Miten saisin lapseni lukemaan kirjoja?
Mulla on 2 lasta, 11 v tyttö ja 9 v poika. Kumpikaan ei lue kirjoja muuten kuin pakotettuna tai lahjottuna. En pidä kumpaakaan hyvänä ratkaisuna, koska lapset oppii ajattelemaan että lukeminen on pakollinen paha. Mutta lukeminen on tärkeää ja kehittävää ja tahtoisin lasteni tarttuvan kirjaan edes joskus omasta tahdostaan. Miten saisin sen onnistumaan, kun mitkään kirjat ei kiinnosta muuten kuin korkeintaan kuvien ja kuvatekstien yms. lyhyiden pätkien osalta? Ruutuajan rajoittaminenkaan ei auta.
Kommentit (24)
Kännykkäaika palkkiona kirjoitti:
Ota kännykkä pois tenavalta ja sano lapsellesi että jokaista luettua kirjaa kohden tämä saa tunnin kännykkäaikaa. Sama idea kuin tv- ja nettiajoissa, ennen muinoin tietokoneelle pääsi tunnin ajaksi vain jos suoritti jonkin kotiaskareen kuten vaikka laittoi pyykit, imuroi tai tiskasi.
Ankeita sellaiset vanhemmat jotka antavat luetuista kirjoista vastineeksi jonkin palkinnon. Lukeminen on hauskaa! Mä olen lukenut aina paljon lapsilleni ja se on kannattanut!
Lahjomalla. Sillai maailma toimii kaikkialla paitsi pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Luetko itse kirjoja? Vanhempien esimerkki vaikuttaa paljon lukuinnon kehittymiseen. Käykää yhdessä vaikka kirjastossa :)
Samaa mieltä! Kotonani luettiin paljon, myös ääneen. Eka kirjastokortin sain 7v. Siitä lähtien on tietokirjallisuus ollut intohimoni. Jo lapsena kiinnosti eläin-ja luonnontiede. Myöhemmin tuli terveys - ja ravitsemustiede. Kouluajoista (kansa- ja kansalaiskoulu) muistan, että äidikieli oli vahvimpia aineitani laulun ja urheilun lisäksi.
Heh.. rakastuin kirjoihin jo aika pienenä kauan ennen kuin osasin lukea. Vaarilla oli kirjastohuone ja sieltä hain jonkun mahdollisimman kivalta näyttävän kirjan ja selailin kuvia. Pikkuhiljaa opettelin itse itseäni lukemaan tivaamalla kirjaimia vanhemmilta.
Iltasadut luin melkein aina loppuun itse, vanhemmat sai vain tietää tarinan alun :p
Nykyään onkin monta seinää täyttävä kirjahyllyjen viidakko täynnä kirjoja. Hylleyillä lienee yhteispintalaaa joku 2,5m*12m*2 riviä kirjoja. Saattaa olla jopa 1000 eos.