Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mielestäsi hyvä amatöörikokki?

Vierailija
09.12.2017 |

Oletko Masterchef-tasoa, vai poltatko perunatkin pohjaan? Nautitko itse tai nauttiiko perheesi ruuistasi, vai ostatko kalapuikkoja ja ranskalaisia jos kokkausvuoro kolahtaa omalle kohdalle?

Tästä keskustelusta voinee jättää pois ne, jotka tekevät työkseen ruokaa. Mutta ihan kotikokkitasolla. Mietin lämpimikseni, kun olen juuri haudutellut kolme tuntia hirvenlihapataa uunissa. Vähän googlettelin reseptejä inspiraatioksi, mutta aika mukailtu tästä tuli. Ihan hyvä, vaikka itse sanonkin.

Saa myös kertoa, jos itsellä on joku ihan "bravuuriruoka", josta kaikki tykkää ja jonka osaisi tehdä vaikka silmät ummessa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teen aika hyviä ruokia, tosin ehkä kapealta alueelta ku en syö vihanneksia tms kaniruokaa missään muodossa.

Varmaan kaikki jauhelihajutut onnistuu aika hyvin, olen niitä jotka huomaa heti eron jauhelihan tai paistijauhelihan välillä. Ja ainoastaan viimeisempää käytän itse. Semmoinen perunalaatikko ollu aika suosittu vaikkei rosepippurit saaneet mitään ymmärrystä.

Hyvä kokki ei koskaan pidä jotain raaka- ainetta toista parempana esimerkiksi korkeamman hinnan perusteella. Erilaiset ruhonosat sopivat erilaisiin ruokiin. Paistijauheliha on paras valinta vaikkapa mediumiksi jätettävään pihviin. Sen sijaan lähes kaikkiin muihin jauheliharuokiin se on ainakin yksinään aivan liian kuivaa ja rasvatonta. Mutta jos kovat ja mauttomat lihapullat ovat mieleesi...

Vierailija
22/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan gurmee-tason kokkeja tässä lähennellään.

Lihan grillaamisessa ei parempa löydä.

Kokemus kartuttaa taitoa.

t. mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teen aika hyviä ruokia, tosin ehkä kapealta alueelta ku en syö vihanneksia tms kaniruokaa missään muodossa.

Varmaan kaikki jauhelihajutut onnistuu aika hyvin, olen niitä jotka huomaa heti eron jauhelihan tai paistijauhelihan välillä. Ja ainoastaan viimeisempää käytän itse. Semmoinen perunalaatikko ollu aika suosittu vaikkei rosepippurit saaneet mitään ymmärrystä.

Hyvä kokki ei koskaan pidä jotain raaka- ainetta toista parempana esimerkiksi korkeamman hinnan perusteella. Erilaiset ruhonosat sopivat erilaisiin ruokiin. Paistijauheliha on paras valinta vaikkapa mediumiksi jätettävään pihviin. Sen sijaan lähes kaikkiin muihin jauheliharuokiin se on ainakin yksinään aivan liian kuivaa ja rasvatonta. Mutta jos kovat ja mauttomat lihapullat ovat mieleesi...

Niin, ei ole olemassa hyviä ja huonoja ruhonosia. Edukkaammista ruhonosista valmistuu herkkua vain hitaammin.

Vierailija
24/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei ole olemassa hyviä ja huonoja ruhonosia. Edukkaammista ruhonosista valmistuu herkkua vain hitaammin.

Jauhelihasta keskustelu ei kuulu gurmee-kokkien tasolle.

t. 22

Vierailija
25/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono kokki, mutta syönkin päivästä toiseen samaa ruokaa; aamulla puuroa, lounaaksi riisiä ja jauhelihaa/kanaa + vihanneksia. Kastikkeita tai muutakaan ”ylimääräistä” en kokkaa.

Vierailija
26/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori ihan ot mut mitä tarkoittaa edukas?

Vierailija
27/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan tai kalan paistaminen ei vielä kokkia tee. Kuka vaan voi myös kopioida toisen reseptiikkaa. Valitse genre katso mitä raaka-aineita sinulla on mitä tarvitset lisäksi ja mieti ja suunnittele miten teet niistä, valitun genren mukaista ruokaa.

Vierailija
28/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ruoanlaittoa! Ja olenkin siinä hyvä, näin keski-ikäisenä herkkusuuna, siinä tulee pakostakin hyväksi kun tykkää itse hyvästä ruoasta.

Perheeni on tottunut vähän liiankin hyvään ruokaan, kun nirsoilevat sitten koulussa ja päiväkodissa ja ovat lihomiselle alttiita kun se koti ruoka on vaan niin hyvää. Siksi pyrin etten esim leipoisi liian usein ja teen välillä kevyempiä ruokia.

Bravuurini on liharuoat, pihvit (toki ovat erityisen helppo valmistaa, osaan paistaa pihvit mihin tahansa kypsyysasteeseen), stroganoff, paahtopaisti jne

Myös tekemäni jauhelihakastike on kuulemma parasta mitä ovat syöneet missään lasten ja miehen mukaan, samoin lihapullat kastikkeessa:)

Jopa lasten kaverit ylistävät ruokiani kun ovat meillä syöneet.

Osaan erityisesti myös valmistaa kastikkeita. Sukulaiseni mieheni syntymäpäivillä viisi vuotta sitten söi valmistamaani paahtopaistia ja lihakastiketta ja edelleen joka kerran ottaa puheeksi sen lihakastikkeen, kun nähdään. Olen hänelle kertonut sen reseptin, mutta ei kuulemma saa siitä yhtä hyvää, vaikka rehellisesti olen paljastanut kaikki kikkani. Kuulemma oli hänen elämänsä paras ateria:)

Viimeksi kun siskon lapset olivat meillä syömässä, sanoi lapset ruokapöydässä ääneen; äiti tämä ruoka on tosi hyvää. Ja ihan arkista lihapullia kastikkeessa ja perunamuussia tarjoilin ei mitään gourmet ruokaa.

Yksi asia ohjaa ruuanlaittoani; edullisuus ja taloudellisuus. Halvoista lihanosista saa yleensä maukkaimmat ruuat!! Sitkeästä mutta maultaan täyteläisistä halvoista lihanosista saa maukkaimmat ruoat pitkällä kypsennyksellä ja oikealla maustamisella, helppo esimerkki esim pataruoat, joita voi varioida lukemattomasti. Pitkään kypsytetystä lihasta saa todella maukkaita lihakastikkeita eri tavoin.

Vierailija
29/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitenkään sanoa olevani hyvä kokki. Aika usein pitää katsoa reseptiä, kun ohjeet unohtuu. Kun kyse on perusruoista, lähes kuka tahansa osaa tehdä sen valmiita ohjeita seuraamalla, joten toki minäkin sillä tavalla saan jotain itse tehtyä syötävää aikaiseksi eikä tarvitse vain eineksiä syödä.

Lapsena ruoanlaittoon ei juuri päässyt osallistumaan, hiljalleen olen opetellut perusruokia kuten makaronilaatikkoa, karjalanpaistia, uuniriisipuuroa, sämpylöitä... Yksinkertaisen keiton osaan tehdä ilman ohjetta, mutta makaronilaatikkoon ja leipomuksiin pitää vähintään suurinpiirteiset mittasuhteet kerrata jostain.

Olen aika tottunut samoihin perusaineksiin, koska "pelottaa", etten osaa tehdä jostain vieraasta aineksesta mitään, en ole koskaan tehnyt mitään porosta, lampaasta tai muista ns. erikoisemmista lihoista. Kasvisosastolta vieraaksi on jäänyt esim. purjo ja nauris ja lanttu. Tosin varmaan joissain pakasteissa on ollut niitä.

Vierailija
30/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen, repertuaari ulottuu myös suomikotiruuan ulkopuolelle ja peruskotiruokia meillä vähemmän syödäänkin. Kokeilen uusia reseptejä ja raaka-aineita. Italian ja Kaakkois-Aasian keittiön maut on suosikkeja. Bravuuri.... hmmm, Burgundinpata, panangcurry / punainen curry ja intialainen dal.

Vierailija
31/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään että aasialaismausteinen pulled pork on myös bravuurini.

Vierailija
32/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä osaan ruokaa laittaa, mutta sellaista enempi vanhanaikaista, kuten hernerokkaa, läskisoosia ja tirripaistia pottuvoin kanssa sekä monenlaisia puuroja. Pihvien paistaminen ei tahdo oikein onnistua, kun paistan niitä liian kauan, koska en halua puoliraakaa lihaa. Purukumit purukumeina ja liha lihana on periaatteeni. Maustamisessa on paljon toivomisen varaa, mikä on peräisin kotoa, jossa suola ja pippuri olevat tärkeimmät mausteet. Olen siis arka kokeilemaan. Mutta näilläkin sapuskoilla olen pysynyt hengissä jo vuosikymmeniä!

Vierailija
33/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihasta keskustelu ei kuulu gurmee-kokkien tasolle.

t. 22

Taidat olla erehtynyt ketjusta. Täällä puhutaan amatöörikokeista eli kotiruuasta. Toisekseen esimerkiksi lihapullat ovat tämän hetken trendiruokaa ravintoloissa ja ne tehdään jauhelihasta. Kolmanneksi huippukokit eivät halveksi mitään raaka-ainetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme