onko 11v mielestänne jo teini??
Poika täytti vajaat kuukausi sitten 11v ja pitää itseään nyt teininä.
Luokkakaveinsa menossa huomenna Kamppiin alkuillasta ostoksille ja siitä sitten johonkin leffan iltanäytökseen. Mukaan ei ole lähdössä ketään vanhempaa, joten en omaa lastani sinne halua päästää pyörimään. Väänsi melkein itkua aamulla kouluun lähtiessä kiellon kuultuaan ja sanoi, että hän ainoa teini-ikäinen heidän koulussaan, joka ei saa viettää aikaa kaupungilla.
Loukkaantui myös siitä, että huomautin, ettei ole teini vielä pariin vuoteen.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on todellakin vielä enkä itekkään päästäis illalla yksin helsinkiin tuon ikäistä.
Asut jossain muualla. En minäkään päästäisi 11-vuotiasta yksin Järvenpäähän. Täällä Helsingissä on kuitenkin lasten koti... paljon pienemmät lapsetkin kulkevat yksin ratikoissa ja busseissa ihan koulumatkatkin ja harrastuksiin.
Ihan asutaan Helsingissä ja siinähän se onkin. Oma logiikka sano sen että aika myöhäseks menis leffan loppuminen ja keskusta ei oo enään klo 21 jälkeen mitenkään turvallinen paikka lapsille yksin! Kyllä se lapsi kerkeää sitten vanhempana juosta leffoissa ja ulkona kavereiden kanssa kun on paremmin valmis pitämään itsestään huolta. Päivisin on täysin ok ja ihan kivaa harjottelua lapsille, mutta sitten kun alkaa kadut täyttyy bilettäjistä niin on aika lasten olla kotona.
Ei todellakaan ole teini. Voi toista.
Mä en hyväksy tuota notkumista kaupungilla 15 ja 17 vuotiailtakaan. Jos shoppailujen lomassa huilahtaa esim Kampissa sohvaryhmillä, muttei sinne mennä makaamaan koko päiväksi huvikseen. Koska niissä olisi tilaa huilahtaa, kun älämölönuoret on sinne majoittunut.
Riippuu pitkälti missäpäin muksu asuu ja millä liikkuisi illalla kotiin ja porukallako? Omille olen sallinut 10 vuotiaasta iltaleffat keskustassa, mutta olen sitten kotiasemalla vastassa ollut ja kuskannut kaikki koteihinsa.
Ei pääsisi meillä. Minusta Helsingin keskusta perjantai-iltana ei ole alakoululaisen paikka. Sitten kun oikeasti on teini niin pääsisi.
Eisillä termillä ole väliä, jos on hyväkäytöksinen ja tietää mitä tekee niin minun puolesta saisi mennä menojaan, mutta tietysti lastensuojelu saattaa kiinnostua jos vaikka vartija nappaa kiinni häiriköinnistä
Ei tämä ole mielipidekysymys. Teini eli "teen" on englanninkielisestä maailmasta meille kotiutunut ilmaisu, joka tarkoittaa nuorta kolmestatoista ikävuodesta ylöspäin (thirteen).
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mielipidekysymys. Teini eli "teen" on englanninkielisestä maailmasta meille kotiutunut ilmaisu, joka tarkoittaa nuorta kolmestatoista ikävuodesta ylöspäin (thirteen).
Niinkö luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö luulet?
Älä nyt jaksa. Teinillä on toinenkin, oppipoikaa tarkoittava vanhempi merkitys, mutta nykyään se yleisempi on juuri tuo 50-luvulla amerikoista levinnyt "teenager". Totta kai voit ihan näsäviisauttasi viljellä teinin toista merkitystä, paitsi että silloin puhutaan vielä huomattavasti vanhemmista kuin 11- tai 13-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Poika täytti vajaat kuukausi sitten 11v ja pitää itseään nyt teininä.
Luokkakaveinsa menossa huomenna Kamppiin alkuillasta ostoksille ja siitä sitten johonkin leffan iltanäytökseen. Mukaan ei ole lähdössä ketään vanhempaa, joten en omaa lastani sinne halua päästää pyörimään. Väänsi melkein itkua aamulla kouluun lähtiessä kiellon kuultuaan ja sanoi, että hän ainoa teini-ikäinen heidän koulussaan, joka ei saa viettää aikaa kaupungilla.
Loukkaantui myös siitä, että huomautin, ettei ole teini vielä pariin vuoteen.
Mä säälin sun poikaasi kun sillä on niin tyhmä äiti ettei se tajua että teini-ikä alkaa 13:sta ikävuodesta (thirteen).
Tämä ei ole mikään mielipide-asia.Ei todellakaan.
Kumma kun mammat vaan muuttuu tyhmemmiksi mitä nuorempi ikäluokka on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi mennä ostoksille ja leffaan, vaikka ei teini vielä olekaan?
koska leffa loppuisi vasta joskus 21 aikoihin. Itse olen töissä yövuorossa, mieskään ei kotona vielä siihen aikaan ja isoveljensä ei halua mennä leffaan vastaan. En halua, että vielä tuossa iässä liikkuu Helsingin keskustassa ilman aikuista ja varsinkaan perjantai-iltana.
Eli äiti on huolissaan, että lapsi olisi yksin kaupungilla kaverien kanssa, mutta kotona ei ennen klo 21 ole ketään aikuista vahtimassa ja pojat saavat viikonloppuna puuhailla yksin vai lähteekö isoveli ulos ja jättää 11-vuotiaan kokonaan yksin?
Otapa nyt komento kotona käsiisi, a) missä se mies luuhaa koko yön? Käske tulla aikaisin kotiin koska hänellä on kaksi poikaa siellä yksin! Mies voi käydä hakemassa nuoremman leffasta, tai b) käske isoveljen hakea se tai ei viikkorahaa.
Nyt vähän selkärankaa hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on todellakin vielä enkä itekkään päästäis illalla yksin helsinkiin tuon ikäistä.
Asut jossain muualla. En minäkään päästäisi 11-vuotiasta yksin Järvenpäähän. Täällä Helsingissä on kuitenkin lasten koti... paljon pienemmät lapsetkin kulkevat yksin ratikoissa ja busseissa ihan koulumatkatkin ja harrastuksiin.
Osa tuntuu ajattelevan, että Helsinki on joku Suden suu. Oikeasti täällä asuu lapsia ihan siellä keskustassakin. Se on heidän kotipaikkansa ja siellä voi liikkua kuten missä tahansa.
Pelot ovat suhteellisia. Itse olen päästänyt 11-vuotiaan yksin kavereiden kanssa leffaan. Sen sijaan pelkäisin antaa kävellä 500 m yksin yleiseen rantaan kesämökkiyhteisössämme Lohjalla. Siinä on vieressä iso metsä ja pelkään ihan aidosti, että sieltä tulee susi ja hyökkää lapsen kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
En edes keskustelisi 11 vuotiaan poikani kanssa asiasta. Tai leffaan voisivat mennä keskenään, mutta kotimatkaa eivät ilman aikuista tekisi.
Mitä ihmettä? Päästätkö lähtemään kotiin yksinään vasta 18v? Itse kuljin kotiin 11vuotiaana 20-21 aikaan illalla
Lapsi on vielä. Yläasteella teini (13 v ja siitä ylöspäin). Murrosikä ja teini-ikä (ikävuodet 13-19) ovat kaksi eri asiaa. Luonnollisestikaan esimurkku ei haluaisi olla lapsi, sehän on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuntuu ajattelevan, että Helsinki on joku Suden suu. Oikeasti täällä asuu lapsia ihan siellä keskustassakin. Se on heidän kotipaikkansa ja siellä voi liikkua kuten missä tahansa.
Pelot ovat suhteellisia. Itse olen päästänyt 11-vuotiaan yksin kavereiden kanssa leffaan. Sen sijaan pelkäisin antaa kävellä 500 m yksin yleiseen rantaan kesämökkiyhteisössämme Lohjalla. Siinä on vieressä iso metsä ja pelkään ihan aidosti, että sieltä tulee susi ja hyökkää lapsen kimppuun.
Sudet ei hyökkää ihmisen kimppuun ellei ole sairas tai hyvin nälkiintynyt yksilö. Susi normaalisti karttaa ihmistä. Ellei ole liian tottunut läsnäoloon.
tässä tapauksessa järkkäisin niin, että sovit toisen kerran, jolloin voitte hakea hänet sitten autolla kotiin. Eli et tyrmää kokonaan tällaista toivetta, vaan nyt ei sovi, mutta esim. joululomalla sopii.