Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada naapuritkin tekemään lumitöitä? Mitä tehdä nyt? Joka talvi sama juttu!

Vierailija
08.12.2017 |

Tässä rivitalossa ei oikeasti lumitöitä tee ikinä muut kuin minä ja yksi muu asukas. Kaikki muut asukkaat törkeästi vaan vapaamatkustavat. Yhteisesti on kuitenkin päätetty, ettei tahdota maksaa auralle ryöstöhintoja, jonka tulosta ei ikinä tiedä. Muistan monesti olleeni kolaamassa tuolla vielä silloinkin, kun aura vielä kävi, koska sen tulo oli niin epävarmaa. En kuitenkaan ala enää sietämään tätä, että olen koko taloyhtiön orja! Mitä voin tehdä asialle? Varmaankin ilmoitus isännöitsijälle?

Onko muilla samanlaisia kuvioita? Miten ne ovat ratkenneet?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä sinäkäänntee niitä lumitöitä! Kolaay oman ovem edustan ja sillä selvä einöhän niitä muitakin ala kiinnostaa lumityöt.

Vierailija
2/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko hankitte uudelleen huoltofirmaan tekemään työn, tai sitten teet juuri sen verran kuin omasta mielestäsi tarvitsee, et yhtään enempää. Esimerkiksi jos ei ole tänään asiaa roskikselle, jätä polku tekemättä. Jos et liiku autolla, tee vain kapea polku portille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovitut vuoroviikot. Jos joku ei tee työtään, on muilla oikeus tämän yhden kustannuksella soittaa auraaja paikalle.

Vierailija
4/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa seuraavaksi kunnollinen huoltoyhtiö. Jokainen tosin tietää, että kovan pyryn jälkeen pihojen putsaamiseen menee aikaa, joten traktori tulee myöhemmin kuin tavallisesti. Ei se niin kallista ole, mutta jos intoa riittää kolata, niin mikäs siinä sitten.

Vierailija
5/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Muoniota asutte?

Vierailija
6/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovitut vuoroviikot. Jos joku ei tee työtään, on muilla oikeus tämän yhden kustannuksella soittaa auraaja paikalle.

Taloyhtiössä talkootyö on vapaaehtoista, joten toimintanne ei ole asiallista. Mitäs jos teidän viikolla tulee talven pahin pyry ja te olette vatsataudissa? Onko kiva, kun rangaistaan?

Vierailija
7/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokous pystyyn. Meillä jaettiin kolausviikot asukkaille. Säistä sitten riippuu sen oman viikon työläys. Harva luistelee vastuusta silloin kun vuorot on selvästi sovittu. Jos vuoroista ei ole sovittu, moni luottaa siihen, että "joku muu " kyllä hoitaa.

Vierailija
8/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokous pystyyn. Meillä jaettiin kolausviikot asukkaille. Säistä sitten riippuu sen oman viikon työläys. Harva luistelee vastuusta silloin kun vuorot on selvästi sovittu. Jos vuoroista ei ole sovittu, moni luottaa siihen, että "joku muu " kyllä hoitaa.

Entä jos minä kokouksessa ilmoitan, etten tule suostumaan tuollaiseen järjestelyyn, vaan olen valmis maksamaan oman osuuteni huoltoyhtiön palveluista? Vaaditte minua hankkimaan maksullisen palvelun vain "omille" viikoilleni? Ei tule onnistumaan.

Vierailija
9/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos minä kokouksessa ilmoitan, etten tule suostumaan tuollaiseen järjestelyyn, vaan olen valmis maksamaan oman osuuteni huoltoyhtiön palveluista? Vaaditte minua hankkimaan maksullisen palvelun vain "omille" viikoilleni? Ei tule onnistumaan.

Kolaajat hoitavat sitten oman vuoronsa huonosti ja vähän sinne päin, kun traktori ottaa lumen pois syvemmältä ja tarkemmin. Kaikenlaisia pihejä loisia sitä naapureiksi joillekin sattuu.

Vierailija
10/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi meidän taloyhtiössä ei ollut ketään joka olisi tohtinut olla avoimesti lusmu. Muutama ikäihminen, joka ei jaksa tehdä lumitöitä, on ja heille ei jaettu vuoroja. Jos joskus taloon muuttaa kaltaisesi vapaamatkustaja, mietitään asiaa uudelleen!

Vierailija
11/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee ehdottaa selviä kolausvuoroja. Kiitos ideasta.

Minun on pääasiassa tehtävä lumityöt, koska mieheni liikkuu ulkona pyörätuolilla. Hän ei pääse pihasta ollenkaan, ellei pihaan ole kolattu edes pyörätuolin mentävää polkua. Naapurit selvästikin käyttävät tätä hyväkseen. Tietävät, että kyllä "Maija" tekee lumityöt, kun hänen on pakko miehensä "Pentin" takia! Näen niin punaista tästä.

Se ainut toinen naapuri minun lisäkseni, joka tekee lumitöitä, on jo vanha nainen. Hänellä käy rattaissa oleva lapsenlapsi usein kylässä, joten hänkin kokee olevan pakko saada pihaan edes yksi polku. Tuo polku on toki eri paikassa kuin minun tekemäni polku, koska asumme talon eri päissä. Tuo vanha nainen on jo selvästi raihnainen. Siksi monesti minä kolaan hänellekin reitin ja hän on kovin kiitollinen siitä aina. Toisinaan hänkin kolaa miehelleni polun.

Minua suorastaan hävettää meidän muiden naapureiden puolesta, jotka ovat täysin terveitä, nuoria ihmisiä, joille lumityöt eivät olisi ponnistus eikä mikään. Toisin kuin esim. tälle naapurimme vanhalle rouvalle. Minäkin olen jo 55-vuotias, joten en ole nuorimmasta päästä minäkään. Aiemmin kokouksissa porukka vaan on ollut niin yksimielisesti sitä mieltä, että auraa ei enää oteta, kun sen tulo on niin arvaamatonta ja se on hirveä menoerä. Jälkeenpäin ajateltuna tietysti olivat tuota mieltä, kun varmaan tiesivät, että kyllä "Maija" ja "Leena"(naapurin vanhempi nainen) tekevät lumityöt meidän kaikkien puolesta.

AP

Vierailija
12/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta tehtiin vaimon kanssa 85% taloyhtiön lumitöistä. Tänä syksynä sanoin vaimolle ettei meidän taloudesta kukaan koske lumikolaan tänä talvena. No nyt ei sitten ole lunta :p'

Vierailija
13/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitänee ehdottaa selviä kolausvuoroja. Kiitos ideasta.

Minun on pääasiassa tehtävä lumityöt, koska mieheni liikkuu ulkona pyörätuolilla. Hän ei pääse pihasta ollenkaan, ellei pihaan ole kolattu edes pyörätuolin mentävää polkua. Naapurit selvästikin käyttävät tätä hyväkseen. Tietävät, että kyllä "Maija" tekee lumityöt, kun hänen on pakko miehensä "Pentin" takia! Näen niin punaista tästä.

Se ainut toinen naapuri minun lisäkseni, joka tekee lumitöitä, on jo vanha nainen. Hänellä käy rattaissa oleva lapsenlapsi usein kylässä, joten hänkin kokee olevan pakko saada pihaan edes yksi polku. Tuo polku on toki eri paikassa kuin minun tekemäni polku, koska asumme talon eri päissä. Tuo vanha nainen on jo selvästi raihnainen. Siksi monesti minä kolaan hänellekin reitin ja hän on kovin kiitollinen siitä aina. Toisinaan hänkin kolaa miehelleni polun.

Minua suorastaan hävettää meidän muiden naapureiden puolesta, jotka ovat täysin terveitä, nuoria ihmisiä, joille lumityöt eivät olisi ponnistus eikä mikään. Toisin kuin esim. tälle naapurimme vanhalle rouvalle. Minäkin olen jo 55-vuotias, joten en ole nuorimmasta päästä minäkään. Aiemmin kokouksissa porukka vaan on ollut niin yksimielisesti sitä mieltä, että auraa ei enää oteta, kun sen tulo on niin arvaamatonta ja se on hirveä menoerä. Jälkeenpäin ajateltuna tietysti olivat tuota mieltä, kun varmaan tiesivät, että kyllä "Maija" ja "Leena"(naapurin vanhempi nainen) tekevät lumityöt meidän kaikkien puolesta.

AP

Kyllä toi kuvio kuulostaa siltä, että lumityöt hoitava huoltoyhtiö olisi todella tarpeen.

Vierailija
14/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kolaa kun just omalta rapulta tien roskiksille ja portille. Muut hoitakoot oman osuutensa ja huolto, joka tulee paikalle vasta 12 aikaan...yleensä.

Vierailija
15/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä talkootyö on vapaaehtoista, joten toimintanne ei ole asiallista. Mitäs jos teidän viikolla tulee talven pahin pyry ja te olette vatsataudissa? Onko kiva, kun rangaistaan?

Alapeukuista huolimatta kirjoittaja on oikeassa, laista ei löydy mitään perustetta sille, että talkootyöstä kieltäytyvää voitaisiin siitä hyvästä laskuttaa. Asia menee vain niin, että joko kaikki maksaa tilatusta palvelusta, tai halukkaat tekevät talkootyöt.

16/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi veemäinen tilanne teidän taloyhtiössä. Itse miettisin jo asunnon myymistä mutta teillä lisähaastetta tuo varmasti pyörätuoli ja asunnon ja ympäristön esteettömyys.

Pakkohan tuossa on aurauspalvelut muualta ostaa, kun taloyhtiössänne ei toimi kolaaminen vapaaehtoisena talkootyönä. Ei voi olettaa, että lumityöt jää kahden ihmisen harteille.

Meillä taas kaikki kynnelle kykenevät tarttuvat kolan kahvaan silloin kun on tarve kolata. Toki ikäihmiset ja muut estyneet jättävät kolaamatta.

Vierailija
17/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain tilaatte sen huoltoyhtiön tekemään tuon lumenauraushomman ja se siitä. Talkootöissä tosiaan on se vika, että siihen ei voi pakottaa, mutta esim. vuokrassa näkyvä huoltotyönosuus on perittävissä. Siinä teille ratkaisu.

Vierailija
18/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omakotitalossa on mukavaa kun saa itse päättää kolaako vai ei

Vierailija
19/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myymistä olemme harkinneet useasti. Tosiaan esteettömyys on vaikea juttu. Tarvitsemme mieheni liikuntarajoitteen takia esteettömän ja tilavan asunnon. Monissa asunnoissa viimeistäänkin wc ja suihku ovat liian ahtaita.

Pelkään vain, että miten saamme tilattua auran uudestaan, kun suurin osa on sitä vastaan? Tietenkään suurin osa naapureista ei näe nykytilanteessa mitään ongelmaa, kun minä ja raihnainen vanha naapurin rouva hoitavat lumityöt talkoohengillä yksin - ilmaiseksi.

AP

Vierailija
20/67 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mitään laillista keinoa pakottaa asukkaita lumitöihin ei ole. Jos talkootyöt jakautuvat epäreilusti, ainoa keino on palkata ulkopuolinen tekemään.

Tehkää hyvä sopimus, jossa selvät aikaraamit,  laatutaso ja laiminlyöntisanktiot määritelty, niin auraukseen voi luottaa. Halvin ei välttämättä kannata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä