Tylsin joulu"herkku"?
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Kommentit (384)
Piparit. Työpaikan kahvipöydällä lojunut rasiallinen pipareita jo kuukauden. Ei niitä kukaan syö.
Lapsen kanssa pipareita on kyllä kiva tehdä ja koristella. Mutta kuka niitä sokerilöllömöykkyjä haluaa syödä? En ainakaan minä tai edes lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Sekametelisoppa tai paksu luumukiisseli. Näyttääkin ihan kakalta. Yleensäkin sen luumun tunkeminen joka paikkaan. Luumuahan syödään jos on kova "vatsa", että silleen.
Minusta luumu sopii jouluun, olen jopa sitä mieltä, että hyvä keksintö. Suuri lihan syönti aihuttaa ummetusta, eikä kovavatsaisuus ole niin harvinaista. Tiedän itseni lisäksi muitakin, jolla on tämä ominaisuus. Joulutortut luumuhillolla ovat hyviä, kun täyte on tortun sisällä, osa taikinasta on siis hillokohdan päällä. Päälle ripottelen tomusokeria, lapset ovat aina tykänneet. Ei se lihota, jos torttuja tekee korkeintaan kolme kertaa vuodessa.
Ällöttävimmät jouluherkut ovat lipeäkala, imelletty perunalaatikko, imelletty leipä ja maksalaatikko. Nuo viimeiset kolme ovat läntistä jouluruokakulttuuria, ei näy meidän jouluruokapöydässä, ollaan enemmän karjalanpiirakka- ja paistilinjalla.
Se rosollin päälle laitettava kermavaahto koka värjätään vaaleanpunaiseksi punajuurella!
Voi voi te lipeäkalan inhoajat, asuisittepa tässä maassa, jossa kuivattu turska haisee kaupoissa ympäri vuoden ja on suuri juhlaruoka! Se haju...uhhuhh.
Olin englantilaisten joululounaalla. Alkupalat olivat nämä täkäläiset normaalit eli leipää, oliiveja, voita ja sardiinipateeta. Pääruoka oli kalkkunaa, jauhelihapihvi kiedottuna voitaikinakuoreen, monenlaisia juureksia uunikypsennettyinä, perunaa, herukkahilloa. Jälkkärinä christmas pie eli hillittömän makea luumupaistos kermavaahdon kera ja kahvi.
Joku oli viime jouluna tilannut tyypillisen jouluruoan ravintolassa. Pala turskaa, yksi keitetty peruna ja muutama herne oli ollut lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Oma ehdotukseni on joulutortut. Valkoista mautonta taikinaa ja luumuhilloa. Siis luumuhilloa! Ihan oikeasti.
Sama tuli mieleen minullakin, mutta lämpiminä ne ovat kyllä todella hyviä!
Tortuista saa hyviä vaihtelemalla täytettä, meillä oli viimeeksi Nutellaa :D
Mutta piparit! Niitä ei oikein saa parannettua millään, ylimakea kuorrute kohentaa toki ulkonäköä mutta tekee maun kaksin verroin kamalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä musta vihree kuula on ajatuksena jo todella ällöttävä. Ja siitä yritetään tehdä trendiherkkua. En haluaisi ikinä ääneen myöntää, mutta en kyllä tajua pipareita ollenkaan. Ne on tylsän makusia ja hirvee homma tehdä.
Piparithan ovat uusavuttomillekin mahdollinen joululeivonnainen. Kaupasta vain taikina, kuvioiksi ja uuniin. Mikä hirveä homma niissä on?
Se kuviointi ja paistaminen juuri. Taikinan teen itse kun se on helppo vaihe hommassa.
Kaksivuotiaskin osaa painaa muotit taikinaan! Mitä ihmettä puhut?
Joulutortut ovat hyviä uunilämpöisinä, silloin niitä ahtaisi vaikka miten monta ! mutta jäähtyneinä muuttuvat kuiviksi ja mauttomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi te lipeäkalan inhoajat, asuisittepa tässä maassa, jossa kuivattu turska haisee kaupoissa ympäri vuoden ja on suuri juhlaruoka! Se haju...uhhuhh.
Olin englantilaisten joululounaalla. Alkupalat olivat nämä täkäläiset normaalit eli leipää, oliiveja, voita ja sardiinipateeta. Pääruoka oli kalkkunaa, jauhelihapihvi kiedottuna voitaikinakuoreen, monenlaisia juureksia uunikypsennettyinä, perunaa, herukkahilloa. Jälkkärinä christmas pie eli hillittömän makea luumupaistos kermavaahdon kera ja kahvi.
Joku oli viime jouluna tilannut tyypillisen jouluruoan ravintolassa. Pala turskaa, yksi keitetty peruna ja muutama herne oli ollut lautasella.
Taidat elää aika ihanaa elämää. Arvaan, millaisia leivoksia on kahviloissa paljon.
Vierailija kirjoitti:
No se nyt ei ole mikään herkku muutenkaan mutta tavalliset keitetyt perunat joulupöydässä. Meeh. Arkena syön kyllä
Tykkään kaikkien ihanien kalojen kanssa. Ja on ehdottomasti mun pöydässä !
Piparit on tylsiä, MUTTA. Meidän perheellä on suvussa kulkeva ihan hemmetin hyvä pipariresepti, ja niistä pipareista tulee aivan taivaallisia. Salaisuus taitaa olla siinä, että laitetaan rasvaa enemmän yms, pipareista tulee "keksimäisiä" paksuja, rasvaisia herkkuja eikä sellaisia kuivia, mausteisen makuisia ohuita pipareita mitä kaupan taikinasta saa.
En sano että on terveellistä, tai houkuttelevan kuuloista tälleen kuvailtuna, mutta ne on kyllä ainoita pipareita joista tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Juu samaa mieltä. Entäs kaupasta ostetut kuivat murustavat joulutortut.
Mieluiten vielä hieman raa´oiksi jääneet.
Vierailija kirjoitti:
Piparit yöks. Lihaton makaronilaatikko - en ole koskaan kuullutkaan saati että se olisi jouluruoka?!
Imelletty perunalaatikko yöks.
Aika perinteinen itäisessä Suomessa, ainakin Pohjois-Karjalassa päin.
Imelletty perunalaatikko ( ja muutkin laatikot) ja kinkkua - maailman parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piparit yöks. Lihaton makaronilaatikko - en ole koskaan kuullutkaan saati että se olisi jouluruoka?!
Imelletty perunalaatikko yöks.
Aika perinteinen itäisessä Suomessa, ainakin Pohjois-Karjalassa päin.
Imelletty perunalaatikko ( ja muutkin laatikot) ja kinkkua - maailman parasta.
Ai on vai? Siis tuo lihaton makaronilaatikko? Minä olen aina luullut, että se on nimenomaan länsisuomalainen jouluruoka. T. Kotoisin Pohjois-Karjalasta.
Keitetyt porkkanat ovat tylsiä, mutta paistin kanssa muhineet hyviä.
Joka joulu luen palstalta kauhutarinoita tästä mystisestä lipeäkalasta, mutta missä sitä oikein syödään, kun ikinä en ole tähän "herkkuun" törmännyt? (En osaa edes oikein kuvitella millaista se on.) Vai onko se niin kamalaa, ettei sitä ole ainakaan neljäänkymmeneen vuoteen enää kehdattu tarjota missään?
Kaikki laatikot, lipeä kala, joulutortut
Se kuviointi ja paistaminen juuri. Taikinan teen itse kun se on helppo vaihe hommassa.