Mitä ruokia EI todellakaan kuulu joulupöytiinne
Mulle maksalaatikko ei kuulu jouluruokiin vaan on perusarkiruokaa. Olisi outoa syödä sitä jouluna, ei sovi myöskään yhteen muiden laatikoiden tai kinkun kanssa.
Kommentit (45)
Kinkku ja rosolli
ja ei mikään nää kyllästyin koko joulupaskaan kun kävin jo 2 kertaa ikean joulubuffetissa, en aio viettää koko joulua
jos viettäisin se olisi jotain naudan sisäpaistia, tai uunilohta ja lanttulaatikkoa ja perunaa ja fetasalaattia
Vegaaninen graavilohi eli savustettu porkkana
Vanhempieni joulupöydästä (minkä ääressä jouluni vietän) löytyy kaikkia perinteisiä jouluruokia, mutta noista jouluruuista en itse syö näitä: Kinkku (rakastin ahmia hunajasinapin kera ennen kuin luovuin nisäkkäiden ja siivekkäiden syönnistä pari vuotta sitten), useimmat laatikot (liian makeita mulle), lipeäkala (haju karmea), silli (en tykkää), liköörikonvehdit.
Lempiasioitani on erilaiset salaatit juustoilla ja pähkinöillä, kaikenlaiset itsetehdyt lähi-idän tahnat, tuore rakeakuorinen leipä, lämminsavustettu lohi, valkosipuliperunat, paistetut ahvenfileet, joulutortut suolaisella ja makealla täytteellä, glögi, jne.
Meillä ei ole ikinä ollut karjalanpaistia tai maksalaatikkoa.
Uteliaisuudesta: meillä on aina syöty alkupalaksi lihapastejoita lihaliemessä. Mä en ole kuullut, että kukaan muu olisi syönyt niitä joulupöydässä. Syöttekö te?
Kusiverskat eivät kuulu joulupöytään.
Meillä tehdään uunivihanneksia laatikoiden sijasta. Kasvisgratiinissa on rapeutta, suutuntumaa, mausteita ja hetkullinen juustoraastepäällys. Joululaatikoiden koostumus on minun makuuni liian mössöistä ja makeaa, kuin vanhustentalon laitosruokaa..
Melkein mitä tahansa muuta voidaan syödä, mutta ei lipeäkalaa. Perinteisessä lipeäkalassa yhdistyy kaikki, mitä olen pienestä pitäen ruuassa inhonnut: kauhea haju, vetinen koostumus, valkokastike. Minä en tykkää ja muut perheessä ovat kala-allergikkoja, joten jätämme lipeäkalat muille.
Mun joulupöytään ei kuulu lipeäkala, ei kinkkua, eikä kalkkunaa, eikä täytekakkua...
Muiden joulupöytiin saa kuulua mitä lystää. Jokainen tehkööt joulustaan semmoisen mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein mitä tahansa muuta voidaan syödä, mutta ei lipeäkalaa. Perinteisessä lipeäkalassa yhdistyy kaikki, mitä olen pienestä pitäen ruuassa inhonnut: kauhea haju, vetinen koostumus, valkokastike. Minä en tykkää ja muut perheessä ovat kala-allergikkoja, joten jätämme lipeäkalat muille.
Ohiksena huutelen, vaikken itsekään siedä lipeäkalaa, niin harvoinpa ihmiset osaa tehdä sitä oikein.
Oikein tehtynä se lipeäkala ei haise, eikä ole vetistä. Mä olen kerran tuommoista ihmettä maistanut ja lipeäkala oli jopa ok:ta. Ei tullut oksennusrefleksiä, eikä nenästä pitänyt pitää kiinni.. Syistä lohkeilevaa kypsää kalaa. Lipeä tietty tuo siihen ominaisen maun, mutta ei se imeytettynä mausteena ollutkaan enää niin kammottavaa.
Alusta loppuun sain seurata, kuinka tuo kokki sen lipeäkalan valmisti. Ensinnäkin se pitää pestä kunnolla, että se lipeälima lähtee pois.
Hän teki isoäitinsä vanhalla reseptillä ja oli innokas jakamaan muutakin kulttuuriperinneruokatietouttaan. En silti ole rohjennut kotona kokeilla.
Mitkään kuivakakut eivät kuulu meidän pöytään, vaikka olisi kuinka jouluisia kuivattuja hedelmiä taikinan seassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä ollut karjalanpaistia tai maksalaatikkoa.
Uteliaisuudesta: meillä on aina syöty alkupalaksi lihapastejoita lihaliemessä. Mä en ole kuullut, että kukaan muu olisi syönyt niitä joulupöydässä. Syöttekö te?
Mun rajan takaa syntyisin ollut isoäitini teki usein buljonkia ja pasteijoita mutta niitä oli alkuruokana vain joskus 60 -luvulla. Pasteijat oli yleensä munapasteijoita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään uunivihanneksia laatikoiden sijasta. Kasvisgratiinissa on rapeutta, suutuntumaa, mausteita ja hetkullinen juustoraastepäällys. Joululaatikoiden koostumus on minun makuuni liian mössöistä ja makeaa, kuin vanhustentalon laitosruokaa..
Meillä myös uunijuureksia rosollin sijaan. Ihania kinkun ja kastikkeen (kinkun liemen) kanssa. Lisäksi nokare jotain laatikoita ja nam!
Kinkku, laatikot, rosolli, lipeäkala. Juu, en tykkää perinteisistä suomalaisista jouluruoista :D graavilohta, mätiä ja savulalaa löytyy mut lihana jotain muuta kuin kinkkua ja sit perunoita jossain muodossa + vihanneksia.
Tähän voi laittaa vaikka leijonanfile.
Mutta ilmeisesti tarkoitettiin, että mitkä perinteiset jouluruuat eivät maistu tai eivät vain tapoihin kuulu.
Ei ole pipareita tai joulutorttuja. Ei välitetä makeasta, lapset syövät jonkin verran suklaata. Luumukiisselin teen myös.
Muuten aika normimeno eli on kinkku ja peruna- ja lanttulaatikko. Kalapöytä mäteineen on alkuruoka. Lipeäkalasta tykkään, mutta kun kukaan muu ei, niin sitä emme laita.
Buljonki on tuttua lapsuudesta 80 luvulta. Itse olen käyttänyt lipeäkalat ihan vaan ruoanlaitossa ilman tiettyä ohjetta lipeäkalalle, esim joku kalapata syntyy hyvin. Myös jouluhauesta teen mitä huvittaa enkä ala kalaa keittämään. Ehkä graavaan tänä vuonna.
Oikeastaan en syö yhtenäkään juhlapäivänä "perinteisiä juhlaherkkuja". Minulla on ihan omat mieltymykset.
Eihän niitä samalla aterialla tarvitse syödä! Joulunpyhinä voi syömisiä jaksottaa. Ruuansulatuksenkin vuoksi.