9. lapsi miehen puheissa, mutta en jaksaisi
Olen 35 ja pelkään tulevani kohta taas raskaaksi. Uskomme ei suhtaudu ehkäisyyn myönteisesti. Haluaisin silti lopettaa lastensaannin, mutta en uskalla. Mies voisi satuttaa. Tämä on ihan kauhea... kun olisi silmukka kaulalla.
Kommentit (125)
Laita mies hoitamaan lapsia , niin eihöhän lisääntymishalut vähene. Ja sano miehelle, että seuraavan lapsen mies saa hoitaa yksinään. Sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä kotiin ja hoitaa koko lössin. Ja yksin. Nyt riitti sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei jätä jälkiä.
Langat saattavat paljastaa asian.
Ehkäisypiikki. Eli siis annetaan vähän kuin rokote. Siitä ei jää ainakaan mitään muuta kuin lääkärillä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei jätä jälkiä.
Mistä sellaisen saa? Pitääkö mennä lääkäriin?
Ap
Kierukka asennetaan lääkärillä ja maksaa muutaman satasen ja pitää uusia 3-5v välein. Steriolointi on pysyvä ratkasu ja ei varsinkaan jätä yhtään mitään jälkeä ja kertamaksulla mennään.
Mies käy meillä töissä ja päättää raha-asioista. En huomaamatta voisi tuhlata satasia. Oma aikakin on kauhean tiukilla, olen sidottu lapsiin.
Ap
Sosiaalityöntekijä voisi auttaa. Ties vaikka auttaisivat kustannuksissa. Menet vain neuvolasn, kyl ne siel osaa neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Täähän vois olla aika varma provo.. Ei me vanhoillisetkaan tynnyrissä kasveta ja ehkäisykeinoihin sekä niiden saatavuuteen törmää ihan väkisin lehdissä, netissä ym.
En vähättele sitä, etteikö meikäläisissä väsyneitäkin äitejä olisi. Äitejä, jotka olisivat toivoneet pienempää perhettä. Naisia, joiden ajatukset ei käy miehen kanssa yksiin.
Mutta kyllä normaali uskovainen mies kunnioittaa vaimoa ja tämän mielipiteitä. Meillä asioista keskustellaan eikä ketään pakoteta mihinkään. Ei edes ottamaan lapsia vastaan silloin, kun ei jaksaisi. Normaaliin parisuhteeseen ei myöskään väkivallan uhka kuulu. Jos sinun mielestä ap kuuluu, niin nyt herätys ja laittamaan asiat toiselle tolalle! Eihän noin voi jatkua. Jos tämä aloitus nyt on totta.
Usein seurapuheissa rohkaistaan ottamaan kaikki lapset vastaan, mutta aiempiin vuosiin viittaavaa fanaattisuutta esiintyy minun mielestä äärimmäisen harvoin. Hiljainen liberaalimpi ajattelu monilta osin on myös lisääntynyt etenkin nuorempien keskuudessa.
Meilläkin on iso perhe ja lisääkin sais tulla. Oma jaksamiseni on tosin hyvä, koska minulla on elämää kodin ulkopuolllakin ja tukiverkosto päästää meitä miehen kanssa viettämään aikaa myös kaksin, kodin ulkopuolelle. Meidän kohdalla tämä on onni, kaikilla ei ole yhtä auvoista.
Omalla kohdallani usko ei ole vankila, vaan turva ja voimavara.
T. Rebekka
Olen myös vanhoillinen ja onnellinen siitä. En kaipaa nykymaailman menoa. Meillä on viisi lasta. Vanhin ekaluokkalainen. Elämämme on tasapainossa. Talous ja koti kunnossa. Parisuhde toimii. Lapsia saa tulla lisää jos on tullakseen. Ei ole tarvinnut miettiä jaksaako vai ei. Jos kerran tähän asti on selvitty niin ei lapsimäärän lisääntyminen vaikuta jaksamiseen. Monet eivät tiedä kuinka paljon lapset antaa ja vanhemmat lapset ovat hyvää seuraa nuoremmille. Tietenkin on päiviä jolloin väsyttää enemmän mutta kenellä niitä ei olisi. Tarvittaessa lomailemme kahdestaan mutta ei ole siihenkään ollut juurikaan tarvetta. Pari kertaa olemme käyneet Dubaissa rantalomalla. Elämä on tasaista, ihanaa sellaista. Lasten touhuihin ja juttuihin ei voi kyllästyä. Ne tuo mielekästä sisältöä elämään. Toki jos vaimolla ei kattila kestäisi uusien lasten vastaanottoa niin joutuisin harkitsemaan ehkäisyä. Silloin kun tuntee Jumalansa niin on valmis ottamaan vastaan sen minkä Hän antaa. Itse koen todellakin että olen saanut paljon enemmän kuin olen edes osannut odottaa.
Asun seudulla, missä paljon lestaadiolaisia, joten asia on tiedostettu jo teveydenhuollossakin. Täällä saa kierukan ja erityisesti hormonikierukan kuukautisvaivoihin vedoten ilmaiseksi. Asennus tapahtuu neuvolareissulla ja langat niin lyhyeksi, että niitä ei kyllä mies löydä. Olen itsekin asennuttanut siellä ja minulla oli kyllä oikeasti ongelmia tuon vuodon kanssa, en tarvitse uskonnollisista syistä jättää ehkäisemättä. Eli kyllä hommat saadaan toimimaan ihmisystävällisestikin jos on tahtoa.