Miesystävä hermostui totaalisesti kun exät tuli puheeksi
Keskustelu ajautui erään ihan arkisen asian kautta erääseen hänen exäänsä kun keskustelimme niitä näitä. Kun asia kerran tuli puheeksi (en muuten vain tykkää jauhaa existä) niin kysyin häneltä, miksi hänellä muuten on niin monta exää edelleen Facebookissa kavereissaan. Aina välillä nuo ihmiset hyppivät minunkin näkyvilleni tyyliin kaveriehdotuksissa tai vastaavaa. Tiedän isoimman osan hänen existään nimeltä, koska aika suhteemme alkuvaiheessa hän kertoi minulle melko avoimesti mm. parista pettäjästä ja yhdestä narkkarista. Syy, miksi mua ihmetyttää ja vaivaakin se, että osa existä on edelleen hänellä kavereissa, on se että hän ei koskaan ole puhunut heistä mukavaan sävyyn, vain ne negatiiviset kokemukset ja eroon johtaneet syyt. Olen suoraansanoen saanut käsityksen, että hän inhoaa osaa heistä. Hämmentävää on myös se, että esimerkiksi toinen pettäjistä lähti kavereista heti eron tullen, mutta toinen vielä löytyy kavereista.
No, kun sitten kysyin häneltä miksi ne sitten edelleen ovat siellä kavereissa, pitääkö multa salaa yhteyttä heihin vai mikä on, niin pillahti ihan totaalisesti. Mulle itselleni on olemassa vain pari erittäin painavaa syytä sille, miksi exiä pitäisi roikottaa elämässä mukana. Yksi hyvä syy olisi esimerkiksi yhteinen lapsi. Tai se, että jostkain syystä on erottu sovussa ja pysytty kavereina. Hän kuitenkin kielsi pitävänsä mitään yhteyttä heihin. Kun sitten jaksoin vielä tivata jotakin syytä sille, miksi pitää ihottavia, häntä huonosti kohdelleita exiä kavereissaan, hän suuttui että "miksi en voisi pitää?!" Sanoin ihan suoraan, että hänen reaktionsa on epäilyttävä ja lisää ahdistustani asian tiimoilta.
Itselläni on vain yksi vakavampi suhde takana, ja se ei päättynyt kovin hyvin, mies oli kaksinaamainen ja harrasti flirttailua ja muiden kehuskelua enemmän kuin mun. On siis varmaan sanomattakin selvää, etten roikota häntä yhteystiedoissani. Osittain siksi ettei itseäni kiinnosta roikottaa menneitä (etenkään ikäviä sellaisia) mukanani ja osittain siksi, että kunnioitan miesystävääni ja tiedän hänen arvostavan päätöstäni.
Kommentit (41)
Hmmmm olisi ollut mielenkiintoista tietää mikä olisi ollut miehen reaktio jos olisit vaan neutraalisti kysynyt miksi exiä löytyy kavereista. Nyt liitit siihen samantien epäilyn ja helposti tuollaisesta kyllä pillastuu kuka vaan.
Meillä taas mies mököttää kun pidän yhteyttä ystävinä erottuihin entisiin. Eikä ymmärrä ollenkaan sitä että toinen voi olla huono kumppani, mutta hyvä ihminen.
Mä luulen, että sun miestä ei kiinnostaisi paskan vertaa olisko sulla se ex sun kaverilistalla vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että sun miestä ei kiinnostaisi paskan vertaa olisko sulla se ex sun kaverilistalla vai ei.
Suhteemme alkuvaiheessa exäni oli vielä kaverilistallani ja silloin tällöin yritti kysellä kuulumisiani. Olin tästä avoin hänelle ja sanoi että asia häiritsee. -Ap
Meillä ei ole kumpikaan ikinä kokenut tarpeelliseksi avautua eksistä tai siitä että mitä kautta kunkin fb-ystävän tuntee, ja kun näitä mustasukkaisuusdraamoja lukee niin se tuntuu kyllä juuri oikealta valinnalta.
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm olisi ollut mielenkiintoista tietää mikä olisi ollut miehen reaktio jos olisit vaan neutraalisti kysynyt miksi exiä löytyy kavereista. Nyt liitit siihen samantien epäilyn ja helposti tuollaisesta kyllä pillastuu kuka vaan.
Ilmeisesti en ollut aloituksessa tarpeeksi selvä, anteeksi siitä. Mutta siis, hänen aloitteestaan exänsä tuli puheeksi ja minä aivan asiallisesti ja rauhallisesti kysyin, että miksi vielä pitää heitä kavereissaan. Sekin vielä, että asia on tullut aikaisemminkin hänen aloitteestaan puheeksi jolloin itse sanoi että voisi yhtä hyvin poistaa nuo ihmiset kavereistaan vaan ei ole niin tehnyt. Mua häiritsee mikä tässä mättää, se että kysyn omalta puolisoltani asiallisesti tuollaista ja hän hermostuu totaalisesti kertoo kyllä enemmän hänen asenteestaan asiaan kuin mun.
Ja ihan heti piti alkaa tivata ja syyllistää. Hermostuisin minäkin.
Eksistä ei pidä kertoa liian tarkasti. Eikä sen jälkeen niistä lisää kyselemään. Teillä on sitäpaitsi erilainen "filosofia" facen suhteen, antaa molempien pitää kaverilistansa ja facensa sellaisena kuin se itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kumpikaan ikinä kokenut tarpeelliseksi avautua eksistä tai siitä että mitä kautta kunkin fb-ystävän tuntee, ja kun näitä mustasukkaisuusdraamoja lukee niin se tuntuu kyllä juuri oikealta valinnalta.
Niin, kukin tavallaan tiedätkös. Hän koki alussa tosi tärkeäksi puhua entisistä vaikeista suhteistaan minkä ymmärrän, koska hänellä oli pelkoja tietysti siitä että miten uusi suhde toimii kun edelliset eivät kovin hyvin. Kyllä mä ymmärrän että halusi puhua niistä, olen hyvä kuuntelija ja ennen kuin suhteemme oli kovin vakava, hän koki turvalliseksi puhua ensimmäistä kertaa ikinä jollekin noista asioista. Mä vastapainoksi halusin olla rehellinen omasta menneisyydestäni. Tässä ei ole mitään pahaa, eikä siinäkään että sä ja kumppanisi toimitte toisin.
Moni on kuitenkin utelias menneisyydessään tärkeiden ihmisten suhteen, vaikkei niihin mitään yhteyttä muuten pitäisikään. Tai edes haluaisi pitää.
Kysymyksenasettelusi kertoo huonosta itsetunnosta ja mustasukkaisuudesta. Ei hyvä.
Mulla on facebookkavereina exä sekä hänen läheiset sukulaisensa, jotka olen tavannaut livenä. En ole vielä löytänyt mitään syytä miksi poistaisin kavereista. Ystäviä ollaan kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan heti piti alkaa tivata ja syyllistää. Hermostuisin minäkin.
"Kun asia kerran tuli puheeksi (en muuten vain tykkää jauhaa existä) niin kysyin häneltä, miksi hänellä muuten on niin monta exää edelleen Facebookissa kavereissaan."
Tuon jälkeen hän suuttui, joka kertoo edelleenkin enemmän hänen asenteestaan kuin mun. Aloin hermostua vasta sitten, kun intti että "en tiedä" ja muuta yhtä ympäripyöreää ja sitten itse hermostui.
Tiesitkö muuten, että yleensä jos ihminen hermostuu saman tien kun jokin asia noin otetaan puheeksi, hän usein tuntee syyllisyyttä jostakin? Jos hän kysyisi/kun kysyi multa exästäni tai miksi hän eromme jälkeen kyseli perääni, ei mulla ollut mitään syytä suuttua hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on facebookkavereina exä sekä hänen läheiset sukulaisensa, jotka olen tavannaut livenä. En ole vielä löytänyt mitään syytä miksi poistaisin kavereista. Ystäviä ollaan kaikesta huolimatta.
Huoh kun te jotkut ette yhtään lue otsikkoa! Kirjotin jo, että hän on alusta asti osoittanut suoraan sanoen inhoavansa exiänsä koska moni satutti häntä todella pahasti. Niin, jos olisivatkin eronneet sovussa ja ystäviä olisi asia ihan eri. Juuri se että on erottu riidoissa ja on ollut vain pahaa sanottavaa existään on se syy miksi mua ihmetyttää tää.
Vierailija kirjoitti:
Eksistä ei pidä kertoa liian tarkasti. Eikä sen jälkeen niistä lisää kyselemään. Teillä on sitäpaitsi erilainen "filosofia" facen suhteen, antaa molempien pitää kaverilistansa ja facensa sellaisena kuin se itselle sopii.
Ihan ihmettelen vain, miksi joku pitäisi listallaan ihmisiä jotka ovat pettäneet, rikkoneet sun itsetunnon, kohdelleet sua paskasti ja loukanneet monella tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Moni on kuitenkin utelias menneisyydessään tärkeiden ihmisten suhteen, vaikkei niihin mitään yhteyttä muuten pitäisikään. Tai edes haluaisi pitää.
Kysymyksenasettelusi kertoo huonosta itsetunnosta ja mustasukkaisuudesta. Ei hyvä.
Totta, jotkut varmasti juu. Mutta mulle taas tuo kuulostaa oudolta. Kun mä menen elämässäni eteenpäin, etenkin kun exän kanssa ei ole enää mitää yhteistä, en koe mitään tarvetta udella ja tutkia hänen asioitaan. Ei enää kiinnosta eikä ole mun asiani edes. Yllättävää, että tähänkin vedettiin taas mustasukkaisuuskortti. Ihmettelen kuinka moni oikeasti edes luki aloituksen huolella ja kiinnitti huomiota siinä mainittuihin yksityiskohtiin.
Ehkä hän ei ole muistanut poistaa niitä tai jaksanut nähdä sen verran vaivaa, että poistaisi? Itselläkin on yksi sellainen täys kusipää ex vielä fb-kavereissa, koska en ole vaan muistanut/jaksanut poistaa eikä hänkään näköjään minua. En edes ole ajatellut hänen olemassaoloaan. Mä en yleensäkään poistele ketään fb-kavereistani, ellei joku häiriköi jotenkin. Tuo exäni ei ole ikinä ottanut minuun yhteyttä fb:ssä eron jälkeen enkä minä häneen.
Moni täällä ei oikeasti tunnu lukevan tai sitten vaan ymmärtävän sitä, että on oikeasti tosi outoa ettei asiasta voi sitten avoimesti kumppanin kanssa keskustella jos se kerran tulee puheeksi. Tässä vieläpä toinen osapuoli oli ottanut itse entisensä puheeksi jonka jälkeen AP kysyi asiasta ja toinen hermostui ja totaalisesti kieltäytyi antamasta mitään järkevää syytä pitää listallaan ihmisiä jotka ovat häntä aikoinaan loukanneet. Jos kerran asiassa ei ole mitään erikoista, voi hyvin selittää kumppanilleen asiallisesti että miksi haluaa pitää yhteyttä tai edelleen pitää exiä kaverilistallaan. No biggy.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei ole muistanut poistaa niitä tai jaksanut nähdä sen verran vaivaa, että poistaisi? Itselläkin on yksi sellainen täys kusipää ex vielä fb-kavereissa, koska en ole vaan muistanut/jaksanut poistaa eikä hänkään näköjään minua. En edes ole ajatellut hänen olemassaoloaan. Mä en yleensäkään poistele ketään fb-kavereistani, ellei joku häiriköi jotenkin. Tuo exäni ei ole ikinä ottanut minuun yhteyttä fb:ssä eron jälkeen enkä minä häneen.
Kiitos ensimmäisestä järkevästä ja asiallisesta vastauksesta. Mutta kun tämäkään ei ihan käy järkeen, koska kuten vielä tuolla kirjoitin, niin on joskus ihan oma-aloitteisesti sanonut että pitäisi poistaa nuo turhat exät kavereistaan, muttei kuitenkaan tee niin ja sitten yhtäkkiä suuttuu, kun asia otetaan asiallisesti esille. :/ Ei siis ole kyse siitä että ei kiinnostaisi tai olisi unohtanut.
Mitä sä AP tahtoisit että tähän vastattaisiin? Varsinaisestihan tuossa aloituksessa ei mitään kysymystä edes ollut, ja tuntuu että vastaat kaikille kommentoijille jotain tyyliin ettei aloitusta ole luettu kunnolla. Kiinnostaisi siis tietää, mikä on sitten oma käsityksesi tilanteesta? Miksi itse ajattelet miesystäväsi käyttäytyneen noin? Luulen että sulla on jonkinlainen ajatus asiasta kuitenkin.
Ja ennen kuin joku tulee ulisemaan jotain että ei kuulu mulle tai vastaavaa, niin kyllä kuuluu ja arvostan suhteessa avoimuutta. Jos haluaa pitää heihin yhteyttä, silloin saa luvan olla asiasta avoin mulle eikä touhuta mun selän takana. Se, että suututaan ja aletaan pitämään mykkäkoulua eikä suostuta avoimesti puhumaan asioista on kamalaa ja henkistä väkivaltaa. -Ap