Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus tuttavani facebook-päivityksestä.

Vierailija
09.12.2017 |

Facebook -päivitys : "Jouluntaikaa. Ihana piparienleipomishetki rakkaiden kanssa. Mikä onkaan ihanampaa kuin yhdessä jouluntekeminen. " + itsetehdyn piparitaikinan resepti.
Kuvassa tunnelmallinen fiilistelykuva hienosti koristellusta piparista.
[tekstiä muokattu tunnistamisen estämiseksi]

Totuus: valmis piparitaikina, ei-niin-rauhallinen-ja-kiireetön-hetki, kärsimätön äippä joka hermostui, yksi kuvaa varten koristeltu pipari

Mistä tiedän: satuin olemaan paikalla

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Onko se jotenkin minulta pois, jos se taikina olikin valmistaikina? Ei ole. Huvittavaa ehkä, mutta ketään ei loukata.

Ei tässä ole asian ydin se taikina ja miten se on valmistettu, vaan se, että aletaan feikkaamaan elämää hohdokkaammaksi ja täydellisemmäksi muiden edessä, vaikka totuus on toinen.

Mietin, mitä oikeasti tapahtuu sellaisen ihmisen psyykessä, joka alkaa lavastaa kuvia ja rakentaa kulisseja muiden edessä. Onkohan se vain viatonta kivaa vai voiko sillä olla huonot seuraukset? Alemmuudentunnetta, sisäistä ristiriitaa, ahdistusta, masennusta...? Tämä voi ollakin yllättävän vakava juttu.

Jos kuvitellaan että fb kaveri on masentunut ja siksi tekee päivityksen jossa kertoo rauhallisesta piparien leipomiseen hetkestä. Mitä tapahtuu jos kommentoit päivitystä "ei tuo pidä paikkaansa, pisti taikina oli ostettu ja hetki ei ollut rauhallinen" En usko että masennus ainakaan helpottuu. Ainakin hetkellisesti se saattaa kuitenkin piristää että joku tykkää päivityksestä. Ehkä muutamalla tykkäystä jopa hetken päästä jaksaa oikeasti sen leipomiseen järjestää lapsille.

Mä taas uskon, ettei tuo hetkellinen piristys feikkitotuuden kertomisen jälkeen auta masentunutta yhtään, päinvastoin ahdistaa kohta kahta kauheammin.

Eihän sinun sitä mikään pakko ole uskoaan. Jos olet huolissasi päivityksestä ehkä mieluummin kannattaisi kuitenkin yrittää jotenkin muuten tukea ystävä kuin kritisoida hänen päivityksiä feikiksi. Se kritisointi nimittäin kuulostaa aikalailla siltä että olet mukahuolissasi eli feikkaat.

Enhän tässä nyt tarkoittanut mitään päivitykseen kommentointia, vaan arvioin tätä ilmiötä, kun feikataan. Siis sen feikkaajan psyyken tilaa ja onko hyväksi alkaa lavastaa ihanaa elämää. Minusta tästä ilmiöstä on ihan hyvä herättää keskustelua, koska tutkitustikin some herättää monissa ahdistusta. Ehkä nimenomaan myös omaa elämäänsä kaunistelevissa.

Vierailija
42/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se ole hyvä tietää ettei niiden täydellisten päivitysten takana olekaan täydellistä elämää?? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tekee tätä. Tekee onnellisia perhepäivityksiä ja satun tietämään että avioliitto vetelee viimeisiään. Lisäksi vihjailee kuinka hänestä juorutaan ja kuinka hän on niiden yläpuolella. Sellaista turhaa uhoamista. Hänellä on paljon kavereita ja tähän mahtuu varmasti niitä kelle pitää todistella ja esittää.

Täytyy myöntää että mulla on alkanut fiilikset laskea tästä ihmisestä enkä enää oikein halua olla tekemisissä. Ihan tämän fb-käyttäytymusen takia.

Vierailija
44/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri tekee tätä. Tekee onnellisia perhepäivityksiä ja satun tietämään että avioliitto vetelee viimeisiään. Lisäksi vihjailee kuinka hänestä juorutaan ja kuinka hän on niiden yläpuolella. Sellaista turhaa uhoamista. Hänellä on paljon kavereita ja tähän mahtuu varmasti niitä kelle pitää todistella ja esittää.

Täytyy myöntää että mulla on alkanut fiilikset laskea tästä ihmisestä enkä enää oikein halua olla tekemisissä. Ihan tämän fb-käyttäytymusen takia.

