Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opettajat haluaa opettaa lukiossa ja AMK:ssa mielummin kun ammattikoulussa?

Vierailija
07.12.2017 |

Vasta tänään kuulin yhden kaverin sanovan että hän suostuisi kyllä ammattikouluun opettajaksi muttei kovin helposti menisi amikseen.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan työssäni päästä tekemään sitä mitä olen yliopistossa opiskellut ja en ole opiskellut eläintenkesyttäjäksi

Vierailija
2/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onkohan noin? Amiksesta saa kuitenkin parempaa palkkaa kuin peruskoulusta ja tuntien valmistelu yleensä helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKssa palkka tonnin enemmän...

Vierailija
4/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan nähnyt sitä ainesta, joka suuntaa peruskoulusta amikseen? Opettajat ovat.

Siksi.

Vierailija
5/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että opettajat haluavat opettaa sellaisia opiskelijoita, joita opiskelu kiinnostaa ja käyttäytyvät asiallisesti.

Vierailija
6/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukion ja peruskoulun opettajilla ole päyevyyttä opettaa ammattikoulussa. Siihen tarvitaan ammattikoulutus ja työkokemusta ennenkuin pääsee tekemään ammatillisen opettajan pätevöitymisopinnot. 

Joku peruspirkko, joka osaa opettaa lukemaan ja laskemaan, ei osaa hitsausta opettaa, vai mitä?

Vierailija
7/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani kiltit pojat menivät aina lukioon ja pahikset amikseen. Koulurauha ei todellakaan ole parantunut minun nuoruudestani, joten ymmärrän täysin.

Tunnen yhden ammattikoulun opettajan joka pelkäsi liikkua iltaisin, koska oppilaat olivat uhkailleet. Lopulta sai hermoromahduksen ja muutti pois paikkakunnalta.

Vaatii ihan jäätävän luonteen, jos haluaa amiksessa opettaa. Kunnioitan niitä, jotka pystyvät opettamaan ammattikoulussa sekoamatta.

Vierailija
8/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Kyllä minulla oli erittäin hyviä ja asiantuntevia opettajia ammattikoulussa, mutta nämä olivatkin erikoisaloja.

Näitä opettaakseen tulisi olla alasta kokemusta.

Vierailija
9/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa amiksissa oppilasaines on vähemmän motivoitunutta ja häiriökäytöstä esiintyy enemmän. Se oli suurin syy sille, miksi amis oli jo aiemmin mulle pelkkä viimeinen vaihtoehto (ongelmalähiöiden yläkoulujen lisäksi).

Nyt kun hallitus meni pilaamaan ammatillisen opetuksen leikkaamalla lähiopetustunteja reilusti, amiksessa opettaminen kiinnostaa vielävähemmän. En tahdo tuntea jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta työssäni, en vaikka kuinka tietäisin että syy ei ole minussa vaan olosuhteissa.

Vierailija
10/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lukion ja peruskoulun opettajilla ole päyevyyttä opettaa ammattikoulussa. Siihen tarvitaan ammattikoulutus ja työkokemusta ennenkuin pääsee tekemään ammatillisen opettajan pätevöitymisopinnot. 

Joku peruspirkko, joka osaa opettaa lukemaan ja laskemaan, ei osaa hitsausta opettaa, vai mitä?

Eiköhän tässä tarkoitettu YTO-aineiden opettajia eli niitä, jotka opettavat yhteisiä aineita, matikkaa, äikkää, kieliä jne.

Hitsauksen opettaja ei voisi lukiossa opettajana ollakaan.

Vierailija
11/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKssa palkka tonnin enemmän...

Ai ammattikorkeassa? Mutta mites lomat pyörii? Itse opetan ammattikoulussa ja meillä on samat ruhtinaalliset lomat kuin peruskoulussakin. Töitä viikossa on 23,5 oppituntia, joten en valita.

Vierailija
12/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKssa opetusvelvoite 14 h/viikko, kesälomaa pari viikkoa enemmän kuin normikouluissa, kun mennään yliopiston lukukausien mukaan, että opiskelijat ehtii töitäkin tehdä. Lomahan on kaikilla kuukauden, mutta se aika jolloin ei tartte koululla notkua on aika paljon pitempi.

Vierailija
13/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa amiksissa oppilasaines on vähemmän motivoitunutta ja häiriökäytöstä esiintyy enemmän. Se oli suurin syy sille, miksi amis oli jo aiemmin mulle pelkkä viimeinen vaihtoehto (ongelmalähiöiden yläkoulujen lisäksi).

Nyt kun hallitus meni pilaamaan ammatillisen opetuksen leikkaamalla lähiopetustunteja reilusti, amiksessa opettaminen kiinnostaa vielävähemmän. En tahdo tuntea jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta työssäni, en vaikka kuinka tietäisin että syy ei ole minussa vaan olosuhteissa.

Syytä onkin leikata lähiopetustunteja.

Toivottavasti amis lyhenee joskus kahteen vuoteen. Kolme vuotta on vuosi liikaa.

En minä halua opettaa peruskoulussa tai lukiossa.

AMK kyllä kävisi kun enempi lomaa.

Vierailija
14/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKssa opetusvelvoite 14 h/viikko, kesälomaa pari viikkoa enemmän kuin normikouluissa, kun mennään yliopiston lukukausien mukaan, että opiskelijat ehtii töitäkin tehdä. Lomahan on kaikilla kuukauden, mutta se aika jolloin ei tartte koululla notkua on aika paljon pitempi.

Ammattikorkea kyllä kiinnostaa. Ammattikouluopettajana olen ollut nyt 10 vuotta... Meidän alalta on yksi amk-ope jäämässä eläkkeelle parin vuoden sisään. Täytyy iskeä siihen väliin!

Vierailija
15/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytä onkin leikata lähiopetustunteja.

Toivottavasti amis lyhenee joskus kahteen vuoteen. Kolme vuotta on vuosi liikaa.

En minä halua opettaa peruskoulussa tai lukiossa.

AMK kyllä kävisi kun enempi lomaa.

Amisduunareita tarvitaan ja mitä siitäkin tulee, jos kukaan niistä ei opi asioita kunnolla?

Kahden vuoden amis sopisi varmasti niille, joiden motivaatio, pohjatiedot ja älykkyys on kohdallaan. Mutta suurin osa amislaisista ei kuulu tähän joukkoon, ja osalle kolmekin vuotta on aivan liian vähän.

Vierailija
16/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni amiksen opettajan työ voisi olla todella palkitsevaa itselle. Mahdollisuus todella muuttaa monen ihmisen koko loppuelämä. Monelle peruskoulun päättävälle joka löytää tiensä amiksiin se on sellainen elämän risteyskohta. Jos menestyy hyvin, saa ammatin ja työllistyy niin elämä lähtee hyville raiteille. Siitä on sitten mahdollisuus kehittää itseään eteenpäin loppuelämän ajan.

Siellä joukossa on aina näitä kenellä olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta joko elämän kohlut, väärät kaveripiirit tai muuten vain oman elämän kanssa hukassa oleminen meinaa pudottaa ulos menestyksen polulta.

Vierailija
17/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMKissa ainakin voi opettaja tehdä myös etätöitä, monessa muussa paikassa (amiksessa) ei tuollaista vaihtoehtoa ole.

Vierailija
18/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni amiksen opettajan työ voisi olla todella palkitsevaa itselle. Mahdollisuus todella muuttaa monen ihmisen koko loppuelämä. Monelle peruskoulun päättävälle joka löytää tiensä amiksiin se on sellainen elämän risteyskohta. Jos menestyy hyvin, saa ammatin ja työllistyy niin elämä lähtee hyville raiteille. Siitä on sitten mahdollisuus kehittää itseään eteenpäin loppuelämän ajan.

Siellä joukossa on aina näitä kenellä olisi potentiaalia vaikka mihin, mutta joko elämän kohlut, väärät kaveripiirit tai muuten vain oman elämän kanssa hukassa oleminen meinaa pudottaa ulos menestyksen polulta.

Jos menet amiksen opettajaksi tuolla asenteella, tulet pettymään pahasti. Onhan siellä teoriassa mahdollisuus muuttaa kymmenien nuorten elämä joka vuosi, mutta mutta... Koulutussäästöt on ollut päivän sana jo pitkään ja sen kyllä huomaa. Opetustunnit on karsittu minimiin, ryhmäkoot kasvatettu pilviin ja joukkoon on otettu lauma erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita, joilta puuttuu erityinen tuki kokonaan. Lopputuloksena valtaosa opettajan ajasta kuluu apinalauman kurissa pitämiseen, ja yksittäisten oppilaiden kohtaaminen jää haaveeksi.

Vierailija
19/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKissa ainakin voi opettaja tehdä myös etätöitä, monessa muussa paikassa (amiksessa) ei tuollaista vaihtoehtoa ole.

Joo niin voi mutta opiskelijoilla ei aina sielläkään nämä omaehtoiset opiskelut oikein tahdo edetä toivotulla tavalla, jos antaa vain jonkun asian mikä pitäisi itsenäisesti opiskella niin 30 ihmisestä muutama sen parhaimmillaan oikeasti tekee.

Jotta opiskelijat saa tekemään oikeasti kunnolla hommia itsenäisesti niin pitää tehdä palautettavia arvioitavia tehtäviä näistä itseopiskeltavista asioista joista tulee sitten opettajalle taas vähän tehtävästä riippuen aika paljonkin lisää töitä kun ne joutuu sitten käymään läpi ja arvioimaan.

Vierailija
20/59 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on AMK-maikka ja hänelle tuntuu kamalin vaihtoehto opetuspaikoista olevan yläkoulu.