Miksi opettajat haluaa opettaa lukiossa ja AMK:ssa mielummin kun ammattikoulussa?
Vasta tänään kuulin yhden kaverin sanovan että hän suostuisi kyllä ammattikouluun opettajaksi muttei kovin helposti menisi amikseen.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ärsytä niin paljon kuin ottaa vastuuta itsestään ja opinnoistaan?
Yliopistossa tuollaisella asenteella ei pärjäisi ollenkaan, ettei itse tarvitse tehdä muuta kuin raahautua luokkaan istumaan ja olettaa opettajan kaatavan tietoa päähän tuosta vaan. Se ei vaan toimi, kyllä opiskelun eteen pitää itsekin tehdä jotain.
Jos vaan käyt tunneilla istumassa niin kuitenkaan ennen koetta edellisenä iltana et ymmärrä mitään ja joudut sitten opettelemaan ne asiat pikavauhtia tai menee koe huonosti.
Opit jopa paremmin lukemalla ja omaksumalla opiskelumateriaalit itsenäisesti ja tekemällä tehtävät niiden pohjalta, kuin istumalla luokassa kuuntelemassa kun opettaja lukee samat kalvot sinulle ääneen ja tehdään tehtävät yhdessä, eli kopioit suoraan miten opettaja näyttää ymmärtämättä itse juuri yhtään mitään.
Öö, luitko ihan ajatuksella sen viestin? Mikä sen opettajan tehtävä sitten on ellei opettaa kurssin asioita? Kyse oli siitä, että monet opettajat lykkäävät vain kurssimateriaalin itseopiskeltavaksi. Monimuoto-opinnoissa ei istuta luennoilla, vaan itseopiskelua se suurin osa silti on. Mielestäni ei kuitenkaan olisi liikaa vaadittu jos opettaja laatisi edes niitä materiaaleihin pohjautuvia tehtäviä joita tehdä ja palauttaa arvioitavaksi (arviointien saaminen on AMK:ssa muuten haastavaa koska ilmeisesti kaikki opettajat haluavat päästä vain mahdollisimman helpolla). Tästähän siinä viestissä oli kyse; opettajat eivät halua tehdä työtään eli opettaa ja auttaa opiskelijoita omaksumaan asioita vaan mennään siitä mistä aita on matalin eli laitetaan kurssimateriaali itseopiskeltavaksi. Tässäkin ketjussa tunnutaan keskustelevan siitä missä oppilaitoksessa opettaja pääsisi kaikkein vähäisimmällä työmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakeutua aikuiskouluttajaksi amikseen, palkka on E-liitteen mukainen eli paljon parempi kuin nuorisopuolella tai peruskoulussa. Opiskelijat ovat motivoituneita alanvaihtajia, kaikki aikuisia siis. Palkka on noin 4500€ plus iltalisät reilun kymmenen vuoden työkokemuksella.
Ainakin itselläni on AMKin aikuisopiskelijoista vähän pahaa kokemusta, tykkäävät keskeytellä opetusta ja kertoa omia kokemuksiaan miten on joskus ollut missäkin töissä ja miten siellä on tapahtunut sitä ja tätä tai miten aikanaan tekussa tehtiin ja opetettiin jne... ihan liiaksi asti.
Sehän on juuri parasta, kun opiskelijat kertovat kokemuksistaan. Oppiminenkin tehostuu, kun uusi asia nivoutuu vanhan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan nähnyt sitä ainesta, joka suuntaa peruskoulusta amikseen? Opettajat ovat.
Siksi.
amiksessakin on linjoja josta fiksut ponnistaa yliopistoon
Fiksut ei ponnista amiksesta yliopistoon, koska ne tajuavat jo peruskoulun päättövaiheessa että yliopistoa varten kannattaa mennä lukioon.
Joku harva väärin valinnut voi tehdä toki noin, suurin osa jatkajista menee AMKiin. Toinen ääripää ei taas edes valmistu, osa työllistyy ja loput kortistoon.
Amiksia ja amislaisia on moneen lähtöön. Nuori voi olla hyvinkin fiksu, vaikka tahtoisi kokiksi, kampaajaksi tai datanomiksi. Ja osalle amikseen menijöistä amisammatti on alun perinkin pelkkä varasuunnitelma siltä varalta, että sen jälkeen opiskeltava tutkinto ei työllistä.
Parhaissa amiksissa on sellaisia linjoja, joille ei ole mitään asiaa vielä kasinkaan keskiarvolla. Niiden oppilasaines on varmasti parempaa ja motivoituneempaa kuin huonoimmissa lukioissa, joihin päätyy lähinnä niitä nuoria, jotka käyttää lukiota lisäaikana löytääkseen elämälleen suunnan.
Vastaus nro 6 on saanut paljon miinusta, mutta on parhaiten todellisuutta vastaava. Peruskoulun tai lukion opettajalla ei yksinkertaisesti ole pätevyyttä opettaa ammattikoulussa (lukuunottamatta joitain rippeitä yhteisistä tutkinnon osista eli ns. YTO-aineista). Ammatillisen koulutuksen käynnissä oleva reformi ohjaa yhä enemmän tähän ammatillista osaamista edellyttävään suuntaan.
Edelleen voimassa oleva asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 986/1998 ja sen 13 § todellakin sulkee ammattikoulun oven suurelta osalta heistä, jotka ovat vain opettajia ja joilla ei ole muuta osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan nähnyt sitä ainesta, joka suuntaa peruskoulusta amikseen? Opettajat ovat.
Siksi.
amiksessakin on linjoja josta fiksut ponnistaa yliopistoon
Fiksut ei ponnista amiksesta yliopistoon, koska ne tajuavat jo peruskoulun päättövaiheessa että yliopistoa varten kannattaa mennä lukioon.
Joku harva väärin valinnut voi tehdä toki noin, suurin osa jatkajista menee AMKiin. Toinen ääripää ei taas edes valmistu, osa työllistyy ja loput kortistoon.
Menin amikseen 9,4:n keskiarvolla, suoritin kaksoistutkinnon ja menin sen jälkeen alkuperäisen suunnitelmani mukaisesti yliopistoon. Amiksen valitsin lähinnä siksi, että halusin välttyä lukion valtavalta työmäärältä. Amiksen ansiosta mulla jäi aikaa ja energiaa opiskella myös itsenäisesti niitä asioita, joihin todella halusin perehtyä, enkä joutunut pänttäämään ulkoa toinen toista turhempia knoppeja kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa aineissa. Bonuksena sain ammattitutkinnon, jolla löytyy helposti töitä opintojen ohelle ja kesälomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin voi mutta opiskelijoilla ei aina sielläkään nämä omaehtoiset opiskelut oikein tahdo edetä toivotulla tavalla, jos antaa vain jonkun asian mikä pitäisi itsenäisesti opiskella niin 30 ihmisestä muutama sen parhaimmillaan oikeasti tekee.
Jotta opiskelijat saa tekemään oikeasti kunnolla hommia itsenäisesti niin pitää tehdä palautettavia arvioitavia tehtäviä näistä itseopiskeltavista asioista joista tulee sitten opettajalle taas vähän tehtävästä riippuen aika paljonkin lisää töitä kun ne joutuu sitten käymään läpi ja arvioimaan.
Opiskelen itse monimuotona työn ohessa AMK:ssa ja mikään ei ärsytä niin paljon opiskelijoita kuin opettaja joka menee itse sieltä mistä aita on matalin eli ei opeta mitään vaan jättää kaiken opiskelijoiden itseopiskelun varaan. Opettajan työ on opettaa, ei laittaa opiskelijoita itsenäisesti opiskelemaan koko kurssia jotta itse pääsisi vähemmällä.
Samanlaista marinaa oon kuullut lukio-opena, kun en "opettanut" vaan pistin opiskelijat tunnin alussa lukemaan kolmen sivun tekstin ja siitä oli tarkoitus keskustella lopputunnista. Olisi varmaan pitänyt lukea teksti ääneen heille, ehkä se olisi ollut oikeaa opettamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niin voi mutta opiskelijoilla ei aina sielläkään nämä omaehtoiset opiskelut oikein tahdo edetä toivotulla tavalla, jos antaa vain jonkun asian mikä pitäisi itsenäisesti opiskella niin 30 ihmisestä muutama sen parhaimmillaan oikeasti tekee.
Jotta opiskelijat saa tekemään oikeasti kunnolla hommia itsenäisesti niin pitää tehdä palautettavia arvioitavia tehtäviä näistä itseopiskeltavista asioista joista tulee sitten opettajalle taas vähän tehtävästä riippuen aika paljonkin lisää töitä kun ne joutuu sitten käymään läpi ja arvioimaan.
Opiskelen itse monimuotona työn ohessa AMK:ssa ja mikään ei ärsytä niin paljon opiskelijoita kuin opettaja joka menee itse sieltä mistä aita on matalin eli ei opeta mitään vaan jättää kaiken opiskelijoiden itseopiskelun varaan. Opettajan työ on opettaa, ei laittaa opiskelijoita itsenäisesti opiskelemaan koko kurssia jotta itse pääsisi vähemmällä.
Samanlaista marinaa oon kuullut lukio-opena, kun en "opettanut" vaan pistin opiskelijat tunnin alussa lukemaan kolmen sivun tekstin ja siitä oli tarkoitus keskustella lopputunnista. Olisi varmaan pitänyt lukea teksti ääneen heille, ehkä se olisi ollut oikeaa opettamista
Tai ehkä olisi kannattanut antaa se lukeminen kotiläksyksi ja aloittaa tunti suoraan keskustelulla. Lukiossa on muutenkin niin kova kiire, että miksi kallisarvoista opetusaikaa täytyy haaskata hiljaa lukemiseen? Etenkin, kun nopeimman ja hitaimman lukijan välillä on varmasti iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä olisi kannattanut antaa se lukeminen kotiläksyksi ja aloittaa tunti suoraan keskustelulla. Lukiossa on muutenkin niin kova kiire, että miksi kallisarvoista opetusaikaa täytyy haaskata hiljaa lukemiseen? Etenkin, kun nopeimman ja hitaimman lukijan välillä on varmasti iso ero.
Ihan turhaa, koska kukaan ei lue niitä. Kukaan ei tee läksyjä ellei kyseessä ole arvioitava juttu
Haluan opettaa lukiossa, koska valmiit oppikirjat.
Olen opettanut myös AMKssa ja yhden talven yliopistossa ja on valtava työ tehdä omat luentonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lukion ja peruskoulun opettajilla ole päyevyyttä opettaa ammattikoulussa. Siihen tarvitaan ammattikoulutus ja työkokemusta ennenkuin pääsee tekemään ammatillisen opettajan pätevöitymisopinnot.
Joku peruspirkko, joka osaa opettaa lukemaan ja laskemaan, ei osaa hitsausta opettaa, vai mitä?
Eiköhän tässä tarkoitettu YTO-aineiden opettajia eli niitä, jotka opettavat yhteisiä aineita, matikkaa, äikkää, kieliä jne.
Hitsauksen opettaja ei voisi lukiossa opettajana ollakaan.
Mitenkäs hitsauksen opettaminen muka estää lukiossa opettamisen? Ei kaikki maisterit tai tohtoritkaan ole ihan kädettömiä käytännön töissä. Terveisin! Korkeasti koulutettu amis-ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni amiksen opettajan työ voisi olla todella palkitsevaa itselle. Mahdollisuus todella muuttaa monen ihmisen koko loppuelämä. Monelle peruskoulun päättävälle joka löytää tiensä amiksiin se on sellainen elämän risteyskohta. Jos menestyy hyvin, saa ammatin ja työllistyy niin elämä lähtee hyville raiteille. Siitä on sitten mahdollisuus kehittää itseään eteenpäin loppuelämän ajan.
Siellä joukossa on aina näitä kenellä olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta joko elämän kohlut, väärät kaveripiirit tai muuten vain oman elämän kanssa hukassa oleminen meinaa pudottaa ulos menestyksen polulta.
Jos menet amiksen opettajaksi tuolla asenteella, tulet pettymään pahasti. Onhan siellä teoriassa mahdollisuus muuttaa kymmenien nuorten elämä joka vuosi, mutta mutta... Koulutussäästöt on ollut päivän sana jo pitkään ja sen kyllä huomaa. Opetustunnit on karsittu minimiin, ryhmäkoot kasvatettu pilviin ja joukkoon on otettu lauma erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita, joilta puuttuu erityinen tuki kokonaan. Lopputuloksena valtaosa opettajan ajasta kuluu apinalauman kurissa pitämiseen, ja yksittäisten oppilaiden kohtaaminen jää haaveeksi.
Näinkin voi olla, mutta kun saa muutamankin opiskelijan oikeisiin töihin ja elättämään itsensä, on se palkitsevaa ja yhteiskunnallisesti merkittävää. T. 15 vuotta työssään viihtynyt.
Yläkoulun opena en ihmettele ollenkaan kun vuodesta toiseen katsoo ysien valintoja. Karkea jako on: fiksut lukioon varmistamaan parempi tulevaisuus ja pönttöpäät ja häiriköt amikseen. Muutama poikkeus joskus on.
Haistattelusta AINA rikosilmoitus.
OAJ:n jäsensivuilta löytyy ohjeet rikosilmoituksen tekemiseen.
Saapi haistattelija miettiä olisiko ollut korvausrahoilla ollut muuta käyttöä.
Ulosottokorko on huikea korko nykyään jos ei haluja maksaa 20 vuoteen.
Dhduebdn kirjoitti:
Olen opettanut myös AMKssa ja yhden talven yliopistossa ja on valtava työ tehdä omat luentonsa.
Nykyisin yhä harvemmin käytetään valmiita oppikirjoja. Sinänsä harmi, ne ovat pedagogisesti mietittyjä kokonaisuuksia, joita opettajat tietysti hyödyntävät oman tyylinsä ja painotuksensa mukaan ja opiskelijoille oppikirjoista on usein suurta hyötyä. Vähenee koko ajan hyvän, valmiin materiaalin käyttö ja jokainen opettaja yksikseen (tai koulussa porukassa) keksii pyörää itsekseen.
Olen opettanut yläkoulussa, ammattikorkeakoulussa ja yliopiston lehtorina ennenkuin päähänpistona menin tekemään viransijaisuutta eliittilukioon.
Lukiossa pääsee ylivoimaisesti helpoimmalla noista em kouluasteista.
Ammattikoulussa en ole opettanut, ainakaan vielä. Ja tuskin lukiosta minnekään enää lähden.
Dhduebdn kirjoitti:
Tämän takia lukion opettajat pääsee helpolla.
Valmiit kirjat, kokeet ja kaikki materiaali. AMKssa ja yliopistossa kaikki tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
Dhduebdn kirjoitti:
Olen opettanut myös AMKssa ja yhden talven yliopistossa ja on valtava työ tehdä omat luentonsa.Tämän takia lukion opettajat pääsee helpolla.
Valmiit kirjat, kokeet ja kaikki materiaali. AMKssa ja yliopistossa kaikki tehdään itse.
Lukiossa maksetaan myös kaikenmaailman lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onkohan noin? Amiksesta saa kuitenkin parempaa palkkaa kuin peruskoulusta ja tuntien valmistelu yleensä helpompaa.
Naurattaa tää vastaus! Kysymys on, että miksi ihmiset ovat mieluummin A:ssä ja C:ssä kuin C:ssä, niin vastaus on, että D on parempi kuin C. D:stä vaan ei puhuttu mitään.
Ainakin itselläni on AMKin aikuisopiskelijoista vähän pahaa kokemusta, tykkäävät keskeytellä opetusta ja kertoa omia kokemuksiaan miten on joskus ollut missäkin töissä ja miten siellä on tapahtunut sitä ja tätä tai miten aikanaan tekussa tehtiin ja opetettiin jne... ihan liiaksi asti.