Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ottaa miesystävän alkoholinkäyttö esiin? Kokemuksia?

Vierailija
07.12.2017 |

Hei!

Miesystävä juo viikottain yli suositusten ja tämä tapa ilmeisesti usein pahenee vanhemmiten. Olen sanonut asiasta aiemmin ja hän sanoo vain ottavansa viikottain pari kaljaa, mikä on hänen mielestä normaalia. Aliarvoi selvästi siis käyttönsä määrän, mikä on yleensä viikottain yhtenä päivänä yli yleisten päiväsuositusten ja mahdolliset muut saunakaljat arkena. Tykkää myös selvästi juoda ja nauttii siitä suuresti. Muuten kunnollinen mies kaikin puolin.

Miten asian voi ottaa puheeksi ja kuinka paljon aikaa annan muuttua ennen kuin lyön haskat tiskiin (vai kannattaako luovuttaa)? Olemme kolmekymppisiä. Suvussani on paljon miehiä joilla alkoholiongelma, enkä sellaisen vaimoksi aio alkaa.

Kaikenlaisia vinkkejä, neuvoja ja kokemuksia saa tänne jakaa.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ottaa yhtenä päivänä yli 7 annosta ja arkena mahdollisesti saunakaljat? Mikä ongelma tässä on? Jättääkö hän sovittuja asioita tekemättä alkoholin takia?

Vierailija
2/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuon esiin tuominen paljoa auta. Alkoholismiin kuuluu asian vähättely, vaikka näkisikin mustaa valkoisella että liikaa tulee juotua. Jos ei itse näe juomisessaan mitään ongelmaa eikä halua ole lopettaa tai vähentää, ei oikein ole mitään tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on säännöllistä niin nostaisin kytkintä nyt kun se vielä on kaikin tavoin helppoa. 2 lasta ja 100 000€ lainaa myöhemmin nyanssit muuttuu. 

-alkoholistin lapsi-

Vierailija
4/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on säännöllistä niin nostaisin kytkintä nyt kun se vielä on kaikin tavoin helppoa. 2 lasta ja 100 000€ lainaa myöhemmin nyanssit muuttuu. 

-alkoholistin lapsi-

Komppaan tätä. Puheet ei auta.

- alkoholistin ex-puoliso

Vierailija
5/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään näiden tietojen pohjalta ap. vaikuttaa itse olevan enemmän ongelmissa alkoholin kanssa kuin mies. Jokainen juo yli päiväsuositusten suomessa jos alkaa juoda eikä silloin tarvitse missään pahassa kunnossa olla. Saunakalja ei haittaa mitään mutta henkilökohtaisesti jätän kyllä väliin. Lisäksi yleensä juodaan juuri nautinnon takia joten parempi se kuin vetään suruun ja vitutukseen. Ainoa mistä voi olla huolissaan on se, että pystyykö olemaa juomatta tai sääteleekö juominen viikonloppuohjelmaa ja tekemisiä.

Vierailija
6/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suunnittele yhteistä tulevaisuutta hänen kanssaan äläkä ainakaan lapsia tee. Alkoholisti ei muuta

juomistapojaan kenenkään pyynnöstä, itselle täytyy tulla halu lopettaa juominen. Jos jäät häntä muka

auttamaan ja hoitamaan,mahdollistat juomisen yhä suuremmissa määrin.

Vierailija
7/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on jo nyt ongelma, joten tämä ongelma ei poistu odottelemalla. Miehen asian vähättely vain pahentaa tilannetta. Huomaako miehen ulkonäöstä ongelman?

Vierailija
8/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään näiden tietojen pohjalta ap. vaikuttaa itse olevan enemmän ongelmissa alkoholin kanssa kuin mies. Jokainen juo yli päiväsuositusten suomessa jos alkaa juoda eikä silloin tarvitse missään pahassa kunnossa olla. Saunakalja ei haittaa mitään mutta henkilökohtaisesti jätän kyllä väliin. Lisäksi yleensä juodaan juuri nautinnon takia joten parempi se kuin vetään suruun ja vitutukseen. Ainoa mistä voi olla huolissaan on se, että pystyykö olemaa juomatta tai sääteleekö juominen viikonloppuohjelmaa ja tekemisiä.

Ei kyllä "jokainen Suomessa juo yli päiväsuositusten". Eri asia myös, juoko näitä määriä pari kertaa vuodessa vai viikottain. Jos perheen perustaminen on edessä, on ikävää, jos lapset joutuvat katsomaan kännäämistä tai viettämään aikaa krapulaisen vanhemman kanssa. Kokemukseni mukaan alkoholimäärät usein kasvavat ja jo kymmenen vuoden päästä on jo melkoinen ongelma edessä. 

Vierailija
9/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mistä tahansa asiasta ei pysty keskustelemaan asiallisesti ja avoimesti kumppanin kanssa, se on ongelma. Sellaiseen suhteeseen ei kannata satsata, eikä varsinkaan perustaa perhettä sellaisen ihmisen kanssa. Alkoholiongelmalle on hyvin tyypillistä, että sitä puolustellaan, vähätellään, salaillaan ja kielletään. Sulla on oikeus valita kumppanisi, ja jos hänen alkoholinkäyttönsä on sellaista, mitä sinä et hyväksy, kannattaa jättää suhde sikseen. Et voi pakottaa toista muuttumaan.

Vierailija
10/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä "jokainen Suomessa juo yli päiväsuositusten". Eri asia myös, juoko näitä määriä pari kertaa vuodessa vai viikottain. Jos perheen perustaminen on edessä, on ikävää, jos lapset joutuvat katsomaan kännäämistä tai viettämään aikaa krapulaisen vanhemman kanssa. Kokemukseni mukaan alkoholimäärät usein kasvavat ja jo kymmenen vuoden päästä on jo melkoinen ongelma edessä. 

Kirjoitin että jokainen suomessa juo yli päiväsuosituksen jos alkaa juoda. Jos miesten päiväsuositus on 7 annosta ja naisten 5 annosta niin siinä ei kovin kummoista juomista tarvitse että nuo rajat paukkuvat. Sensijaan viikko annos 24 ja 16 onkin minusta vähän toinen juttu nimittäin miehellä se tarkoittaisi että voi juoda tuon 7 annosta 3,5 kertaa viikossa olematta siis alkoholisti, joka minusta kuulostaa kyllä huomattavasti pahemmalta kuin kerta viikossa vaikka 10 annosta. Lisäksi pointtina oli siis se voiko olla juomatta ja suunnitteleeko tekemiset juomisen mukaan.

Vierailija
11/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla alkoholinkäyttäjistä määrät eivät kasva. Sinu tuttavapiirisi ilmeisesti koostuu alkoholisteista?

Vierailija
12/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuule, olen tässä seurannut sun alkoholin käyttöä ja olen huolestunut. En voi seurustella sellaisen ihmisen kanssa joka piittaa omasta terveydestään noin vähän, koska se vaikuttaa myös parisuhteeseen negatiivisesti joko ennemmin tai myöhemmin.

Siksi olen ajatellut että luovutan sut ykkösrakkaudellesi ja jatkan matkaani yksin. Kiitos yhdessä vietetystä ajasta ja hyvää jatkoa"

Noin minä  tein, vastapuoli  ymmärsi.

Vierailija
13/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin että jokainen suomessa juo yli päiväsuosituksen jos alkaa juoda. Jos miesten päiväsuositus on 7 annosta ja naisten 5 annosta niin siinä ei kovin kummoista juomista tarvitse että nuo rajat paukkuvat. Sensijaan viikko annos 24 ja 16 onkin minusta vähän toinen juttu nimittäin miehellä se tarkoittaisi että voi juoda tuon 7 annosta 3,5 kertaa viikossa olematta siis alkoholisti, joka minusta kuulostaa kyllä huomattavasti pahemmalta kuin kerta viikossa vaikka 10 annosta. Lisäksi pointtina oli siis se voiko olla juomatta ja suunnitteleeko tekemiset juomisen mukaan.

Miten niin juo yli päiväsuositusten? Ei kaikilla ole tarvetta ottaa 7 tai viittä paukkua yhdellä istumalla. Ihan vaan  tiedoksi sulle. En ole tuota määrää juonut päivässä sen jälkeen kun tuli kerran tai pari  baarissa parikymppisenä kokeiltua. Ei vaan maistu.

