Vihaan sanaa keitinperunat. Ne ovat perunoita tai keitettyjä perunoita!
Sana keitinperunat vie ruokahalun täysin. Outoa hienostelua sitä paitsi, miksi ei voi sanoa perunat.
Kommentit (73)
Meillä maalla sanottiin "turaperut." Pitäis varmaan ottaa käyttöön.
Turaperuja ja särvintä.
Ei tuo mitään, mutta en kestä kun jotkut sanoo perunoita peruiksi. "Ostin siemenperuja". "Keitetään peruja". Ei!
Perunkirjoitus=kirjoitetaan perunaan, ilmeisesti näille ihmisille. Oikein olisi esim. "Tämä lipasto on edesmenneen tätini peruja."
Vierailija kirjoitti:
keitinperunat koska se on lajike joka sopii keittämiseen. Toiset lajikkeet sopii paremmin muusiin tai uuniperunoiksi. Ois täysi katastrofi käyttää muusiperunoita uuniperunoina. Naura vaan ja kokeile jos et usko.
Kovin kätevää nimetä ne siten sen sijaan että pitäisi ulka muistaa minkä niminen lajike sopi mihinkin.
Lapsuuden kodissa kaikki tehtiin samasta lajikkeesta, muusi, keitetyt perunat, keitto. Ihan hyvää oli.
Keitinperunat, paistinperunat, lohkoperunat, lankkuperunat, vanhatperunat, tikkuperunat... 😳
Peruna on pyöreä peruna on soikea peruna on ruokalaji oikea🎤
Hienosteleva pieruna, se on pottu.
Pottu se on
Peruna on hienostelua
Sellainenkin sana on äskettäin tullut vastaan kuin ranut. Ensin luulin, että kyse on lähitaisteluaseesta, mutta tarkoittaakin ravintola-alalla ranskalaisia perunoita.
Itsekin jo vanha mummo kirjoitti:
Loviisa-mummoni tarjosi usein tuota maksamakkarajuttua, kun olin pieni tyttö. Mutta ei se mitään keittoa ollut, vaan jonkinlaista maitohyytelöä, jossa oli ainakin herneitä ja maksamakkaran palasia. Keitinperunat muussattiin ja hyytelö annosteltiin sitten siihen päälle.
Niitä päiviä me lapset aina odotettiin. Se oli lapsen makuun tehtyä ruokaa ja niinä maksamakkarapäivinä oli mummolassa muutenkin jännä tunnelma.
Kuulostaa ihan kauheelta.
Keitin potut > Keitinpotut
Paistoin potut > Paistinpotut
????
Naurahdin tälle vanhalle omalle aloitukselleni. Kylläpä keitinperunat ovat häirinneet minua! No, en minä sanasta vieläkään pidä. Ap