Nukkumaanmeno ahdistaa, kun pitää vauvan takia herätä yli 10 kertaa yössä
Kommentit (35)
Anna vauvalle illalla ruokaa ja kuiva vaippa.
Onko liian kuuma-keinokuitu vaatteet tai peitot?
Soitto neuvolaan heti huomenna aamulla-neuvolan täti tulkoon katsomaan mikä vialla.
Kyllä se vauvakin haluaa nukkua.
Oletko vauvan kanssa yksin-pyydä miestäsi-äitiäsi ym välillä hoitamaan vauvaa.
Ota vauva kainaloon nukkumaan. Paita pois päältä ja tissit paljaiksi. Heti kun vauva alkaa unissaan ynistä, anna tissi suuhun. Vauva heräilee vähemmän, kun aisti, että äiti on lähellä. Meillä poika koittaa joskus yöllä käsillä, että olen vieressä ja jatkaa sitten tyytyväisenä unia.
Se auttaa myös, että teet selkeän eron päivän ja yön välillä. Yöllä kaikki valot pois. Se on merkki vauvalle, että nyt nukutaan.
Neuvola ei auta. Siellä annetaan paljon vääriä neuvoja. Anna pulloa illalla, nukkuu paremmin, kun ei ole nälkä yöllä.
Miksi heräilet noin usein?
Minä sanoin vauvalle, että nyt on yö ja sillon nukutaan! Käden sai yöitkuihin.
2kk iässä nukkui jo 20/7.30. Imas tisut tyhjiks ja nukkui vielä pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ota vauva kainaloon nukkumaan. Paita pois päältä ja tissit paljaiksi. Heti kun vauva alkaa unissaan ynistä, anna tissi suuhun. Vauva heräilee vähemmän, kun aisti, että äiti on lähellä. Meillä poika koittaa joskus yöllä käsillä, että olen vieressä ja jatkaa sitten tyytyväisenä unia.
Se auttaa myös, että teet selkeän eron päivän ja yön välillä. Yöllä kaikki valot pois. Se on merkki vauvalle, että nyt nukutaan.
Hyi, en olisi halunnut mielikuvaa paljaista utareista hikoilemassa ja votalehtimassa kääntyilevän valaan kanssa ja uhkaamassa lasta
Vierailija kirjoitti:
Tää auttoi meillä yökukkujan kanssa.
Ja ihan nukkuu omassa sängyssä nyt 12-vuotiaana, ei jäänyt jumiin perhepetiin. Mutta söi pikkuvauvana tosi tiheään. Tuttia ja tuttipulloa ei huolinut.
Minkä ikäinen vauva? Pyydä neuvolasta lähete unikouluun. Paikkakunnasta riippuen niitä järjestetään joko sairaaloissa tai ensikodeissa. Siellä opettavat lapsen pois heräilystä.
Vauva on jo 6 kk. En enää imetä. Hampaita tulossa, syö kiinteitä kiitettävästi, öisin ei maitoa ym. mitään. Harjoittelee jo konttaamista. Kovasti öisin kääntyilee mahalleen :( ap
parasta olisi että nukut itse vaikka päivällä.
Olisiko sinulla joku kaveri tai sukulainen, joka hoitaisi vauvaa välillä, että voisit nukkua.
Huonosti nukkuvaa vauvaa ei aina ihan helposti opeteta nukkumaan hyvin.
Neuvolassa kannattaa puhua asiasta.
Meillä auttoi jatkuvaan heröilyyn se, että äiti ja vauva erotettiin.
Eipä enää reagoitu toistemme oikku ähinöihin, vaan oikeaan tarpeeseen.
Mies seuras tätä hetken vierestä ja totes, ettei hommassa ola mitään järkeä. Mä käänsin unissani kylkeä, vauva alkoi ähisemään ja mä pomppasin ylös, kun luulin vauvan olevan palveluja vailla.
Loppu kuin seinään yöhötkyilyt ja väsymys. Heräsin jerran yössä tarpeeseen ja nekin alkoi harveta.
Onko unilelua/-rättiä? Meillä auttoi jossain vaiheessa se, että annoin viereen oman topin (sen, joka oli ollut päällä sinä päivänä).
Anteeksi nyt te neuvolaihmiset. Onko teillä kokemusta siitä, että neuvolalla olisi mihinkään mitään muuta neuvoa kuin imettäminen?
15 jatkaa.
Laitoin topin lähelle naamaa. Pikkuhiljaa aloin käyttää yhtä tiettyä vanhaa toppia, jota iltaisin pidin paidan alla ja tuosta tuli unirätti, joka on aina unilla mukana. Meillä haasteina oli, ettei halunnut tuttia/pehmolelurättiä ja yöllä piti aina päästä syliin kun heräsi. Tuon jälkeen sai alkaa vaan kellistää takaisin sänkyyn ja heräilyt väheni. Meillä vauva oli tosin jo vähän vanhempi.
Meillä kun alettiin ryömiä niin meni yötkin katkonaisiksi. Kun oppei nousemaa istumaan niin nousee puoli unissaankin ja huutaa kunnes nousen laittamaan pitkälleen takasin. Ois vaan vissiin niin kiva liikkua yölläkin kun on nyt oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää auttoi meillä yökukkujan kanssa.
Ja ihan nukkuu omassa sängyssä nyt 12-vuotiaana, ei jäänyt jumiin perhepetiin. Mutta söi pikkuvauvana tosi tiheään. Tuttia ja tuttipulloa ei huolinut.
Meillä tämä on toiminut molemmilla lapsilla. Ovat nyt 4v ja 1,5 v. Molemmat syöneet tiheästi. 4v on nukkunut nyt jo yli vuoden tyytyväisenä omassa sängyssä. Eli helposti saa siirrettyä omaan sänkyyn. Osahan pelkää sitä, että jos lapsi tottuu nukkumaan vanhempien vieressä, niin hän ei osaa nukkua yksin. Se ei ole totta, päinvastoin. Turvallisesti kiintynyt lapsi uskaltaa nukkua hyvin yksin vanhempana, sillä hän luottaa, että vanhemmat ovat lähellä ja hänen on turvallista nukkua.
Anna illalla tarpeeksi tuhti ruoka, että jaksaa nukkua yön yli. Ei mitään puurovelliä vaan oikeaa ruokaa.
Minä nukun kuin tukki läpi koko yön, en ole tehnyt lapsia, koska en todellakaan jaksaisi tuollaista rumbaa.