ottaisitko kansalaisuuspalkkaa vai töihin?
esim jos saisit 1200 e käteen kansalaisuuspalkkaa olisi ihan ok, vaikka niin ettei mitään asuntotukia eikä sossun tukia päälle, jokainen saisi valita, asuuko pääkaupunkiseudulla vai halvalla Lapissa tai vaikka Aasiassa tai Espanjassa, itse tietysti valitsisin tuon ulkomailla asumisen, koska tuskin tulen työllistymään koskaan
Asuisiko pian kaikki työttömät ulkomailla tai jossain peräkylässä pohjoisessa?
tai paljon kansalaisuuspalkkaa pitäisi saada että ottaisit sen mieluummin kuin työn?
Kommentit (26)
Kyllä mulle kansalaisuuspalkka kelpaisi. Joka kuukausi kopsahtaisi tilille ilmaista rahaa. Mikä ettei? Asun jo muutenkin ulkomailla, joten se ei ole este.
- ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti töihin reilulla palkalla. Työ itsessään antaa sisältöä, etenkin jos mieleinen työ/kutsumustyö.
Itsellä sama ja jos kutsumus ammatilla ei elä, niin joku perustulo ohessa olisi hyvä.
kansalaispalkka + töitä
sehän siinä on ideana, taataan peruselintaso mutta jos haluaa ylimääräistä niin voi tehdä lisää hommia ilman että tuet menee
Mooses-Wintersun kirjoitti:
esim jos saisit 1200 e käteen kansalaisuuspalkkaa olisi ihan ok, vaikka niin ettei mitään asuntotukia eikä sossun tukia päälle, jokainen saisi valita, asuuko pääkaupunkiseudulla vai halvalla Lapissa tai vaikka Aasiassa tai Espanjassa, itse tietysti valitsisin tuon ulkomailla asumisen, koska tuskin tulen työllistymään koskaan
Asuisiko pian kaikki työttömät ulkomailla tai jossain peräkylässä pohjoisessa?
tai paljon kansalaisuuspalkkaa pitäisi saada että ottaisit sen mieluummin kuin työn?
Kysymyksen asettelu on aika huono.
En valitse kansalaispalkan ja työpaikan väliltä.
Valitsen mieluummin molemmat, sehän siinä on se tarkoituskin.
Tokihan ko. asia vaatii sitten säätöjä moniin asioihin muutenkin, voi olla esim. palkan suuruus ja elinkustannukset pienempiä, mutta sitten myös verotus vastaavasti jne.
Olennainen pointti kansalaispalkassa ei kuitenkaan ole mikään mikä liittyy rahaan (sen elämisen mahdollistavan vaikutuksen lisäksi).
Tärkein asia kansalaispalkassa on se että sen myötä voidaan lakkauttaa kaikenlaiset ihmisten työvoimapoliittisilla perusteilla suunnatut orjuuttamis ja nöyryyttämistoimet, ja palata takaisin vapaille markkinoille jokainen. Jatkossa kaikki työt sovitaan markkinoilla ja niissä pöydissä ei ole mitään kolmatta osapuolta valtion puolelta hakkaamassa tahtia pöytään niinkuin nyt.
niin kyllä tuo kansalaispalkka motivoisi työttömiä etsimään pätkätöitäkin ja vahingossa voisi työllistyä oikeastikin, siten talvella voisi asua thaimaassa
Kaksipiippuinen juttu. Olen nimittäin sitä mieltä että maailmassa on jo nyt melkoisesti täysinkin tarpeetonta näennäistyötä, joka ei ainoastaan ole tuottamatonta, se on suorastaan haitallista jo ympäristönkin kannalta.
Siinä tilanteessa että järkevää duunia ei ole ottaisin ehdottomasti kansalaisuuspalkan. Täytyy meinaan muistaa että raha on ihmisen keksimä väline, jota tuotetaan nappia painamalla pörssisaleissa ja pankeissa. Siksi sen puolesta on vaikea potea kovin huonoa omatuntoa.
Kansalaispalkka ilman muuta! Ei inspaa nää paska hommat yhtään (toimistotyö) !!
Se on nimenomaan kansalaispalkka, eikä siis mikään 'kansallisuuspalkka' se mistä julkisuudessa on jo pitkän aikaa ollut puhe ja on keskusteltu.
mulla on diagnoosi etten osaa hakea töitä koskaodotan maailmanloppua
eli mulle kuuluisi nuo rahat
Vierailija kirjoitti:
Se on nimenomaan kansalaispalkka, eikä siis mikään 'kansallisuuspalkka' se mistä julkisuudessa on jo pitkän aikaa ollut puhe ja on keskusteltu.
Ei kun perustulo, ei se mitään palkkaa ole mistään. Perustulo, perusmenoja varten, eli elämistä.
Ihminen on toista sataa vuotta keksinyt koneita joilla vähennettäisiin ihmisen tekemää työtä, ja nyt kun siinä on hyvin onnistuttu ihmetellään että miksi ei ihmisille riitä töitä, tai ainakaan palkanmaksajia, ne rahat mitä koneet jauhaa menee koneiden omistajien taskuihin. Kyllä se pitää kansalaisille kompensoida ettei töitä kaikille ole, ja perustulo on siihen hyvä konsti. Hyvin pitkälle automatisoidut alat pitäisi saada maksamaan oma osuutensa koneiden tuottamasta rahasta niille joilta koneet on vieneet työt.
Kansalaispalkka ehdottomasti. Olen ollut työelämässä kohta 40 vuotta ja eläke ei tule olemaan tuon kummoisempi. Ilomielin lopettaisin työt, jos saisin 1200 euroa käteen.
Kuka ihmeessä viitsisi ehdoin tahdoin jättäytyä noin pienelle rahalle? Se ei edes kata minun ja lapsen asumismenoja ja päivähoitomaksuja, muista menoista puhumattakaan.
Tietenkin ottaisin kansalaispalkkaa ja en menisi töihin. Kuka nyt lähtisi noin bs-hommiin minimipalkalla jos saman rahan saa sohvalla pököttämällä karkkia syöden?
Alkaisin kansalaispalkan tuoman turvan avulla yrittäjäksi. Nyt ei uskalla.
mulleppa riittäs, pois asunto suomesta tietty ja asuisin vietnamissa, ei perhettä ei lapsia, motskari alle ja sinnepäin
kai jollain 30 eurolla päivässä elää vietnamissa matkustellenkin hyvin
ap
Minusta olisi hienoa saada kansalaispalkka, sen päälle tekisin duunia Suomessa.
Mutta himmaisin nykyisestä, perustaisin todennäköisesti jotain pientä omaa myynti- tai kädentaitoyritystä ja siihen päälle ottaisin jotain nollasoppariduunia.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ottaisin kansalaispalkkaa ja en menisi töihin. Kuka nyt lähtisi noin bs-hommiin minimipalkalla jos saman rahan saa sohvalla pököttämällä karkkia syöden?
Eiku sä saisit enemmän. Se bs-homma, jota tekisit sen kansalaispalkan päälle olisi sulle lisätienestiä. Kyllähän sitä kannattais tehdä.
Onneksi tuota kansalaisuus palkkaa ei makseta ulkomaille :-D
Pitää olla pysyvä osoite Suomessa..
Mä ottaisin perustulon ja palkan.. niinhän teen jo nyt tavallaan kun saan ansiosidonnaista soviteltua pvrahaa ja palkan osa-aikaisesta duunista...
Töihin tietysti, ja tuo 1200e vielä edistäisi sitä huomattavasti, kun olisi helpompi ja nopeampi opiskella.
Ehdottomasti töihin reilulla palkalla. Työ itsessään antaa sisältöä, etenkin jos mieleinen työ/kutsumustyö.