Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

Vierailija
09.12.2017 |

Tradenomiksi opiskeleva nainen kertoo lähettäneensä vuoden aikana 127 työhakemusta, joista valtaosaan hän ei saanut minkäänlaista vastausta – edes kuittausta siitä, että hakemus on vastaanotettu.

Täysin tuloksetonta pian tradenomiksi valmistuvan parikymppisen naisen hakemusrumba ei suinkaan ollut. Vuoden saldo oli kolme työhaastattelua ja kaksi harjoittelupaikkaa.

– Haastattelujen määrä suhteessa hakemuksiin on naurettavan pieni. Tiedättekö, mikä on vielä naurettavampaa? Rekrytoijien infoamistapa rekrytointiprosessin kulusta, Annu kirjoittaa LinkedInissä.

Taloussanomille hän kertoo, että kunnolla alkoi ärsyttää noin puolen vuoden ja 80–90 hakemuksen kohdalla. Valtaosaan hakemuksista hän ei saanut minkäänlaista vastausta, edes automaattista kuittausta siitä, että hakemus on vastaanotettu.

– Työnhakija jätetään helposti roikkumaan, mikäli yritys ei pidä häntä kiinnostavana, Annu miettii.

Hänen mukaansa 17 hakemusta johti yrityksen yhteydenottoon. 10 oli kuittauksia hakemuksen vastaanotosta tai siitä, ettei häntä valittu.

Neljässä vastauksessa kerrottiin, miksi häntä ei valittu ja annettiin kehitysideoita hakemuksen työstämiseen. Haastatteluun tuli kolme kutsua, joista kaksi poiki ilmoituksen työn saamisesta.

Annu pitää positiivisina yllätyksinä ja rekrytointiprosessien helminä niitä vastauksia, joissa kerrottiin kohteliaasti, ettei valinta ole kohdistunut häneen, mutta annettiin kehitysideoita työhakemuksen tekemiseen. Lopuksi vielä toivotettiin onnea työnhakuun.

Markkinointiin ja viestintään opinnoissaan erikoistunut nainen haluaakin antaa rakentavaa palautetta sekä ilmaisen neuvon yrityksille rekrytointiprosessin hoitamisesta.

– Kaikki yritykset eivät ymmärrä, miten suuri merkitys rekrytointiprosessilla on firman maineelle. Negatiivista kokemusta jakaa helposti eteenpäin ystäville ja tutuille, ja äkkiä yrityksen imago muuttaa muotoaan. Rekrytoija! Päivitäthän viestintätapasi tälle vuosituhannelle. Se on hyväksi kaikille, hän kehottaa.

Annu sanoo huomanneensa, että etenkin pääkaupunkiseudulla pienet yritykset erottuvat isoista edukseen.

– Pienet yritykset välittävät siitä, millainen maku heistä jää. Isot yritykset taas saavat luultavasti niin paljon hakemuksia, ettei heillä ole aikaa, mutta ei myöskään kiinnostusta olla kaikkiin hakijoihin yhteydessä. Jos joku hakija pahoittaa mielensä, se ei haittaa, jos hakijoita tulvii ovista ja ikkunoista.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005483342.html

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän mielensäpahoittaja.

Vierailija
2/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähettää 127 hakemusta ilman tulosta, vika on hakemuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen työttömyys katoaisi Suomesta kokonaan jos kaikki työttömät oppisivat kirjoittamaan kunnon työhakemuksen. Syntyisikö tällöin maagisesti jostain tyhjästä n. 500 000 työpaikkaa?

Vierailija
4/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei kerrottu onko Annu nyt töissä vai palkattomassa työharjoittelussa.

Vierailija
5/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen työttömyys katoaisi Suomesta kokonaan jos kaikki työttömät oppisivat kirjoittamaan kunnon työhakemuksen. Syntyisikö tällöin maagisesti jostain tyhjästä n. 500 000 työpaikkaa?

Tuo on opiskelija, ei työtön.

Vierailija
6/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annun ikää ei manittu, olisiko vanhempi työnhakija kyseessä tai nuori ilman työkokemusta.

Vierailija
7/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin ole hakenut työpaikkaa tämän vuosituhannen puolella?

Vierailija
8/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä totta.

Teen töitä viestintäalalla, asiakkaat pistävät isoja rahoja brändimielikuvaan ja maineeseen. Tästä usein kysymme, kun asiakasta sparrataan. Aika usein tulee se, että "no ei me oikeen ehditä" ja "jotenkin se aina jää kun on kiire"

Ei vaan muisteta, että kuukauden päästä se sun firman torppaama hakija voi olla sun asiakkaan ostoista vastaava ihminen.

Hakijat harvoin pahastuu tyylikkäästä "kiitos mutta ei kiitos viestistä", erityisesti jos siinä on vaikka pikkuisen avattu sitä, miksi juuri se joku muu valittiin siihen tehtävään, olkooto korulauseita "hänen kokemuksensa ja koulutuksensa vastasivat parhaiten blaablaa".

Huonosti hoidettu rekry kyllä kuuluu kauas. Herran vuonna 2017 täällä joku HR-ihminen avautui, että ei heillä ole aikaa laittaa sähköpostia kaikille hakijoille, niitä kun saattaa olla vaikka 100. Voi voi.

Omalla kohdallani pahin oli, kun haastattelussa luvattiin soittaa kaikille haastatelluille (4 kpl), mutta eipä soiteltu, vaan pari viikkoa haastattelun jälkeen selasin organisaation ajankohtaista sivua ja huomasin, että tehtävään on valittu henkilö x ja minä olen varasijalla. Siis julkisella nettisivulla! Tämä oli ainoa tieto minkä rekrystä ikinä sain. En käytä ko. firman palveluja enkä ole pidätellyt tämän stoorin kertomista ystävilleni.

Vierailija
9/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on opiskelija, ei työtön.

Pian valmistumassa tradenomiksi. Onko valmistuville opiskelijoille eri työpaikat kuin työttömille, tarjotaan tiskin alta jotta työttömät eivät voi hakea?

Vierailija
10/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä totta.

Teen töitä viestintäalalla, asiakkaat pistävät isoja rahoja brändimielikuvaan ja maineeseen. Tästä usein kysymme, kun asiakasta sparrataan. Aika usein tulee se, että "no ei me oikeen ehditä" ja "jotenkin se aina jää kun on kiire"

Ei vaan muisteta, että kuukauden päästä se sun firman torppaama hakija voi olla sun asiakkaan ostoista vastaava ihminen.

Hakijat harvoin pahastuu tyylikkäästä "kiitos mutta ei kiitos viestistä", erityisesti jos siinä on vaikka pikkuisen avattu sitä, miksi juuri se joku muu valittiin siihen tehtävään, olkooto korulauseita "hänen kokemuksensa ja koulutuksensa vastasivat parhaiten blaablaa".

Huonosti hoidettu rekry kyllä kuuluu kauas. Herran vuonna 2017 täällä joku HR-ihminen avautui, että ei heillä ole aikaa laittaa sähköpostia kaikille hakijoille, niitä kun saattaa olla vaikka 100. Voi voi.

Omalla kohdallani pahin oli, kun haastattelussa luvattiin soittaa kaikille haastatelluille (4 kpl), mutta eipä soiteltu, vaan pari viikkoa haastattelun jälkeen selasin organisaation ajankohtaista sivua ja huomasin, että tehtävään on valittu henkilö x ja minä olen varasijalla. Siis julkisella nettisivulla! Tämä oli ainoa tieto minkä rekrystä ikinä sain. En käytä ko. firman palveluja enkä ole pidätellyt tämän stoorin kertomista ystävilleni.

Hain erääseen yritykseen palkattomaan harjoitteluun, yrityksen johtaja lähetti sähköpostiviestin jossa kerrottiin että en ollut tullut valituksi. Johtaja kertoi että voin hakea uudelleen ja ilmoitti mille ajalle etsivät harjoittelijaa. Hain uudelleen harjoitteluun, tällä kertaa harjoittelijarekrystä vastasi muistaakseni markkinointipäällikkö. Harjoittelijan valinnasta en saanut mitään viestiä, sosiaalisessa mediassa vastaan tuli valitun harjoittelijan profiili. Hieman paska maku jäi firmasta hyvän alun jälkeen. Johtaja vaivautui vastaamaan hakijoille mutta markkinointipäällikkö oli liian kiireinen.

Vierailija
11/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä niin haeta, että lähetetään hakemus ja jäädään odottelemaan. Työnantajille tulee luultavasti kymmeniä tai satoja hakemuksia ja mä epäilen, ettei ne läheskään kaikkia lue.

Mä soittaisin parin päivän päästä perään, että ovatko vastaanottaneet hakemukseni ja että olisiko heillä aikaa tavata kasvotusten, niin voisin kertoa itsestäni lisää. Kutsuisin itseni haastatteluun siis. Mulla on kolme kertaa toiminut ja kolme kertaa elämäni aikana töitä hakenut.

Vierailija
12/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän, että nykyisessä hakemustulvassa ei voida lähettää kuittauksia, enkä ole niitä odottanut. Tietysti hankalaa, jos haluaisi odottaa tulosta paremmasta työstä, kun saisi työn toisesta paikasta, mutta sellaista elämä on.

Vierailija
13/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei töitä niin haeta, että lähetetään hakemus ja jäädään odottelemaan. Työnantajille tulee luultavasti kymmeniä tai satoja hakemuksia ja mä epäilen, ettei ne läheskään kaikkia lue.

Mä soittaisin parin päivän päästä perään, että ovatko vastaanottaneet hakemukseni ja että olisiko heillä aikaa tavata kasvotusten, niin voisin kertoa itsestäni lisää. Kutsuisin itseni haastatteluun siis. Mulla on kolme kertaa toiminut ja kolme kertaa elämäni aikana töitä hakenut.

Riippuu alasta, työpaikasta, yms. Itse en ole soittanut koskaan.

Vierailija
14/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annun ikää ei manittu, olisiko vanhempi työnhakija kyseessä tai nuori ilman työkokemusta.

"pian tradenomiksi valmistuvan parikymppisen naisen"

Vierailija
15/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi olla koko ajan mielinkielen työantajaan päin? Jatkoitko itse nuoleskelua myös töissä sitten?

Vierailija
16/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kaikki mun työpaikat olen saanut niin että olen lähettänyt hakemuksen > rekrytoija on kutsunut mut haastatteluun > minulle on soitettu haastattelun jälkeen että tuletko töihin.

Vierailija
17/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö että jos joutuu normaalien töiden ohella silmäillä satoja hakemuksia ja haastatella ja sitten vielä perehdyttää ei ehkä jää aikaa lähetellä kiitos mutta ei kiitos viestejä. Priorisointia pitää harjoittaa jos ei ole suojatyöpaikassa.

Vierailija
18/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just noin tumpeloita rekryäjät on että menee tollaseen lankaan. Ovat aika usein olevinaan jotain psykan kaikkitietäviä, hei kysyn tyhmiä ja seuraan miten reagoit.. blaah.

Vierailija
19/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi olla koko ajan mielinkielen työantajaan päin? Jatkoitko itse nuoleskelua myös töissä sitten?

En mä mitään nuoleskelua tarkoittanut, vaan ihan vaan aktiivisuutta omalta puolelta. Työnantaja ajattelee, että "ahaa, tässä on oikeasti kiinnostunut henkilö" ja mahdollisuudet työpaikan saamiseen kasvavat.

Töissä tietenkin tehdään työt hyvin työnantajan vaatimusten mukaan ja yrityksen imagoa kunnioittaen. Jos se on sun mielestä nuoleskelua niin ok.

Vierailija
20/25 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö että jos joutuu normaalien töiden ohella silmäillä satoja hakemuksia ja haastatella ja sitten vielä perehdyttää ei ehkä jää aikaa lähetellä kiitos mutta ei kiitos viestejä. Priorisointia pitää harjoittaa jos ei ole suojatyöpaikassa.

Taidat itse olla suojatyöpaikassa, jos sähköpostin lähettäminen (sadoille, heh) on noin aikaa vievää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme