Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalloisen lihava työkaveri

Vierailija
04.12.2017 |

Minulla on n. Viisikymppinen työkaveri, joka on 150cm pitkä ja painaa lähes 160kg. Hänellä on ongelmaa verenpaineen ja -sokerin kanssa, ihopuimujen välisillä kuolioilla, käyttää jatkuvasti astmalääkettä, koska paino painaa keuhkoja. Hän puhuu näistä aivan avoimesti, vaikka ruokapöydässä. Nauraa ettei ole nähnyt varpaitaan tai alapäätään kolmeenkymmenen vuoteen.

Työnantaja on yrittänyt motivoida häntä (ja myös tietysti muita) 10€/pudotettu painoprosentti ja 3000€ eniten prosentuaalisesti tiputtaneelle. Hän ei jaksa kävellä viittäkymmentä metriä ruokalaan vaan jää syömään työpisteelleen. Kymmenen sai osallistua työnantajan järjestämään pt-hankkeeseen, hän onnistui lihomaan sinäkin aikana.

Työparina on ärsyttävää työskennellä, kun kuuntelet korinaa ja vinkumista, kiirejaksoilla hän ei selviä ruokalassa (tai keittiössä alakerrassa) käymisestä. Mussuttaa koko ajan jotain ja murustelee paperit. Saikuilla on vähän väliä. En ymmärrä miksei vain sanota irti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli vastaava, mutta pahinta oli hän haisi käsittämättömän pahalle, muuten ei olisi ollut mitään ongelmaa. Luojan kiitos, että lähti lopulta.

No en ihmettele, että lähti, joutui varmaan kiusatuksi työyhteisössänne. Ette varmaan osaa edes hävetä.

Vierailija
22/47 |
07.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pullukka (163cm ja 110kg) ja teen seisomatyötä. Hyvin kapuan portaita ja olen jopa tehokkaampi kuin osa normaalipainoisista kavereistani :D mulla on kyllä läskin alle kasvanut myös hyvin lihasta koska töissä joutuu kulkemaan portaita, kantamaan painavia imureita ja kyykkimään. Mutta läskiä on koska ruoka maistuu ja kotona makoilen ison osan ajasta. Kuulostaa todella hurjalta että työkaveri ei pysty suoriutumaan edes perus toimistotyöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on joku henkinen ongelma, mielen sairaus. Hänellä se näkyy ulospäin tälläisenä ylipainona. Hän voisi oireilla muutoinkin, vaikka anoreksialla, uhkapelaamisella, juoksemisella, irtosuhteilla, ostelemalla turhaa tavaraa, alkoholismilla, tupakan poltolla... onhan näitä joka lähtöön, eri addiktioita joilla ihminen lääkitsee omaa pahaa oloaan.

Ikävä kyllä häntä ei voi pakottaa hoitoon kuten alkoholistit voi työnantajan puolesta ohjata hoitoon. Joko hän itse hakee apua ja sitä saa, tai hän kuolee tuohon.

Se ongelma tässä on, että jos alkoholiongelma häiritsee työsuoritusta, esim. humalassa/krapulassa töissä, ei pysty ongelman aiheuttamien haittojen vuoksi suoriutumaan pyydetyistä tehtävistä joista joku toinen suoriutuisi, niin työnantajan tulee ohjata työntekijä päihdehuollon piiriin. Jos ongelma jatkuu, voidaan työntekijä lopulta irtisanoa. Ylipainon aiheuttamien haittojen vuoksi ei todellakaan voi, mutta pitäisi tarvittaessa voida.

Vierailija
24/47 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei oo helppoo hänelläkään jos on tollasia työkavereita kuin sinä! kaveri tekee varmaan sinunkin työt sillä välin kun sinä ruikutat ja katselet itseäsi peilistä!!

Vierailija
25/47 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä duunissa tollanen possu. se syö salaa ylälaatikosta muffinsei ja viinereitä ja muuta paskaa.  Siis oma työpiste... Kerran duunista yks jätkä  söi sen herkut sieltä. Ei kehannu possu kapinoida. Oli vaan hiljaa, ei nostanu mitään metelii...... ylläri

Hirveää, millaisia varkaita työpaikoilla onkaan työkavereina. Samainen jätkä syö varmaan jääkaapista toisten eväät ja tonkii naulakoilta takkien taskut, jos sieltä löytyisi rahaa. Potkut tuollaiselle epärehelliselle pitäisi antaa, varastaa varmasti työnantajaltakin.

Vierailija
26/47 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa ettei terveysongelmat viimeistään ole pistänyt ajattelemaan. Ehkä hän on jo luovuttanut ja siksi pistää kaiken vitsiksi.

Itsekin olen lihava, en tuota kokoluokkaa mutta kuitenkin. Suoriudun arjesta hyvin, jaksan käydä tunnin lenkinkin. Terveyden kanssa ei toistaiseksi ole ongelmia mutta yritän silti koko ajan saada painoa pois. Ei kukaan ole lihava huvikseen, niin kurjaa se kaikkinensa on.

Vierailija
27/47 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli eräässä työpaikassa kaksi todella ylipainoista työkaveria. Molemmat olivat mukavia ja hyviä itse työssään mutta työ sisälsi myös liikkumista ja joskus oli tärkeää tulla todella nopeasti esimerkiksi toisen avuksi ennenkuin aiheutui ongelmia työssä. No, eiväthän nämä koskaan ehtineet ja monta kertaa sitten selviteltiin asioita. Tietenkin he sitten pääsivät helpommalla kaikesta ja heille annettiin helpoimmat tehtävät, kyllähän se sapetti kaikkia muita kun kuitenkin saatiin samaa palkkaa. Ja ruokatunnilla kyllä näki että ei siinä nyt mikään lääkitys kyllä ollut syynä...

Vierailija
28/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhia

Vierailija
29/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa tälläisten terveydenhuoltokustannukset 🤷

Vierailija
30/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on joku henkinen ongelma, mielen sairaus. Hänellä se näkyy ulospäin tälläisenä ylipainona. Hän voisi oireilla muutoinkin, vaikka anoreksialla, uhkapelaamisella, juoksemisella, irtosuhteilla, ostelemalla turhaa tavaraa, alkoholismilla, tupakan poltolla... onhan näitä joka lähtöön, eri addiktioita joilla ihminen lääkitsee omaa pahaa oloaan.

Ikävä kyllä häntä ei voi pakottaa hoitoon kuten alkoholistit voi työnantajan puolesta ohjata hoitoon. Joko hän itse hakee apua ja sitä saa, tai hän kuolee tuohon.

Pitää ilmeisesti päätyä tuollaiseen tilanteeseen että saisi apua. Työterveydestä tai hyvinvointikeskuksesta ei kokemukseni mukaan saa apua ylipainon hoitoon. Lääkefirman mainos kehotti kysymään apua ylipainon hoitoon lääkäriltä mutta lääkkeitä tai leikkaushoitoa ei suostunut määräämään. Ainoa apu oli kehotus laihduttaa. Hoitaja kehotti syömään nutrilettia. 

Vierailija
31/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi työkaverisi ei ole enää pitkään työkaverinasi esittelystä päätellen. On vain ajan kysymys, millon luonnollinen poistuma tulee hänen kohdalle.

Vierailija
32/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ongelma tässä on, että jos alkoholiongelma häiritsee työsuoritusta, esim. humalassa/krapulassa töissä, ei pysty ongelman aiheuttamien haittojen vuoksi suoriutumaan pyydetyistä tehtävistä joista joku toinen suoriutuisi, niin työnantajan tulee ohjata työntekijä päihdehuollon piiriin. Jos ongelma jatkuu, voidaan työntekijä lopulta irtisanoa. Yl

Ongelmana on se että ylipainoa ei osata hoitaa. Hesarissa eräälle työntekijälle oli ehdotettu lihavuuden lääkehoitoa ja tämä olikin laihtunut paljon saatuaan työterveydestä lääkereseptin. Omalla kohdalla työterveyslääkäri ei tiennyt mitään lihavuuden lääkehoidosta tai kenelle ja missä tapauksissa sitä voidaan määrätä joten ei suostunut sitä määräämään. Ainoa apu mitä lääkäristä olen saanut on kehotus laihduttaa mutta kun yritän kysyä konkreettista apua tai keinoja miten siinä onnistuisin niin niihin ei lääkärien osaaminen sitten enää riitä.

Vierailija
33/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa tälläisten terveydenhuoltokustannukset 🤷

Miksi maksamme terveydenhoitokustannuksia kun lihavuuden hoito ja ennaltaehkäisy tulisi yhteiskunnalle paljon halvemmaksi?

Vierailija
34/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on ainut hoito lihavuuteen. Eli se vanha tosiasia, syö vähemmän kuin kulutat. Ja tässähän se ongelma piileekin, miten noudattaa uutta ruokavaliota kun itsekuri puuttuu täysin. 

Vierailija
35/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on syytä erotella selvästi ylipainoiset ja sairaalloisesti ylipainoiset. 

Melko iso osa suomalaisista on selvästi ylipainoisia, siis 90-150 kiloisia, pituudesta ja sukupuolesta riippuen. Tällainen ylipaino voi kertyä vuosien mittaan ihan istumatyön ja aktiivisten harrastusten puutteen takia, jos vielä ruokakin, vaikka pääosin tavallinenkin, maittaa hyvin. 

Sen sijaan sairaalloisesti ylipainoisille jotka painavat lähemmäs 200 kiloa tai ylikin, ruoka on jo elämän ehdoton keskiö, se on riippuvuus jota on pakko saada lähes koko ajan. Tässä tilassa sairaus voi viedä ihmiseltä lopulta toimintakyvyn ja hän voi päätyä jopa sänkypotilaaksi. Ylipaino aiheuttaa myös jo huomattavia terveydellisiä haittoja. Ihmisellä on ilmiselvä riippuvuus sokeriin ja/tai rasvaan eli epäterveellisiin herkkuihin tai pikaruokaan. Uskoisin että tällöin taustalla on useimmiten traumakokemusta tai muuta vaikeutta joka pistää hakemaan lohdutusta syömisen kautta, syöminen saattaa olla opittu keino hakea mielihyvää kun koetaan liian vaikeita tunteita. Tällaista ylipainoa ei yleensä hoideta vain laihduttamalla, vaan ihminen tarvitsee lisäksi emotionaalista tukea kuten psykoterapiaa. 

Vierailija
36/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa tuo tulee olemaan työyhteisössänne enää kauan. Tuossa ollaan jo siinä painossa, että mikä tahansa sairastuminen tai loukkaantuminen voi aiheuttaa sen, että kunto romahtaa eikä enää ole työkykyinen. Ikäviähän tuollaiset ovat työssä, koska muut tekevät sitten osan senkin työstä eikä tästä saisi edes sanoa mitään, ettet syyllisty "syrjintään." Lisäksi ne haju- ja muut haitat, joita tuollaiset työyhteisössä ja pienissä taukotiloissa aiheuttavat, sotkevat joka paikan ja muiden pitää siivota jäljet, kun eivät kykene edes kumartumaan normaali-ihmisen tavoin.

Vierailija
37/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran harjottelussa tuollainen valtavan kokoinen tapaus. Ei kyllä syönyt meidän kanssa ruokalassa pyynnöstä huolimatta.

Luulen, ettei sille normaaliruoka kelvannutkaan, koska eväät oli jotain pitsoja ja hampurilaisia ja sokeriherkkuja, joita sitten lappoi menemään pitkin päivää. Mitään se ei aikaiseksi saanut eikä jotenkin ymmärtänyt työaikoja, lomapäiviä tms. vaikka näistä sai olla jatkuvasti ohjeistamassa, ettei työstä voi lähteä esimerkiksi puoli tuntia aikaisemmin pois, jos siltä sattuu tuntumaan. Ei tullut edes harkintaan, että olisi saanut jatkaa harjoittelun jälkeen.

Vierailija
38/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pullukka (163cm ja 110kg) ja teen seisomatyötä. Hyvin kapuan portaita ja olen jopa tehokkaampi kuin osa normaalipainoisista kavereistani :D mulla on kyllä läskin alle kasvanut myös hyvin lihasta koska töissä joutuu kulkemaan portaita, kantamaan painavia imureita ja kyykkimään. Mutta läskiä on koska ruoka maistuu ja kotona makoilen ison osan ajasta. Kuulostaa todella hurjalta että työkaveri ei pysty suoriutumaan edes perus toimistotyöstä.

En kyllä kuvailisi pullukaksi tuon kokoista ihmistä, mitä vittua :D Ihan sama, vaikka olisitkin näitä palstan "maratoonariläskejä" eikä 50 kg ylipaino tunnu missään.

Vierailija
39/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kuvailisi pullukaksi tuon kokoista ihmistä, mitä vittua :D Ihan sama, vaikka olisitkin näitä palstan "maratoonariläskejä" eikä 50 kg ylipaino tunnu missään.

Läskeillä on usein vääristynyt käsitys koostaan, luulevat itseään pienemmäksi kuin ovat. Ei kai tuota denialismia muu selitä.

Vierailija
40/47 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskeillä on usein vääristynyt käsitys koostaan, luulevat itseään pienemmäksi kuin ovat. Ei kai tuota denialismia muu selitä.

Hei, mä painan 102kg eikä kukaan usko sitä. Olen ihan pullukka, mutta menneisyyden painonnostotaustan takia mulla on joko vielä lihasta tai sitten paino vaan on jakautunut hassusti, koska leuat loksuu ja kulmat kohoaa jos painoni paljastan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi