Luonnontieteet yliopistolla?
Kommentit (9)
Jos tarkoitat luonnontieteillä fysiikkaa ja kemiaa, kannatta ennemmin mennä teknilliseen yliopistoon, jos et halua opettajaksi. DI:llä on selvästi paremmat työllistymismahdollisuudet.
Kannattaa jos on kiinnostunut niistä ja haluaa haastaa itseään. Töitä Suomessa ei ole silläkään alalla, joten joko suuntaa ulkomaille tai varautuu työttömyyteen
T. fyysikko
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat luonnontieteillä fysiikkaa ja kemiaa, kannatta ennemmin mennä teknilliseen yliopistoon, jos et halua opettajaksi. DI:llä on selvästi paremmat työllistymismahdollisuudet.
Mutta silloin ei välttämättä pääse opiskelemaan sitä mitä haluaa opiskella. Aika vähän ei-tefyläinen DI opiskelee fyssaa
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jos on kiinnostunut niistä ja haluaa haastaa itseään. Töitä Suomessa ei ole silläkään alalla, joten joko suuntaa ulkomaille tai varautuu työttömyyteen
T. fyysikko
Tai sitten varaudu tekemään muita hommia. Esim. itse olen koulutukseltani fyysikko (FM) mutta käytännössä koko urani olen koodannut. Monet it-talot ottaa jopa mieluummin esim. fyysikkoja, matemaatikkoja ja kemistejä koodaamaan kuin varsinaisia it-ihmsiiä, koska joillakin on käsitys että näiden alojen ihmiset on älykkäämpiä.
Totta kai kannattaa, mikäli se on sun juttu. Jos epävarmaa ,kannattaa ensin tutustua, itseen , työelämään, maailmaan, muihin ihmisiin ja kiinnostuksen kohteisiin noin ylipäätänsä. Voi olla ,että tällä hetkellä tuntuu mielenkiintoiselta, mutta sitten kun pääsee itse asian äärelle, huomaakin ettei kiinnosta pätkääkään ja jokin muu juttu saattaisi olla enemmän omaa. Jotain tällaista. Ja suuntautumiset tietenkin kannattaa harkita tarkkaan ja tutustua työmarkkinoihin , sillä siellä ei armoa anneta eikä tunneta, mikäli kasaa yo:ssa jonkin perusaineyhdistelmän joka on joka toisella opiskelijalla. Tällöin saa varautua kamppailemaan verissä päin työpaikoista / tai jos jää tutkijaksi, niin apurahoista / tutkijapaikoista. Sikäli luonnontieteisiin tällä hetkellä panostetaan enemmän ja rahoitustakin on enemmän saatavilla kuin vaikkapa humanistisissa aineissa. Mutta myös luonnontieteissä vain parhaat palkitaan, joten kannattaa miettiä sitä omaa lahjakkuutta, motivaatiota ja sinnikkyyttä tosissaan. Luonnontieteilijöitä on hirveästi myös työttömänä, jopa enemmän kuin humanisteja? Mutta sinun on kutsusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin ei välttämättä pääse opiskelemaan sitä mitä haluaa opiskella. Aika vähän ei-tefyläinen DI opiskelee fyssaa
Kannattaa tietenkin hakea opiskelemaan teknillistä fysiikkaa, jos fyssa kiinnostaa. Mutta ainakin Aallossa voi muissakin ohjelmissa valita fyssan sivuaineeksi ja ottaa vapaavalintaisiin kursseihin lisää fysiikan kursseja. Näin saa jo kandin tutkintoon halutessaan 50-60 op fysiikkaa, vaikka oma pääaine olisikin jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
T. fyysikko
Juuri tuon vuoksi kannattaa mennä ennemmin teknilliseen yliopistoon. Kyllä Aallon teknillisestä fysiikasta valmistuneet työllistyvät hyvin Suomessakin.
Biologia oli minun tieni, enkä päivääkään ole katunut. Ei kannata lannistua työttömyyspuheista, jos luonnontieteet kiinnostavat. Ahkeruus palkitaan, mutta toki tuurilla on näppinsä pelissä.
Fm
Riippuu vähän mikä luonnontiede, ja mitä haluaa uraltaan. Joissain on huonosti työpaikkoja muuta kuin akateemisessa maailmassa tai opettajana, toisissa taas hyvin.