Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ottaa miesystävän alkoholinkäyttö esiin? Kokemuksia?

Vierailija
07.12.2017 |

Hei!

Miesystävä juo viikottain yli suositusten ja tämä tapa ilmeisesti usein pahenee vanhemmiten. Olen sanonut asiasta aiemmin ja hän sanoo vain ottavansa viikottain pari kaljaa, mikä on hänen mielestä normaalia. Aliarvoi selvästi siis käyttönsä määrän, mikä on yleensä viikottain yhtenä päivänä yli yleisten päiväsuositusten ja mahdolliset muut saunakaljat arkena. Tykkää myös selvästi juoda ja nauttii siitä suuresti. Muuten kunnollinen mies kaikin puolin.

Miten asian voi ottaa puheeksi ja kuinka paljon aikaa annan muuttua ennen kuin lyön haskat tiskiin (vai kannattaako luovuttaa)? Olemme kolmekymppisiä. Suvussani on paljon miehiä joilla alkoholiongelma, enkä sellaisen vaimoksi aio alkaa.

Kaikenlaisia vinkkejä, neuvoja ja kokemuksia saa tänne jakaa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies juo sen verran, että seuraavana päivänä on kova krapula. Juominen tapahtuu kavereiden kanssa, ei ilmeisesti yksin juo. Ajattelee juomisesta varmaan samalla tavalla, kuin yksi tänne kommentoiva, että 7 annosta tai vähän yli ei ole kovin kummoista juomista. 

ap

Siis kerran viikossa vai päivässä? No joka tapauksessa enemmän kuin "pari kaljaa".Kuten sanottu helpompi häipyä nyt kuin lapset ja asuntovelka niskassa.

Vierailija
22/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala juttu. Jos tykkää olla humalassa ja juoda reippaasti, niin melko hankala sitä on silloin rajoittaa. Asiasta "nalkuttaminen" johtaa helposti siihen että juominen ei juurikaan vähenny, vaan alkaa juoda salaa. Halu vähentää tai lopettaa juominen täytyy tulla ihmisestä itsestään. Ehkä joku harrastus tai muuta kivaa, joka tulee juomisen tilalle? Sinun pitää itse päättää mitä olet valmis hyväksymään ja kertoa tämä myös puolisollesi. Mutta todennäköisesti hän jossain vaiheessa testaa rajoja kuin lapsi, vaikka haluaisikin pitää juomisen hyväksymälläsi tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko juominen sosiaalista vai juoko yksin? Pitäisin hälytysmerkkinä yksin juomista. Ymmärrän sen, jos kavereita näkee juoman äärellä, mutta silloinkin riittää 1-2 juomaa.

Kerroit, että teillä on suvussa alkoholismia. Valitettavasti olet ehkä perinut vääränlaisen sietämisen mallin alkoholin liialliseen käyttöön.

Käyttö tuskin tulee vähenemään, vaikka keskustelisitte.

Tuo seurassa juominen on vain seliseliä. Lopetin muutama vuosi sitten juomisen ja oli järkyttävä tajuta että melkein kaikki seurustelu kavereiden kanssa perustui juomiseen. Kun en juonut, niin silloinen kaveripiirin lakkasi pitämästä yhteyttä, koska minusta oli tullut huonoa juomaseuraa. Minua ei pyydetty enää mukaan yksille, kun en juonut viittä pitkää kuten muut.

Naurettavaa että seurassa juopottelu olisi jotenkin muka vähemmän paheksuttavaa kuin kalsarikännit. Minusta se on pahempaa jos alkaa valikoida seuraansa juomisen mukaan.

Vierailija
24/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ottaa yhtenä päivänä yli 7 annosta ja arkena mahdollisesti saunakaljat? Mikä ongelma tässä on? Jättääkö hän sovittuja asioita tekemättä alkoholin takia?

Tykkäysten perusteella ei vaikuta olevan suurimmalle osalle ongelma. 

Vierailija
25/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ottaa yhtenä päivänä yli 7 annosta ja arkena mahdollisesti saunakaljat? Mikä ongelma tässä on? Jättääkö hän sovittuja asioita tekemättä alkoholin takia?

Tykkäysten perusteella ei vaikuta olevan suurimmalle osalle ongelma. 

Aika monelle alanuolten mukaan se kuitenkin näyttäisi olevan ongelma, mutta ap ei täsmentänyt mitä ongelmia ne 7 annosta ja saunakaljat aiheuttavat. Kovasti tuntuu olevan huolissaan, mutta mitään konkreettista huolenaihetta en vielä huomannut hänen maininneen.

Vierailija
26/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samankaltainen ongelma. Kun joskus suhteen alussa mainitsin, että mietityttää kun juot aika paljon, vastaus oli tyyliin "ai juonko mä paljon" ja selitys paljonko mielestään ottaa. Mua huolestuttaa nimenomaan eniten "otan rentoutukseen yhden" -tyyli ja että aina ulkona syödessä pitää ottaa nimenomaan kalja, ei niinkään se että joskus vetää perseet (tosin sitäkin tuntuu olevan välillä turhan usein ja mua kinutaan mukaan baariin).

Alkoholistin lapsena saatan ehkä jonkun mielestä olla turhan herkkä tai jotain, mutta mulla on sellainen tunne että tuo kehittyy vielä huonompaan suuntaan. Onneksi suhde ei ole kovin vanha.

Vierailija
27/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että mies tietää kyllä juomisensa, mutta yrittää piilotella sitä sinulta. Sama oli minun exälläni. Väitti, ettei juuri juo, mutta todellisuudessa joi kaljojen lisäksi pullon raakaa kossua joka viikonloppu.

Vierailija
28/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin lapsena ja toisen eksänä:

Ap, tuo on vasta alkua. Et pysty millään nalkuttamisella muuttaan asiaa.

Vaikka määrät ei vuosien myötä lisääntyisi, mies tulee muuttumaan yhä kärttyissämmäksi ja lyhytpinnaisemmaksi. Alat huomata että kaikkeen tekemiseen kuuluu liittää alkoholi.

Kyllä se on alkoholismia, jos miehen mielessä on heti melkein päällimmäisenä, että milloin on seuraava olut. Jos on jokapäiväistä olustella, se on hänellä koko ajan mielessä. Alkoholi hallitsee teidän elämää, jos kaikkien lomien ja juhlien suunnittelu aletaan siirä ettei miehen vain tarvitse olla ajokunnossa, ettei vain juhlista lähetä kesken, ja ettei mökiltä vain missään nimessä lopu kalja.

Aina löytyy selitys ja tarve alkoholille. Aina juomiseen on syy muissa. Vaimokin on sellainen nalkuttaja, ettei sitä kukaan mies selvin päin kestä. Odota vaan sitä repliikkiä, se tulee lopulta kaikille, ja on viimeistään se hetki kun pitää tajuta lähteä.

Katselin 18 vuotta enkä voinut mitään. Olisinpa tajunnut sen ja eronnut paljon aiemmin.

Vierailija
29/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä verran se mies oikein juo? Ei tuosta aloituksesta saa mitään selvää.

Minun miehelläni on/oli tapana juoda melkein päivittäin pari olutta. Ja viikonloppuisin neljä olutta illassa (pe-su). Lisäksi jonkin verran jotain viskiä, calvadosta tai giniä. Minä en itse käytä alkoholia paljonkaan enkä oikein koskaan tottunut siihen, että mies särpii sitä jopa maanantaina. Humalassa hän oli hyvin harvoin, ehkä muutaman kerran vuodessa, ja ehkä tämän vuoksi ei itse nähnyt asiassa mitään ongelmaa. Minä puolestani ajattelin, ettei tuo nyt ole hyvä että sitä alkoholia menee lähes päivittäin, olihan se jo aikamoinen rahanmenokin, 2,5-3€/olut ja niitä saattoi viikossa mennä yhteensä 20. 

Mitkään sanomiset eivät tuohon auttaneet, koska mies ei itse nähnyt asiassa ongelmaa. Sitten iän myötä kun alkoholin sietokyky heikkeni, hän alkoi itsekin huomata että jo parista oluesta voi olla seuraavana päivänä huono olo. Ja alkoi sitten vähentää sitä alkoholin käyttöä. Ensin oli kuukauden juomatta (jatkoi alkoholittomilla oluilla, mutta paljon pienemmillä määrillä) ja seuraavan kuukauden aikana joi yhteensä pari lasia viiniä. Vielä on vähän auki miten aikoo jatkossa menetellä. Eiliseksi oli ostanut pullon skumppaa mutta sain puhuttua ympäri, ettei juoda sitä kun se oli sellainen iso 7,5dl pullo ja minä en koskaan juo lasillista enempää. Ostettiin sitten kaupasta alkoholitonta punaviiniä mitä otettiin ruuan kanssa. 

