Mitä mieltä lihavuusleikkauksesta?
Mitä mieltä olette lihavuusleikkauksesta? Oikotie onneen? Julkisten varojen tuhlausta? Jos on julkisten varojen tuhlausta, ja lihavan pitäisi itse omakustanteisesti "korjata itsensä", niin miten on alkoholistien, tupakoitsijien ja huumeiden käyttäjien laita? Eikös nekin ole itseaiheutettuja ongelmia ja silti yhteiskunta auttaa hoidoissa? Ristiriitaista? Kiinnostaisi kuulla niin negatiivisia kuin positiivisia kommentteja, kokemuksia ja epäluuloja.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- appelsiinin, mandariinin ja tomaatin kuoret voivat aiheuttaa suolitukoksen, joten syön nuo kuorittuna tai puserrettuna
Aika harvat syö appelsiineja ja mandariineja kuorineen, vaikkei olisi mahaa silvottukaan.
Hän tarkoitti kalvoineen. Lihavuusleikattu ei voi syödä esim. sitrushedelmiä kalvoineen tai kalttaamattomia tomaatteja tai paprikoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos lihavuusleikkauksesta, vaikkapa ohitusleikkaus, on jotain haittaa myöhemmässä elämässä (esimerkiksi jatkuvat matalat verensokerit), voidaan leikkaus "peruuttaa" eli palauttaa elimistö normaalitilaan.
No ei kyllä voida. Toki mahalaukun saa venytettyä ihan liikaa syömälläkin entiselleen, mutta by-pass leikkauksessa myös poistetaan merkittävä pätkä ohutsuolta. Sitä ei enää saa taiottua takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kummassa leikkauksessa kävitte? By-pass vai sleeve? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Oon töissä gastrokirran polilla, jossa lihavuusleikattuja seurataan.
Minä kävin sleevessä mutta jos se sovittu lukema ei ole mittarissa kontollipäivänä niin sitten kai aletaan suunnittelemaan bypassia. Toisaalta en usko, että siihen on tarvetta koska vaikka olen laihtunut todella hitaasti ilman useiden kilojen viikkopudotuksia olen kuitenkin laihtunut hitaasti mutta varmasti ja olen nyt BMI-taulukon mukaan lievästi ylipainoinen ja voin ostaa vaatteita niin sanottujen normaalien ihmisten vaatekaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä hyväksyn lihavuusleikkauksen, jos lääkärit todennut tarpeen. Suomessa pitäisi kuulemma tehdä vielä enemmän mitä nykyään sanoo asiantuntijat. Sama juttu muissa ongelmissa, jos todetaan tarvetta apuun niin hyvä että löytyy/saa apua. Kaikki hyötyy.
Hulluinta on se, että Suomessa on asiantuntevia lääkäreitä, leikkaustaitoisia kirurgeja, pätevää hoitoketjua jne mutta loppujen lopuksi poliitikot eivät tajua mistä on kyse ja mitä leikkauksilla voi saavutta ja siksi ihmisiä ei leikata. Erityisen tyhmältä kuulostaa politikoiden itku pidentyneistä työurista jos he eivät kuitenkaan anna ihmisille apuvälineitä terveyden ylläpitämiseen. Lihavuusleikkaus ei ole sen kummempi apuväline kuin silmälasit. Molempien avulla työnteko on helpompaa.
On myös Hölmölän täkinjatkoa pihistää lihavuusleikkauksista ja sitten leikkauttaa ihmisten selkiä, lonkkia ja polvia. Pahimmassa tapauksessa yksi ihminen käy läpi nuo kaikki kolme edellä mainittua leikkausta.
Lihavuusleikattujen kadehtiminen on aivan turhaa koska jokainen ajatteleva ymmärtää sen, että leikatulle laihtuneelle jää paljon ylimääräistä ihoa. Kiinnostuneet voivat katsoa vaikka Avalta Kauneuden hinta-ohjelman viimeisimmän jakson. Minulla ovat samanlaiset käsivarret enkä kulje ikinä käsivarret paljaana. Vatsan ylimääräisen nahan siloitan bodyshaperilla jos laitan ylle vartalonmyötäisempää vaatetta. Ikinä en varmaan ole julkisilla paikoilla bikinit päällä mutta uimassa käyn uimapukusillani enkä välitä ihmisten tuijotuksesta. Vaatteet päällä olen näkymätön.
Tunnen vain yhden lihavuusleikatun. Hän jäi leikkauksen jälkeen sairaseläkkeelle ja on edelleen sairaalloisen lihava. En tiedä mikä meni pieleen.
Kyse on siitä läpinäkyvästä hedelmän pinnasta olevasta kuoresta, joka normaalilla ihmisellä menee mahaan ilman ihmettelyjä. Tomaatitkin monet syö kuorineen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vain yhden lihavuusleikatun. Hän jäi leikkauksen jälkeen sairaseläkkeelle ja on edelleen sairaalloisen lihava. En tiedä mikä meni pieleen.
Eläkkeelle jääminen ei taatusti johtunut itsestään lihavuusleikkauksesta.
