ottaisitko kansalaisuuspalkkaa vai töihin?
esim jos saisit 1200 e käteen kansalaisuuspalkkaa olisi ihan ok, vaikka niin ettei mitään asuntotukia eikä sossun tukia päälle, jokainen saisi valita, asuuko pääkaupunkiseudulla vai halvalla Lapissa tai vaikka Aasiassa tai Espanjassa, itse tietysti valitsisin tuon ulkomailla asumisen, koska tuskin tulen työllistymään koskaan
Asuisiko pian kaikki työttömät ulkomailla tai jossain peräkylässä pohjoisessa?
tai paljon kansalaisuuspalkkaa pitäisi saada että ottaisit sen mieluummin kuin työn?
Kommentit (26)
Käyn mieluummin töissä ja tienaan enemmän kuin kansalaispalkan JA voin muuttaa ulkomaille. En ymmärrä vapaaehtoisesti kotona lojuvia. Niistä tulee tuollaisia mooseswintersun-multinikki-mukauskis-latvabeejuopporenttuja.
Kansalaispalkka olisi loistava ratkaisu tilanteeseeni, sillä sen turvin voisin mennä toiselle paikkakunnalle vahtimaan muistisairasta äitiäni. Äiti ei ole vielä laitoshoidon tarpeessa, mutta ei muista ottaa lääkkeitään, ei osaa maksaa laskuja, eksyy lyhyelläkin matkalla ym., joten hän tarvitsisi päivittäistä valvontaa.
Minulle riittäisi työmarkkinatuen suuruinen raha, kunhan saisin keskittyä äitini vahtimiseen eikä tarvitsisi ravata turhilla työnhakukursseilla, -valmennuksissa yms.
Ikäni ja terveydentilani takia en varmasti koskaan saa "oikeaa" työtä, ja olisi yhteiskunnan kannalta mielekkäämpää, että tekisin omaishoitajan hommaa kuin jotain turhaa "kuntouttavaa toimintaa".
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmeessä viitsisi ehdoin tahdoin jättäytyä noin pienelle rahalle? Se ei edes kata minun ja lapsen asumismenoja ja päivähoitomaksuja, muista menoista puhumattakaan.
Monella on palkka tuon verran.
No en kyllä vapaaehtoisesti noin pienellä haluaisi kituuttaa, eli mieluummin teen töitä. Jos töitä ei löytyisi, niin sitten vois lähteä kansalaispalkalla johonkin halvempaan maahan asumaan.
Jäisin suomeen ja etsisin mielekästä satunnaista työtä. Nyt töitä ei uskalla hakea karenssien yms takia.
Mä perustaisin pienen yrityksen. Se perustuisi omaan osaamiseeni ja olisi kokoluokkaa nainen+työkoppero. Tiedän, ettei se nyt elättäisi mutta kansalaispalkan kanssa voi olla toimiva kombo.