Minunkin liittoni vetelee joidenkin mielestä viimeisiään JO VUOSIA NÄKÖJÄÄN! Minä en jää uhmaamaan netissä, vaan poistan nämä pahan puhujat ihan oikeasta arjesta. Ei kiitos pahan puhujille. Jos ei mitään hyvää voi postata, niin se vika on nyt vastaanottajassa. 

Olen niin täynnä sitä että kun laitan melko usein päivityksiä, hakisin itselleni niillä pönkitystä tai huomiota. Ja minun parisuhde on minun, vaikka se olisi sinusta väärä ja heikko. Eikö koskaan hävetä?

Vierailija
45/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että mikä tarve joillain ihmisillä on tuollaiseen. Miksi pitää yrittää näyttää siltä, että elämä olisi täydellistä?

Yli 95 % noista ihmisistä on naisia.

Noista  100% on kusipäitä

Vierailija
46/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kyllä ikävää, kun joulustakin on tehty tällainen facebook-suoritus. Yksi paine äideille lisää. Jo keski-ikäisenä ja omat lapset maailmalle lähettäneenä tiedän nämä joulupaineet. Mistä lapsille lahjat, miten selvitä kaikesta, miten ruoat, miten ehtiä siivoukset, kortit jne.  Ihan kamalaa, että tämä kaikki pitäisi sitten vielä muokata edustuskelpoiseksi ja  facebookiin.  Ihan kuin joulukin olisi jokin kilpailu. On tullut kohdattua näitä bloggareita, jotka ensin tekee valokuvauskelpoisia juhlavalmisteluasetelmia, sen jälkeen asiat laitetaan blogiin ja facebookiin. Mitä väliä lapsille näillä on? 

Pitäisi vaan sanoutua kaikesta tuollaisesta esittelystä ja auvoisen julkisivun pystyssä pitämisestä irti ja keskittyä vain siihen joulutunnelmaan. Lapsille kuitenkin tärkeintä on äidin ja isän läsnäolo, rakkaus ja yhdessä tekeminen. Kuusen haku,  ruoan laittaminen ja kynttilät.  Ne hetket muistaa ikuisesti itsekin, lämpimän tunnelman, yhteisyyden ja juhlamielen, odotuksen. Ei sitä kuinka esittelykelpoista joulua vietettiin. Joulu on kuitenkin lämmön ja rakkauden ja lapsenmielisyyden juhlaa. 

Vierailija
47/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin liittoni vetelee joidenkin mielestä viimeisiään JO VUOSIA NÄKÖJÄÄN! Minä en jää uhmaamaan netissä, vaan poistan nämä pahan puhujat ihan oikeasta arjesta. Ei kiitos pahan puhujille. Jos ei mitään hyvää voi postata, niin se vika on nyt vastaanottajassa. 

Olen niin täynnä sitä että kun laitan melko usein päivityksiä, hakisin itselleni niillä pönkitystä tai huomiota. Ja minun parisuhde on minun, vaikka se olisi sinusta väärä ja heikko. Eikö koskaan hävetä?

Siis mitä niillä päivityksillä sitten haet, jollet huomiota? Laitat ne sinne, jotta ne näkyvät muille. Miksi? Niinkin voi tehdä, että ottaa kauniita kuvia ihan vain itselle. Ei niitä tarvitse postata kaikkien nähtäväksi.

Vierailija
48/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan järkyttävän huono käsitöissä, askartelussa ja ruuanlaitossa. Laitan välillä kuvia ihan karseimmista epäonnistumisista someen ja niistä ihmiset on tykänneet kaikkein eniten. Mä kuitenkin yritän vaikka aina tulee sutta ja sekundaa.

Vierailija
49/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on totta, mutta ero positiivisella asenteella ja oman elämän ihanuutta ylistämällä sosiaalisessa mediassa on aika suuri. Itsekin päivitän pääosin positiivisia asioita (kihlaus, uusi koiranpentu, valmistuminen) mutta päivitän melko harvoin.

Sitten on näitä jotka oikein rypevät omassa niin täydellisessä elämässään. Tyyliin

"Ettekö ymmärrä, että minun mieheni on täydellinen prinssi? Ettekö näe kuinka rakastuneita me olemme? Olemme parempia kuin te muut (tylsät tavikset). Meidän elämä on paljon täydellisempää. Huomaatteko kuinka ahkerasti käyn salilla? Huomatkaa kuinka monta kiloa olen laihduttanut! Vaikka en olekaan rikas niin elämäni on täyttä unelmaa!!!"

Olen nähnyt kun kyseinen pariskunta istuu sohvalla kännykät kädessä, eikä sanaakaan ihanuudesta ja ah niin ylimaallisesta rakkaudesta.

Ja samaisilta ihmisiltä saattaa tulla melko pimeitäkin päivityksiä. Annoinkin aiemmin esimerkin kuinka yksi ihminen päivitti jostain ämmästä kuinka se saa kärsiä. Mitä????????

Jotenkin koen tuollaisen liiallisen some päivittelyn kummallisena. Läpinäkyvää touhua.

Kyllä, itsekin treenaan, matkustan, rakastan ja olen rakastettu. Ja osaan kokata ihan hyvää ruokaa. Mutta en päivitä siitä Someen joka ikinen päivä.

Vierailija
50/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kavereissa on lähinnä muita koiraihmisiä ja päivitykset koostuvat sekä ilon että harmin hetkistä harrastuksen parissa. Sitten on sukulainen, joka päivittää erinäisiä kommelluksiaan ja sisko, joka pitää facea treenipäiväkirjanaan. Jotain vanhoja tuttuja, joilta tulee ehkä korkeintaan matkakuvia. Ei ole ketään tuollaista hienostelijaa. Itse olen julkaissut jotain 2,5 vuotta sitten, kun kerroin että meille tuli uusi koira.

Jos kavereissa on sellaisia, joiden päivitykset tympivät, suosittelen lopettamaan heidän seuraamisensa. En mä oikein jaksa ymmärtää muiden päivitysten kritisointia ja ihmettelyäkään. Jos jollain on sellainen elämä, että sitä pitää kaunistella somessa, niin sehän on hänen ongelmansa. Miksipä sitä tarvitsisi kyynisesti dissailla ja tuntea mielihyvää siitä, jos saa jonkun kiinni moisesta. Ei varmaan tarviikaan, jos omassa elämässä on kaikki reilassa.

Vierailija
51/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hens kirjoitti:

Yleensä merkitsen pahimmat someliitäjät "älä seuraa" vaihtoehdolla. Eräs kaveri ärsyttää kun pistää jokapäivä niin ihQ parisuhdekuvia, salikuvia, ruokakuvia ja tägää poikaystäväänsä ihan kaikkeen.

Ja yks kaks, tilapäivityksessä lukee jotain tyyliin "se yks vitun ämmä saa kärsiä. Hahahaha"??? Eikä kenelläkään ole hajuakaan kenestä puhuu, paitsi ehkä läheisimmillä kavereilla. Näitä "arvoituksia" häneltä ilmestyy vähän väliä. En tajua mikä pointti tuollaisessa touhussa on.

Pelottava tyyppi, oli pakko piilottaa hänen päivitykset. Onneksi en ole enään oikeissa väleissä hänen kanssaan!

Joku on voinut kaapata hänen facebookkinsa. Nämä ilkeät kommentit tai päivitykset eivät näy asianosaiselle, vaikka kavereille näkyykin. Kannattaa laittaa kuvakaappauksena viesti näille...

Vierailija
52/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirsk!

Vierailija
53/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, huh huh!

Vierailija
54/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
55/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
56/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän minä en näe mitään vikaa kavereitteni päivityksissä? Mulla on vain mukavia ja fiksuja kavereita. Pitäisikö teidän valita vähän paremmin ystävänne?

Vierailija
57/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, Oi miksi ihmiset toimivat noin? 😂

Vierailija
58/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut katsella kummilapseni äidin päivityksiä ihan eri silmin viime kesän jälkeen. Olin heidän kanssaan Linnanmäellä, äiti tiuski koko ajan lapselleen ja sitten yhdessä vaiheessa käski tämän viereensä seisomaan yhteisselfietä varten "koita nyt hymyillä! ei jumalauta. sitä hymyä!" ja sitten he siinä poski poskea varten hymyilivät kuvassa, joka lisättiin facebookkiin kuvatekstillä "laatuaikaa rakkaimman kanssa <3"

Vierailija
59/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä feikkaajista elää ilmeisesti kuin näyttämöllä. He seuraavat netistä ihanteellista median luomaa parisuhde ja sisustusidylliä. Mitä näillä on itsellä oikeasti päässä? Onko siellä yhtään ihan omaa ajatusta? Tunnen tuontyyppisen ihmisen. Rasittava. Ihmisyyteen kuuluu epätäydellisyys ja virheet. Ärsyttää tuo valikointi ja feikkaaminen. Aikuiset ihmiset.

Vierailija
60/90 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirsk!