Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotiaan pohdintaa: lasketaanko ennen syntymää kuollut vauva serkuksi?

Vierailija
10.12.2017 |

Lapsellani on viisi serkkua ja yksi kohtuun kuollut serkkuvauva. Ei ollut keskenmeno, vaan kuoli muistaakseni rv30 ja syntyi kuolleena.

Laskisitteko te tuon myös serkuksi? Itse en ole aiemmin tätä pohtinut, enkä serkuksi laskenut, mutta 8v oli kirjoittanut koulussa, että hänellä on 5 elävää ja yksi kuollut serkku.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ja viisas lapsi.Kyllä kuollut lapsi on hänen serkkunsa.

Vierailija
2/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on hänen serkkunsa? oletko jotenkin vajaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas lapsi. Tottakai on serkku, kuollut vain. Ei se sukulaisuussuhde mihinkään ole kadonnut.

Vierailija
4/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä laskis, ei ole ollut "olemassa" jos on kuollut jo ennenkuin syntyi.

Vierailija
5/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo on jotain minkä määrittelee itse. Se joka paasaa miten pitäisi tulkita, no, hävetköön itsekseen nolouttaan.

Vierailija
6/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se on hänen serkkunsa? oletko jotenkin vajaa?

En tiedä. En jotenkin osaa laskea kohtuun kuolleita "henkilöiksi", koska eivät ole koskaan olleet elossa. Minulla on vain yksi keskenmeno, viikolla 12. En ajattele sitä lapseksi, joten en osaa ajatella, että olisin ajatellut sitä lapseksi 16-viikkoisena tai 32-viikkoisenakaan, jos on kuollut ennen syntymää. 

Tuo serkku kuoli kuitenkin 2,5kk ennen laskettua aikaa ja siksi olen jotenkin mielessäni ajatellut sen keskenmenoksi, vaikkei se sitä noilla viikoilla enää (kai?) ole. 

En ole koskaan joutunut tätä ajattelemaan. Silti, "kuollut serkku" kuulostaa jotenkin siltä, että on ollut olemassa joku elävä serkku, joka on kuollut. Nythän serkku ei ollut edes syntynyt.

ap

Vierailija
7/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo on jotain minkä määrittelee itse. Se joka paasaa miten pitäisi tulkita, no, hävetköön itsekseen nolouttaan.

Jotenkin ajattelen, että kohtukuolemissa vanhemmilla on suuri merkitys siinä, miten kuolleeseen sikiöön suhtaudutaan. Eli jos he itse ajattelevat, että heillä on vaikka kaksi lasta ja toinen on kuollut, kohtuun kuollut on ollut heille myös elävä, oma lapsi. Jos taas sikiöllä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta elämään kohdun ulkopuolella, niin voivat ajatella, ettei se ollut elävä lapsi. En ajatellut, että noilla viikoilla tuolla serkkuvauvalla olisi ollut suuret mahdollisuudet selvitä, joten siksi se on jäänyt jotenkin sille "keskenmeno"-akselille muiden keskenmenojen kanssa. 

ap

Vierailija
8/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenohan se olis jos tapahtu ennen rv 22. Eli 2kk meni kohtukuoleman puolelle.

Kyllä se serkku on olemassa ollu, vaikka ei kerenny syntyykkään ja musta on aika kaunis ajatus että noin pieni osaa aatella sen niin.

Vierailija
9/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keskenmenot on keskenmenoja.

Voihan siitä mielikuvitusserkun kehitellä, mutta en tiedä onko terveellistä ainakaan yllyttää lasta pyörittelemään asiaa loputtomiin.

Toivottavasti hänellä on myös elossa ja läsnä olevia sukulaisia.

Mua on joskus näpäytetty terävästi, kun kysyin onko joku hankimmassa toista lasta. Asia ei suuremmin kiinnostanut, yritin vain kohteliaasti eläytyä lapsifanin maailmankuvaan. "Niin, tarkoitat kolmatta". Joo, en ollut muistanut, että henkilöllä oli ollut myöhäinen keskenmeno, enkä ollut tiennyt, että keskenmenotkin lasketaan lapsilukuun.

Vierailija
10/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ajattelen, että kohtukuolemissa vanhemmilla on suuri merkitys siinä, miten kuolleeseen sikiöön suhtaudutaan. Eli jos he itse ajattelevat, että heillä on vaikka kaksi lasta ja toinen on kuollut, kohtuun kuollut on ollut heille myös elävä, oma lapsi. Jos taas sikiöllä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta elämään kohdun ulkopuolella, niin voivat ajatella, ettei se ollut elävä lapsi. En ajatellut, että noilla viikoilla tuolla serkkuvauvalla olisi ollut suuret mahdollisuudet selvitä, joten siksi se on jäänyt jotenkin sille "keskenmeno"-akselille muiden keskenmenojen kanssa. 

ap

Noilla viikoilla 80% selvii hengissä jo, joten ehkä kannattaa sun korjata asennettas.

Vierailija
11/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista kyllä, näitä keskenmenoja jäädään joskus palvomaan kuin pyhimyksiä. Melkein kuin koskaan olematon ihminen olisi arvokkaampi ja kiinnostavampi, kuin se elävä lapsi, joka parhaillaan parkuu räkä poskella kakat housussa ja viskoo leluja seinään.

Syntymättä jääneestä voi vapaasti kehitellä vaikka millaisen puhtoisen ideaalin.

Vierailija
12/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaita ajatuksia lapsella. Lapsi kokee nämä asiat eri tavalla kuin aikuinen. Ei lapsi mieti, että entä jos vauva  olisi kuollut kuukautta myöhemmin kohtuun tai syntynyt elävänä ja kuollut sitten. Lapselle se on vauva ja serkku, ei väliä raskausviikoista.  Anna lapsen muodostaa omat käsityksensä ja käsitellä tapahtunutta omalla tavallaan. Mielestäni ei ole oikein tyrmätä lapsen ajatuksia kuolleesta serkusta. Lapsen kirjoitelma kertoo, että hän omalla tavallaan on käsitellyt syntymättömän serkkunsa kuolemaa. 

Vierailija
13/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kauniisti lapsesi ajattelee! Älä sinä äitinä mene tätä pilaamaan, vaan anna lapsesi huomioida myös kuollut serkkunsa juuri siten, kun hän itse haluaa. Lapsessasi on arvokasta ja harvinaista herkkyyttä.

Terveisin paljon surua kokenut äiti, jonka lapsilukuun kuuluu eläviä ja kuolleita lapsia ja joka ei kysy tähän asiaan keneltäkään mitään lupaa.

Vierailija
14/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Noilla viikoilla 80% selvii hengissä jo, joten ehkä kannattaa sun korjata asennettas.

Niinkö? 2,5kk ennen laskettua aikaa? Olen siis ollut täysin tietämätön tästä asiasta. Kiitos, että korjasit. 

ap

Vierailija
15/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niinkö? 2,5kk ennen laskettua aikaa? Olen siis ollut täysin tietämätön tästä asiasta. Kiitos, että korjasit. 

ap

Suomessa on tosi huippu keskoshoito ja maailmallahan alkaa olemaan jo näitä -terveitä- rv 21 syntyneitäkin. Suomessakin syntyy yhä useammin täysin terveitä tai sitten sairaus on luokkaa astma vaikka rvt alkaiski 2 vielä.

Vierailija
16/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siinäpähän selittelet ja "järkeilet". Voin kertoa, että perspektiivi olisi kovin erilainen, jos olisit itse menettänyt lapsen. On helppoa arvostella ja tuomita muita asioista, jotka eivät kosketa itseään millään tavalla.

Vierailija
17/17 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla olemassa ollakseen jotain. Nythän se on ollut vain sikiö. Ihan sama miltä kuulostaa, mutta on tosiasia. Liekö mennyt sairaalajätteeseen.