Ihomuutokset: uusia luomia. Pitääkö huolestua?
... Oikeastaan olen jo huolestunut, mutta en haluaisi kuormittaa terveydenhoitopalveluita mikäli syytä huoleen ei ole.
Minulle on siis ilmestynyt uusia luomia runsaasti (ehkä jopa kymmeniä?) käsivarsiin ja selkään. Käsivarsien luomet ovat pieniä pisteitä, halkaisialtaan vain n. 1-3mm, mutta ovat osa hieman kohollaan ja kuivia. Kutisee, ja huomasin jopa parin niistä lähteneen irti, jolloin jäljelle jää vain pieni haava (vähän kun nyppäisi esim. ruven irti, eli ei mitään suuria/syviä jälkiä). Selkään on tullut isompia luomia, joilla halkaisia yli 1cm. Ovat litteitä suurin osa, mutta parissa näissä on väri hieman epätasainen. Eivät verestä, kutise tai muutenkaan häiritse. Reunat ovat tasaiset.
Olen todella vaalea ihonväriltäni, en ole ollut lähiaikoina ulkomailla tai käy solariumissa. Isoisoäidilläni oli todettu melanooma ja omalla äidilläni on myös luomia älyttömästi, muttei hän ole niitä ikinä tutkituttanut.
Voiko tämä kieliä melanoomasta tai muusta ihosairaudesta? Vai huolestunko vain turhasta? Onko mitään paikkaa, jossa voi luomiaan tarkastuttaa vai pitääkö varata aika ihan terveyskeskukseen?
Kommentit (5)
Vastasyntyneellä ei yleensä ole luomia, ne tulee iän mukana.
Väittävät, että olisivat ihmisen syntejä.
Onko suvussa kovasti luomekkaita ihmisiä? Itse olen neljänkymmenen, ja muutama maksaläiskä on tullut, mutta luomia on aika harvakseltaan. Sitten taas tunnen ihmisiä, jotka hirttävät ihotakkujaan muutaman vuoden välein, kun niitä vaan popsahtelee pintaan.
Iän mukana luomia tulee lisää. Erityisesti niihin paikkoihin jotka ovat usein altistuneet auringolle. Jos luomet eivät ole poikkeavan näköisiä (kuvailemasi kuulostaa vaarattomilta), niin en huolestuisi. Yksi hyvä nyrkkisääntö on se, että jos luomelle löytyy ulkonäöllisesti kaveri, se on vaaraton. Melanooma on hyvin, hyvin harvoin kahdessa luomessa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ne olla ns. vanhuuden luomia? Yllätys-yllätys, jo kolmikymppisellä tulee niitä. Googlaa kuvia. Ne ovat täysin vaarattomia, mutta ikävä puoli niissä on se, että niitä sitten tulee ja tulee... itselläni on selkä täynnä ja rinnuksissakin monta.
Vanhuuden luomi eli rasvaluomi. Ja kun neljänkympin rajapyykin saavutat alkaa putkahdella hyvin pieniä (parin millin halkaisia) olevia mansikkaluomia sinne tänne. Ihan vain koska ikä.
Voisiko ne olla ns. vanhuuden luomia? Yllätys-yllätys, jo kolmikymppisellä tulee niitä. Googlaa kuvia. Ne ovat täysin vaarattomia, mutta ikävä puoli niissä on se, että niitä sitten tulee ja tulee... itselläni on selkä täynnä ja rinnuksissakin monta.