Vierailija
14/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jäädä odottelemaan. Jos lopettaisikin, pelkäisin sinuna koska retkahtaisi taas kovan paikan tullen.

Vierailija
15/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juominen sosiaalista vai juoko yksin? Pitäisin hälytysmerkkinä yksin juomista. Ymmärrän sen, jos kavereita näkee juoman äärellä, mutta silloinkin riittää 1-2 juomaa.

Kerroit, että teillä on suvussa alkoholismia. Valitettavasti olet ehkä perinut vääränlaisen sietämisen mallin alkoholin liialliseen käyttöön.

Käyttö tuskin tulee vähenemään, vaikka keskustelisitte.

Vierailija
16/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kovin kummoista juomista, jos rajana on 7 ja 5 annosta ja nämä rajat vielä paukkuisivat. 

Vierailija
17/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä verran se mies oikein juo? Ei tuosta aloituksesta saa mitään selvää.

Minun miehelläni on/oli tapana juoda melkein päivittäin pari olutta. Ja viikonloppuisin neljä olutta illassa (pe-su). Lisäksi jonkin verran jotain viskiä, calvadosta tai giniä. Minä en itse käytä alkoholia paljonkaan enkä oikein koskaan tottunut siihen, että mies särpii sitä jopa maanantaina. Humalassa hän oli hyvin harvoin, ehkä muutaman kerran vuodessa, ja ehkä tämän vuoksi ei itse nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Minä puolestani ajattelin, ettei tuo nyt ole hyvä että sitä alkoholia menee lähes päivittäin, olihan se jo aikamoinen rahanmenokin, 2,5-3€/olut ja niitä saattoi viikossa mennä yhteensä 20. 

Mitkään sanomiset eivät tuohon auttaneet, koska mies ei itse nähnyt asiassa ongelmaa. Sitten iän myötä kun alkoholin sietokyky heikkeni, hän alkoi itsekin huomata että jo parista oluesta voi olla seuraavana päivänä huono olo. Ja alkoi sitten vähentää sitä alkoholin käyttöä. Ensin oli kuukauden juomatta (jatkoi alkoholittomilla oluilla, mutta paljon pienemmillä määrillä) ja seuraavan kuukauden aikana joi yhteensä pari lasia viiniä. Vielä on vähän auki miten aikoo jatkossa menetellä. Eiliseksi oli ostanut pullon skumppaa mutta sain puhuttua ympäri, ettei juoda sitä kun se oli sellainen iso 7,5dl pullo ja minä en koskaan juo lasillista enempää. Ostettiin sitten kaupasta alkoholitonta punaviiniä mitä otettiin ruuan kanssa. 

Mutta niin, ei siihen mitkään sanomiset auta. Kyllä se täytyy itsestä lähteä se halu muutokseen. Ja 18 vuotta minä tuota tissuttelua katselin ennen kuin mies oma-aloitteisesti vähensi. 

Vierailija
18/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies juo sen verran, että seuraavana päivänä on kova krapula. Juominen tapahtuu kavereiden kanssa, ei ilmeisesti yksin juo. Ajattelee juomisesta varmaan samalla tavalla, kuin yksi tänne kommentoiva, että 7 annosta tai vähän yli ei ole kovin kummoista juomista. 

ap

Vierailija
19/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä menee helposti niin ett ostan 2-6 olutta ja kohta haen korin ja se on mennyt sitten, aamulla en muista mitään ja ajattele että noin taas kävi mutta kun ei ole sosiaalista elämääkään niin ei sitä osaa ajatella että ompa suuri määrä

Vierailija
20/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies juo sen verran, että seuraavana päivänä on kova krapula. Juominen tapahtuu kavereiden kanssa, ei ilmeisesti yksin juo. Ajattelee juomisesta varmaan samalla tavalla, kuin yksi tänne kommentoiva, että 7 annosta tai vähän yli ei ole kovin kummoista juomista. 

ap

Alkoholismi on sen verran salakavala sairaus, että se ei välttämättä aiheuta ongelmia vuosikausiin, mutta pinnan alla on muuttunut jo ja paljon. Alkoholi muuttaa aivojen kemiaa, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Lasku säännöllisestä alkoholin juomisesta seuraa kuitenkin perässä jossain vaiheessa.

-alkoholistin lapsi-