Nukkumaanmeno ahdistaa, kun pitää vauvan takia herätä yli 10 kertaa yössä
Kommentit (35)
Toi neuvola ei muuten auta yhtään. Siellä vaan todetaan et voi voi, kyllä se siitä. Ne kyllä kyselee miten menee mutta siihen se sitten jääkin.
Toi levottomuus on ihan tavallista, kun on opittu uusi taito. Ei maltettaisi millään nukkua, vaan ryömittäisiin kaiken aikaa. Koita syöttää vauva hyvin ennen nukkumaan menoa. Sammuta kaikki valot. Myös jouluvalot ulkoa, niin että on ihan pimeetä. Ota lapsi viereen nukkumaan, mutta laita sänky seinää vasten, ettei vauva pääse yöllä tipahtamaan sängystä.
Voimia sinne! Onko tätä heräilyä kestänyt kuinka pitkään? Muista että se on väliaikaista, vaikka rankkaa onkin. Ota vauva viereen nukkumaan niin ei tarvii kokoajan hyppiä paikasta toiseen. :) Ja illalla kaikki levottomuutta aiheuttavat ärsykkeet minimiin esiin. tv:n katselu ja kofeiinin juonti.
Tärkeintä on huolehtia omasta jaksamisesta. Vaikka täällä ihmiset hyvää hyvyyttään jakavat neuvoja omiin kokemuksiinsa perustuen niin totuus on se, että puolivuotias vauva on vielä tosi pieni. Ei niiden kuulukaan osata nukkua. Lapset ovat myös hyvin erilaisia keskenään, jopa saman perheen eli samojen vanhempien lapset - ja lisäksi ne kaikki käyvät läpi erilaisia vaiheita.
Puhuisin neuvolassa joka tapauksessa asiasta - sekä vauvan nukkumisesta että omasta jaksamisestasi. Itse sain vauvavuonna eli pari vuotta sitten neuvolasta erityisen unipuhelimen numeron, jossa annetaan neuvoja nimenomaan nukkumiseen. Tämä siis helsingissä.
Moni on myös saanut apua kirjasta nimeltä Unihiekkaa etsimässä. Jossain vaiheessa vauvalle kannattaa harkita unikoulua. Itse vedin sen, kun lapsi täytti vuoden. Se oli rankkaa noin kolme yötä ja sitten kaikki helpotti.
Voimia sinne!
Tämä ei ratkaise yöheeäämisiä, mutta ehdotan kotipalvelua päivällä. Voivat mennä vaunuttelemaan vauvan kanssa ulos ja sinä voit nukkua sen ajan. Mulla ja molemmat lapset olleet yöllisiä herääjiä ja yksin molemmat hoitanut alusta asti. Toinen neljä vuotias nukkuu nyt omassa huoneessa mutta herää eselleen öisin jopa 5 kertaa. Vauva nyt 1v 2kk ja tähän asti saanut öisin rintaa aina halutessaan. Nyt lopetin koko imetyksen eilen kun ei vaan jaksanut enää yrittää yöimetyksen lopettamista kun siihen aina palattiin kun joku flunssa tai korvatulehdus iski. Viime yö oli raivoamista, mutta sitkeästi vaan taputtelin uneen joka kerta. Unikouluja löytyy erilaisia, itse toteutettavia ja sellaisiakin löytyy joillain paikkakunnilla, joihin menet lapsen kanssa tai lapsi jätetään sinne yöksi hoitoon. Itse en kyllä jättäisi, tuttu oli jättänyt kun samanlainen 10ktr vähintään yössä heräsi. Tuon "unikoulun" jälkeen ei vauva uskaltanut kotona nukahtaa ollenkaan ennen kuin oli väkisin vain kuukahtanut, mutta ongelma ei silti ratkennut. Tampereella ainakin on muistaakseni ensi- ja turvakotien liiton uni-valverytmin neuvontaa. Ja neuvolasta saa Kotipalvelun yhteystiedot tai voivat sieltä soittaa sinne. Ilmaista jos on vähissä varoissa. Mutta mitä se sun vauva sitten tekee öisin? Itkeekö? Onko kipuitkua? Vai onko joku liikkumisen opettelu menossa? Aina ei vain syyyä löydy, esikoisella oli refluksi ja monta kertaa mut pakotettiin pitämään unikoulua, kunnes sanoun että nyt riittää, en jätä kivuissa olevaa lasta yksin huutamaan ja mikään tasuttrlu ei auta kun makuuasennossa nousee mahanesteet ruokatorveen. Tiukkana on monessa paikassa saa olla, mutta nyt kohtuullisesti lapsi kuitenkin nukkuu vaikka ulkoilusta ei meidän tapuksessa ollut hyötyä. Jotkut vaan on heräilijöitä koko elämänsä läpi...
Meillä helpotti vähän n. 10-11 kk iässä. Siihen asti pompin ylös lähes joka yö monta kertaa, yritin vieroittaa ainaisesta tissin imemisestä ym ym ym. mutta mikään ei auttanut. Heräili kyllä sen jälkeenkin vielä pitkään, mutta se ei onneksi ollut enää hysteeristä huutoa. Tsemppiä vaan ! Unikoulu voi auttaa, mutta voi olla että apu on vain lyhytaikainen ja sitten taas uusi unikoulu, jos jaksat.
