Totuus tuttavani facebook-päivityksestä.
Facebook -päivitys : "Jouluntaikaa. Ihana piparienleipomishetki rakkaiden kanssa. Mikä onkaan ihanampaa kuin yhdessä jouluntekeminen. " + itsetehdyn piparitaikinan resepti.
Kuvassa tunnelmallinen fiilistelykuva hienosti koristellusta piparista.
[tekstiä muokattu tunnistamisen estämiseksi]
Totuus: valmis piparitaikina, ei-niin-rauhallinen-ja-kiireetön-hetki, kärsimätön äippä joka hermostui, yksi kuvaa varten koristeltu pipari
Mistä tiedän: satuin olemaan paikalla
Kommentit (90)
Kaveri Facebookissa:
Lapset ja äippä linnanmäellä! Sateinen sää ei haittaa, kunhan on sadetakit ja jätskiä!
In really life:
Ollaan linnanmäellä. Mies ei jaksanut tulla mukaan, mutta kyllä tää tästä!
Nuorempi veti autossa itkupotku raivarin sadetakista, lopulta se piti pukea väkisin. Jäätelön lisäksi ei ollut muuta, vaikka olin luvannut. Lopulta etuajassa kotiin nälän takia.
Mä inhoan kanssa tuota ilmiötä, että asioita tehdään osittain/kokonaan sen takia, että saadaan ihana fb-päivitys, mielestäni se on ihan sairasta ja vääristää elämää. Mä olen kokonaan lakannut laittamasta postauksia mistään tuollaisesta, se tuntuu väärältä jotenkin.
Täytyy tosin muistaa, että joillain on oikeasti myös ulospäin ihanalta näyttävä elämä ja he vain raportoivat siitä eivätkä koe niin kuin minä ja se on ihan ok myös.
Mutta näitä on tosiaan kuten ap:n kaveri. Yleensä se on ihan viatonta sinänsä mutta mulla on yksi fb kaveri joka tappelee miehensä kanssa aina kun heidät tapaa, myöskin hermostuessaan lyö miestä ja mies on privaatisti kertonut eroavansa heti kun käytännön seikat sallii, silti useita kertoja viikossa naiselta status "ihana mieheni blaa blaa". Raivoaa myöskin lapsilleen harva se päivä ja mies enimmäkseen lapset hoitaa, silti statuksissa on täydellinen äiti ja hemmottelua ansainnut...
Tarinan opetus:
Älkää päästäkö kotiinne ketä hyvänsä tuttavaa kyttäämään kulmien alta leipomishetkiänne.
Se tuttava ei kuitenkaan pane tikkua ristiin leivonnassa, ei tarjoile esim. kahvia ja koeta muuten nostattaa kodin tunnelmaa, vaan keskittyy äidin hermojen vahtimiseen ja leipomusten mahdolliseen epäonnistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku valehtelee, se ei tarkoita sitä, että kaikki valehtelisivat. En usko, että minun FB-ystävissäni olisi ketään, joka tekisi tuollaista. Toki kuvat otetaan parhaista kulmista ja tilanteista, mutta epärehellisyyteen en usko.
Ei tässäkään ap:n tapauksessakaan nyt mitään varsinaisesti valehdeltu. Kaunisteltiin rajusti.
Ilta-Sanomat ovat näistä tapauksista varmasti kovin ylpeitä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on yksi fb kaveri joka tappelee miehensä kanssa aina kun heidät tapaa, hermostuessaan lyö miestä ja mies on privaatisti kertonut eroavansa heti kun käytännön seikat sallii,
silti useita kertoja viikossa naiselta status "ihana mieheni blaa blaa". Raivoaa myöskin lapsilleen ja mies enimmäkseen lapset hoitaa, silti statuksissa on täydellinen äiti ja hemmottelua ansainnut.
Vai on perheenisä sinulle privaatisti kertonut.
Niinpä niin. Älä mene isän ja äidin väliin, lapset kärsivät. Kyllä niitä vapaita miehiä sinullekin riittää. Ota joku nuorempi ja lapseton mies, älä vanhaa kaunaista ukkomiestä, joka huijaa sinua mennentullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on yksi fb kaveri joka tappelee miehensä kanssa aina kun heidät tapaa, hermostuessaan lyö miestä ja mies on privaatisti kertonut eroavansa heti kun käytännön seikat sallii,
silti useita kertoja viikossa naiselta status "ihana mieheni blaa blaa". Raivoaa myöskin lapsilleen ja mies enimmäkseen lapset hoitaa, silti statuksissa on täydellinen äiti ja hemmottelua ansainnut.Vai on perheenisä sinulle privaatisti kertonut.
Niinpä niin. Älä mene isän ja äidin väliin, lapset kärsivät. Kyllä niitä vapaita miehiä sinullekin riittää. Ota joku nuorempi ja lapseton mies, älä vanhaa kaunaista ukkomiestä, joka huijaa sinua mennentullen.
Kyseessä on mieheni lapsuudenystävä, joka on miehelleni avautunut asiasta. Ei siis niin kuin luulet.
Yleensä olen sitä mieltä, että asioilla on kaksi puolta, mutta tätä on-off liittoa vuosia seurattuani olen kyllä muodostanut aika selkeän mielipiteen siitä, mistä on kyse. Asiahan ei toki minulle kuulu, mutta tuli nyt tämän keskustelun yhteydessä mieleen kun ko. ihminen on ainoa tuntemani joka laittaa tosiaan räikeästi totuudenvastaisia päivityksiä.
Ja meille kun ei tulla pipareita tirkistelemään, ja sitten levittelemään niistä juttuja kaikenmaailman palstoille!
Vieraat ulos kun meillä leivotaan.
Oma kaverilistani on sellainen, etten enää kirjoita faceen mitään kovin henkilökohtaista. Lähinnä päivitän kuvia ja nekin aika perinteisiä. Itsenäisyyspäivänä kaksi kynttilää, viikolla kaunis joulukoriste, tänään koristeltuja pipareita jne. Tekstinä jotain yhdentekevää eikä missään nimessä termejä ihanparasta, laatuaikaa, ihana perheeni jne. Kaikki tuttuni, jotka näitä tekstejä käyttävät, ovat juuri niitä lavastajia ja totuus kuvien ja tekstien takana ihan toinen.
Kavereistani on myös pari miestä, jotka tuntuvat käyttävän facea päiväkirjanaan. Sieltä kyllä tulee ihan taatusti tekstiä juuri niin kuin on tapahtunut eikä lavasteta mitään. Välillä vaan tuntuu, että ehkä vähän liiankin suodattamattomana.
Vierailija kirjoitti:
Leivottiin lasten kanssa pipareita kaupan taikinasta. Kauhee sählinki päällä. Meinas hermo palaa. Yksi pipari sentään saatiin koristeltua
Just noin, olis ollu paljon parempi päivitys! Ainakin mun mielestä elämä itsessään (kaikkine sählinkeineen) on just parasta! Tärkeintä on pitää hauskaa rakkaimpien kanssa eikä suorittaa koko elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivottiin lasten kanssa pipareita kaupan taikinasta. Kauhee sählinki päällä. Meinas hermo palaa. Yksi pipari sentään saatiin koristeltua
Just noin, olis ollu paljon parempi päivitys! Ainakin mun mielestä elämä itsessään (kaikkine sählinkeineen) on just parasta! Tärkeintä on pitää hauskaa rakkaimpien kanssa eikä suorittaa koko elämää.
Itse harrastan myös välillä näitä realistisia päivityksiä. Usein kerron vielä mikä oli ikäänkuin mielikuva ennen asian X toteuttamista ja mikä sitten todellisuus :D Ikinä en hauku lapsia, puolisoa, perheenjäseniä, ystäviä, työkavereita, pomoa, työtehtäviä, asiakkaita jne julkisesti, vaikka kuinka jokin asia ottaisi päähän. En ymmärrä niitäkään, jotka ilman suodatinta paasaavat asiakkaistaan faceen, usein vielä julkisilla päivityksillä.
Ainoa tuntemani kaunisteleva överipäivittäjä facessa on myös eroamassa puolisostaan muutaman kerran vuodessa ja elämä on todella rikkinäistä ja jatkuvasti vaihtelevia töitä, asuntoja, olosuhteita ym. täynnä.
Tuon takia en koskaan liittynytkään facebookiin, enkä tule koskaan liittymäänkään. Se muokkaa ihmisistä sairaita narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee kans välillä kaverilla olo että järjestää illanistujaisia ym vain sen takia että saa päivittää tarjoilut facebookiin, jotenkin se juhliminen on koko tilaisuuden sivuseikka.
Tätä ne tekevät kaikki bloggaajatkin. Lavastetaan tapahtumia, joissa mainostetaan kulloisenkin yhteistyökumppanin tuotteita ja kaverit/sukulaiset kutsutaan paikalle vain rekvisiitaksi. Kun kuvaukset on tehty, niin tilaisuus katsotaan päättyneeksi. Hyvä jos sen skumppalasillisen saa juotua loppuun. Kaikki muukin feikkiä, lavastetut kuvat ja imelät tekstit.
En nyt kyllä ihan oikeasti tajua tätä logiikkaa, että se paska elämä muuttuisi jotenkin vielä paskemmaksi, jos tekee facebookiin kaunistellun päivityksen. Entä sitten? Moni meikkaakin päivittäin, vaikka näyttävät oikeasti ihan hirviöiltä. Kun tämän tiedostaa, niin ei siinä ole mitään ihmeellistä. Niin se nyt vain menee.
Miksi pitää tehdä päivitystä lainkaan jos ei ole mitään aidosti kivaa päivitettävää vaan pitää kaunistella. Mä kyllä laitan itse tosi harvoin mitään uutta facebookiin, lähinnä vain luen muiden päivityksiä :D Mulla on yksi kaveri joka ottaa joka tilanteesta kuvia, aina kysyn siltä että ehikkö elää ollenkaan kun kaikesta pitää ottaa vaan kuvia. Mua ainaki ahdistaisi semmonen.
Tosi paljon kyl rasittaa semmosen arvoitukselliset päivityksest että "Taas kurjia uutisia" tai "ei voi olla totta". eikö ihmiset tajua että se on rasittavaa? Tai ne jotka jaksaa päivittää koko elämänsä facebookiin lemmikeistä ja lapsista lähtien...
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä päivitystä lainkaan jos ei ole mitään aidosti kivaa päivitettävää vaan pitää kaunistella. Mä kyllä laitan itse tosi harvoin mitään uutta facebookiin, lähinnä vain luen muiden päivityksiä :D Mulla on yksi kaveri joka ottaa joka tilanteesta kuvia, aina kysyn siltä että ehikkö elää ollenkaan kun kaikesta pitää ottaa vaan kuvia. Mua ainaki ahdistaisi semmonen.
Tosi paljon kyl rasittaa semmosen arvoitukselliset päivityksest että "Taas kurjia uutisia" tai "ei voi olla totta". eikö ihmiset tajua että se on rasittavaa? Tai ne jotka jaksaa päivittää koko elämänsä facebookiin lemmikeistä ja lapsista lähtien...
No jostain syystä sinäkin niitä päivityksiä näyt lukevan ja jonkun ne pitää sinne kirjoittaa. Miksi sinä ylipäätään olet fb:ssa, jos pidät päivittämistä turhana ja typeränä?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hauskaa, että sinulla on aikaa vuodattaa ajatuksiasi anonyyminä nettiin, mutta ei kertoa niitä FB-ystävillesi. 😄
Tässä on nyt vähän sama juttu kuin jossain blogeissa ja tubettajissa. Omasta mielestä ne ovat enimmäkseen turhia, mutta enemmän ihmettelen ihmisiä, jotka itse seuraavat näitä ja silti taivastelevat, miten bloggaajat ovat turhia. Juuri näitä taivastelijoita varten sitä sisältöä sinne someen laitetaan.
Lestat harrastaa paljon näitä rakkaus-koti-onni-kaikkihyvin -lässytyksiä ja jotain naurettavia mietelauseita vielä päälle. Kun tietää että siellä taustalla ollaan todella väsyneitä ja uupuneita arkeen, tulee ensimmäisenä mieleen että näillä haetaan päivityksen suorittajalle itselleen jotain ilon hetkiä ja tarkoitusta kaikkeen kurjuuteen. Todella imelää, mutta silti tavallaan ymmärrän jos siitä saa edes jotain jaksamista siihen itseaiheutettuun tilaan :(