Päiväunet vain 30min/krt!
kuinka ihmeessä saa pidennettyä kaksostyttäjen päiväunia?! Nukkuvat kerrallaan sen 30 min jonka jälkeen heräävät, jos nukkuvat ulkona niin silloin saa vauvuja hytkyttämällä takaisin uneen, mutta näin märällä kelillä en viitsi ulos viedä ja sisällä ei unta saa jatkumaan mitenkään! Oisko kellään mitään vinkkiä kuinka sais tytöt nukkumaan pidempiä jaksoja??
Ei sais valittaa kun yöllä kyllä nukkuvat ihan hyvin väh. 3-4h putkeen. Mut jotenkin tuntuu et päivät on yhtä nukuttamista ja viihdyttämistä, ei omaa aikaa ollenkaan:(
r-p ja tytöt 4kk
Kommentit (5)
4-6kk ikä juuri näin, max. 40min päiväunia yhteen putkeen. Sitten 6kk iässä alkoi paranemaan. Ei vieläkään mitään hirmu määriä kyllä, about 1½h kerralla. Mutta huomattavasti helpotti jo!
Mulla ei kyllä mitään keinoja sisällä nukuttamisen pidentämiseen, siksi nukutin lähes säällä kuin säällä ulkona. Tosin oli katettu parveke, johon ei satanut pahemmin sisään. Vaunuissa tietenkin sadesuoja jne. Mutta meillä nukuttiin se 30 min vaunuissakin, ja tosiaan sellaisella 30-40 min vaunujen heijaamisella sain jatkamaan unia. Jos sain unet jatkumaan tosta eteenpäin, niin sitten veteli 3-4 h. Yritin vähentää sitä heijausta siten että jos lopetti itkemisen, niin en enää jatkanut vaan vauva jäi sinne vaan pällistelemään silmät auki ja nukahti lopulta. Tää heijaus piti tehdä siten, ettei vauva kuitenkaan nähnyt mua. Jos nimittäin näki, niin heti virkistyi ja aktivoitui. Tätä tein järjestelmällisesti ehkä kuukauden, niin sitten alkoi oppimaan nukahtamaan yksin jos oli herännyt kesken unien. Huomasin monesti parvekkeen ikkunasta että hän makaili siellä välillä ihan hereillä, mutta hetken päästä oli jo taas unessa.
Sisälläkin voi yrittää, että antaa vauvan olla sängyssä vaikka olisi herännytkin jos ei ala kamalasti itkeä. No varmaan oletkin sitä jo yrittänyt.
mut sit se helpotti. Kyllä stressasi ja väsytti äippää kun vauva nukku maksimillaan 45 min 4-5 krt/pv, mitään ei ehtiny kotihommia tehä eikä kunnolla ees hengähtämään ite. Meillä ei ees vaunujen hytkytys auttanu eikä kävely, vauva ei muutenkaan alkuun viihtyny vaunussa. Sit helpotti kun tuli viileemmät syksyilmat ja sai pukee kunnolla päälle mut siltikin alkuun sai 45min kohdalla (jolloin univaihe vaihtuu) käydä vähän hytkyttämässä et sai taas unenpäästä kiinni. Kyllä kuuntelin kateellisena kun kavereitten mukskut nukku 4-5 tunnin unia!!! Ei meillä vieläkään nukuta ku max3h ja sekin on tosi harvinaista, yleensä 1,5-2h kerrallaan. Muksu on nyt siis 11kk. Jaksamista sulle! Kahen kanssa sitä on varsin vielä ihan erilaista... Uskon et vauvat oppii kyllä löytämään hyvän unirytmin ja nukahtamaan itsestään vaikka havahtuisivat!
Meillä esikoinen nukkui 7kk ikään saakka päiväunia n.5x 20-30min, ekat kuukaudet vaunuissa vähän enemmän, mutta sitten n.4-7kk oli kausi, kun ei ikinä sen enemmän. 7kk iässä tuli rytmi, kahdet kunnon unet. Vaan ulkona, ei ikinä sisällä ennen 1,5v ikä. Nyt kakkonen onkin ihanaa kun nukkuu 4kk iässä kahdetkin parin tunnin unet, mutta hänkin vaan ulkona, sisällä täysin toivoton, ne lapset jotka sisällä nukkuvat on kai ihan erilaiset lapset. Sulla kun niitä kaksi, on varmaankin aika vaikeeta, mutta yrittää jaksaa. Minä ainakaan en ole saanut neuvoa, joka pitentäisi unia, vaikka mitä on kokeiltu, mutta iaka tekee tehtävänsä.
Moi,
Tyttö 3 kk tekee ihan samaa. Ainut millä olen saanut pitkät päikkärit on se kun olen jaksanut työntää vaunuja ympäriinsä niin kauan että vauva pääsee syvään uneen, siis ainakin yli puoli tuntia, mielellään joku 45 min. Ja meillä ei ainakaan riitä vaunujen liikuttelu esim. terassilla, vaan reipasta kävelyä pitkin kaupunkia. Sitten kun vauva on kunnolla unessa unta jatketaan terassilla. Tästä on kyllä se hyöty että äidin kunto kasvaa...
:)