Mutta niin, ei siihen mitkään sanomiset auta. Kyllä se täytyy itsestä lähteä se halu muutokseen. Ja 18 vuotta minä tuota tissuttelua katselin ennen kuin mies oma-aloitteisesti vähensi. 

Ai teillä ollaan nyt tuossa vaiheessa.

Mies sanoo että pystyy olemaan ilmankin, turhaahan se on. Mutta on kuohuva sen verran hyvää, että kyllähän yhden lasin voi ottaa, ja ainakin itsenäisyyspäivän / joulun / uudenvuoden / jne kunniaksi. Kun olisihan se nyt tylsää olla ihan absolutisti, kun ei siihen ole tarvetta, kun en ole alkoholisti.

Joo nähty on. Paina mieleen että sanoin, että viimeistään vuoden päästä ryhtiliikkeestä määrät on jälleen ihan samat. Ja määrät tulee hiljakseen nousemaan vuosi vuodelta niin kauan kuin haluat ummistaa silmäsi.

Nro 28 alkoholistin eksä

Vierailija
30/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko juominen sosiaalista vai juoko yksin? Pitäisin hälytysmerkkinä yksin juomista. Ymmärrän sen, jos kavereita näkee juoman äärellä, mutta silloinkin riittää 1-2 juomaa.

Kerroit, että teillä on suvussa alkoholismia. Valitettavasti olet ehkä perinut vääränlaisen sietämisen mallin alkoholin liialliseen käyttöön.

Käyttö tuskin tulee vähenemään, vaikka keskustelisitte.

Tuo seurassa juominen on vain seliseliä. Lopetin muutama vuosi sitten juomisen ja oli järkyttävä tajuta että melkein kaikki seurustelu kavereiden kanssa perustui juomiseen. Kun en juonut, niin silloinen kaveripiirin lakkasi pitämästä yhteyttä, koska minusta oli tullut huonoa juomaseuraa. Minua ei pyydetty enää mukaan yksille, kun en juonut viittä pitkää kuten muut.

Naurettavaa että seurassa juopottelu olisi jotenkin muka vähemmän paheksuttavaa kuin kalsarikännit. Minusta se on pahempaa jos alkaa valikoida seuraansa juomisen mukaan.

Tapaako miehet edes toisiaan ilman alkoa? 

Vierailija
31/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai teillä ollaan nyt tuossa vaiheessa.

Mies sanoo että pystyy olemaan ilmankin, turhaahan se on. Mutta on kuohuva sen verran hyvää, että kyllähän yhden lasin voi ottaa, ja ainakin itsenäisyyspäivän / joulun / uudenvuoden / jne kunniaksi. Kun olisihan se nyt tylsää olla ihan absolutisti, kun ei siihen ole tarvetta, kun en ole alkoholisti.

Joo nähty on. Paina mieleen että sanoin, että viimeistään vuoden päästä ryhtiliikkeestä määrät on jälleen ihan samat. Ja määrät tulee hiljakseen nousemaan vuosi vuodelta niin kauan kuin haluat ummistaa silmäsi.

Nro 28 alkoholistin eksä

No mies on ollut 2kk aikalailla juomatta. Viime kuussa joi sen pari lasillista viiniä, kun oltiin korkattu viinipullo johonkin ruuanlaittoon. Ja nekin lasilliset oli sellaisia desin lasillisia. Silloin mies kyllä huomasi, ettei oikein osannut olla ottamatta sitä toista lasillista ja se voi olla syy, miksei sen jälkeen ole mitään juonut. 

Ja eilen ei sitä kuoharia juotu, vaan juotiin alkoholitonta punaviiniä joka oli ihan yllättävän hyvää. Minusta se yksi pullo on ihan liian iso kahdelle, ehkä päädytään ostamaan uudeksivuodeksi pienempi. 

En minä tietenkään luule, että mies on nyt jotenkin raitistunut. Mutta kun aiemmin mietin, onko se alkoholin juominen niin pakonomaista ettei edes viikkoa osaa olla ilman. Ja monesti sitä kysyinkin, kuinka pitkään on ollut juomatta. Mies on koko ajan ollut sitä mieltä että pystyy olemaan juomatta jos haluaa. Mutta nyt alan minäkin uskoa, että hän pystyy ja nyt toistaiseksi on halunnut. Ja aika huolella on testaillut niitä erilaisia alkoholittomia oluita ja löytänyt ainakin muutamia hyviä. Ihan saman hintaisia ne on kuin alkoholioluetkin (jotain alta 3€/pullo) mutta niitä mies on juonut vähemmän. Ja hassua kyllä, minä pidän vähän ongelmallisena tuotakin, että mies on niin koukussa noihin alkoholittomiin oluisiin. Hänellä on karkkien kanssa sama ongelma, ostelee välillä jotain sokerittomia salmiakkeja eikä osaa syödä niitä kohtuudella ja sitten vatsa menee niistä sekaisin. 

Mun miehellä nuo määrät ei mielestäni ole vuosien varrella nousseet. Ne on joko pysyneet samassa tai laskeneet hieman. Ja hyvin harvoin on mennyt änkyräkännin puolelle, ei läheskään joka vuosi edes. Meiltä on jäänyt jopa punaviinin juominen pihvien kanssa pois jo ennen kuin mies alkoi raitistella. Aiemmin se oli ihan normi, nyt ei enää itsellekään maistu eikä tee mieli. 

Vierailija
32/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sama ongelma melkein joka taloudessa. 

Vierailija
33/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison saunakaljat vai?

Vierailija
34/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on jo nyt ongelma, joten tämä ongelma ei poistu odottelemalla. Miehen asian vähättely vain pahentaa tilannetta. Huomaako miehen ulkonäöstä ongelman?

Taitaa näkyä vasta vanhemmiten ulkonäössä vai onko jotain varhaisia merkkejä? 

Vierailija
35/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, sun miehesi sortuu vielä, nyt hän vain huijaa itseään juomalla noita alkoholittomia oluita ja viinejä. Alkoholisteilta nekin on kiellettyjä. Mutta hyvä tuokin, ettei nyt juo. Taukokin tekee kropalle hyvää.

Vierailija
36/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison saunakaljat vai?

Ei pari olutta haittaa varmasti ketään vai miten määrittelet saunakaljat? 

Vierailija
37/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät keskustelijat. Antakaa puolisoidenne juoda tai olla juomatta. Mitä ihmettä se teille kuuluu minkä verran juovat? Järjestäkää raha-asiat siten ettei juominen ole teidän rahoista pois.

Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.

Vierailija
38/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät keskustelijat. Antakaa puolisoidenne juoda tai olla juomatta. Mitä ihmettä se teille kuuluu minkä verran juovat? Järjestäkää raha-asiat siten ettei juominen ole teidän rahoista pois.

Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa, siinä sairastuu vain itse läheisriippuvuuteen. Itse olen saanut apua alkoholistien omaisten ryhmästä.

Niin annankin juoda,tehköön mitä haluaa, mutta en halua olla katsomassa ryyppäämistä. Eroan, jos tavat eivät miellytä ja sitten on turha itkeä. 

Vierailija
39/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v yhdessä, laatikko kaljaa menee ihan helposti perjantaina ja vähän päälle vahvempaa. 60 kg lisää painoa. Muuten hyvä mies mutta eipä se siitä juominen ainakaan vähene kun on kerran alkanut. Joskus vähän tuskastuttaa mutta itse miehestä pidän edelleen.

Vierailija
40/52 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luovuttaa, koska et mitenkään pysty hallistemaan sitä asiaa eli miehen juomista. Se on täysin turhaa.  Jos miehen mielestä ei ole ongelmaa eikä halua muutosta, niin mieti että haluatko katsella vai et.  Jos pidät miehen juomista ongelmana, joteain ongelmaa siinä tod. näköisesti on. Alkoholistilla itsellään harvoin ongelmia omasta mielestään on, ennen kuin on jo huonolla tolalla. Läheisen nalkutukset ei auta yhtään mitään, jos haluaa juoda niin ihminen juo. Kokemusta on, ikävä kyllä.