Sori sekava sepustus ja kirjoitusvirheet. Ja ulkoilulla tarkoitin unikoulua. 26
Siis mä imetin vauvaa eikä mitään ongelmia.
Eli sä teet itse tämän vaikeaksi.
mikä tuota neuvolaa vastaan täällä kaikilla on? Sieltä voi saada esim. perhetyön uupuneen äidin tueksi.
Joillakin vauvoilla voi olla esim. maito allergiaa yms. yleensä neuvolan kautta tutkitaan.. Eli kannatta puhua siellä niistä ongelmista.
Anteeksi nyt, mutta minusta nuo unikoulut, joissa vauva jätetään yksin huutamaan itsensä uneen pitäisi kieltää lailla. Pieni vauva kaipaa turvaa ja läheisyyttä, ja vauva joka ei osaa ilmaista itseään muutoin kuin huutamalla, huutaa niin kauan, että äiti tulee auttamaan. Hirveää ajatella, että unikoulussa vauva lopulta oppii, että kukaan ei tule auttamaan, vaikka kuinka huudat apua. Eivät lapset huvikseen huuda. Niillä on joku hätänä. Joko niillä on nälkä, märkä vaippa, kylmä tai kuuma tai sitten ne haluavat vain turvallisen aikuisen viereen.
Haluaisin myös tietää kuinka vauva nukkuu päivisin. Siis lastahan on turha yrittää nukuttaa, jos hän ei ole väsynyt. Naapurin lapsi nukkui 4 tunnin päiväunia ja naapurin rouva sitten ihmetteli, kun lapsi valvoo kaiket yöt. Onko se nyt mikään ihme! Meillä tuon ikäiset vauvat ovat nukkuneet 2x 1h mittaiset päiväunet. Ja yöllä 12h, välillä tissille heräillen. Eli jos vauva pöngertää nukkumaan mennessä kovasti, niin ei muuta kuin valot takaisin päälle ja tunniksi ryömimään olohuoneeseen. Turha yrittää nukuttaa selvästi virkeää lasta.
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinne! Onko tätä heräilyä kestänyt kuinka pitkään? Muista että se on väliaikaista, vaikka rankkaa onkin. Ota vauva viereen nukkumaan niin ei tarvii kokoajan hyppiä paikasta toiseen. :) Ja illalla kaikki levottomuutta aiheuttavat ärsykkeet minimiin esiin. tv:n katselu ja kofeiinin juonti.
Juu, kofeiinin juonti ei tosiaan ole hyväksi vauvalle liian myöhään illalla.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt te neuvolaihmiset. Onko teillä kokemusta siitä, että neuvolalla olisi mihinkään mitään muuta neuvoa kuin imettäminen?
Kyllä. Sieltä saa lähetteen sairaalaunikouluun. Se on autuaaksi tekevä asia.
huomenta! miten ap yö meni?
ensiksi haluan toivottaa lämpimän halauksen myötätunnosta valvomiseen!
Kysyn myös miltä paikkakunnalta olet? jos satut olemaan espoosta voisin tulla avuksi että saisit nukkua ja hommattais lisä apua neuvolan kautta. vaikka monella on näköjään huonoja kokemuksia neuvolasta itse olen saanut sieltä lastenhoitoon palvelusetelin jonka kautta meillä kävi 40h lastenhoitaja jotta sain nukkua. kerran viikossa 3h ja aina samana päivänä ja tilasin hoitajan heti moneksi viikoksi kerralla jotta oli vain yksi hoitaja ettei se sit vaihdellu kuka tulee.
ja neuvolassa pitää tosiaan tehdä selväksi että hei nyt oon niin väsynyt että tarvitsen apua,apu on ihan lakisääteinen että se pitäis kyllä järjestyä.
meillä on nyt viisi vuotta mennyt rikkinäisillä yö unilla kolmen lapsen kanssa. jaksamiseen on paljon vaikuttanut jokaisen lapsen kohdalla saatu palveluseteli jotta olen saanut nukuttua univelkaa pois.
unikoulusta haluan sanoa oman kokemukseni eli meillä on unikoululla jätetty lapsilta yö imetys siinä vaiheessa kun syövät kaikki viisi ateriaa päivässä hyvin. ja unikoulun tarkoitushan ei ole vain huudattaa lasta niin kuin joku jo kommentoi että pitäis lailla kieltää huudattaminen. eli meillä jätettiin yö imetys pois ja aina kun vauva heräs itkemään mies meni ja silitti lasta selästä tms jotta lapsi tuntee ja tietää että paikalla on tuevallinen ihminen. ei siismissään tapauksessa niin että lapsi jätetään yksin huutamaan huoneeseen. kolmessa yössä vauva oppi ettei yöllä tule mitään palveluja ja alkoi nukkumaan yöt. vanhemmat lapset heräilee poainajaisii ja siksi emme saa nukuttua vieläkään.
tää kirjotus on nyt varmaan vähän sekava kun viis vee kiukkuaa vieressä mut koin tärkeäksi yrittää auttaa ap ta. ja tosiaan jos olet espoosta vastaa niin voin järkkää apua. voimia väsymykseen!
Vauva eli korvikkeella ja aika hyvin nukkui. Olin jo yli 40 v saadessani. Voi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen.