Mulla ja miehellä kummallakin netto noin 3500 e/kk ja silti elämä yhtä päivästä toiseen taistelua
Eikä tämä ole oikeasti vitsi. On meillä tosin asuntolaina (ei mikään suuren suuri, vaan luokkaa 250 000), lisäksi 1 kunnollinen auto, joka ei sekään ole ollut erityisen kallis vaan luokkaa 15ke+toinen vanhempi auto. Lapsia kaksi, joihin toki kuluu rahaa melko paljon. Ei lemmikkejä. Matkalla käydään kerran joko vuoden tai parin välein eikä mihinkään luksuskohteisiin. Syömme ulkona ehkä pari kertaa viikossa, muutoin miehen kanssa työpaikoilla ja lapset päiväkodeissa.
Palkkapäivänä fiilis on ihan ok ja jopa toiveikas, mutta sitten noin viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää ollaan käytännössä +/-/0 -tilanteessa. Ei puhettakaan, että jäisi mitään säästöön tai että saisimme kehitettyä varallisuuttamme muuten kuin asunnon maksamisen muodossa. Ja lainanlyhennykset rapiat 850e/kk. Onhan se paljon, mutta jotenkin tätä kulutuksen tasoa on tosi vaikea laskea. Asumme keskisuuressa kaupungissa ihan hyvällä alueella.
Kommentit (260)
Teillä kummallakaan ei oo elämänhallinta kunnossa eikä rahankäyttö onnistu! Varmaan kannattais listata asioita mihin rahaa menee ja karsia kovalla kädellä sieltä turhaa pois!
Onko ap kertaakaan kommentoinut tähän ketjuun
a) onko perheen yhteenlasketut NETTOtulot 7000€/kk
b) onko perheen yhteenlasketut NETTOtulot 3500€/kk
c) onko perheen yhteenlasketut BRUTTOtulot 7000€/kk
Kun taloudellinen tilanne on aivan erilainen kaikille näille tilanteille ja vastaajat tuntuvat valinneen vaihtelevasti käsityksensä siitä, paljonko rahaa ap:lla on käytettävissä
Tienaan tuhansia vähemmän kuin te, ja mulla on kuitenkin tuhansia itse säästettynä tililleni, ja summa kasvaa koko ajan. Lisäksi mulla on uusimmat laitteet ja kännykät, ja koen, että mun ei tarvitse kurkkia tiliäni vähän väliä.
Yksinkertaisesti TIEDÄN, mihin rahani menee. Ja olen budjetoinut kaiken jo ennen seuraavaa tilipäivää valmiiksi. Tiedän tasan tarkkaan, mitä teen. Alkoholia en esim. käytä enää, kun se syö paljon rahaa. Ulkona en mielelläni syö itse.
Ensin miinustatte laskut ja vakuutukset seuraavasta palkasta.
Sitten laskette esim. viikottaisen ruokabudjetin, jolla on pärjättävä. Sen lisäksi arvioitte lisäsumman, jolla saa tarvittaessa kosmetiikkaa, tarvittavia kodintavaroita tai vastaavaa.
Sitten miinustatte harrastukset, koulumenot ja matkakulut.
Tästä voitte laskea, paljonko teille jää YLIMÄÄRÄISTÄ. Tämä summa ei välttämättä ole suuri, mikäli on paljon lainoja päällä ja lapset harrastelee vaikka mitä.
Ja tästä ylimääräisestä summasta on maksettava jokainen yllättävä meno, ulkona käynti, alkoholituotteet, vaatteet sun muut.
Rahan voi myös säästää, vinkkinä vain.
Tai budjetoida tästä vielä erikseen säästöön menevän summan.
Meillä nettotulot lapsilisineen noin 5500 ja rahaa on mukavasti. Just puhuttiin miehen kanssa, että aina on tilillä rahaa, kun tulee jo uusi tili. Lainoihin menee noin 1000, autoja yksi (uudehko), ei tosiaan lasketa pennosia kaupassa, syödään päähänpistona ulkona vähintään kerran viikossa, tyttö harrastaa ratsastusta, ostetaan aina kaikki tarvittava heti yms.
Nytkin sain tilin marraskuun lopussa ja veronpalautukset joulukuun alussa. Käyttötilillä on miltei 3500 Euroa. Ja uusi palkka tulee jo parin viikon päästä. Veronpalautukset oli melkein 2000, poikkeuksellisen paljon siis. Ilman veronpalautuksiakin olisi 1500. Miehellä on kuulemma käyttötilillä melkein 3000 ja saa vielä palkan ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et millään keksi mistä voisi säästää? Uskomatonta tai provo.
Minulla on tulot alle tonni kuussa ja säästöön jää 5000+ vuodessa.Kohta voi vaihtaa autoa taas...
Vaihdat autoa? Ihan sama vaikka vetäisit ne rahas vessanpöntöstä alas. Kuinka kukaan viitsii laittaa autoon turhaan tuollaisia rahoja? Jos sun nykyinen auto toimii, pääset sillä paikasta A paikkaan B, niin et tietenkään osta uutta autoa, auto menee yleensä n. 20 vuotta ihan hyvin lähes uuden veroisena jos sen hyvin pitää. Sinä aikana säästät asunnon hinnan, eli sulla voi olla 20 vuoden päästä joko hyvin tuottava sijoitusasunto tai rahaa kuluttava uudehko auto.
Meillä on nettotulot n. 4600e kk ja lainaa (150k) ja kaksi lasta. Kuukaudessa jää säästöön n 300-1000e, laina lyhenee 500e kk mutta tehdään kerran vuodessa yksi isompi lyhennys. Yksi uudehko velaton auto (n. 30 000e). Käymme lähes viikoittain ulkona syömässä. Matkustamme X2 vuodessa ulkomaille (toinen matka autolla).
Mä en kyllä tajua millä matikalla AP lla menee kaikki rahat. Meillä on aina yhdellä tilillä n 10k säästöä ja kai se antaa pelivaraa. Jos käydään molemmat töissä koko minun palkka (1800e kk) on ekstraa.
Te ette osaa elää varojenne mukaisesti. Meillä oli molempien töissä ollessa yhteiset nettotulot 3000 euroa. Siitä maksettiin tonni lainanlyhennyksiä ja hyvin kasvatettiin lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaisin jotain paikkaa, josta saisi talousneuvoja ja oikeasti apua oman talouden hallintaan. Sellaista tarjotaan vasta, kun on luottotiedot menneet ja miljoona ulosotossa. Enkä tarkoita nyt mitään "lopeta tupakointi ja lehtitilaukset ja jätä aamulatte ostamatta" -neuvoja.
Mutta juuri noilla keinoilla rahaa jää. Köyhän ja rikkaan ero ei ole tuloissa vaan elämän hallinnassa. On elettävä varojen mukaan.
Minä en polta, en tilaa lehtiä, en juo kuin esim uutena vuotena, en pelaa rahapelejä/veikkaa en tilaa muutenkaan netistä mitään, vaatteita kerran vuodessa.... silti ennenkuin kuukausi loppuu tilillä yleensä 5€ tai 0€. Mistä vielä pitäisi säästää? Kissan ruuista ja hiekoista en ala tinkimään. 480€kk
Mulla on 1000/kk. Ei ole autoa tai muuta omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vie uskontopaskas muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai et millään keksi mistä voisi säästää? Uskomatonta tai provo.
Minulla on tulot alle tonni kuussa ja säästöön jää 5000+ vuodessa.Kohta voi vaihtaa autoa taas...
Vaihdat autoa? Ihan sama vaikka vetäisit ne rahas vessanpöntöstä alas. Kuinka kukaan viitsii laittaa autoon turhaan tuollaisia rahoja? Jos sun nykyinen auto toimii, pääset sillä paikasta A paikkaan B, niin et tietenkään osta uutta autoa, auto menee yleensä n. 20 vuotta ihan hyvin lähes uuden veroisena jos sen hyvin pitää. Sinä aikana säästät asunnon hinnan, eli sulla voi olla 20 vuoden päästä joko hyvin tuottava sijoitusasunto tai rahaa kuluttava uudehko auto.
Auto ei mene 20 vuotta hyvässä kunnossa vaan Suomen ilmasto ruostuttaa ja tuhoaa sähkölaitteet.Pidän sellaista autoa jota ei tarvitse korjata.
Ei tuo tilanne vaikuta miltään taistelulta, kun käytte ulkona syömässä pari kertaa viikossa ja matkoillakin kerran vuoteen. Lainakulutkin on tosi pienet tuloihin nähden, lainan jälkeen jää yli 6000€. Ehkä olisi peiliin katsomisen paikka? Mikään pakkohan teidän ei ole säästää, jos ette halua, mutta oikeasti aika turha valittaa, kun tilanne on täysin teistä itsestänne kiinni.
Meidän perheellä nettotulot ovat n. 5400 € / kk, sisältäen palkat 2200 (brutto 3200) + 2900 (brutto 4400) + lapsilisät 330 (3 lasta).
Menot / kk:
500 € lasten päivähoito (lapsista kaksi hoidossa)
120 € julkisen liikenteen maksut
530 € asunnon hoitovastike
600 € asunnon rahoitusvastike
1100 € asuntolainan lyhennys + korot + lainaturvavakuutus
350 € auton kulut (velaton 14-v vanha kottero), jaettuna keskimäärin kuukautta kohden vakuutukset, bensat, huolto, renkaat, viranomaismaksut
100 € rahastosäästötilille
600 € ruokakauppaan
300 € laskut (puhelinliittymät, vakuutukset ja sähkölasku kuukautta kohti jaettuna)
Näiden suht kiinteiden kulujen jälkeen jää siis kuukaudessa n. 1200 € (240 € / hlö) terveyskuluihin, harrastuksiin, vaatteisiin, kodin tarvikkeisiin, matkoihin, vapaa-aikaan, lahjoihin, hyväntekeväisyyteen, puskurirahaston keräämiseen...
Elämä ei ole näillä tuloilla kituuttamista tietenkään, mutta toisin kuin jotkut kuvittelevat, ei näillä tuloilla myöskään leveästi elellä, ainakaan pääkaupunkiseudulla. Täällä asuminen vie tuloista niin järjettömän osan, vaikka oma asuntomme on ihan normaali perheasunto, ja vieläpä huonomaineisessa lähiössä (joka oikeasti on oikein kiva paikka asua, vaikka moni muutoin luuleekin).
Alkuperäiseen viestiin vielä kommentoidakseni, kyllähän sellainen 1500 € kuukaudessa lisää toisi tähän meidän tilanteeseemme aika lailla lisää joustoa, ja mahdollisuuksia kuluttaa vaikkapa erilaisia palveluja.
Kirjaa kaikki yli euron menot ylös. Kauppalasku erittele ennen kirjaamista. Ruoka, herkuttelu, vaatteet jne. Varsinkin mielihyvämenot on hyvä eritellä. Tee tätä vuosi ja kerran kuussa katso eritellyistä menoista mikä on turhaa. Ja varsinkin mitä se maksaa. Työlästä mutta noin sain menot romahtamaan kun kokonaiskuva kuluista selvisi. Ja varsinkin sen jälkeen kun lopetin turhuudet.
Vierailija kirjoitti:
Te ette osaa elää varojenne mukaisesti. Meillä oli molempien töissä ollessa yhteiset nettotulot 3000 euroa. Siitä maksettiin tonni lainanlyhennyksiä ja hyvin kasvatettiin lapsikin.
Ja tämä tapahtui joskus markka-aikaan? Jo pelkkä asuntojen hintojen ja muiden asumiskustannusten nousu tekee sen, ettei jotain muinaisia rahamääriä voi verrata nykyrahaan. Vielä 15 vuotta sitten sai perheasunnon ostettua ilman jättilainaa, bensan hinnan kipuraja oli euron per litra, maitolitroja sai eurolla kaksi...
Meillä on sama tilanne, tosin ollaan jo eläkkeellä. Samansuuruinen vuokra. Pystymme hankkimaan kaiken tarvitsemamme, talvet olemme etelässä. Jotain häikkää ap:n taloudenpidossa on, mahtaako olla keksitty koko juttu. Niin ja melko uusi autokin on. Tosin talvella seisontavakuutuksessa.