Kannattaa muistaa se, että lihavat kokevat aikamoista syrjintää ja kiusaamista eli pitää olla todella vahva ihminen jos ei noista lotkauta korvaansakaan. Sellaisiakin on mutta on myös niitä, jotka masentuvat tai heille syntyy sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja paniikkihäiriö.
Nyt kun minä olen näkymätön hämmästyn todella usein kuinka ihan tuntemattomatkin ihmiset käyttäytyvät minua kohtaan paljon kohteliaammin kuin vuosi sitten. En tajunnut aluksi syytä mutta sitten ymmärsin kymmenien kilojen painoeron vaikuttavan ihmisten asenteisiin olinpa sitten kaupan kassalla tai taksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lihavuusleikkauksesta, vaikkapa ohitusleikkaus, on jotain haittaa myöhemmässä elämässä (esimerkiksi jatkuvat matalat verensokerit), voidaan leikkaus "peruuttaa" eli palauttaa elimistö normaalitilaan.
No ei kyllä voida. Toki mahalaukun saa venytettyä ihan liikaa syömälläkin entiselleen, mutta by-pass leikkauksessa myös poistetaan merkittävä pätkä ohutsuolta. Sitä ei enää saa taiottua takaisin.
Kyllä muuten voidaan. Tiedän kaksikin henkilöä Suomesta, joilta peruutettu ohitus, ja useamman ihmisen Yhdysvalloista. On tietenkin viimeinen keino, mutta mahdollinen.
Tunnen yhden lihavuusleikatun, joka ei halunnut harrastaa mitään liikuntaa ja söi epäterveellisesti. Laihtui leikkauksella ja nyt piikittelee sellaisia ihmisiä, joilla on hieman ylimääräistä. Ilkeä on edelleen. Tosin itsekin syö edelleen epäterveellisesti eikä harrasta mitään liikuntaa. Saa nähdä lihooko takaisin? Ilmeisesti takaisin lihominen on mahdollista. Ylipainoa ei hänellä kuitenkaan ollut alunperinkään kuin noin 50 kg ja kyllähän sellainen määrä lähtee, jos edes hitusenkaan verran viitsii miettiä elintapojaan. Tässä siis kyseessä ihan puhtaasti syömälihava, ei sairauden lihottama. Pidän typeränä erityisesti sitä, että vaikka on edelleen itsekin parikymmentä kiloa ylipainoinen, silti huomauttelee muita, joilla on jossain ylimääräistä, vaikka ovat häntä hoikempia. Itse kuitenkaan ei onnistunut pudottamaan painoaan ruokavaliolla lainkaan, kun ei ilmeisesti kiinnostanut. Ilman liikuntaakin painon pudottaminen on kohtuullisen helppoa, siis jos ylipainoa on todella reilusti.
Tuosta avanteesta en ole kuullutkaan. Eikö se liity enemmän mm tulehduksellinen suolistosairauksiin? Ei ihmiselle tehdä lihavuusleikkausta jos on minkäänlaista tulehdusta kehossa puhumattakaan tulehduksellisesta suolistosairaudesta. Sen tiedän, että ainakin yhtä lihottavaa lääkettä määrätään tulehdukselliseen suolistosairauteen.
En ymmärrä jankkausta lihavien ihmisten korvienvälistä. Olisi sinällään mielenkiintoista jos otettaisiin kadulta 10 normaalipainoista ja 10 lihavaa ja tutkittaisiiin kaikin mahdollisin keinoin heidän psyykkinen terveytensä. Tulos voisi yllättää!
Koska nykyään ei ole korrektia haukkua toisen ihmisen ulkonäköä on otettu leimakirveeksi sitten lihavan ihmisen mielenterveys. Uskokaa hyvät ihmiset se, että lihavan ihmisen elämä taitaa olla yhtä helppoa tai vaikeaa kuin normaalipainoisen ihmisen elämä.
Itse en usko, että miehelläni olisi vähemmän stressaava työ, teinimme olisivat parempikäytöksisiä tai että minä ottaisin vähemmän paineita töistäni vaikka olisin pysynyt normaalipainoisena. Elämään mahtuu monenlaista ja minun kohdallani väärällä diagnoosilla ja lääkityksellä hoidetulla fyysisellä sairaudella olivat katastrofaaliset seuraukset, jotka poikivat painon lisääntyessä muun muassa diabeteksen, verenpainetaudin ja liian korkeat veren rasva-arvot.
Edes se, että saa tehdä kaikessa rauhassa unelmatyötään normaalipainoisena ja terveenä ilman perhe-elämän aiheuttamaa härdelliä takaa sitä, että ihminen pysyy psyykkisesti terveenä. Kaikki eivät myöskään reagoi psyykkisiin ongelmiin syömällä itsensä ylipainoiseksi. Lähipiirissäni erään mielenterveyden ongelmat ilmenivät yhtäkkisillä katoamistempuilla ja kun niiltä seikkailuilta alkoi tulla viestiä, että lähipiiriläinen on lähinnä seksisekoillut ja heittäytynyt yleiseksi alustaksi niin silloin tajusimme huolestua. Muutenhan hän on normaalipainoinen ja kaunis, hoidettu itsensä kun mielenterveys on normaalikunnossa.