Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mielestäsi hyvä amatöörikokki?

Vierailija
09.12.2017 |

Oletko Masterchef-tasoa, vai poltatko perunatkin pohjaan? Nautitko itse tai nauttiiko perheesi ruuistasi, vai ostatko kalapuikkoja ja ranskalaisia jos kokkausvuoro kolahtaa omalle kohdalle?

Tästä keskustelusta voinee jättää pois ne, jotka tekevät työkseen ruokaa. Mutta ihan kotikokkitasolla. Mietin lämpimikseni, kun olen juuri haudutellut kolme tuntia hirvenlihapataa uunissa. Vähän googlettelin reseptejä inspiraatioksi, mutta aika mukailtu tästä tuli. Ihan hyvä, vaikka itse sanonkin.

Saa myös kertoa, jos itsellä on joku ihan "bravuuriruoka", josta kaikki tykkää ja jonka osaisi tehdä vaikka silmät ummessa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen aika hyviä ruokia, tosin ehkä kapealta alueelta ku en syö vihanneksia tms kaniruokaa missään muodossa.

Varmaan kaikki jauhelihajutut onnistuu aika hyvin, olen niitä jotka huomaa heti eron jauhelihan tai paistijauhelihan välillä. Ja ainoastaan viimeisempää käytän itse. Semmoinen perunalaatikko ollu aika suosittu vaikkei rosepippurit saaneet mitään ymmärrystä.

Vierailija
2/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin voi kommentoida, oletko itse oppinut. Itse opin äidiltä perusteita, kuten esim. makaronilaatikon teon, mutta sen jälkeen olen lueskellut paljon reseptejä ja soveltanut onnellisena. Aina ei ihan yhtä hyviä ruokia tule, mutta syötäviä kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Osaan tehdä joitain ruokia, mutta ruuanlaitto on aina pakkopullaa, samoin on äidilläni ja oli myös hänen äidillään. Isoäiti teki todella hyvää ruokaa, mutta ei itse arvostanut varmaan sitä niin kun ajatteli että pitäisi osata tehdä hienonpaa. En useinkaan jaksa tehdä suuritöisiä ruokia, enkä useinkaan ala kokeilemaan mitään uutta ja erikoista. Onneksi perhekin tykkää tavallisista ruuista kuten minäkin, tai ainakin mies. Missään nimessä en haluaisi olla ammatiltani kokki tai leipuri. Miehen äiti oli leipomossa töissä ja kuvitteli vanhanakin olevansa hyvä kokki ja varsinkin leipuri, mutta ei se oikein enää ollut niin.

Vierailija
4/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän itseäni aika hyvänä kokkina. Ei minulla oikein ole bravuuriruokia, pyrin tekemään uusia ruokia aika paljon. Vimeaikoina esim possua mustapapukastikkeessa minipaksoin kanssa ja ankkaa punajuurivuohenjuustovuuan kanssa. Tietty teen jotain suosikkoruokia usein kuten kanaa marengo tai provencelaista kalakeittoa, tai kantarellirisottoa kampasimpukoilla.

Vierailija
5/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan laitto on aina onnistunut, pystyn soveltamaan erilaisia patoja, kastikkeita jne. Mutta leipomisessa olen samaa mieltä Muumien Niiskun kanssa: leipominen on poppamiesten hommaa. Kun oikeasti pitäisi mitata ainekset tarkkaan ja katsoa tarkat kypsennysajat jne, niin voi pojat, ei tule mitään.

Vierailija
6/33 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkiraviolit lämpenee mikrossa, mutta siihen se melkein jääkin. Puuron osaan tehdä kattilassa.

Vierailija
7/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan mielelläni ruokaa, varsinkin jos siihen on aikaa. Arjessa on aika perussetti, mitä tulee tehtyä, mutta viikonloppuisin kokeilen mielelläni uusia reseptejä. Samoin juhlatarjoilut ovat mieleisiä suunnitella ja toteuttaa. Äitini ei nauti ruoasta - ei sen laittamisesta eikä syömisestäkään. Olen oppini saanut ruokaohjelmia seuraamalla ja reseptejä kokeilemalla.

Vierailija
8/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen :) Kokkaan mielelläni, kokeilen uusia reseptejä ja keräilen hyviä keittokirjoja, joita myös lueskelen. Syön sekä kasvisruokaa että kanaa ja naudanlihaa; kalaan ja sianlihaan en koske.

Bravuureihin kuuluu lasagne, erilaiset muut pastaruoat, uunissa kypsyvät vuoka- ja laatikkoruoat, keitot ja hyvän pihvinkin osaan paistaa (medium).

Vierailija
9/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä.

Lihani on mureaa, patani maukkaita, ruoka ei pala pohjaan. Samoin mieheni joka on meistä kahdesta se kokeilevampi ja testailee uusia reseptejä.

Paras kiitos on se että ruokapöytään on aina tulijoita, oli sitten omaa perhettä tai vieraita. Eräs ystävämme on huippukokki alallaan ja aina yhtä onnellinen siitä että emme pelkää kutsua häntä syömään. Hän arvostaa ihan tavallista hyvin tehtyä ruokaa ja sitä meillä on tarjolla hyvän seuran lisäksi.

Bravuureja? Pataruuat, erityisesti äidin reseptillä tehty haudutettu sipulipihvi kokolihasta. Eilen tein fantastista vasikan picanchaa mutta liha on jo itsessään niin täydellistä ettei sitä voi pilata! Tänään lopusta lihasta tehdään vitello tonnatoa. Kesäkeitto - ei uskoisi että 36v inhosin sitä:)

Kotona asuessa en koskaan osallistunut ruuanlaittoon joten tämän on täytynyt tulla geeneissä. Ja jatkuu edelleenkin omissa lapsissa

Vierailija
10/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittaja luulee että hän saa määrätä kuka jää ketjun ulkopuolelle tai SAA kommentoida?

Saa myös kertoa....

Tästä keskustelusta voinee jättää pois ne, .....

Vierailija
11/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% akoista on helvetin hyviä mikrottajia.

Sit ku aletaan oikeasti kokkaamaan, niin 90% kokeista on miehiä.

Vierailija
12/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvä amatöörikokki- Todella amatööri sikäli, että esim. linnun höyhennys tai kalan fileeraus on minulle vaikeaa. Paras puoleni on, että mielestäni saan ruokiin makua muutenkin kuin rasvalla ja suolalla (näitä väheksymättä). Maistan itse keitoksistani, jos maku on vaatimaton ja pyrin muuttamaan sen hyväksi.

Kiinnostus ruoanlaittoon on olemassa. Joskus eläkkeellä voisi harrastaa enemmänkin ; )

Vierailija
13/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvä amatöörikokki- Todella amatööri sikäli, että esim. linnun höyhennys tai kalan fileeraus on minulle vaikeaa. Paras puoleni on, että mielestäni saan ruokiin makua muutenkin kuin rasvalla ja suolalla (näitä väheksymättä). Maistan itse keitoksistani, jos maku on vaatimaton ja pyrin muuttamaan sen hyväksi.

Kiinnostus ruoanlaittoon on olemassa. Joskus eläkkeellä voisi harrastaa enemmänkin ; )

Voin kertoa hyvän niksin tuohon höyhennykseen - esim fasaania ei tarvitse höyhentää ollenkaan. Nahan nurkasta vain kiinni ja se irtoaa nätisti lihasta, vedetään vaan höyhenineen kaikkineen pois päältä ja jäljellä on puhdas nahaton liha.

9

Vierailija
14/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa hyvän niksin tuohon höyhennykseen - esim fasaania ei tarvitse höyhentää ollenkaan. Nahan nurkasta vain kiinni ja se irtoaa nätisti lihasta, vedetään vaan höyhenineen kaikkineen pois päältä ja jäljellä on puhdas nahaton liha.

9

Meillä mies metsästää ja saa ne linnut höyhentääkin ; )

Vierailija
15/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaksinen kokki. Lapset kyllä sanoo että teen hyvää ruokaa. Mielikuvitus puuttuu enkä jaksais monen tunnin kokkailuja. En osaa fileroida enkä höyhentää eikä edes kiinnosta.

Vierailija
16/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän itseäni aika hyvänä kokkina. Ei minulla oikein ole bravuuriruokia, pyrin tekemään uusia ruokia aika paljon. Vimeaikoina esim possua mustapapukastikkeessa minipaksoin kanssa ja ankkaa punajuurivuohenjuustovuuan kanssa. Tietty teen jotain suosikkoruokia usein kuten kanaa marengo tai provencelaista kalakeittoa, tai kantarellirisottoa kampasimpukoilla.

Opin kokkaaman lapsena vierestä seuraten, ja sitten koulussa minulla oli vapaaehtoinen kotitalous. Isosisko opiskeli alallle ( ja vaihtoi alaa kyllä nopsaan), ja luon paljon. Äitini sairasti paljon, oli pitkiä aikoja sairaalassa, kun olin 13-15 ja joduin hyvin pitkälti hoitamaan ruuanlaitoin kotona ( isosisko opiskeli 300 km päässä). Osaan fileroida, kyniä kanan, ja olenpa pistänyt paloiksi puolikkaan sianruhon. Säilöminen, hilloaminen, leipominen onnistuu.

Vierailija
17/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9

Meillä mies metsästää ja saa ne linnut höyhentääkin ; )

No em sitten vinkkinä miehellesi - säästää paljon aikaa ja vaivaa!

Vierailija
18/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikenlaista karjalanpiirakoista lasagneen.

Ruoanlaitto on aika helppoa;

1. päätä mitä haluat kokata

2.  googlaa resepti

3. tee reseptin mukaan

M

Vierailija
19/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamieni kehujen perusteella olen hyvä kokki. Myös monen ruokalajin menut isolle joukolle vieraita onnistuvat.

Vierailija
20/33 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran itseään saa kehua, niin tietty ote ruuanlaittoon on kehittynyt.

Tiedän maistamalla, mitä ruoka vielä tarvitsee, osaan käyttää aineksia minipuolisesti. Ja aina löytyy kaapeista/pakastimesta kokonainen ateria perheelle, vaikka miehen mielestä meillä ei ole mitään ruokaa.

Teen hyvää ruokaa hyvistä aineksista. Huomaan eron omassa olossani, onko syöty oikeaa ruokaa vai jotain teollisesti valmistettua (välillä tätäkin, koska aina ei ehdi leikkimään italialaista mammaa).

Mies tekee myös ruokaa, mutta hänellä pitää olla reseptin mukaiset ainekset.

Olen tämmöinen perinneruokkija. Tosin maun lisäksi yritän optimoida ruuan määrän ettei hävikkiä tulisi.

Ennen lapsia osasin suunnilleen paistaa jauhelihan ja keittää makaronin. Eikä siitä vielä makaronilaatikkoa tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän