Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsityönä valmistettuja tuotteita ei enää arvosteta

Tyhmä käsityöläinen
07.12.2017 |

Olen aina ollut ahkera tekemään käsitöitä, lapsesta lähtien. Ompelen, neulon, virkkaan. Olen myös PYYNNÖSTÄ tehnyt ihmisille esim. asusteita: pipoja, lapasia, villasukkia, huiveja.... Minulla on aikuisia lapsia ja yksi lapsenlapsi joille olen myös neulonut, ensin heidän kanssaan keskustellen, että mitä haluavat/tarvivat. Ohjeet ovat uusimmista blogeista ja neulelehdistä ja -sivustoilta. Lanfat ovat useimmiten uutuuslankoja, laadukkaita ja siksi kalliita. Sukulaisille tekemäni työt olen antanut ilmaiseksi, tekemisen ja antamisen ilosta tarvitseville.

No, mikä tässä sitten on se ongelma? Se, että nämä ihmiset joko hukkaavat, heittävät roskiin, unohtavat käyttää tai eivät muuten vaan pidä näitä tuotteita. Esim: neuvottelin lapseni kanssa MITÄ hän haluaa että neuloisin hänen vauvalleen, eli lapsenlapselleni. Tein sitten ohjeen mukaan ja tuotteista tuli juuri sopivat ja onnistuneet (näin sovituksen itse). MUTTA kertaakaan en ole sen jälkeen nähnyt vauvan päällä k.o. vaatteita. En myöskään muita tekemiäni ole nähnyt käytettävän. Joskus olen kysynytkin, että oliko sopiva, oletko käyttänyt ollenkaan ja vastaus on: joo joo. Olen myös kuullut, että tekemiäni on "vahingossa" heitetty roskiin kun roskapussit ovat jotenkin sekaantuneet...

Nyt on mitta täysi. Viimeksi PYYNNÖSTÄ neuloin miehelle kaulurin. Nyt se meni vahingossa roskiin. Sen tekemiseen meni monta päivää koska käyn myös töissä enkä voi neuloa koko aikaa. Sekä esim. vauvalle neulotun setin teko kesti useita viikkoja. En ole niitä nähnyt käytettävän. Ja ihan viimeisimmän neulemuodin mukaisia ovat ja neuvotellen tehty onnistunut tuote.

Tekemistäni ei siis arvosteta. Johtuuko se nykyajan kertakäyttökulttuurista vai mistä? Toki ymmärrän, että jotkut tarvitsevat ne Gugguun pipot ja vaatteet mutta kun nyt siitäkään ei ole kyse. Kun muutkaan vaatteet eivät ole niitä kalliita merkkivaatteita. Teinkin tänään päätöksen, että tähän päivään loppui lapsilleni, lapsenlapsille ja sukulaisille tekeminen. Teen sitten tuotteita, jotka laitan myyntiin isolla hinnalla, ovathan ne käsityönä valmistettuja ja laadukkaista langoista tehty. Ostaa sitten joku, joka nimenomaan ne välttämättä haluaa.
Tienaaminen siis ei ole se juttu, vaan se, että tekemäni menee hukkaan. Ja kyse ei ole mistään kirppistason räpellyksistä. Senkin ymmärtäisin, jos eivät kehtaisi sitä minulle sanoa. Mutta kun itse ovat tilanneet, sovittaneet, hyväksyneet. Ja sitten niitä ei pidetä kertaakaan.

Se loppui nyt.

Käsityönä valmistettuja tuotteita ei enää arvosteta

Vaihtoehdot

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityötä arvostetaan, mutta Suomessa valmistetut käsityöt ovat vanhanaikaisia ja osittain rumia. Jämälangoista kudotut ruskea-puna-siniset raitavillasukat versus valkoiset "pitsi"villasukat, ostaisin jälkimmäiset. Tekstiileissä on painatettuna rujoa puunrunkoa tai tylsää suoraa viivaa. Meiltä puuttuu luovuus, rohkeus, estetiikka ja innovatiivisuus suomalaisen käsityön alueella.

Tämä on suurin ongelma kyllä. Seuraan skeneä oman työni vuoksi ja usein ne, jotka valittavat ettei käsityön myynti kannata tai kertovat myyjäisistä, joissa ei mene yhtään tuotetta kaupaksi, ovat juuri niitä, jotka tekevät niitä "mummon kutomia" villasukkia, maalaisromanttisia rumia sisustusesineitä tai 2000-luvun vaihteeseen jämähtäneitä lastenvaatteita. Ja siihen päälle vielä se, että oletetaan tuotteiden myyvän itse itsensä. Ei brändiä, ei markkinointia.

Minä olen lähtenyt alalle aivan nollasta, senttiäkään en ole laittanut omaa rahaa kiinni (no ompelukoneet mulla toki oli valmiina kun aloitin). Yritys on alusta asti tehnyt voittoa, olen saanut hyvän palkan nostettua kuukausittain ja nyt 4v myöhemmin liikevaihto on viittävaille miljoona. Minulla on myyvä, trendikäs tuote joka viedään käsistä ja yritys on hyvin brändätty. Enkä ole ainut keittiön pöydältä aloittanut ompelija.

Brändäys ja markkinointi eivät auta pitkänmatkan juoksussa, jos tuote on ruma tai laaduton. Tosin Suomessa kyllä menestyy jotkut rumatkin merkit, kuten Marimekko. Vimma nousi lastenvaatteissa, rumilla kuoseillaan.

Vierailija
22/22 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityötä arvostetaan, mutta Suomessa valmistetut käsityöt ovat vanhanaikaisia ja osittain rumia. Jämälangoista kudotut ruskea-puna-siniset raitavillasukat versus valkoiset "pitsi"villasukat, ostaisin jälkimmäiset. Tekstiileissä on painatettuna rujoa puunrunkoa tai tylsää suoraa viivaa. Meiltä puuttuu luovuus, rohkeus, estetiikka ja innovatiivisuus suomalaisen käsityön alueella.

Tämä on suurin ongelma kyllä. Seuraan skeneä oman työni vuoksi ja usein ne, jotka valittavat ettei käsityön myynti kannata tai kertovat myyjäisistä, joissa ei mene yhtään tuotetta kaupaksi, ovat juuri niitä, jotka tekevät niitä "mummon kutomia" villasukkia, maalaisromanttisia rumia sisustusesineitä tai 2000-luvun vaihteeseen jämähtäneitä lastenvaatteita. Ja siihen päälle vielä se, että oletetaan tuotteiden myyvän itse itsensä. Ei brändiä, ei markkinointia.

Minä olen lähtenyt alalle aivan nollasta, senttiäkään en ole laittanut omaa rahaa kiinni (no ompelukoneet mulla toki oli valmiina kun aloitin). Yritys on alusta asti tehnyt voittoa, olen saanut hyvän palkan nostettua kuukausittain ja nyt 4v myöhemmin liikevaihto on viittävaille miljoona. Minulla on myyvä, trendikäs tuote joka viedään käsistä ja yritys on hyvin brändätty. Enkä ole ainut keittiön pöydältä aloittanut ompelija.

Brändäys ja markkinointi eivät auta pitkänmatkan juoksussa, jos tuote on ruma tai laaduton. Tosin Suomessa kyllä menestyy jotkut rumatkin merkit, kuten Marimekko. Vimma nousi lastenvaatteissa, rumilla kuoseillaan.

Sehän se juuri ideana onkin. Kun tarjolla on monipuolisesti kaikkea niin jokaisen makuun löytyy jotakin sopivaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi