Miten ottaa miesystävän alkoholinkäyttö esiin? Kokemuksia?
Hei!
Miesystävä juo viikottain yli suositusten ja tämä tapa ilmeisesti usein pahenee vanhemmiten. Olen sanonut asiasta aiemmin ja hän sanoo vain ottavansa viikottain pari kaljaa, mikä on hänen mielestä normaalia. Aliarvoi selvästi siis käyttönsä määrän, mikä on yleensä viikottain yhtenä päivänä yli yleisten päiväsuositusten ja mahdolliset muut saunakaljat arkena. Tykkää myös selvästi juoda ja nauttii siitä suuresti. Muuten kunnollinen mies kaikin puolin.
Miten asian voi ottaa puheeksi ja kuinka paljon aikaa annan muuttua ennen kuin lyön haskat tiskiin (vai kannattaako luovuttaa)? Olemme kolmekymppisiä. Suvussani on paljon miehiä joilla alkoholiongelma, enkä sellaisen vaimoksi aio alkaa.
Kaikenlaisia vinkkejä, neuvoja ja kokemuksia saa tänne jakaa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät keskustelijat. Antakaa puolisoidenne juoda tai olla juomatta. Mitä ihmettä se teille kuuluu minkä verran juovat? Järjestäkää raha-asiat siten ettei juominen ole teidän rahoista pois.
Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.Niin annankin juoda,tehköön mitä haluaa, mutta en halua olla katsomassa ryyppäämistä. Eroan, jos tavat eivät miellytä ja sitten on turha itkeä.
Heh, arvaa kuinka moni on sanonut noin.......... Kun katselet vielä ja sairastut läheisriippuvuuteen juomisen edistyessä, niin et todellakaan lähde mihinkään. Eli joko teet ratkaisun nyt ja lähde tai sairastut. Jos täältä pitää apuja kysellä, niin olet jo kärsimässä tästä asiasta, kyttäät asiaa, johon et voi vaikuttaa mitenkään,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juominen sosiaalista vai juoko yksin? Pitäisin hälytysmerkkinä yksin juomista. Ymmärrän sen, jos kavereita näkee juoman äärellä, mutta silloinkin riittää 1-2 juomaa.
Kerroit, että teillä on suvussa alkoholismia. Valitettavasti olet ehkä perinut vääränlaisen sietämisen mallin alkoholin liialliseen käyttöön.
Käyttö tuskin tulee vähenemään, vaikka keskustelisitte.
Tuo seurassa juominen on vain seliseliä. Lopetin muutama vuosi sitten juomisen ja oli järkyttävä tajuta että melkein kaikki seurustelu kavereiden kanssa perustui juomiseen. Kun en juonut, niin silloinen kaveripiirin lakkasi pitämästä yhteyttä, koska minusta oli tullut huonoa juomaseuraa. Minua ei pyydetty enää mukaan yksille, kun en juonut viittä pitkää kuten muut.
Naurettavaa että seurassa juopottelu olisi jotenkin muka vähemmän paheksuttavaa kuin kalsarikännit. Minusta se on pahempaa jos alkaa valikoida seuraansa juomisen mukaan.
Tapaako miehet edes toisiaan ilman alkoa?
Tapaa? Oma ukko ei juo lainkaan, eikä myöskään paras kaverinsa, joten tapaavat joka kerta ilman alkoa 😂
moon kirjoitti:
30 v yhdessä, laatikko kaljaa menee ihan helposti perjantaina ja vähän päälle vahvempaa. 60 kg lisää painoa. Muuten hyvä mies mutta eipä se siitä juominen ainakaan vähene kun on kerran alkanut. Joskus vähän tuskastuttaa mutta itse miehestä pidän edelleen.
Oletko kuitenkin onnellinen?
Itse otin puheeksi joitakin kertoja ja kun huomasin lupaukset aina tyhjiksi, erosin. Miehen kommentti eron jälkeen oli, että "harmi kun kukaan teistä (puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät) ei huomannut juomiseni lisääntymistä ajoissa eikä puuttunut siihen, niin ei olisi tarvinnut erota."
A) Kyllä huomattiin, kyllä sanottiin.
B) "Muiden syy kun minä nyt tällä lailla yksin jään ryyppäämään."
Yäk, kyllä jatkossa soi hälytyskellot ajoissa.
Jos mies ei tiedosta itse ongelmaa turha tuosta on ainakaan useampaa kertaan sanoa. Jos et siedä alkoholin käyttö ei sitä mikään pakko ole sietää mutta todennäköisempää silloin on että joudut jättämään kumppanin kuin että se hän muuttaisi sinun kehotuksesta alkoholin käyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät keskustelijat. Antakaa puolisoidenne juoda tai olla juomatta. Mitä ihmettä se teille kuuluu minkä verran juovat? Järjestäkää raha-asiat siten ettei juominen ole teidän rahoista pois.
Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.Niin annankin juoda,tehköön mitä haluaa, mutta en halua olla katsomassa ryyppäämistä. Eroan, jos tavat eivät miellytä ja sitten on turha itkeä.
Ei tunteiden näyttäminen ole ollenkaan turhaa alkoholistillekaan. Parempi toki usein olisi että tunteet pystyisi näyttämään myös selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.
Sen verran kuuluu että se vaikuttaa parisuhteeseen sen verran negatiivisesti että mieluummin päätän parisuhteen alkoholistin kanssa kuin katselen sivusta sitä juomista. En halua että kaikki viikonloput menevät piloille krapuloiden takia. Eli pelkästä rahasta ei ole kysymys vaan toisen juominen alentaa myös puolison elämänlaatua ja tuhoaa kumppanuuden.
Siksi poistun takavasemmalle heti jos huomaan moisia merkkejä potentiaalisessa kumppanissa. Se kun on jo valinnut, sen alkoholin nimittäin. Juomista ei saa mahdollistaa pysymällä suhteessa väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.Nimenomaan näin. Tämän ymmärtää vasta kun on "kokemusta tarpeeksi" ja sairastunut läheisriippuvuuteen, kuten minä. Ainut, josta saat apua, on vertaisryhmät läheisille, täältä saat vaan typeriä neuvoja.
Eli sinä et arvostanut itseäsi tarpeeksi lähteäksesi suhteessa vaan pysyit siinä jotta ois edes "suhde". Jepjep. Lähteminen on ainoa oikea ratkaisu.
Ei menetä tämä "armoton saunakalja alkoholisti" yhtään mitään, jos sun tapanen moralosti-nihilisti ämmä poistuu elämästään. Ottaa rennomman ja mukavamman naisen tilalle. Moro vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei menetä tämä "armoton saunakalja alkoholisti" yhtään mitään, jos sun tapanen moralosti-nihilisti ämmä poistuu elämästään. Ottaa rennomman ja mukavamman naisen tilalle. Moro vaan.
kumpikin voittaa sitten. Soronoo vaan siis.
Vierailija kirjoitti:
No juuri näin. Jos elintavat eroavat toisistaan kovasti, on ihan rääkkäystä puolin ja toisin olla yhdessä. Itse olen nihilistinä jättänyt yhden tissuttelijan eikä kyllä ole kaduttanut.
Nimenomaan näin. Tämän ymmärtää vasta kun on "kokemusta tarpeeksi" ja sairastunut läheisriippuvuuteen, kuten minä. Ainut, josta saat apua, on vertaisryhmät läheisille, täältä saat vaan typeriä neuvoja.