Hei me supisuomalaiset, mitä olette ihmetelleet ulkomailla käydessänne, mitä asiaa tai ilmiötä meillä ei ole täällä yleisesti?
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltereita ikkunoissa
Amerikassa näytti olevan kalterit ikkunoissa ihan tavis kerrostaloissakin, kun katselin tyttäreni viime kesäisiä valokuvia ja videoita Nykistä ja muualtakin.
Ei meillä vaan täällä Suomessa kodin ikkunoita ole kalteroituina, vankiloissa kylläkin ymmärrettävistä syistä ja korukelloliikkeiden näyteikkunoissa tai Alkon liikkeissä.
Luitko aloitusviestiä?
Juuh, luin toki:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Kiinassa ja Japanissa aivan yleisi'. Jos on tarjolla pönttövessa ja reikävessa, kiinalainen valitsee reikävessan. Myös japanilainen ystäväni selitti, että yleisissä vessoissa se koetaan hygieenisempänä vaihtoehtona.
Jos on ainoastaan pönttövessoja tarjolla (kuten esim. Ikeassa), kiinalainen kiipeää siihen renkaan päälle seisomaan ja kyykkää siitä tarpeensa. Ja siivo sen mukainen. Ja haju.
EI auta armias olla kohtaamatta tuonkaltaista ilmiötä suomalaisissa yleisissä vessoissa:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa mua ihmetytti ikkunoiden avaamissysteemit.
Isotkin olkkarin ikkunat avautuivat sillai yläpuolelta luukutettavat eli koko ikkuna avautuu yläpuoleltaan sisään päin; vesisateellahan homma on tuhoon tuomittu, koska vesihän satelee helposti yläkautta sisään.
Muistaakseni kahvaa vääntämällä oli mahdollista avata myös normaalisti. Joko tai.
Nuo kyykkyvessat ja turisti vähän päihtyneenä on kiva kombo :D En ole muutenkaan mikään ketteryyden ihme, joten kyykkiminen itsessään vaikeaa. Sitten tähän yhdistetään pieni laitamyötäinen ja se, että reikien edessä olevat jalanpaikat on suunniteltu pienille Aasialaisille ja itse olen 177 cm pitkä - ohi reiän päästäminen ja sen jälkeen siihen sotkuun taaksepäin kaatuminen oli taattu :-o
Ihmeellistä tuolla Intiassa on kuolleiden ruumiidenkin käsittely, että jokeen viskoovat, ei pentele, jos meillä esim. Kymijokeen viskottais kuolleita. Kuuluu kuulema hindujen vai minkä uskoisten touhuihin tuokin tyyli.
Intiassa joidenkin kaupunkien kaupunkilaiset käyvät samassa jokivedessä pesemässä vaatteitaan ja itseään, jossa raadot lilluvat ohitse kelluen. Mahtaapi olla todellakin tautivapaata ja hygienista touhua!
Englannissa paikalliset (ei turistit) sanoi todella herkästi "sorry" jos esim laukulla huitaisi tai halusi ohitse ahtaassa paikassa. Suomessa ei IKINÄ kuule "anteeksi". Täällä tungetaan ja ähistään. Raivostuttavaa.
Aseistetut vartijat keskustassa liikkeiden ja pankkien edessä näytti ensikertalaisen silmissä hurjalta. Varsinkin se iso ase, joka omasta mielestäni näytti lähinnä joltain rynnäkkökivääriltä, oli suorastaan pelottavaa. Onneksi täällä ei toistaiseksi ole ollut tarvetta sellaiseen.
Tämä siis väli-Amerikassa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kyykkyvessat ja turisti vähän päihtyneenä on kiva kombo :D En ole muutenkaan mikään ketteryyden ihme, joten kyykkiminen itsessään vaikeaa. Sitten tähän yhdistetään pieni laitamyötäinen ja se, että reikien edessä olevat jalanpaikat on suunniteltu pienille Aasialaisille ja itse olen 177 cm pitkä - ohi reiän päästäminen ja sen jälkeen siihen sotkuun taaksepäin kaatuminen oli taattu :-o
:D:D Samaa ajattelin itsekkin, kun katselin aikuisen lapseni reissukuvia myös tuonkaltaisesta vessasta. Ei olis niinku mun juttu:D kykkimällä kuin suomalaisessa metsässä kesällä mustikan poiminnan lomassa on ollut pakko käydä kyykkypissalla, kun hätä ei lue lakia, niin pakkohan se on, mutta onneksi en ole kellahtanut sammaleelle, likeltä on pitänyt kylläkin.
Ensimmäisellä kerralla tuolla kaukana maailmassa mulle tuli yllätyksenä se, ettei monessa hotellissa ollutkaan kuumaa vettä tarjolla, vaan sai tyytyä jääkylmään suihkuun :D.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole Intiassa käynyt koskaan, mutta aikuinen lapseni on matkustanut kyseiseen valtioon jo monta kertaa, ja yllätyin todella suuresti, että Intiassa on vielä nykyaikana käytössä vessoissa lattialla oleva reikä, johon tarpeet tehdään seisaaltaan tai kykkimällä. Vieressä saattaa olla kuitenkin wc-pönttökin, mutta että reikä lattiassa, ei hyvää päivää!!!
Lähempääkin löytyy. Ainakin vielä muutama vuosi Bulgariassa näitä aika paljonkin. Ei ehkä turistikohteissa, mutta maaseudulla kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa mua ihmetytti ikkunoiden avaamissysteemit.
Isotkin olkkarin ikkunat avautuivat sillai yläpuolelta luukutettavat eli koko ikkuna avautuu yläpuoleltaan sisään päin; vesisateellahan homma on tuhoon tuomittu, koska vesihän satelee helposti yläkautta sisään.
Muistaakseni kahvaa vääntämällä oli mahdollista avata myös normaalisti. Joko tai.
Niin olikin mahdollisuus avata joko tai-systeemillä - nyt muistin minäkin.
Se vähän yllätti, että monissa maissa on saanut ystävällisempää kohtelua sen jälkeen, kun henkilökunnalle on selvinnyt että a) en ole amerikkalainen (perusoletus tietyissä maissa jos puhuu englantia b) en ole venäläinen (perusoletus toisissa maissa). Se on jännä tunne, kun näkee miten vaihde muuttuu paljon mukavammaksi itseä kohtaan.
Vaikka onhan näitä ennakkoluulojs täälläkin, ehkä enemmän ryhmää b kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähempääkin löytyy. Ainakin vielä muutama vuosi Bulgariassa näitä aika paljonkin. Ei ehkä turistikohteissa, mutta maaseudulla kyllä.
Voi veikkoset, 1980-luvulla noita oli paljon vielä Pariisissakin! On niitä vielä siellä jossain edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Se vähän yllätti, että monissa maissa on saanut ystävällisempää kohtelua sen jälkeen, kun henkilökunnalle on selvinnyt että a) en ole amerikkalainen (perusoletus tietyissä maissa jos puhuu englantia b) en ole venäläinen (perusoletus toisissa maissa). Se on jännä tunne, kun näkee miten vaihde muuttuu paljon mukavammaksi itseä kohtaan.
Vaikka onhan näitä ennakkoluulojs täälläkin, ehkä enemmän ryhmää b kohtaan.
Tuokin toteamus on varmasti melko yleinen ilmiö, kuten sinäkin olet havaintosi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa ja Japanissa aivan yleisi'. Jos on tarjolla pönttövessa ja reikävessa, kiinalainen valitsee reikävessan. Myös japanilainen ystäväni selitti, että yleisissä vessoissa se koetaan hygieenisempänä vaihtoehtona.
Jos on ainoastaan pönttövessoja tarjolla (kuten esim. Ikeassa), kiinalainen kiipeää siihen renkaan päälle seisomaan ja kyykkää siitä tarpeensa. Ja siivo sen mukainen. Ja haju.
EI auta armias olla kohtaamatta tuonkaltaista ilmiötä suomalaisissa yleisissä vessoissa:
Eikö teilläpäin käy venäläisiä turisteja?
Vierailija kirjoitti:
Englannissa paikalliset (ei turistit) sanoi todella herkästi "sorry" jos esim laukulla huitaisi tai halusi ohitse ahtaassa paikassa. Suomessa ei IKINÄ kuule "anteeksi". Täällä tungetaan ja ähistään. Raivostuttavaa.
No sitten et ole törmännyt minuun koskaan marketissa. Älä koskaan sano älä koskaan (ikinä). ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teilläpäin käy venäläisiä turisteja?
Käy toki, mutta tuossahan oli edellä mainittu kiinalaiset ja japanilaiset:)
Kyykkyvessat oli just käteviä Intiassa, Kiinassa ja Indonesiassa reissatessa. Ei tarvi koskea mihinkään pönttöön vaan homma hoitui hygieenisesti.
Sitä vain en ymmärtänyt että Kiinassa ovi oli usein puolikas, siis vain mahan/rintakehän korkeudelle. Kyykätessä oli siellä piilossa, mutta seuraava jonottaja voi halutessaan kurkata koppiisi, ja kun nousee ylös laittamaan housuja kiinni, katsoo seuraavaa silmiin.
Tosin puolikas ovi oli parempi kuin ei ovia lainkaan, esim. juna-asemalla. Ja länkkäriä tuijotettiin muutenkin, saati sitten vessassa...