Miten saisin lapseni lukemaan kirjoja?
Mulla on 2 lasta, 11 v tyttö ja 9 v poika. Kumpikaan ei lue kirjoja muuten kuin pakotettuna tai lahjottuna. En pidä kumpaakaan hyvänä ratkaisuna, koska lapset oppii ajattelemaan että lukeminen on pakollinen paha. Mutta lukeminen on tärkeää ja kehittävää ja tahtoisin lasteni tarttuvan kirjaan edes joskus omasta tahdostaan. Miten saisin sen onnistumaan, kun mitkään kirjat ei kiinnosta muuten kuin korkeintaan kuvien ja kuvatekstien yms. lyhyiden pätkien osalta? Ruutuajan rajoittaminenkaan ei auta.
Kommentit (24)
Luetko itse kirjoja? Vanhempien esimerkki vaikuttaa paljon lukuinnon kehittymiseen. Käykää yhdessä vaikka kirjastossa :)
Mäkään en lapsena, enkä edes teininä lukenut paljon yhtään. Vasta lukiossa musta alkoi kehittyä lukutoukka ja sille tielle jäin. Kaikki aikanaan.Lapsilla saattaa muutenkin keskittyminen olla vielä vähän hankalaa kirjojen kanssa. Omakin äiti oli huolissaan ennen.
Niin, lapsesi siis haluaisit hyviksi lukijoiksi kyllä, mutta siitä omasta lukemisharrastuksestasi et nyt kyllä kuitenkaan, etkä tässäkään maininnut mitään, etkä sanaakaan ...
Onko sinulla siis sitä ?
Minkä verran luet itse kirjoja ja miten suhtaudut lukemiseen? Kannattaa myös muistaa, että paperikirjan lukeminen antaa selkeästi ulospäin näkyvän viestin, toisin kuin e-kirjan lukeminen puhelimen tai tabletin näytöltä. Sama pätee lehtiin.
Onko teillä kirjoja kotona? Pitäisi löytää jotain mieluista luettavaa, että innostuu lukemisesta. Mieluista taas on yksilöllistä. Koulussa ei ainakaan luettu mitään, mistä olisin itse pitänyt, vaikka luin koko ajan.
Tuon ikäisille voi vielä lukea ääneen, hyödynnä sitä. Itse yritän innostaa lapsia eri aiheiden piiriin ja heidän kanssa yhdessä pohdiskella, mikä voisi kiinnostaa. Käykää yhdessä kirjastossa ja lainatkaa paljon erilaisia kirjoja. Itse teen niin, että jätän kirjapinot lojumaan sohvan nojalle tai sohvapöydälle, josta ne helpommin tarttuvat lasten käteen. Usein luen lapsille takakansia, josta sitten innostuvatkin. Muista, että Aku Ankka on aivan loistava valinta monelle.
Olen aina paljon lukenut lapsille ja sitä kautta lukeminen on siirtynyt lapsille. Joskus lukevat vähemmän ja joskus enemmän. Mitään lukutoukkia heistä ei ole tullut, mutta tarttuvat kyllä riittävän kiinnostavaan kirjaan.
Ota kännykkä pois tenavalta ja sano lapsellesi että jokaista luettua kirjaa kohden tämä saa tunnin kännykkäaikaa. Sama idea kuin tv- ja nettiajoissa, ennen muinoin tietokoneelle pääsi tunnin ajaksi vain jos suoritti jonkin kotiaskareen kuten vaikka laittoi pyykit, imuroi tai tiskasi.
Käykää yhdessä kirjastossa, lainatkaa monipuolisesti lehtiä, sarjakuvia, äänikirjoja, erilaisia painettuja kirjoja, lukekaa yhdessä. Pikku hiljaa, pikku hiljaa. Koululle voi toivoa myös kirjavinkkausta kirjastosta, vie vaikka äikänopen kautta asiaa eteenpäin. Kirjastolaiset kohdentaa vinkkauksen juuri kohderyhmälle sopivaksi ja asiansa osaava vinkkari kyllä saa yleensä edes jollain tasolla lukuintoa heräteltyä.
Lue lapsille ääneen jotain heille mieluisaa kevyttä kirjaa. Sitten vähitellen ujuttat heidät itse lukemaan.
Mun oma poika innostui lukemisesta, kun löydettiin oikeanlaisia kirjoja. Eli jääkiekko ja jalkapallo-aiheisia lastenkirjoja
Minulla on vastaava ongelma, paitsi poika jo lukiossa. Kun lapsi oli pieni, luin hänelle vauvasta ( aloitin loruilla ) tohon n. 10 vuoteen. Kirjoja on hänelle ostettu paljon, laidasta laitaan, ja käyty kirjastossa yms. Itse luen intohimoisesti, samoin koko sukuni. Mueheni lukee myös päivittäin, mutta lähinnä ennen nukkumaanmenoa. Olen kaikkeni yrittänyt. Lapsi lukee kyllä tietokirjoja jonkin verran sekä erilaisia harrastelehtiä, sekä surffaillee netissä. Mutta romaaneja en saa lukemaan.
Minä maksoin lapsille ensimmäisistä kirjoista, ehkä ekoista viidestä. Potterista sai 20 euroa, kun luki 8-9-vuotiaana, kun lukeminen oli vielä hieman työlästä. Sitten kun tottuivat lukemiseen, niin ei tarvinnut enää maksaa
Teini-ikään mennessä lukeminen kuihtui pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin lapsille ensimmäisistä kirjoista, ehkä ekoista viidestä. Potterista sai 20 euroa, kun luki 8-9-vuotiaana, kun lukeminen oli vielä hieman työlästä. Sitten kun tottuivat lukemiseen, niin ei tarvinnut enää maksaa
Teini-ikään mennessä lukeminen kuihtui pois.
Jatkan vielä:
Minä olen lukenut lapsille ihan älyttömän paljon. Ääneen lukeminen loppui vasta, kun olivat 12-13 v.
Nautinnolliseen lukemiseen vaadittava lukutaito ei tule itsestään. Mulla on nuorempi lapsi. Mutta meillä se meni näin.
1. Lukutaidon oivallus, aapiset, kuvakirjat, kyltit.
2. Lukutaidon nopeutuminen, tv:n tekstitykset. (Annoin katsoa paljon telkkua, kun oli tämä vaihe, toki ikätasoon sopivia ohjelmia).
3. Tarinoiden seuraaminen, Aku Ankka.
4. Oikeiden kirjojen lukeminen.
Ja koko ajan olen lukenut samalla ääneen.
Just nuo aiemmin mainitut oma esimerkki + kotiin kirjoja. Kannattaa hankkia oikeasti monenlaisia kirjoja, myös tietokirjoja eri aiheista. Muistan, että ala-asteella osa kavereista ei lukenut melkein koskaan mitään fiktiivistä, mutta tietokirjoista pitivät. Aku Ankassa käytetään todella rikasta kieltä, joten jos se kiinnostaa lapsia, niin kannattaa joko tilata lehti tai sitten ostaa kirpparilta "vanhoja" lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Just nuo aiemmin mainitut oma esimerkki + kotiin kirjoja. Kannattaa hankkia oikeasti monenlaisia kirjoja, myös tietokirjoja eri aiheista. Muistan, että ala-asteella osa kavereista ei lukenut melkein koskaan mitään fiktiivistä, mutta tietokirjoista pitivät. Aku Ankassa käytetään todella rikasta kieltä, joten jos se kiinnostaa lapsia, niin kannattaa joko tilata lehti tai sitten ostaa kirpparilta "vanhoja" lehtiä.
Ei se välttämättä sytytä kiinnostusta kirjoihin. Meillä on koko asunto suorastaan vuorattu kirjoilla, romaaneilla, runoilla. Näytelmillä, tietokirjoilla, harrastekirjoilla, scifiä, fantasia, autokirjoilla, dekkareilla ja myös useilla kielillä. Samoin sukulais)- ystäväpiirissä kirjoja harrastetaan ja niistä puhutaan. Työni puolesta tapaan jatkuvasti kirjailojoita. Mutta esimerkki ei tunnu auttavan.
Kännykkäaika palkkiona kirjoitti:
Ota kännykkä pois tenavalta ja sano lapsellesi että jokaista luettua kirjaa kohden tämä saa tunnin kännykkäaikaa. Sama idea kuin tv- ja nettiajoissa, ennen muinoin tietokoneelle pääsi tunnin ajaksi vain jos suoritti jonkin kotiaskareen kuten vaikka laittoi pyykit, imuroi tai tiskasi.
Tuolla tavalla lapsille välittyy sellainen asenne, että lukeminen on pakkopullaa. Lukemisen pitäisi olla palkitsevaa eikä mikään rangaistus, joka on pakko suorittaa alta pois jos tahtoo tehdä jotain kivaa.
Kännykkäaika palkkiona kirjoitti:
Julmaa, ettei lapset saisi pitää edes yhteyttä kavereihinsa ellei lue ensin kirjaa. Luuletko sellaisen simputuksen innostavan lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vastaava ongelma, paitsi poika jo lukiossa. Kun lapsi oli pieni, luin hänelle vauvasta ( aloitin loruilla ) tohon n. 10 vuoteen. Kirjoja on hänelle ostettu paljon, laidasta laitaan, ja käyty kirjastossa yms. Itse luen intohimoisesti, samoin koko sukuni. Mueheni lukee myös päivittäin, mutta lähinnä ennen nukkumaanmenoa. Olen kaikkeni yrittänyt. Lapsi lukee kyllä tietokirjoja jonkin verran sekä erilaisia harrastelehtiä, sekä surffaillee netissä. Mutta romaaneja en saa lukemaan.
Mitä valitat? Poika on päässyt romaanien yli tietokirjoihin eli on penaalinne terävin kynä, ja sinä haluaisit hänen taantuvan turhakkeisiin.
Kirjan lukeminen ruudulta? Äänikirja? Mikä lapsia kiinnostaa?