Mies tukee minua laihduttamaan syömishäiriössäni
Minulla on ollut syömishäiriö nuoresta asti, en ole täysin varma minkä ikäisenä alkoi. Teini-iässä tuli näännytettyä itseä laihtumisen vuoksi, ja toisaalta yksin ollessa sain kunnon ahmimiskohtauksia (en ole koskaan oksentanut syömishäiriön takia). Liikuntaakin harrastin laihtumisen vuoksi. Kyllähän tuolla laihtuikin, vaikka ahmimisongelmat hieman hidastivat.
Kun tätä oli takana lähes 10 vuotta, jaksamiseni lopahti. En vain enää jaksanut olla syömättä tai urheilla. Päässä edelleen pyörivät täysin samat ajatukset kuin ennenkin, koko ajan ruoka ja laihtuminen mielessä, laskin kaikki kalorit, suunnittelin syömisiä jne jne. Kuitenkaan en pääni ulkopuolella pystynyt toimimaan ajatusteni mukaisesti. Ainoastaan ahmimiskohtauksia sain edelleen.
Painokin nousi luonnollisesti.
Sitten tapasin mieheni. Hänelle voivottelin säännöllisesti painonnousuani, joka siis jatkui edelleen ja olin jo ylipainon puolella. Mies aina kehui vartaloani, mutta ei syömishäiriö parane niillä. Tänä syksynä sain pitkän taon jälkeen "itseäni niskasta kiinni" ja aloin nälkiinnyttämään itseäni taas. Painoa on lähtenyt, mutten ole mitenkään hoikka vielä.
Mies kannustaa minua projektissani, koska ei ymmärrä tilannetta sen taustalla. Hänelle olen pyöreä ihminen, joka haluaa parantaa elämäntapojaan, täysin normaali ja hyväksyttävä tilanne siis.
Hän edelleen puhuu ettei minun tarvitse laihduttaa, mutta samalla tietää että laihtuminen on minulle tärkeää joten tsemppaa siinäkin. Hän kehuu kun olen syönyt vain vähän kaloreita tai ollut kokonaan syömättä, tai kun punnitsen kasviksia hän kehuu että hienosti jaksan laihduttaa. Hän myös kehuu kun kerron käyneeni lenkillä ja ehdottelee itsekin välillä, josko kulkisimmekin jalkaisin kun minä haluan liikuntaa.
Mies on itse ollut koko ikänsä hoikka ilman sen suurempia vaivannäköjä eikä tiedä juurikaan esim kaloreista. Olen kertonut hänelle että 1500-2000 on sellainen "normaali" ja että itse syön usein 500 kcal, olen kertonut hänelle että syön liian vähän, mutta hän ei tavallaan ymmärrä tilanteen "vakavuutta" vaan luottaa minun arviooni.
Hän on myös nähnyt vahingossa että kirjoitan joka päivä ylös painoni ja ympärysmittani sekä syömiseni kaloreineen, mutta tuntuu pitävän sitäkin peruspuuhasteluna.
Olen kertonut hänelle että minulla on ollut mielenterveysongelmia, myös syömisen kanssa, mutten kehtaa kertoa että tämä laihduttaminenkin liittyy niihin. Syömishäiriöt mielletään usein alipainoisten jutuksi (vaikka yleisin syömishäiriökin on ahmimishäiriö ilman oksentamista), joten nolottaa olla näin iso syömishäiriöinen. Toisaalta on aika vapauttavaa, että voin olla sairas ja vieläpä puhua siitä läheiselleni avoimesti, ilman että hän yrittää puuttua asiaan mitenkään.
Enkä minä edes oikeastaan halua tästä eroon. Olen lihava ja laihduttaminen on ihan objektiivisestikin järkevää minulle, edes normaalipainon sisään kun pääsisi.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava ja laihduttaminen on ihan objektiivisestikin järkevää minulle
Ei ole järkevää. Olet sairas ja voit pahoin. Syömishäiriö on kavala kierre, ja kuulostat "sairaudenhuumaiselta". Voit tietty jatkaa tuolla onnettomalla polulla, mutta se on loputon eikä ikinä tuo täyttymystä. Suosittelisin, että myönnät ongelmat, ensinnäkin itsellesi ja sitten miehelle. Kerro kunnolla taustastasi, ja että nykyisestä laihduttamisesta tulee paha olo, ja se aktivoi vanhaa syömishäiriöajattelua. Mies voisi tukea sinua avun hakemisessa - sitä voi valitettavasti olla vaikea saada.
Huomauttaisin vielä, että kuvailemasi 500kcal näännytysdieetti altistaa pitemmän päälle ahmimiskohtauksille. Näännytetty keho alkaa huutaa ruokaa, ja ahmimiskierre on valmis. Tarvitsisit oikeasti tunteiden käsittelyä, hyväksyntää ja tasapainoa. Kohtaa ne ongelmat, joita syömishäiriön kautta pakoilet.
Ja ennen kaikkea voimia.
T. Syömishäiriöstä toipuva, terapiassa käyvä henkilö
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutille mars. Tarvitset ohjeet täsmäsyömiseen, etkä mitään tiukkaa dieettiä. Miehelle kannattaa olla rehellinen. Hän ei kyllä kiitä, kun tajuaa, että olet valehdellut hänelle siitä mikä tilanne todellisuudessa on.
Ei kannata sokeasti luottaa siihen, että ravitsemusterapeutti -joka kyllä tuntee kliinisesti ruoan ravitsemussisällön- välttämättä ymmärtäisi syömishäiriön psykologiaa. Jotkut ymmärtävät, jotkut eivät. Suosittelisin syömishäiriöihin erikoistunutta klinikkaa, jos sellainen kotipaikkakunnaltasi löytyy.
T. edellinen syömishäiriöstä toipuva
Ravitsemusterapeutille mars. Tarvitset ohjeet täsmäsyömiseen, etkä mitään tiukkaa dieettiä. Miehelle kannattaa olla rehellinen. Hän ei kyllä kiitä, kun tajuaa, että olet valehdellut hänelle siitä mikä tilanne todellisuudessa on.