Oletko osallistunut joulupuu-keräykseen tai muutoin lahjoittanut vähävaraisille täksi jouluksi tavaraa/rahaa?
Itse vein lastensuojeluasiakkaiden/ sijoitettujen lasten joulupuu-keräykseen 2 pakettia. Toiseen lämmintä talvivaatetta ja lelu ja toiseen askartelutarvikkeita, suklaata ja leffalippu. Molemmat noin 20€. Lisäksi ollaan askarreltu yksinäisille ihmisille joulukortteja vapaaehtoistyön keräykseen. Pelastusarmeijan joulupataa varten ostin tänä syksynä jo alennuksella muutamia uusia vaatteita (mm. pipo 3€). Meillä tämä on perinne. Yleensä annan mieluummin muuta kuin rahaa. Itselleni tulee hyvä mieli auttamisesta, ja olen työni vuoksi aiemmin ollut tekemisissä hyvin vähävaraisten ihmisten kanssa, niin tiedän, että uudet vaatteet ovat monelle ylellisyyttä. Kuinka sinä aiot muistaa lähimmäistä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan Suomessa eläjä ei ole oikeasti köyhä. Kyse on aina elämänhallinnasta.
Suomessa on 440 000 köyhää, ja vieläkin useampi elää köyhyysrajan alapuolella. Köyhyys on sitä, ettei ole rahaa edes välttämättömiin hyödykkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osallistu mihinkään keräyksiin, kaikissa olen nähnyt epäkohtia. Annan ja vien heille, jotka olen itse nähnyt syrjäytyneinä. He eivät edes tiedä keräyksistä, ei heillä ole nettiä ja jos kännykkä - edes- siinä ei ole nettiliittymää.
Kyllähän toista ihmistä voi auttaa, jos tuntee henk.koht. apua tarvitsevan. Itselläni ei ole kontakteja tällä hetkellä köyhiin ihmisiin. Minä olen jo monena vuonna luottanut siihen, että kyllä lastensuojelu tietää, kuka lapsi ei saa ehkä yhtään joululahjaa (=joulupuu-keräys). Useimmat heistä ovat huostaanotettuja tai sijoittu kodin ulkopuolelle tai perheessä suuria vaikeuksia. Lasten auttamisesta tulee vaan niin hyvä mieli, vaikkei paketin saajaa tuntisikaan.
Kyllä sijotuslapset aina joululahjat saa vai luuletko oikeasti että esim. lastenkodeissa ei vietetä joulua tai sijaisperheet on niin julmia että eivät anna lapselle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 440 000 köyhää, ja vieläkin useampi elää köyhyysrajan alapuolella. Köyhyys on sitä, ettei ole rahaa edes välttämättömiin hyödykkeisiin.
Uskot varmaan joulupukkiin ja hammaskeijuunkin.
Olen virallisen määritelmän mukaan köyhä. Silti rahat riittävät ihan hyvin. Tunnen paljon köyhiä perheitä, mutta ei kukaan heistä oikeasti mitään puutetta kärsi. Suomessa ei ole köyhiä. Tai jos on, niin he ovat sitten yksineläjiä. Näissä joulukeräyksissä kuitenkin kerätään lahjoja aina vain lapsiperheille, joten on tyhmää osallistua niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen virallisen määritelmän mukaan köyhä. Silti rahat riittävät ihan hyvin. Tunnen paljon köyhiä perheitä, mutta ei kukaan heistä oikeasti mitään puutetta kärsi. Suomessa ei ole köyhiä. Tai jos on, niin he ovat sitten yksineläjiä. Näissä joulukeräyksissä kuitenkin kerätään lahjoja aina vain lapsiperheille, joten on tyhmää osallistua niihin.
Facebookin avustusryhmissä myös yksin asuville ja lapsettomille pariskunnille tai perheille, joissa lapset ovat jo täysi-ikäisiä. Olen avustanut jo monen vuoden ajan ja valinnut aina nimenomaan sellaisia, joille todennäköisimmin ei pahemmin apuja tule. Suurin osa kun ajattelee, että joulu on lasten juhla eikä aikuiset tai 16+ nuoret tarvitse joululahjoja eivätkä edes tavallista parempia ruokia jouluna. Mitä pienempi perhe, sitä suuremmalla todennäköisyydellä avustan.
- Nro 3 -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukeräyksissä kerätään varoja/lahjoja tarvitseville, ei vain lapsiperheille. Minä olen viimekin vuonna ostanut kukan yksinäiselle vanhukselle. Kukkakauppaan vaan kävelin, valitsin ja maksoin, ja sieltä vain lähti joulukukka. Pelastusarmeija ja kirkon diakoniatyö yleensä toimittavat joulumuistamisia monenlaisille köyhille ja sairaille. Sotaveteraaneille on oma keräys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osallistu mihinkään keräyksiin, kaikissa olen nähnyt epäkohtia. Annan ja vien heille, jotka olen itse nähnyt syrjäytyneinä. He eivät edes tiedä keräyksistä, ei heillä ole nettiä ja jos kännykkä - edes- siinä ei ole nettiliittymää.
Kyllähän toista ihmistä voi auttaa, jos tuntee henk.koht. apua tarvitsevan. Itselläni ei ole kontakteja tällä hetkellä köyhiin ihmisiin. Minä olen jo monena vuonna luottanut siihen, että kyllä lastensuojelu tietää, kuka lapsi ei saa ehkä yhtään joululahjaa (=joulupuu-keräys). Useimmat heistä ovat huostaanotettuja tai sijoittu kodin ulkopuolelle tai perheessä suuria vaikeuksia. Lasten auttamisesta tulee vaan niin hyvä mieli, vaikkei paketin saajaa tuntisikaan.
Kyllä sijotuslapset aina joululahjat saa vai luuletko oikeasti että esim. lastenkodeissa ei vietetä joulua tai sijaisperheet on niin julmia että eivät anna lapselle mitään?
En tiedä nykytilannetta, mutta kun itse olin harjoittelussa aikoinaan kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten kanssa, kovin oli siinä talossa pienet lahjat. Yleensä kaikki saivat jonkun suklaakonvehtirasian talon puolesta. Jos vanhemmilta, mummeilta tai ukeilta tuli joulupaketteja, toki lapset niistä iloitsivat. Todellisuus vaan oli sellainen, ettei niitä paketteja kaikille tullut.
Ei lastensuojelun asiakkuus tarkoita pulaa ja köyhyyttä. Erään tuttavani teinityttö lintsaili koulusta ja näpisteli lonkeroa kaupasta, päätyi sitten lastensuojelun asiakkaaksi ja sai heti ensi käynnillä 60 € Zaran lahjakortin ja suklaarasian. Kyseisellä neidillä hyvätuloiset vanhemmat ja lahjoja sataa jouluisin ovista ja ikkunoista. Postasipa neiti sitten someen huvitteena kuvia sossuista saamastaan lahjasta, kyllä olis siistiä! Toivon ettei kukaan Ylihyväsydäminen lahjoittaja vähistä varoistaan ollut sitä lahjakorttia hankkinut.
En nyt toivo että kukaan jättää tämän kirjoituksen vuoksi lahjoittamatta, mutta mielestäni toimeentulotukiasiakkkuus on huomattavasti parempi lahjansaajan valintaperuste kuin lastensuojeluasiakkuus.
Joka vuosi joulupuu keräykseen. Äsken käytiin tyttären kanssa ja ostettiin hänen ikäiselleen tytölle toivottu paketti + vähän extraa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei lastensuojelun asiakkuus tarkoita pulaa ja köyhyyttä. Erään tuttavani teinityttö lintsaili koulusta ja näpisteli lonkeroa kaupasta, päätyi sitten lastensuojelun asiakkaaksi ja sai heti ensi käynnillä 60 € Zaran lahjakortin ja suklaarasian. Kyseisellä neidillä hyvätuloiset vanhemmat ja lahjoja sataa jouluisin ovista ja ikkunoista. Postasipa neiti sitten someen huvitteena kuvia sossuista saamastaan lahjasta, kyllä olis siistiä! Toivon ettei kukaan Ylihyväsydäminen lahjoittaja vähistä varoistaan ollut sitä lahjakorttia hankkinut.
En nyt toivo että kukaan jättää tämän kirjoituksen vuoksi lahjoittamatta, mutta mielestäni toimeentulotukiasiakkkuus on huomattavasti parempi lahjansaajan valintaperuste kuin lastensuojeluasiakkuus.
Mitä ihmettä sinä selität??? Ei lastensuojelusta jaeta huvikseen mitään Zaran lahjakortteja kenellekään. Olet langennut vedätykseen. Vähävaraisille lastensuojelun asiakkaille on tapana viedä paketit, yleensä taustalla myös toimeentulotuen asiakkuus.
Lahjoitin tavaraa (vaatteita, talviurheiluvälineitä, pelejä, leluja) paikallisella facekirppiksellä ja tutuille vähävaraisille, mutta en ikinä osallistu mihinkään hyväntekeväisyysjärjestöjen keräyksiin tms. Luotto on mennyt kaikkiin, nykyään annan joko suoraan toiselle ihmiselle tai sitten en anna lainkaan. Verta luovutan SPR:lle, koska sitä ei voi suoraan sairaalaan luovuttaa, mutta siinä se.
Ostin tänään joulumarkkinoilta 3 villasukat. Nyt mietin, mistä tiedän, minkä kokoiset jalat lahjan saajalla on (lahja lapselle-keräys). Yhdet on kokoa 32-33, käykö ne 5-vuotiaalle yleensä? Jalkojen koot voivat kai vaihdella aika tavalla. Minulla olisi 5-vuotiaan pakettiin sopiva pehmopupu sukkien kaveriksi.