Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöttekö karjalanpaistia jouluna?

Vierailija
10.12.2017 |

Mistä olette kotoisin jos syötte?

Syöttekö karjalanpaistia jouluna?

Vaihtoehdot

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puttepossun takajalka on ainoa oikea jouluruoka.

Ei se kinkku jalkaa ole vaan persettä. Syötte sian persettä.

Vierailija
22/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä karjalanpaisti kuuluu ehdottomasti meidän joulupöytään. Pohjois-Karjalasta olen kotoisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, se on arkiruoka niin kuin on myös maksalaatikko.

Vierailija
24/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poroa ja kinkkua

Meille karjalanpaisti on arkiruokaa

Vierailija
25/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. Itse olen pk-seudulta, isän puolen suku Etelä-Karjalasta.

Vierailija
26/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Keski-Suomesta. Karjalanpaisti on kuulunut ainakin synnyinkotini Jouluun, myös omassa kodissani. Tosin ei ihan joka Joulu.

Vierailija
27/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paistia, ei kinkkua, ei kalkkunaa. Kaloja on pöydät notkuen.

Vierailija
28/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole arkiruoka: Karjalanpaisti on klassikkoruoka, joka kuuluu usein pitopöytään ja juhliin. - Kodinkuvalehti

Karjalanpaisti kuuluu Itä-Suomessa joulupöytään.

Se ei poissulje kinkkua. Meillä on molempia. Karjalanpaistin liemi on ihanaa perunoiden ja rosollin kanssa.

Siinä on monta päivää aikaa syödä joka sorttia.

.

Meillä lautaselle tulee toki kinkkua ja hyvistä aineksista tehtyä karjalanpaistia laitetaan karjalanpiirakan päälle.

Mies ja hänen sukunsa ovat etelärannikolta ja ihmettelivät aluksi karjalanpaistia joulupöydässä, nyt ei tule heillekään joulu ilman karjalanpaistia ja -piirakoita.

Vierailija
29/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT!

Mitenhän tän ihmettelynsä nätisti kysyis, ettei kukaan provosoituis, kun se ei ole tarkoitus, vaan täysin ihmeissäni, että:

Eikö karjalanpaistia pidä useita tunteja hauduttaa uunissa? Kenellä on aikaa sellaista tehdä arkena nykyään? Vai onko se tehty jo etukäteen?

Kiitos

Vierailija
30/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä, koska meillä ei ole karjalaisia juuria.

Karjalanpaisti on kyllä ankein juhlaruoka jonka voi keksiä. Onneksi ei tarvitse syödä.

Et oo saanu kyllä hyvää karjalanpaistia jos sanot sitä ankeaksi!! Hyvät lihat ja päälle possun luut makua antamaan, osaksi lientä laitetaan ne kinkun paistoliemet, niin avot on kyllä herkku!! Mun ”kasvissyöjä” (ei siis muuten tykkää lihasta eikä siksi yleensä syö) tytärkin tykkää!!

Vierailija
31/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT!

Mitenhän tän ihmettelynsä nätisti kysyis, ettei kukaan provosoituis, kun se ei ole tarkoitus, vaan täysin ihmeissäni, että:

Eikö karjalanpaistia pidä useita tunteja hauduttaa uunissa? Kenellä on aikaa sellaista tehdä arkena nykyään? Vai onko se tehty jo etukäteen?

Kiitos

Kyllä. Karjalanpaistia kun tehdään niin se on alkuun 200 asteessa tunnin ja sitten 3h 175-asteessa vai oliko 150. Ohje on paketissa. Itselleni juuri siitä tulee joulun tuoksu, ja haudutan vielä yön yli 50-asteessa. Tämän voi tehdäolla 22-23.12 välisenä yönä ja kinkun 23.-24.12 välisenä.

Niille joille ei mahdu kinkun takia, niin voihan karjalanpaistin myös syödä aatonaattona tai tapaninpäivänä. Voi myös ostaa pienemmän kinkun.

Vierailija
32/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin sitä itsenäisyyspäivänä, joten ei syödä sitä jouluna.

Vierailija
33/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti, meillä ei kukaan syö kinkkua. Meille karjalanpaisti on juhlaruoka, haudutetaan yön yli ja tehdään hirvestä jos sitä on pakkasessa.

Vierailija
34/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sian persettä sinapilla Jouluna.

Vierailija
35/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun sanotaan että on meillä arkiruoka, niin on se kinkkukin nykypäivänä arkiruokaa. Ennen vanhaan ei lihaa ollut varaa mättää nykytahtiin, jouluna ja sunnuntaisin oli paistia.

Nykyään kinkkua on voileivän päällä ja pizzan päällä arkisin ja paljon hienompia kinkkuja kuin joulukinkkua syödään arkisin.

Vierailija
36/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisesta. Ei syödä. Ei senkään takia, että jouluna on muutenkin jo niin paljon syömistä, ettei jaksaisi enää karjalanpaistia. Itse olen jo ähkyssä yleensä kalapöydästä ja sitten pitäisi vielä jaksaa mättää kinkut ja laatikot. Mihin mahaan mahtuu vielä karjalanpaisti

Vierailija
37/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli jouluksi poroa, hirveä tai lintua (metso, teeri tai sorsa esim.) mutta ei noihin ole enää mitään mahdollisuutta, kun ei lähisuvussa ole enää metsästäjiä ja poronliha on varmaan aika hinnoissaan. No, ehkä vielä joskus, mistä sitä tietää.

En ole koskaan välittänyt kinkusta, joten joko pelkkää savulohta tai sitten lisäksi jotain naudanpaistia. Erinomaista juhlaruokaa nekin ovat.