Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus tuttavani facebook-päivityksestä.

Vierailija
09.12.2017 |

Facebook -päivitys : "Jouluntaikaa. Ihana piparienleipomishetki rakkaiden kanssa. Mikä onkaan ihanampaa kuin yhdessä jouluntekeminen. " + itsetehdyn piparitaikinan resepti.
Kuvassa tunnelmallinen fiilistelykuva hienosti koristellusta piparista.
[tekstiä muokattu tunnistamisen estämiseksi]

Totuus: valmis piparitaikina, ei-niin-rauhallinen-ja-kiireetön-hetki, kärsimätön äippä joka hermostui, yksi kuvaa varten koristeltu pipari

Mistä tiedän: satuin olemaan paikalla

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli kans laittanut juhlista kuvan. Akka paisunut ihan hurjasti vaikka oli kuulemma niin laihtunut.

Noin ne valheet selviää...

Vierailija
82/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Onko se jotenkin minulta pois, jos se taikina olikin valmistaikina? Ei ole. Huvittavaa ehkä, mutta ketään ei loukata.

Ei tässä ole asian ydin se taikina ja miten se on valmistettu, vaan se, että aletaan feikkaamaan elämää hohdokkaammaksi ja täydellisemmäksi muiden edessä, vaikka totuus on toinen.

Mietin, mitä oikeasti tapahtuu sellaisen ihmisen psyykessä, joka alkaa lavastaa kuvia ja rakentaa kulisseja muiden edessä. Onkohan se vain viatonta kivaa vai voiko sillä olla huonot seuraukset? Alemmuudentunnetta, sisäistä ristiriitaa, ahdistusta, masennusta...? Tämä voi ollakin yllättävän vakava juttu.

Jos kuvitellaan että fb kaveri on masentunut ja siksi tekee päivityksen jossa kertoo rauhallisesta piparien leipomiseen hetkestä. Mitä tapahtuu jos kommentoit päivitystä "ei tuo pidä paikkaansa, pisti taikina oli ostettu ja hetki ei ollut rauhallinen" En usko että masennus ainakaan helpottuu. Ainakin hetkellisesti se saattaa kuitenkin piristää että joku tykkää päivityksestä. Ehkä muutamalla tykkäystä jopa hetken päästä jaksaa oikeasti sen leipomiseen järjestää lapsille.

Mä taas uskon, ettei tuo hetkellinen piristys feikkitotuuden kertomisen jälkeen auta masentunutta yhtään, päinvastoin ahdistaa kohta kahta kauheammin.

Eihän sinun sitä mikään pakko ole uskoaan. Jos olet huolissasi päivityksestä ehkä mieluummin kannattaisi kuitenkin yrittää jotenkin muuten tukea ystävä kuin kritisoida hänen päivityksiä feikiksi. Se kritisointi nimittäin kuulostaa aikalailla siltä että olet mukahuolissasi eli feikkaat.

Enhän tässä nyt tarkoittanut mitään päivitykseen kommentointia, vaan arvioin tätä ilmiötä, kun feikataan. Siis sen feikkaajan psyyken tilaa ja onko hyväksi alkaa lavastaa ihanaa elämää. Minusta tästä ilmiöstä on ihan hyvä herättää keskustelua, koska tutkitustikin some herättää monissa ahdistusta. Ehkä nimenomaan myös omaa elämäänsä kaunistelevissa.

Jos ihminen haluaa kertoa itsestään muunneltua ja kaunisteltua totuutta muille tai joillekin ihmisille kertooko se automaattisesti siitä että hän feikkaat myös itselleen elämänsä olevan täydellistä vaikka se ei sitä ole? Hiukan epäilen, en tosin ole asiaa edes yrittänyt tarkemmin selvittää.

Ahdistusta tuollaiset päivystykset toki saattaa joissakin herättää, epäilen kuitenkin että enemmän muissa kuin itse päivityksen laatijassa. Päivityksiä lukiessa samoin kuin ihmisten kanssa keskustellessa muuten kannattaakin muistaa että harvoin ihmiset puhuvat kaikkea elämästään muille. Ei masentunut kovin helposti kerro masennuksestaan kuin ehkä muutamalle läheisimmälle ihmiselle. Vaikka ihmisen antama kuva itsestään on se että elämä on täydellistä tai lähellä sitä ei se useinkaan ihan niin ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän ihanuutta ylistämällä voi hiljalleen vahvistaa positiivista ajattelua itsessään, siis ihan sitä aidompaakin sellaista. Kokeile 5 kk ja tule kertomaan miten kävi.

Jees toimii. Fake it til you make it!

Elämähän on suureksi osaksi paskaa niin miksei kullata muistoja jo ennenkuin ne ovat muistoja. Tällä bloggailulla ja facella on kuitenkin hyvä vaikutus noihin negatiivisiin ihmisiin kun pysähtyvät edes kuvan ajaksi ajattelemaan kauniisti, pysähtyvät hetkeen niinsanotusti. Mindfullnes.

Vierailija
84/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt vähän sama juttu kuin jossain blogeissa ja tubettajissa. Omasta mielestä ne ovat enimmäkseen turhia, mutta enemmän ihmettelen ihmisiä, jotka itse seuraavat näitä ja silti taivastelevat, miten bloggaajat ovat turhia. Juuri näitä taivastelijoita varten sitä sisältöä sinne someen laitetaan. 

Ei blogit ja tubettajat kaikki turhia ole. Tai riippuu myös itse blogista tai tubettajasta millaista sisältöä teettävät.

En itse välitä suomalaisista tubettajista niinkään, mutta en paheksu heitä. Sama koskee bloggareita. On jokaisen oma asia ostaako lapselleen liput Tubeconiin.

Ainoa mikä minua ärsyttää on Somessa kerskuminen ja asenne "Katso kuinka täydellistä elämää minä elän. Ihaile minua! Tykkää minusta!" Kyseiset ihmiset päivittävät jatkuvasti ihanaisia kuvia ja tilapäivityksiä. Joka ikinen päivä.

Mutta totuus on jotain aivan toista. Sama pätee varmasti joihinkin tubettajiin ja bloggareihin, jotka todellisuudessa ovat ihan tavallisia ihmisiä niinkuin mekin. :)

Vierailija
85/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

J3nhen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt vähän sama juttu kuin jossain blogeissa ja tubettajissa. Omasta mielestä ne ovat enimmäkseen turhia, mutta enemmän ihmettelen ihmisiä, jotka itse seuraavat näitä ja silti taivastelevat, miten bloggaajat ovat turhia. Juuri näitä taivastelijoita varten sitä sisältöä sinne someen laitetaan. 

Ei blogit ja tubettajat kaikki turhia ole. Tai riippuu myös itse blogista tai tubettajasta millaista sisältöä teettävät.

En itse välitä suomalaisista tubettajista niinkään, mutta en paheksu heitä. Sama koskee bloggareita. On jokaisen oma asia ostaako lapselleen liput Tubeconiin.

Ainoa mikä minua ärsyttää on Somessa kerskuminen ja asenne "Katso kuinka täydellistä elämää minä elän. Ihaile minua! Tykkää minusta!" Kyseiset ihmiset päivittävät jatkuvasti ihanaisia kuvia ja tilapäivityksiä. Joka ikinen päivä.

Mutta totuus on jotain aivan toista. Sama pätee varmasti joihinkin tubettajiin ja bloggareihin, jotka todellisuudessa ovat ihan tavallisia ihmisiä niinkuin mekin. :)

No lähinnän tarkoitin näitä kauneus/lifestyle/hupi- bloggaajia. En minäkään nyt heitä tietenkään paheksu, mutta en vain ymmärrä, miten ketään kiinnostaa, millaisen retun joku tänään on ostanut, tai miten joku tänään murskautuu. Siis pointti on se, että en ymmärrä katsojia. Bloggaajia ymmärrän. Sama asia tässä aloituksessa. Ymmärrän kyllä, että joku laittaa tuollaisen päivityksen, mutta ihmettelen, miksi kukaan ottaa sen minään muuna kuin fb-päivityksenä. Tässä on nyt kaivettu jo kaikenlaiset mielenterveysongelmat ja huijaukset mukaan, ikään kuin kyse olisi jostain elämää suuremmasta asiasta.

Vierailija
86/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämän ihanuutta ylistämällä voi hiljalleen vahvistaa positiivista ajattelua itsessään, siis ihan sitä aidompaakin sellaista. Kokeile 5 kk ja tule kertomaan miten kävi.

Jees toimii. Fake it til you make it!

Elämähän on suureksi osaksi paskaa niin miksei kullata muistoja jo ennenkuin ne ovat muistoja. Tällä bloggailulla ja facella on kuitenkin hyvä vaikutus noihin negatiivisiin ihmisiin kun pysähtyvät edes kuvan ajaksi ajattelemaan kauniisti, pysähtyvät hetkeen niinsanotusti. Mindfullnes.

Se feikkaus on kyllä kaukana mindfulnessista. Englanniksi hyvä termi on virtue signaling, sitä kun jatkaa muutaman vuoden intensiivisesti, niin ei enää käsitä että miten minä itse voisin edes olla mitään muuta kuin tämä filteröity todellisuus todistaa. Se on olemassaolon sirpaloimista siten, että ei varmasti itsekään tiedä kumpi on todellisempaa, se somekuva vai eletty arki.

Vierailija
87/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan some aiheuttaa ahdistusta juuri siksi, että sen takia alkaa kuvitella muiden elämän olevan alituisesti sitä kiillotettua ja kaunisteltua settiä. Tällä hetkellä omista tuttavista yksi pariskunta on alkanut julkaista jatkuvalla syötöllä iloisia päivityksiä tekemisistään. Ihmettelin vähän molempien yhtäkkistä yllättävää aktivoitumista, kunnes kuulin heidän olevan keskellä avioeroprosessia. Ehkä se toimii sitten jonkinlaisena pakokeinona.

Tämä on niin tuttua! Mullakin moni ystävä laittaa sen siirappisimman paskasössötyksen sinne Faceen siinä kohtaa kun oikeasti ollaan jo pakkaamassa kamoja ja allekirjoittamassa eropapereita.

Mä vaan ihmettelen, että MIKSI sinne pitää yrittää laittaa niitä "elämä on ihanaa"- paskoja, jos se ei oikeasti ole? Se EI ole positiivisen vahvistamista, jos oikeasti valehtelee tunteistaan ja tilanteista täysin päinvastaista kuin mitä ne on. Se on itsepetosta, ja sitä kuuluisaa kulissien ylläpitoa.

Just yksi ystävä oli kylässä, ja manasi alimpaan helvettiin, kun piti lähteä perheen kanssa yhteen paikkaan, missä on tosi hankalaa olla pienten kaksosten kanssa. Siis oikeasti käytti ainakin tunnin sen ahdistuksensa purkamiseen. Ja sitten seuraavana päivänä on tunnelmakuva tuosta paikasta, ja sössötystä, kuinka on ihanaa, ja perheaika on sitä parasta aikaa jne.

Mä en voi olla ihmettelemättä edelleen MIKSI??????? Eihän sitä tarvitse sanoa että kaikki on paskaa, mutta vaikka tuossa piparinleipomisessa voisi sanoa, että "ainahan se kuvitelmissa on ihanaa, leipoa pipareita lasten kanssa joululaulujen soidessa... todellisuudessa saatiin yksi pipari koristeltua ja sitten kaikilta oli jo palanut pinna :) No, ehkä ensi vuonna sitten!"

Siinäpä sitä samaistumispintaa muillekin. Eikä tarvitse kaunistella.

Vierailija
88/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

J3nhen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lähinnän tarkoitin näitä kauneus/lifestyle/hupi- bloggaajia. En minäkään nyt heitä tietenkään paheksu, mutta en vain ymmärrä, miten ketään kiinnostaa, millaisen retun joku tänään on ostanut, tai miten joku tänään murskautuu. Siis pointti on se, että en ymmärrä katsojia. Bloggaajia ymmärrän. Sama asia tässä aloituksessa. Ymmärrän kyllä, että joku laittaa tuollaisen päivityksen, mutta ihmettelen, miksi kukaan ottaa sen minään muuna kuin fb-päivityksenä. Tässä on nyt kaivettu jo kaikenlaiset mielenterveysongelmat ja huijaukset mukaan, ikään kuin kyse olisi jostain elämää suuremmasta asiasta.

Siksi, että se kuvasto jolle me altistumme jatkuvasti, vaikuttaa meihin. Vaikka olisimme kuinka tiedostavia, niin tapahtuu. Ja varsinkin kun se altistus alkaa jo ennen kuin on oikeasti kykyä kunnolliseen mediakritiikkiin.

Meille kaikille olisi paljon terveellisempää nähdä ja kuulla enemmän ihan tavallisten ihmisten tavallisesta arjesta. Tai siitä, että niillä upeimmillakin starboilla on ne ihan samat ongelmat kuin muillakin.

Vierailija
89/90 |
11.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Onko se jotenkin minulta pois, jos se taikina olikin valmistaikina? Ei ole. Huvittavaa ehkä, mutta ketään ei loukata.

Ei tässä ole asian ydin se taikina ja miten se on valmistettu, vaan se, että aletaan feikkaamaan elämää hohdokkaammaksi ja täydellisemmäksi muiden edessä, vaikka totuus on toinen.

Mietin, mitä oikeasti tapahtuu sellaisen ihmisen psyykessä, joka alkaa lavastaa kuvia ja rakentaa kulisseja muiden edessä. Onkohan se vain viatonta kivaa vai voiko sillä olla huonot seuraukset? Alemmuudentunnetta, sisäistä ristiriitaa, ahdistusta, masennusta...? Tämä voi ollakin yllättävän vakava juttu.

Kyllä minä ymmärsin, että on kyse kaunistelusta, mutta en ymmärrä keneltä se on pois. Kyllähän me kaikki näyttelemme rooleja ulos päin. Kauppaan on lähdettävä ja yrittää olla normaali, vaikka sinut juuri irtisanottiin ja anopin luona pitää hymyillä vaikka viime yönä riideltiin niin, että vieläkin itkettää. Ei siinä ole mitään väärää.

Siinä on sitä väärää, että ihmiset oikeasti ahdistuvat, kun luulevat, että kaikilla muilla elämä on täydellistä. Itse ainakin ahdistun, voin myöntää. Sitä paitsi ne päivityksethän ovat hauskimpia, joissa jotain on mennyt pieleen: "huhhuh, on tämä semmoinen show aina tämä piparien leipominen lasten kanssa." "Piti tehdä taikina itse, mutta enpäs ehtinyt tänäkään vuonna... jospa ensi vuonna uusi yritys."

Kauniit kuvakulmat ja ihan vaan päivitys "leivottiin lasten kanssa pipareita, tuli ihan kivoja" +plus kuva, olisi ihan okei. Mutta en ymmärrä miksi pitää esittää että taikinakin on tehty itse??? Vähän outoa jo.

Vierailija
90/90 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up