mutta jos aikaisempi raskaus on mennyt ongelmitta niin tuskin isoa eroa pitäisi olla.
En tiedä kun aina puhutaan tuosta miten 4 -kymppisen hedelmällisyys on jo tosi alhaalla. Itse sitten yllätyin kun tärppäsi heti ja eka raskaus kyseessä. ..tuttavapiirissä muitakin samanlaisia. Onko se sitten sattumaa ja tuuria. .. geenien sanelemaa. ..ja miten on elänyt. Omaa ja saman kokeneita yhdistänyt se, että kaikki veriarvot olleet priimaa, alkoholia ei käytetty juurikaan koko elämämme aikana ja oltu hyvin liikunnallisia.
Mene ja tiedä näistä.
Eräs tuttu pamahti paksuksi 40veenä. Ennestäänkin jo 3 lasta ja nekin kaikki eri miehille ja ovat sijaiskodeissa. Tätä neljättä ei sossut ole vielä vieneet.