Vihaan sanaa keitinperunat. Ne ovat perunoita tai keitettyjä perunoita!
Sana keitinperunat vie ruokahalun täysin. Outoa hienostelua sitä paitsi, miksi ei voi sanoa perunat.
Kommentit (73)
Itsekin jo vanha mummo kirjoitti:
Loviisa-mummoni tarjosi usein tuota maksamakkarajuttua, kun olin pieni tyttö. Mutta ei se mitään keittoa ollut, vaan jonkinlaista maitohyytelöä, jossa oli ainakin herneitä ja maksamakkaran palasia. Keitinperunat muussattiin ja hyytelö annosteltiin sitten siihen päälle.
Niitä päiviä me lapset aina odotettiin. Se oli lapsen makuun tehtyä ruokaa ja niinä maksamakkarapäivinä oli mummolassa muutenkin jännä tunnelma.
Tämä on kiva juttu. Palstalla voisi olla enemmänkin näitä perinneruokia, niin oppisivat nuoretkin tekemään aitoa, hyvää suomalaista ruokaa.
Keitinperunat ovat mauttomia ulkolaisia perunoita, jotka on hätäisesti kypsennetty epämääräisessä perunakeittimessä.
Keitetyt perunat ovat herkullisia suomalaisia perunoita, jotka on kypsennetty normaalisti kattilassa keittäen.
Varmaan rankkaa olla tommonen n a t s i.
Tuolla jo mainittu pistin perunat on ällö ilmaus. Ne ovat paistetut perunat. Niiinn ne.
Keitinperunoita pahempi on kuoriperunat.
Jos viitataan toisen ihmisen keittämiin perunoihin, on korrektia käyttää ilmaisua keititperunat tai keittiperunat.
Vierailija kirjoitti:
AP ei ymmärrä suomea. Todellakin, kuten joku jo kertoi, keitinperuna ei ole sama kuin keitetty peruna vaan keitettäväksi sopiva perunalajike.
Miksi sama banaanista on keittobanaani, eikä keitinbanaani?
Vierailija kirjoitti:
Keitinperunoita pahempi on kuoriperunat.
Turkkilaisten kebab-paikoissa olen useasti nähnyt muotoa muusiperunat tarkoituksessa perunamuusi. Anteksiannettavaa sinänsä koska ulkomaalaistausta.
Yhtä typerää on kirjoittaa ruokalistaan keitetyt perunat. Ei kait ne raakojakaan voi olla?!?. Eikö vain peruna riittäisi?
Mitenkäs paistinperunat? Aiheuttaako oksennusrefleksin?
Mun ongelma on nakkimakkara. Miksei pelkkä nakki tai makkara? Äitini mielestä nakkikeitto on nakkimakkaraperunat! Miksi?!?
Minun mummo sanoi keitikäspotut, mitäs tunteita se herättää...?
Vierailija kirjoitti:
Minun mummo sanoi keitikäspotut, mitäs tunteita se herättää...?
AAAAAAAARGGH!!!!!
Tein äsken hyvät pottuperunat nakkiksilla ja makkiksilla.
Tuorepuuro on kyllä ääliömäisin,ei kylmät kaurahiutaleet mitään puuroa ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos viitataan toisen ihmisen keittämiin perunoihin, on korrektia käyttää ilmaisua keititperunat tai keittiperunat.
😂😂😂😂 Ei saa! Minulta lähtee henki!😂
Hain pikaisesti kielitoimiston sanakirjasta tuota, mutta ei löytynyt keitinperunaa.
Keitinpiiras kyllä tuli.
Mielenkiintoista. Keitinperuna on kyllä teennäinen sana.