Milloin leikkipuistot yleistyivät?
Itse en käynyt missään leikkipuistossa lapsena 70- ja 80- luvulla. Taloyhtiön pihalla oli hiekkalaatikko. Jossain keinussa muistan keinuneeni jonkun kerran, ja yhdessä puistossa kävin hoidossa. Mutta tämä trendi, että aikuiset vievät lapsiaan leikkipuistoon, milloin se on yleistynyt? Mielestäni kauhea trendi. Epäinhimillistä vanhempia kohtaan.
Kommentit (4)
Jaaha, leikkipuistot alkoivat yleistyä jo 1800-luvulla mutta suomessa leikkipuisto buumi alkoi vasta siinä 1970- ja 1990-lukujen välillä. Vastapainoksi leikkipuistoja alettiin harventamaan 2010-luvulla ja monen julkisen leikkipuiston on korvannut monipuolisempi sisäleikkipuisto. Tuskin kukaan nykyään enään vie lapsiaan sinne taivas alle leikkimään niihin kunnan huonokuntoisiin leikkivälineisiin, kun sinne sisällekkin pääsee peuhaamaan.
Olen syntynyt 1971 Helsingissä ja asuimme ensin Vallilassa ja sittemmin läntisessä Helsingissä pienessä lähiössä.
Vallilassa oli Paavalin kirkon vieressä lapsen silmiin iso leikkipuisto (todennäköisesti keinut ja hiekkalaatikko), jonne minua vietiin pienenä. Siinä oli myös suosittu pulkkamäki.Taloyhtiön sisäpihalla ei ollut muuta kuin hiekkalaatikko.
Muutimme ollessani 5-vuotias ja lähiössä oli iso leikkipuisto ja pari pienempää. Kävin kavereiden kanssa tuolla ihan ilman vanhempia. Ihan 70-luvun lopussa puisto rempattiin ja sinne tuli myös lämmin tila jossa oli puistotäti ja puistoruokailu. Siellä oli nykypäivän mittarilla ihan hurjat kiipeilytelineet. Ihme ettei kukaan pudonnut ja taittanut niskaansa.
Omassa kotikunnassani tuli ensimmäinen leikkipuisto 70-luvun puolivälissä. Sitä ei enää ole, mutta uusia on tullut tilalle useampi. Muistan tuon, kun olin itsekin vielä lapsi, 12-vuotias ja katsoin välillä naapurin poikaa, jonka vein usein tuonne uuteen leikkipuistoon. Sattui olemaan aika lähellä kotejamme.