Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen ei nuku!!!!!

Kille
09.12.2017 |

Mulla alkaa mennä jo ihan totaalisesti hermot..
Ekaluokkalainen lapsi ei nuku omassa sängyssä..
On jo sen verran iso jätkä, että vieressä nukkuessaan vie melko paljon tilaa ja pyörii kuin pyörremyrsky nukkuessaan. Ei jaksa vanhemmat kauan näin katkonaista unta..
Onko ton ikäisellä joku "taantuma" vaihe vai mistä Ihmeestä toi voi johtua..?
Normaali, kiltti ja iloinen lapsi päivällä ja yöllä sitten kaikkea pelkäävä kainaloon pyrkijä..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuollaiset pelkotilat voisivat johtua?

Mitä muutoksia on ollut viime aikoina? Onko koulussa kaikki hyvin, entä iltapäiväkerhossa (jos sellaisessa on)?

Asiaa täytyy selvittää. 

Ihan akuuttina ratkaisuna ehdotan sängyn siirtoa teidän huoneesseenne, kunnes pelkoihin saadaan otetta. 

Vierailija
2/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on aina ollut "huono nukkuja" ihan vauvasta asti.

haluaisi nukkua aina mun vieressä tai että mä olen samassa huoneessa niin kauan kuin nukahtaa.

Ollaan muutettu muutama kuukausi sitten, mutta asuinalue eikä koulu tai kaverit vaihtuneet kun pysyttiin saman kadun varrella, asunto vaan suureni.

Ei ole kuulemma tapahtunut mitään ihmeellistä. Koulussa ei ole ongelmia, kavereita on ja muutenkin lapsi vaikuttaa onnelliselta. Jutellaan paljon ja olen yrittänyt pitää sellaista hyvää keskusteluyhteyttä ihan pienestä pitäen.

Ollaan kokeiltu tuota sänkyä meidän huoneessa, ei toimi, lapsi tulee silti viereen jossain vaiheessa yötä.

En kiellä tätä toimintoa, koska mun mielestä lapsi saa tulla viereen jos pelottaa, mutta kohta olen siinä vaiheessa että kiellän..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsi pelätä pimeää? Laita sille yövalo jos ei jo ole. :D

Vierailija
4/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli pienenä myös tuollainen vaihe, käytiin lääkärissä isän ja äidin kanssa ja sain ihan nukahtamislääkkeitä vähäksi aikaa. Opin taas uudestaan nukkumaan niiden avulla.

Vierailija
5/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yövalo, on himmeä valo keittiössä..

On vaan jotain pelkäävä lapsi joka hipsii joka yö vanhempien viereen..

Vierailija
6/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos tulee viereen.

Meillä on AINA saanut tulla viereen nukkumaan. Lapsi tuli SATUNNAISESTI vielä 1. ja 2. sekä jopa 3. luokalla. Tähän loppui...

Siis eipä ole enää tullut - nyt 8. luokalla.

Jos jotain saa (nukkua vieressä) niin siitä voi joskus luopuakin. Jos kiellät niin lapsi kaipaa sitä "loppuelämänsäkin".

Vierailija
7/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hermostu hänelle turvattomuudentunteesta. Hae patja makuuhuoneeseen ja yritä kohta vähitellen siirtää taas omaan huoneeseen. On ohimenevä vaihe ja ihan normaalia. Voi johtua myös ihan pimeästä vuodenajasta ja vilkkaasta mielikuvituksesta. Pelottavat ohjelmat ja pelit pois.

Vierailija
8/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka yö. Joka ikinen yö. Ei silloin tällöin vaan ihan joka yö.

Hän herää keskellä yötä ja kävelee koko talon läpi viereen.

Sen jälkeen meidän makuuhuoneessa ei nuku kuin lapsi. Kumpikaan vanhemmista ei saa unta enää sen jälkeen. Siksi haluaisin että lapsi nukkuu omassa sängyssä.

Olen viimeksi nukkunut kokonaiset yöunet kun lapsi oli yökylässä isovanhempien luona marraskuussa..

Tietysti meillä saa tulla viereen, ei se ole missään tapauksessa kielletty. Se että yksi lapsi kolmesta tulee joka yö, aiheuttaa sisaruksissakin kateutta..

Vierailija
9/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienempi lapsi, mutta tuo viereen tulo aiheuttaa haasteita, koska mieheni ei saa nukuttua ollenkaan jos tyttö on vieressä. Anoppini toi viime joulun jälkeen suklaakalenterin, josta sanoi lapselle, että joka aamu kun herää omasta sängystä, saa ottaa suklaan. En uskonut alkuunkaan, nätisti hymyilin, että onpas kiva idea. Ja niin vaan 24 suklaata meni putkeen... Pointtina siis se, että onhan toisen vieressä kiva nukkua, meillä lapsi ei pelännyt mitään, halusi vaan sinne lämpimään pesään, äidin ja isin kainaloon. Sillon voi kokeilla palkkioita omassa sängyssä nukkumiseen. Jos lapsi taas pelkää, oletkin saanut jo vinkkejä siihen.

Vierailija
10/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ollaan kokeiltu tuota palkkiota ja se on vaihdellut edes yhden yön yli selviämisestä viikon pituiseen pätkään. Ei toimi..

Vierailija
11/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kille kirjoitti:

haluaisi nukkua aina mun vieressä tai että mä olen samassa huoneessa niin kauan kuin nukahtaa.

Ollaan muutettu muutama kuukausi sitten, mutta asuinalue eikä koulu tai kaverit vaihtuneet kun pysyttiin saman kadun varrella, asunto vaan suureni.

Ei ole kuulemma tapahtunut mitään ihmeellistä. Koulussa ei ole ongelmia, kavereita on ja muutenkin lapsi vaikuttaa onnelliselta. Jutellaan paljon ja olen yrittänyt pitää sellaista hyvää keskusteluyhteyttä ihan pienestä pitäen.

Ollaan kokeiltu tuota sänkyä meidän huoneessa, ei toimi, lapsi tulee silti viereen jossain vaiheessa yötä.

En kiellä tätä toimintoa, koska mun mielestä lapsi saa tulla viereen jos pelottaa, mutta kohta olen siinä vaiheessa että kiellän..

Ei ole huono nukkuja vaan läheisriippuvainen.

Vierailija
12/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit:...kävelee koko läpi talon viereen. Siinä vastaus. Pelottaa. Miksi äiti ja isä saa nukkua turvallisesti vierekkäin mutta hän yksin. Talon toisessa päässä.

Nimimerkki: 9-vuotiaana omassa huoneessa vihdoin kokonaisia öitä nukkunut ainut lapsi. Nyt 45-v, ja haluaa aina nukkua yksin vaikka mies ja lapsia.

Vierailija
13/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomuus, isot elämän muutokset. Aloitti koulun. Onko arka? Kavereita? Kiusataanko?

Vierailija
14/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt suoraan lapselta itseltään?

Voit sanoa, että äidin viereen saa tulla, mutta äiti haluaisi tietää, miksi et tykkää nukkua omassa sängyssä/huoneessa?

Ton ikäinen osaa varmasti jo kertoa syyn ja kun saatte syyn, pääsette ratkomaan itse ongelmaa.

Ymmärrän hyvin perheitä, joissa lapset saavat aina tulla nukkumaan samaan sänkyyn - mutta ymmärrän hyvin myös niitä, jotka nukkuvat yhdessä huonosti ja eivät sitä jaksa. Molemmat on ok. Perheiden pitää itse hakea tavat, jotka toimivat.

Itselleni on tärkeää saada nukkua hyvin ja se ei onnistu, jos lapsi nukkuu vieressä.

Mutta suosittelen siis selvittämään ensin syyn ja siihen saakka koittakaa pitää huolta omasta jaksamisestanne.

Vierailija
15/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi autisminkirjon lasta. Vanhempi nukkui viiden tunnin yöunia koko lapsuuden, nuorempi sentään seitsemän. Olin täysin piipussa pojan koko kouluajan. Tytön seitsemän tuntia on sentään siedettävää. Voi kun kaikki ne ammattihenkilöt, jotka vaativat minulta täydellisyyttä saisivat kokea saman.

Vierailija
16/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on makuuhuoneeassa kerrossänky, pinnasänky ja parisänky. :-D

Vierailija
17/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kille kirjoitti:

Ei ole huono nukkuja vaan läheisriippuvainen.

Kiitos diagnoosista, olen ollut itse samanlainen "huono nukkuja" enkä kyllä millään tavalla koe olevani läheisriippuvainen.

Hellyyttä, haleja ja syliä on tarjolla aina, eikä tuo yksinolo ole ongelma muuten.

Vierailija
18/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt puhua lapselle asiasta ja huomaan että se vähän jopa hävettää häntä. Ei osaa oikein itse kertoa, että miksi näin toimii ja mikä pelottaa. Ei kuulemma kiusata ja koulun alkaminen on sujunut tosi hyvin. On saanut paljon uusia kavereita ja löytänyt kivan harrastuksen myös.

Lasten huoneet on ihan vierekkäin ja nukkuvat yleensä ovet auki. Vanhempien huone on toisessa päässä asuntoa.

Jollain tapaa ymmärtäisin tämän, jos meillä olisi jotain "oikeita" ongelmia mutta mun mielestä ollaan ihan tavallinen perhe ja lasten hyvinvointi on meille todella tärkeää.

Mulla alkaa olla voimat tosi lopussa kun joka yö herää monta kertaa ja uni on niin katkonaista..

Voikohan perheneuvolaan päästä tällaisen asian takia?

Vierailija
19/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut lapset ovat ihan erilaisia nukkujia.

Haluavat olla rauhassa omassa huoneessa ja mieluiten vielä ihan pimeässä.

Alkaa olla jo keinot lopussa ja voimat myös..

Olen kokeillut unikoulua, itsekseen nukahtamiseen harjoituksia, kaikenlaisen kivan ajattelua ja juttelua ennen nukkumaanmenoa mutta lapsi vaan tulee varmasti joka yö viereen..

Vierailija
20/23 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän